HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tänkbar mardröm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:14:48  Show Profile Send matså a Private Message
Tänk er killar och tjejer(jag räknar med Jorma här även om han är lite äldre) Tänk er att ni tjänar som ex er mästersångare matså 8300 ut (arbetar 80% och är arbetshandikappad). Ok killen tjänar som jag, han har en anläggning som alltsom allt går på sisådär 25000 kr (då snackar jag om allt cd/dvdaudio, kablar...). Vår käre vän vill skaffa nya högtalarkablar. Tänk er då att de enda han tycker är bra är Nordost Valhalla för 91000 kr. Det finns ju ingen chans för honom att skaffa sådana om man har den ekonomi och tycker allt annat är värdelöst.

Min fotosida på flickr

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:23:14  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad borde livet vara utan filosofen matså!
Go to Top of Page

marcus
Ej medlem längre

344 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:28:46  Show Profile Send marcus a Private Message
Ett års arbete för ett par kablar är faktiskt prisvärt. En del kanske säger att det är lika
mycket som en bättre begagnad SAAB 93 men då ska man ha i åtanke den extra fylligheten man får
i mellanregistret med dessa kablar.
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:32:31  Show Profile Send Patrik a Private Message
Tycker sådana här diskussioner är konstiga. Vad vill du uppnå?

_Om_ han nu verkligen tycker Nordost är det enda rätta för honom får han börja fundera på vad det innebär om han skaffar kabeln. Någonstans måste han ju bo, och en billig lägenhet istället för hus/bostadsrätt kanske ger honom möjlighet att låna till kabeln (helt vansinigt, men om det ger honom glädje så visst...).

Tittade på en Aston Martin häromdagen. När jag ser den är alla andra bilar (inklusive min) tråkiga och jag vill endast ha den. Skall jag skrota min nuvarande bil bara för jag inte vill prioritera om livet så jag kan köpa en Aston Martin??

Sedan om jag får svära i kyrkan så är det just en sådan här kille som kanske skall blindtesta kabel för att vara säker på att han verkligen tycker det han tror att han tycker (pga att det får sådana konsekvenser).


Apropå ingenting; Den kompis jag har som lyssnar mest på musik gör det i freestyle på väg till och från jobbet (pga icke musikintresserad sambo samt småbarn som tar tid). Men oj vad han köper skivor, och oj vad han njuter av musiken!!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:20:13  Show Profile Send matså a Private Message
Patrik jag vill inte uppnå någonting, så var inte så himla sur. Jag bara tänkte på det skräcksenariot för denne man som tjänar så lite och kan inte ha andra kablar än Valhalla. Jobba mer? javisst men lägg då till att denne man är arbetshandikappad(vi pratar inte mig nu) och således inte kan göra det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:32:46  Show Profile Send Timbre a Private Message
Höga priser och orealiserbara drömmar är ett problem i de flesta hobbies.
Till och med i papegojodlarhobbyn...
Ett par hyacint-aror för 80000kr som kan ligga med bukarna i vädret när du stiger upp på morgonen och skall bjuda på frukost...

Ingenting är nytt under solen och det finns ingen begagnatmarknad för döda papegojor.
Go to Top of Page

tonne
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:33:28  Show Profile Send tonne a Private Message
Verkar ha för mycket tid att fundera

Har han testat dessa kablar i sin anläggning?
Vem lånade ut dem till honom?
Vilka andra kablar har han testat?

// Tönne
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:45:45  Show Profile Send Brosk a Private Message
Det här var den roligaste tråden på länge
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:49:53  Show Profile Send Patrik a Private Message
Matså, sur?? He, he...

Nej, jag tycker bara en sådan här diskussion är konstig, det är allt.

Då frågeställningen från dig gissningsvis är hypotetisk (eller?) så bör du ha något du vill säga med ditt inlägg? Eller är ditt inlägg ett rent troll?

Om din kompis finns och verkligen tycker att Nordost är den enda kabeln så är väl det ok, men kanske vill han ha något att spela på tills utopia inträffar? Där kan säkert du hjälpa honom med något billigare alternativ.

Världen är inte rättvis... Jag borde få en Aston Martin...

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:07:36  Show Profile Send matså a Private Message
Nej killen finns inte. Tanken bara poppade upp och låt oss tänka oss att vår vän Sven Hugo (kan vi kalla honom, men han finns inte) har testat all världens kablar.

Patrik jag vill inte säga något utan bara skriva ner vad jag har tänkt under dagen förutom om jag skall skaffa en dvdaudio/sacd spelare eller ren cd, förutom det så har jag tänkt och ha Ego 414 därbak. Sedan har jag för min del perfekt ljudbild.


Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:10:57  Show Profile Send Patrik a Private Message
Matså, ok.

Hittar du en bra dvd-a/sacd-spelare i hygglig prisklass får du gärna tipsa här på forumet. Går i samma tankar.

Nu är det dags att gå ut i solen!

