HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Uppgradera en Skilfingbänk??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/06 :  21:58:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag har precis blivit med en Skilfing HiFi-rack. Finns det några "standard" uppgraderingar på en sådan?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/06 :  23:00:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
En bänk för 8000 ska inte behöva uppgraderas.

Nånting som jag har märkt iaf. är att hyllorna lutar pga. ojämn viktfördelning hos apparater. När jag hade min Classik på en sån, då lutade det minst 2cm under trafon. Man kan då ställa frågan, hur bra sådant är för cd-avläsningen? Även om man laborerar som fan med fjädrarna, så blir det inte lätt att få hyllorna att inte luta. Dessutom vill jag höra en teknisk förklaring till hur den bänken tar upp luftburna vibrationer?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/06 :  23:08:25  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Dessutom vill jag höra en teknisk förklaring till hur den bänken tar upp luftburna vibrationer?
Luftburna vibrationer brukar kallas ljudvågor, det är väl i material som det heter vibrationer? Den ska alltså vara ljuddämpande eller?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/06 :  23:38:08  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jo, jag menade vibrationer orsakade av ljudvågor, för några vibrationer via golvet existerar inte hos mig iaf. En bänk där grejjerna inte står stadigt kanske låter apparaten gunga lite och därmed påverkas den mindre av ljudvågorna? Fast egentligen så är det omöjligt att beakta alla faktorer som kan påverka ljudet. Det bästa är att lyssna, funkar bänken ihop med ens egna apparater, då är det bara att köpa.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:26:22  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

quote:
En bänk för 8000 ska inte behöva uppgraderas.
Nja, vad jag har sett finns det inget inom HIFI-världen som inte mår bra av en rejäldos ingenjörskunskap. Det verkar som om det mesta inom HIFI handlar om försäljning...

Det var just det där med vibrationer i hyllplanen som jag funderar på. Vibrationerna kan komma både från det som står på hyllplanet och från omgivningen i form av ljudvågor. Fast ljudvågorna har en väldigt liten yta att verka på så det blir inte mycket vibrationer av det.

Hyllplanen är tjockt trä(MDF???) med någon typ av fanér. När man knackar på dem så hörs det en viss efterklang. Om man fick till någon typ av viskös dämpning av hyllplanet skulle jag bli väldigt nöjd. Man kanske skulle göra hyllplan av kolfiber? Eller varför inte laminera ihop ett par tunnare skivor MDF med viskolim? eller......

Hur är det med bänkens "tassar", finns det någon som bytt ut dem emot tex superspikes?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:28:53  Show Profile Send Jadde a Private Message
Herregud, låt den vara.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/07 :  17:09:03  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det som Skilfinghyllan är bra på att dämpa är så kallat _stomljud_, dvs vibrationer som i detta fall förts från golvet och vidare upp i apparaterna. Skilfinghyllan är varken speciellt bättre eller sämre på att reducera luftljudsexciterade vibrationer i apparaterna. Detta beror på att apparaterna är fritt exponerade för ljudvågor. Om man skall dämpa även luftljudsexciteringade vibrationer, så bör man ha apparaterna i ljudisolerade skåp, alternativt i ett annat rum. Det är t o m så att de luftljudsexciterade vibrationerna är de som i normalfallet dominerar vibrationerna i ljudapparatur (om de inte är egengenererade förstås).

Att sätta "superspikes" längst ned under bänken, kommer inte att ge någon mätbar minskning av vibrationshastigheten under apparaten, eftersom det är vibrationsisolatorerna i fom av fjädrar som "gör jobbet".

Jag kan garantera dig Yalpa, att du har vibrationer i golvet, det är bara att du inte känner dem. De är synnerligen mätbara.

Angående viktfördelningen, så kan man lägga tyngder vid punkter som är "högre upp" för att ge horisontell icke-lutning.

Som teknisk förklaring till varför en platta kan exciteras av ljudtryck, är att ljudvågor innehåller energi. Ljudvågen reflekteras när den träffar ytan. Det mesta av ljudvågen reflekteras, men en mindre del omsätts till vibrationsenergi i ytan som sedan kommer att svänga enligt dess svängningsform tillsammans med den påförda exciteringen. Nå´t sån´t ungefär!

Men vad tusan, enda anledningen att dämpa vibrationerna i en apparat är väl om man kan verifiera ljudskillnader genom blindtest? Annars säger det mer om subjektivt tyckande och en _känsla_ för vad som skulle kunna vara bra eller dåligt, och inte vad som hörbart kan verifieras.


