HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonus Faber Cremona (ej näthandel)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/07 :  09:47:41  Show Profile Send linkan a Private Message
Vad har denna högtalare för lägsta impedans, anses den vara svårdriven? Effektkrävande?
Sonus Fabers hemsida gav inte så mycket upplysningar direkt.
Ska försöka provlyssna på dessa underbart vackra högtalare då jag åker till Lule' över påsk spelade via en Moon I-5:a. Kan det funka tror ni?

Linkan

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/07 :  10:02:34  Show Profile Send dole a Private Message
Står inte det i Hifi o musik där de testade dem??

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/07 :  10:09:22  Show Profile Send linkan a Private Message
I vilket nummer var det?

Linkan

Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/07 :  10:10:27  Show Profile Send dole a Private Message
Förra numret eller sista tror jag jag får kolla när jag kommer hem.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/07 :  10:14:58  Show Profile Send Johansson a Private Message
Det står i nr 3, marstidningen.

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:32:26  Show Profile Send Timbre a Private Message

Känslighet: 90dB
Nominell impedans: 4ohm, lägsta dip 2,8ohm enligt H&M

Första ordningens delningsfilter enligt Francos beprövade recept.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:46:37  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag skulle definitivt prova innan jag beställde ett par Cremona. Ta en tur till Bossanova. I5an är inte så kraftfull, 9A kontinuerligt, så det kan bli problem med Cremona om du vill kunna dra på lite. Hörde I5an med SF Mini Amator och tyckte det fungerade bättre än då den spelade med Audio Physic Virgo 3.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:54:17  Show Profile Send Timbre a Private Message

Minima Amator är annars lite småkräsen på förstärkeri.

Känslighet: 88dB/W/m
Nominell impedans: 4ohm
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:04:24  Show Profile Send Rebo a Private Message
88dB är ju inte så väldigt lågt för en sådan liten högtalare.

Vi spelade dock kanske inte lika högt med mini amator som med virgo, vilket säkert bidrog till mitt intryck av att det lät mindre ansträngt med mini.

Sen så var mini + i5 en väldigt söt kombo för ögat med

Edited by - Rebo on 2003/04/07 14:05:34
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:17:30  Show Profile Send Timbre a Private Message

Sonus faber är ju inte kända för att vara speciellt uttömmande när det gäller teknisk information.
Det är trots allt lyssningsintrycket som räknas och jag tvivlar inte en sekund på att det lät bra. Allt är inte watt...
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2003/04/07 :  19:04:03  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Rebo tror du hann lyssna mer på miniman än jag,skulle varit intressant att höra den i det lilla rummet.

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/07 :  19:37:48  Show Profile Send Rebo a Private Message
bossa: Så värst länge hann vi inte lyssna på minima. Det fanns ju mycket annat kul att lyssna på. Men det lilla jag hann höra av den med i5an tyckte jag lät trevligt. Vill minnas att det var Ben Harper vi spelade. Du får väl ta och prova den i mindre rummet med och köra en duell mot totem
Go to Top of Page

bossanova
Member

80 Posts

Posted - 2003/04/07 :  19:43:17  Show Profile  Visit bossanova's Homepage Send bossanova a Private Message
Nja det kan bli lite svårt,den har nämligen hittat en överlycklig ägare.man ska väl inte gnälla när man får sälja men den hade jag nästan velat ha själv

Ägare till Bossanova Audio
www.bossa-audio.se
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/07 :  20:34:38  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vi ramar väl in Minima Amator med några ord från en brittisk hifientusiast:

"A shame they're discontinued; a classic speaker which still has not been beaten at this price (and possibly double!). If you like detail, clarity and soundstage, these are ideal."

Från Audio Asylum.
Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/08 :  09:30:24  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag hade inte tänkt köpa ett par högtalare för 60+' utan provlyssning, problemet är ju att få provlyssna på dem hemma (i Sthlm). Man får väl låna hem dom nån månad eller 2 och ta med dem som handbagage på flyget

Linkan

Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/04/08 :  19:23:25  Show Profile Send Kero a Private Message
Var igår in till Bossa och lyssnade en sväng på Cremona med Wadia CD/försteg och Krell slutsteg, lät ruggigt bra. Behöver jag tjata om hur otroligt läckra dom är, fast inte lika bra och snygga som Grand Piano så klart ?!