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:39:28  Show Profile Send Johansson a Private Message
Matså:

Aj aj, den killen får det inte lätt minsann. Han gjorde tydligen standardfel 1A när han lyssnade på dessa kablar utan att ha en sportslig att någonsin få råd med dom. Farligt farligt...

Denna påhittade låtsasmänniska borde därför följa standardråd 2C och skaffa ett par Red Dawn eller andra binnikemaskliknande signaltransportörer och lägga resten av löningarna på bättre pryttlar i stereon.

En möjlig orsak till dennes totala låsning på just dessa dyra kablar kan förstås vara en mani av något outforskat slag. Då blir nöten genast svårare att knäcka. Testa att rita av dom på staniolpapper och tejpa fast på dina nuvarande sladdar...

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/06 :  16:02:39  Show Profile Send yalpa a Private Message
Varför måste varannan tråd handla om satans jevla kablar? Kan inte din kompis köpa en integrerad för 80kkr istället? eller vad som helst förutom kablar!

Jag har aldrig någon gång under mitt liv träffat på en lika märklig fokusering på småsaker. I alla hifibutiker jag har varit inne i och försökt få ihop en anläggning, var kablarna det SISTA som nämndes. Om någon här på forumet ska få ihop en stereo för en viss summa, då är kablar det första som rekommenderas. Varför
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/04/06 :  16:52:49  Show Profile Send henricsson a Private Message
Jag instämmer med föregående talare. Väldigt underligt.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:50:27  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Om någon här på forumet ska få ihop en stereo för en viss summa, då är kablar det första som rekommenderas. Varför

De är för bra helt enkelt, är nog svårt för vissa att acceptera det. Så därför måste alla ha en egen åsikt om hur en viss kabel "låter" med följden att hälften tycker att den låter ljust och andra hälften tycker att den låter mörkt eller så tycker någon att den låter "skitdåligt" och en annan säger att den låter "helt fantastiskt". Finns det något mer frustrerande eller?
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:52:15  Show Profile Send hal a Private Message
ja vad är det man säger matså. Det är inte målet som är det viktiga utan vägen dit...Vi är många som drömmer. Men när man väl skaffat den där apparaten, kabeln eller bilen dröjer det inte så himla länge innan man drömmer om nästa.
:-)

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:18:56  Show Profile Send Timbre a Private Message


Håller med om detta. Kablar har fått alldeles för stort utrymme i diskussionstrådarna.
Kanske för att vi gärna ryker ihop om just kablage...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:19:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
marens > "De är för bra helt enkelt" - vad är för bra? kablarna?

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:22:10  Show Profile Send marens a Private Message
ja
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:24:44  Show Profile Send luminox a Private Message
Det låter overkill att köpa kablar för 90k till en anläggning för 25k oavsätt om man har råd eller inte. Tänk villken bra cd-spelare, vilket bra försteg/slutsteg för att inte nämna högtalare man kan få för 90k.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:09:47  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
spelr man tillräckligt högt så hör man ingen skillnad ändå.
fast då spelar ijuförsig kablarna in om man inte vill ha brännmärken på golvet :)

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:30:34  Show Profile Send nin a Private Message
Om någon här på forumet ska få ihop en stereo för en viss summa, då är kablar det första som rekommenderas. Varför


Det låter ju inget utan kablar!
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:50:55  Show Profile Send j.persson a Private Message
Jag säger som Timbre: det finns med massor med hobbies där 8300 ut/månad ställer till med problem att genomföra hobbyn.

Spelar ingen roll om det är bergsbestigning, vindsurfning, stereo (och/eller hemmabio), bilar i allra högsta grad, elektronikpyssel, resa-världen-runt, whatever...

Vill man ha en (x) för mer än 10 ggr mer än man har ut per månad och (x) är det enda alternativet kanske man ska börja fundera på något som går att påverka istället - t ex sin inkomst...

(Förresten. Vad tusan har detta med hifi att göra?!?!?!)

/J.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:03:44  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nej, men det blir himla bra med en hög kablar och ingen elektronik.

Jag får iaf. en känsla, att folk är mer benägna att försvara sitt val av kablar och tweaks, än valet av elektronik.


Förresten, i en anläggning för 25kkr lär man inte ens kunna höra skillnad på en högtalarkabel för 9 eller 90kkr. Den kan knappt skilja på Supra ply 3,4 och Linn K400 som är varandras totala motsatser. Så det blir onödigt att lägga ut de pengarna och ännu mer onödigt att ens leka med tanken.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/04/07 :  08:09:21  Show Profile Send matså a Private Message
Yalpa, Ok då. Vad säger du om vår gode vän Sven Hugo har en förstärkare som kostar 25000 kr, högtalare för 15000 kr och en cd för 10 000 = 50 000 kr. Vad säger du om det?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/07 :  08:16:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag säger grattis till en -i mina ögon- välbalanserad stereo!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000