HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad köpa först ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:05:20  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Hej
Sitter med Musical Fidelity X-PRE och X-A50 (Samt jamo D830)
vad skall jag köpa härnäst A3 CR Pre eller A3 CR Amp.
Jag har INTE råd att byta samtidigt!
Eller skall jag byta märke kanske? (ganska nöjd ned MF)

Ps hur länge sitter ni på era apparater innan ni känner suget att "uppgradera" Ds

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:11:27  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Jag skulle byta ut högtalarna, men jag gillar ju inte Jamo...

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/07 :  14:57:44  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Håller med Alexi, av samma orsak... (ingen direkt vettig orsak med andra ord )

Det brukar ta ett tag innan uppgraderingslustan biter tag (ständigt iofs men det tar ett tag innan det blir desperat... ), några månader eller så iaf, det beror på hur stor uppgraderingen är...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/07 :  15:05:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Tycker att Jamo'n ser riktigt trevlig ut.



Har aldrig hört den men så illa kan det väl inte vara. Varför inte en sub som komplement? Eller två.
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/07 :  15:52:57  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Tror inte Alexi eller imaster lyssnat till ett par D830 (oj oj oj va' bra de är).
Dahlberg, jag köpte en AudioPro Advantec Sub och sålde den fortast möjligt. basen i Jamo:na är helt ok för mig, vad anser ni då om försteg/slutstegs frågan?
Go to Top of Page

Ingenjören
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/04/07 :  15:55:07  Show Profile Send Ingenjören a Private Message
Klart elegant utförande. Men hur låter den??

/FRED
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:12:41  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Jag skulle satsa på ett tyngre slutsteg, kan bli en avsevärd förbättring! Inget fel på MF!
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/07 :  16:44:15  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Jonas N, vad menar du med tyngre slutsteg? Mer effekt, strömstarkare, högre vikt eller helt enkelt "bättre" ?
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/04/07 :  19:02:32  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Mer och bättre effekt!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/07 :  20:13:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Undrar vad en Krell KSA-80 skulle göra med den
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/04/07 :  21:20:20  Show Profile Send Larsen a Private Message
Även jag håller inte med de som sågar högtalarna. Dom är verkligen inte en av dussinvarorna från Jamo. Känns som att du kan byta det övriga före dom.
Men det är ju MIN åsikt. Smaken är som baken.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:08:54  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Tack för ditt stöd Larsen
Dahlberg, Krell är väl ändå "lite" dyrare än den prisklass jag ligger i?
Jag behöver inte mer effekt, frågan är vad som i mitt system ger störst lyft försteg eller slutstegsbyte? skall man kanske gå över till rör i slutsteget?
Go to Top of Page

storyboard
Member

134 Posts

Posted - 2003/04/08 :  08:19:54  Show Profile Send storyboard a Private Message
Precis, Jamo D830 och D870 går inte att jämföra med Jamos i övrigt tveksamma sortiment. De står sig bra i konkurrensen.

Att rekommendera vad du ska byta kan jag nog inte. Högtalarna är ju relativt neutrala och avslöjande och om du vill fortsätta på det spåret kan Rotel RB1080 vara värda en lyssning. Jämför det med någon rörförstärkare och bedöm själv vad du vill ha.

Mvh
Niklas
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/04/08 :  10:01:13  Show Profile Send n/a a Private Message
Jattelite, Krell-iden var delvis menat som ett skämt men det behöver kanske inte vara alldeles utom räckhåll. Många har idag bara en programkälla och om den har en rimligt bra variabel utgång så kan man klara sig utan försteg och i stället lägga resurserna på ett slutsteg i den klass jag nämnde.
Om den variabla utgången saknas så är en Elma-attenuator (dact,nle)ett svårslaget alternativ om det bara är volymen som skall höjas och sänkas. Annars så tycker jag att LC-Audio's Zapsolute är ett riktigt bra föstärkeri. Dina har jag inte lyssnat på så den jämförelsen får du göra själv.
Det här resonemanget bygger iofs på att du är nöjd med högtalarna.

PS. Att du sen kommer att få svårt att hitta en begagnad KSA-80 är en helt annan sak. Men det finns även andra välljudande förstärkerier. DS.
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/04/08 :  11:41:41  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Jag har faktiskt hört Jamo D830 och jag var inte imponerad, det kanske var kringutrustningen (Onkyoförstärkare och Pioneer-DVD) men jag tycker de är alldeles för dyra för det ljud man får... Min åsikt dock... Men om man går tillbaka till ursprungliga frågan så skulle jag nog byta förförstärkaren först om du inte behöver mer effekt, det tror jag skulle göra mer för ljudet än om du bytte slutsteg men i slutändan tror jag du ska ta hem och provlyssna olika kombinationer innan du bestämmer nåt...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/08 :  12:00:03  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Det var ett fasligt tjat om mina högtalare :-) de kräver asmycket av kringutrustningen för att låta bra PUNKT
(undrar om man kan få lite sponsorpengar )
Tack ialla fall imaster för en av de få svaren på min fråga
Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2003/04/08 :  12:08:34  Show Profile Send Robis a Private Message

Jag fortsätter tjatet Var det inte dom som kallades Concert 8 eller nåt förut?

/Råbis

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/08 :  12:13:40  Show Profile Send linkan a Private Message
Jag har lyssnat på och jämfört MF A3CR pre/power med ett antal konkurrenter i samma prisklas och tyvärr så gillade jag inte MF alls, alldeles för "luddigt", mörkt ljud utan riktigt definition och kraft.
Jag tycker att det finns klart bättre kandidater i detta prissegment, t.ex dessa 3 integrerade som slår denna kombo på fingrarna med råge: Moon I-5, Plinius 8200, och Audionet SAM.

Linkan

Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:19:13  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Robis, det stämmer
linkan, Moon har jar aldrig lyssnat på men oj vad vackra!!. Vem säljer Moon?
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:34:11  Show Profile Send Soulman a Private Message
Högtalarna skulle jag absolut inte byta om jag var i dina kläder! De skall definitivt inte blandas ihop med Jamos (sämre) billigare högtalare. Har själv ett par Jamo Concert 11/D870 och de kommer att stå kvar hemma läääänge...

Men för att svara på din fråga; Jamo vill ha en hel del kraft och ställer höga krav på kringutrustning så du kanske borde börja med slutsteget. Om det nu inte är så att du bör börja med källan?? Vad vet jag... Annars bör du väl kunna labba en hel del med kablar, dämpning och placering. Fråga är väl egentligen om du vill uppgradera ljudet eller apparaterna??

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/08 :  13:46:32  Show Profile Send Rebo a Private Message
jattelite: Bossanova i Luleå och Hifi Art i sthlm säljer moon.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000