Mattias.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/08 :  19:36:24  Show Profile Send Timbre a Private Message

I morgon börjar duellen. Cremona mot Amati Homage.
Kommer som bildreportage under Hårdvara...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:04:11  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Första ordningens delningsfilter enligt Francos beprövade recept.
Timbre, kan du förklara lite närmre vad det innebär specifikt? Är det elektriskt första ordningens filter?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/08 :  20:23:58  Show Profile Send Timbre a Private Message

En avrullning med 6dB/oktav som Sonus faber använder i samtliga högtalare jag har lyssnat på. Själva filterkonstruktionen varierar från modell till modell.
Det mest extrema är väl det kondensatorlösa filtret i just Sf Extrema.
I en intervju i HiFi News tror jag det var, förklarar Franco varför.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:03:59  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Marrens:
Visst finns det många sorter 1'a ordningen. IT's a djungle!
Tittar man i en gammal HF, så testades där Electa Amator mk I. Avrullningen per element är skolboks-första ordningen akustiskt. Hur Italienarna sen fått till det, vetti fasiken. Det är några olika vägar som dit leder. Man kan komma hit med olika kombinationer; ensam spole, spole||motstånd och utan imp korr, inget alls (bara talspole), två poligt filter vilket paras med ett frekvenssvar som totalt ger 6dB/okt avrullning.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:24:52  Show Profile Send marens a Private Message
Det är väl alltid en fråga om hur många oktaver man lyckas få 1:a ordningens respons, om man ens lyckas få någon alls. Tycker bara det verkar som att man kan kalla nästan vad som helst för 1:a ordn. filter, det är lite synd.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:28:28  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Marrens:
Njäe, det håller jag inte med om. Titta på SF EA mk II mätningarna. Inte alls dumma, om det nu är 6dB/okt man är ute efter.

Jag tror att Sonus Faber håller sig till 6dB/okt. Hur det löses? Oftast tror jag att SF kör med filter med få poler (alltså elektriskt sett låd ordning), och rent oftast just bara en spole i serie med sina element på testosteron (jo jag har sett ett SF element).

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:50:15  Show Profile Send marens a Private Message
Men hur låg ordning filtrena har elektriskt sett så rullar förr eller senare responsen av mot 12dB/oktav för diskanter under fs och litevadsomhelst (inte minst beroende på vilken "axis" man ser det från) men minst 12dB/oktav för basar. Då måste man ju ha väldigt bredbandiga element med rak frekvenskurva för att man ska få en 6dB/oktav respons i ett tillräckligt brett område för att det ska löna sig alls. Annars får man ju ta till ganska komplexa filter för att forma responsen.

Har inte sett mätningarna i HF, finns de på internet? Men om de drar iväg med 12-24dB/oktav utanför grafen, och om man ändrar mätvinkeln, så att fasen förvrids så kan allt jobbet vara meningslöst, men det behöver ju inte vara så.

Edited by - marens on 2003/04/08 21:51:25
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/08 :  21:58:44  Show Profile Send Timbre a Private Message

De´ va´ nog tur att jag inte gav mig in i någon filterdiskussion. Det ser jag nu...
Nu är väl de sonusfaberspecade elementen just modifierade till att användas ovanligt bredbandigt läste jag någonstans.
Dags för en djupdykning i arkiven...
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/08 :  22:02:50  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Någon stans bli ju bidraget från det ena elementet diminutivt alltså skit i responsen där.

Att det ser olika ut i olika axis - ja så klart. Problematiken löser man inte med brantare filter, man minskar på inverkan.
Eventuellt (!) har Franco även lyssnat till sina högtalare och vem vet - kanske testat lite olika filterlösningar! ;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/08 :  22:11:59  Show Profile Send marens a Private Message
Har bara fått intryck utav att man ofta nöjer sig med att få flack respons en liten bit, optimerar den summerade responsen (on axis) och struntar i hur fasen påverkas av resten av avrullningen och offaxisresponsen(dvs mest normala följden av att ha som designmål/begränsning en reaktiv komponent i serie med varje element). Sen kallar man det för 1:a ordn filter (transientperfekt och jag vet inte vad) när det egentligen inte är någon speciell ordning alls, utan det bara blev som det blev ungefär. I såna fall hade en kontrollerad respons av högre ordning varit mer gynnsam. Men Sonus Faber kanske är extra noga med sina högtalare, det vet jag inget om.

Edited by - marens on 2003/04/08 22:22:10
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000