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/07 :  17:15:13  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Det var en tråd på diy delen för ett tag sedan. Att såga ut stora hål i hyllorna skall vara bra. Undrar om det inte var vår Epkpeng som visade bilder på sina hyllor.
Dimitri
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/07 :  17:24:43  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Undrar om det inte var vår Epkpeng som visade bilder på sina hyllor.
haha, har inte han stenbänk? Lite småjobbigt att såga hål i.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/07 :  17:59:50  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hål är bra.

Fast det är ju mindre bra om apparatfötterna hamnar i hål, respektive inte hål.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/04/07 :  18:39:25  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Annars säger det mer om subjektivt tyckande och en _känsla_ för vad som skulle kunna vara bra eller dåligt, och inte vad som hörbart kan verifieras.

Alternativt ett dåligt genomfört blindtest med dåliga förutsättningar (psykologiskt, apparatmässigt, akustiskt etc).

Det är nog inte jag som nämde nått om hål i bänkskivorna. Däremot har jag sett och läst om det... har för mig att Quadraspair eller vad f-n dom heter nyttjar det. Kolla in audioactive.se!

PAC:
Göra inga tweak's förrän du spelat in bänken.




Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/04/07 :  18:47:05  Show Profile Send drgreen a Private Message
mja fast knoppen...om pac sen byter till ett par mindre färgande högtalare eller mindre färgande rum eller...eh du fattar poängen så måste han ju då rimligen göra om blindtesten eftersom det är möjligt att det nu faktiskt skulle vara möjligt att höra skillnader även om det inte hördes första gången.....blindtester-tycker jag-förutsätter ju att skillnader inte kan maskeras av andra fel i avspelningskedjan eller högtalare-"rumsinterface"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/04/07 :  19:02:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hål är bra. Såga ut ett ovalt hål i varje hyllplan så minskar massan och dämpningen ökar. Bästa DIY hyllplanet:

Tunn MDF överst + korkskiva mellan + något tjockare MDF underst med ett ovalt stort hål i mitten. Limma ihop med swedac dämplim. Ett "high-end" hyllplan. Om man nu orkar och vill göra ett.

När man ändå är igång kan man kanske bygga om alla möbler med dämplim så man slipper såna där resonanta ljud som vissa möbler ger ifrån sig när man kör sinussvep. Färgar ljudet betydligt...

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/04/07 19:05:03
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/04/07 :  19:45:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jadde, vad har Gud med detta att göra?? Nu snackar vi tweak!

Jo, Knoppen, du har allt rätt i att det handlar mer om "en_känsla" än om verifierbart_10blindtester_cross_my_heart_and_die... Men om man kan förbättra, om så bara teoretiskt, skall man inte göra det då??

Jag är inte riktigt med på ditt resonemang om luftburna vibrationer. I kudd_vs_spikes debatten har det hävdats att den kraft som genereras av konen, både massacceleration och lufttryck, är så liten att högtalaren inte rör sig. Betänk nu att det är EXAKT samma energi fast spridd i luften som kan ge påverkan på elektroniken. Om man antar att högtalarna sprider cirkulärt, vilket inte är fallet, så blir effekttätheten i ljudvågen liten redan på små avstånd.

Då är nog de egengenererade vibrationerna större. Följdaktligen bör man satsa på något som kan dämpa de vibrationerna. Hur gör man det?? Finns det viskodämpare man kan använda? Syrrans ungar kom hit härom kvällen och de hade med sig någon ny typ av leksak. Ser ut som en studsboll med en lång gummirem i. Det roliga med dessa var att studsbollen enbart var ett gummihölje med någon typ av tvållösning i. Snurrade man dem riktigt fort ändrade de form(AHA!!!! tänkte Ingenjören i mig...). Följdaktligen skulle de kunna användas som viskodämpare... Frågan är väl hur bra det skulle fungera. Det behövs en accelerometer om jag skall gå vidare med det.

Det där med nya hyllplan med hål i är både bra och inte. Jag hade tänkt sätta EMC-tejp på undersidorna så att man får ett skyddat plan under apparaterna och då går det inte att ha hål... Men man kan vända på steken och ha en tunn skiva underst med någon typ av distans, en tjockare skiva ovan på och sedan ta hål i allt utom den understa tunna skivan??
Man kanske skall göra hyllplan i Kolfiberlaminat med någon fräck honeycomb som distans?? Fast det blir dyrt så jag får nog nöja mig med S-glas och divinycell.

Mer ideér mottages tacksamt.

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000