HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på signalkabel motages!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/04/06 :  09:54:09  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Det börjar bli dags att uppgradera de analoga signalkablarna (kör idag rg62 med bulletpluggar) mellan försteg/slutsteg samt försteg/cd.

Rg62an misstänks dra åt det mörkare hållet så en transparent jäkel som öppnar upp ljudet vore trevligt! Budget runt 2500 paret

Har sneglat lite på Eichman Express 6 och nordost blue heaven, någon som har provat dessa hemma? kommentera gjärna!

Vad finns det annars för prisvärt i denna klass?



Min anläggning består av följande:

Perreaux AVP1P försteg
Perreaux 200P slutsteg

Teac VRDS-25 (kraftigt moddad av harmony design)

Tara Labs Air 2 högtalarkablar

Högtalare är ett hembygge med 2x SS8" T&P 6,5" o eton banddiskant



Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/04/06 :  09:56:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jag brukar ju rekomendera Silk med Bulletplugs i denna prisklassen så jag gör väl det igen då... Silk med Bulletplugs.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:18:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

I vanliga fall kunde jag ju rekommenderat det jag brukar. fast det slog mig att det kan jag ju inte längre..... attans

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:22:06  Show Profile Send Timbre a Private Message


Men det kan jag....

Aurora E med WBT.
Långt under budget.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:29:11  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag hade en Aurora E innan jag gick över till Silk. Jag tycker att dynamiken blev bättre med Silk. Auroran är dock också en bra och prisvärd kabel.
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:59:26  Show Profile Send Robis a Private Message

Nu ligger ju iofs taket på 2500:- och där har jag inga större erfarenheter men i skiktet runt 1000:- så..

Vdh D-102 MkIII Hybrid
Supra EFF-ISL

/Råbis
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:30:26  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag hittade ett par obalanserade Transparent Ultra för just 2500kr så ta inte första bästa för qatt du har bråttom att uppgradera, man missar lätt godbitarna då.

Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/04/06 :  11:38:18  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Hej T-Rex,

De riktiga godbitarna sällan finns längs ”huvudleden”, - och det är först när man avviker från denna att de mest intressanta upptäckterna görs....

För dig vill jag gärna rekommendera att prova Analysis Plus Oval One, vilket är en superb kabel till modesta pengar. Ett par på 1m (RCA) kostar 1157.-

Sen finns det givetvis dyrare varianter, men detta är en riktig godbit - för pengarna.

Kolla på www.klubben.net

Mvh, robban

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:09:42  Show Profile Send Timbre a Private Message


Detta är reklam i sin mest riktade form, robban.
Känner att vi tangerar gränsen här.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:13:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
supra eff med bullet plugs. långt under budgeten men bra är det!
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:18:57  Show Profile Send krelle a Private Message
Hejsan jag skulle vilja rekommendera Kimber pbj. Jag hade sådana innan jag bytte till en selectkabel(balanserad)från Kimber. Den kostar ca 12-1300 tror jag. Jag hade tidigare Aurora e som jag bytte till denna kabel. Det är ju som vanligt alltid en fråga om matchning så jag säger inte att auroran är sämre men kimbern passade mina grejer bättre. Jag upplevde att kimbern hade lite lättare och öppnare spelstil.rekommenderas........mvh Krelle
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:35:41  Show Profile Send T-ReX a Private Message

Silk kanske man ska kolla in, ingen som har något att säga om nordost blue heaven?

Supran som nån nämde har jag haft och sålt vidare till förmån av rg62an UTAN bulletpluggar...

Begagnatmarknaden kan vara interesant, fast hellst vill man ju testa grejerna hemma...



Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:47:10  Show Profile Send AndersB a Private Message
t-rex

Själv är jag mitt uppe i provlyssning av ett kablar för uppradering av signalkablar och just nu spelar Blue Heaven i anläggningen. Hur det låter? Snärtigt, luftigt, högupplöst och på minussidan kanske ngt ljust, men basen finns där ändå. Snarare än ljust skulle jag beskriva det som att ljudbilden koncentreras uppåt i registren. Den är dock betydligt fylligare än Solar Wind som jag testade förrra veckan, så det går åt rätt håll...Red dawn och Van den Hul the first ultimate och Cyrus egna signalisar är på väg för provlyssning så jag får se vad de kan göra.

Lycka till

Anders
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/04/06 :  16:56:35  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag kan rekomendera Kimber Silver Streak, mycket detaljerad och fin upplösning.. Den kostar ca 2300:- med WBT-0147 kontakter vid 0,5M. En klar favorit.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:45:25  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag har en Audioquest ruby över. Kan det vara något?

