HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utgångsnivåer förförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/06 :  09:37:31  Show Profile Send Aton a Private Message
Vilken maximal ut-spänning ger en genomsnittlig förförstärkare? Pre-outsen på integrerade tycks ligga väldigt lågt, jag antar att en separat förförstärkare ligger högre. CD-spelarens analogutgång brukar väl ligga på 2V, när den inte är variabel.

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  09:53:18  Show Profile Send Timbre a Private Message


Maximum output för ett Classé CP-60 är 42 V. För att låta volymkontrollen få arbeta i mer uppdraget läge brukar jag välja 12 dB gain istället för 18 dB.
Hade själv en period av "förstegsfri" lyssning men har lämnat detta helt.
Försteg är numera obligatoriskt och väldigt viktigt för slutresultatet i mitt system.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:22:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Tackar. Som sagt, värdefulla erfarenheter kan man inte få för mycket av.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:26:16  Show Profile Send Gebex a Private Message
Vad är fördelen med att låta volymkontrollen arbeta mer i uppdraget läge? Är det inte så att allt extra (te.x. extra motstånd) som man lägger i signalvägen påverkar ljudet negativt?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:35:41  Show Profile Send Timbre a Private Message


Du får en mer precis volyminställning plus att många kontroller (som denna Alps) enligt uppgift tillför minst förvrängning runt medelläget.
Det senare är andrahandsuppgifter men jag tycker att det blir ett mjukare ljud helt enkelt.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:30:19  Show Profile Send Rapid a Private Message
Ju högre resistans, desto mer brus genereras eftersom resistanser ger termiskt brus som beror på temperaturen och resistansen.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/04/06 :  13:43:52  Show Profile Send Gebex a Private Message
sajberrapid: Kan du förklara det lite enklare för oss som inte år så teknikskt bevandrade?

Betyder det att ju högre motstånd man har desto mer brus genereras i anläggningen?
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:02:17  Show Profile Send Rapid a Private Message
hehe, var tvungen att glänsa lite. Jag läser kursen avancerad analog design i Lund nu. Men det är så att ett motstånd med högre resistans genererar mer brus. Vet iofs inte hur stora siffor det rör sig om för vi har inte labbat eller mätt på det än. Förhoppningsvis vet jag lite mer efter första labben, som kommer på fredag.
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:10:09  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Tjena sajberrapid. Det kan väl bara vara en person. Hur går det med Subban..

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Jonas N
Member

289 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:44:34  Show Profile Send Jonas N a Private Message
Är det inte att föredra den högre förstärkningen? Ingångskretsarna avlastas ju i och med att de får arbeta vid lägre nivåer. Men låter det bättre, så är det ju bättre! Precisare volyminställning är också viktig för ljudupplevelsen. Rätt volym är ju A och O för en angenäm lyssning!

Edited by - Jonas N on 2003/04/06 14:45:47
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/04/06 :  14:49:40  Show Profile Send Rapid a Private Message
Unholy: Tjena! Subban står mest o dammar för tillfället =) Får se om det blir nått kul av den. Hur gör man förresten de där feta gubbarna?
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:29:11  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Sajberrapid:
Kul att du också hittat hit
Gubbarna vinns precis till vänster om det fält där du skriver in texten när du svarar på ett inlägg. Om de inte är där så vet jag inte. Kanske nån inställning när du skapade ditt account.?

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000