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

luminox
Member

171 Posts

Posted - 2003/04/06 :  17:48:56  Show Profile Send luminox a Private Message
Sound Precision ett lokalt jämtländskt företag gör ett par riktigt bra signalkablar, 2400 kr för 1m kabel med wbt kontakter. Är både transparenta och gör det otroligt lätt att följa med i musiken.
Go to Top of Page

stegg
Member

109 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:54:42  Show Profile Send stegg a Private Message
Dom gånger jag har testat kablar har dom fungerat bra på demo-utrustningen i butiken, men det har varit helt annorlunda på min egen utrustning. Är det inte så att signalkablar låter olika beroende på vilket system dom spelar på?
Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/04/06 :  23:37:39  Show Profile Send FCX a Private Message
Du ska absolut kolla in silk mkII! Är själv en lycklig ägare av sådana med bullet plugs. Om det är öppet ljud du vill ha så får du det, i alla fall i mina öron. Men lyssna själv, det är ju dina öron som ska bestämma och inte våra

MVH
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/07 :  04:15:59  Show Profile Send brumel a Private Message
Kolla in Straight Wire Sonata.
Den har jag själv. Fast den är utlånad till farsan. Ren diskant och lite fyllig bas. Kan nog säga att den är öppen men inte klinisk. Konstruktionen är enkel. Teflonisolerad flertrådig kopparlina. Inga svarta lådor. Bara en ren kabel.
Trevliga kontaktdon också.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/07 :  10:15:02  Show Profile Send dole a Private Message
Tjena jag skulle inte rekomendera dig att köra silk med Perreux!

Jag har provat vid ett flertal tillfällen och ljudet blir ganska grumligt. Då var det till och med så att supra EFF-I funkade bättre.

Monster 950i funkade bra, också förutom deras J***a "tubulator" kontakter som tar med sig halva stereon när man ska ha bort dem.

mvh dole

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu

Edited by - dole on 2003/04/07 10:17:07
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/04/07 :  10:19:11  Show Profile Send dole a Private Message
Testa gignos signalkabel den ska vara bra har jag hört.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/07 :  11:11:37  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad anser ni om Clou Cable?
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:48:08  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag tycker Clou silver voice är riktigt bra, men tyvärr måste jag sälja den pga. taskig ekonomi Om någon är intresserad finns det på sälj sidan
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:56:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Monster 950i funkade bra, också förutom deras J***a "tubulator" kontakter som tar med sig halva stereon när man ska ha bort dem."



Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2003/04/07 :  13:17:38  Show Profile Send drkim a Private Message
Jag har ett par Cobalt Cable Ultimate Audio Interconnect, inköpta för ca 3 veckor sedan. Jag fick nu ett erbjudande på ett par Harmonic Tech Pro Silway MK II som jag inte kunde säga nej till - därför är dessa till salu.

Jag handlade i deras Online butik www.cobaltcable.com och gav ca 850 Kr inkl frakt och tull.



Låt dig inte luras av det låga priset - här har du en kabel som spelar lika bra eller bättre än flera prisklasser upp. Den är mycket neutral och har en utsträckt ren diskant och en fast bas med bra djup.

Jämfört med Harmonic tech. Truth Link Silver (4600 Kr) så är den lite ljusare och saknar lite dynamik. Jämfört med Pro Silway MKII (6400 Kr) så saknas bara dynamiken och det sista i basen - denna kabel har med andra ord de egenskaper som du söker.

Helt enkelt ett superklipp för dessa slantar.

Jag säljer den för 800 Kr inkl frakt så slipper du att beställa från USA.

Hör av dig om du är intresserad!

MVH
Jocke
0485-35790, 0709-626981
jocke@home.se

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

T-ReX
Member

419 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:53:45  Show Profile Send T-ReX a Private Message
quote:
Tjena jag skulle inte rekomendera dig att köra silk med Perreux!

Jag har provat vid ett flertal tillfällen och ljudet blir ganska grumligt. Då var det till och med så att supra EFF-I funkade bättre.

Monster 950i funkade bra, också förutom deras J***a "tubulator" kontakter som tar med sig halva stereon när man ska ha bort dem.

mvh dole


Interessant, har fått för mig att rg62an och silk är rätt lika ljudmässigt () kanske finns lite mer välljud att hämta...

Vem säjer gignos?



Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000