HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snöra med Supra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/03/29 :  02:05:51  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag har bestämt mig för att införskaffa en signalkabel mellan CD och förstärkare och även ett par högtalarkablar. Har handlat min utrustning på Hifi-klubben men drar mig för Tara Labs kablar så jag ser mig om. Funderar på en Supra EFF-ISL eller Supra EFF-IX. Prisläget är rimligt, ca 600-800kr, är kabeln värd priset?

Jag tänkte bi-wira högtalarna och är intresserad av Supra Rondo 4x2.5. Smidigt att ha en allt-i-ett och kabeln verkar vara både billig och bra, rätt? Priset är OK, ca 45kr/mr.

Jag hoppas att detta inlägg inte skapar ett nytt kabelkrig, jag vill bara veta om jag är på någorlunda rätt spår.

Mitt system:
Förstärkare: NAD C350
CD: NAD C521i
Högtalare: B&W DM603 S3

Musiksmak: Rock, hårdrock.

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/03/29 :  07:11:51  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag har ungefär startat samma tråd, denna kanske hjälper dig lite!
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=11560

Mvh/Marcus
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/03/29 :  12:32:34  Show Profile Send widen76 a Private Message
marcus_ec: Jag läste din tråd och det var väl ungefär vad jag fiskade efter, tack!

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/29 :  12:48:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Widen 76
Enligt Whats Hifi! som är en brittisk tidning så är det svårt att hitta någon mer prisvärd kabel i det prisläge som du letar. Just att det faktiskt är en brittisk tidning som prisar Supra gör att det verkar mycket sannolikt att denna kabel är ett förträffligt val, eftersom brittiska hifitidningar brukar oftast pris sina inhemska märken framför andra. MvhKristofer
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/03/29 :  12:51:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
+ att supra är dyrare i england än sverige vilket gör det till ett givet val!
Go to Top of Page

mattiasw
Member

52 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:04:42  Show Profile Send mattiasw a Private Message
Det säljs ju (eller såldes iaf) en vad den Hul D102 mk111 på annonssidan - ett bättre val än Supra EFF enligt mig.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:15:59  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för era svar, jag ska ta mig en titt på Supra kablarna och kanske provlyssna också. Någon som vet om man kan låna hem kablar från The Rock i Lund?

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/29 :  17:36:27  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Varför rata Tara Labs??

Har själv ett par och är super nöjd.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/03/29 :  19:19:41  Show Profile Send Klenkar a Private Message
Hej!
Enligt What Hifi "A costly yet unexciting source-to-amp connection"
Således tre av fem i betyg. Supra!!
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/04/01 16:14:12
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/29 :  19:23:52  Show Profile Send marens a Private Message
Det är typiskt hifitidningar, det måste kännas riktigt "exiting" när man kopplar in den nya kabeln eller högtalaren eller vad det nu är.

Varför rata originalkablarna? De är ju väldigt bra, inte så snygga kanske men bra är de.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/29 :  21:31:49  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Enligt What Hifi "A costly yet unexciting source-to-amp connection"

Klenkar: Vilken kabel gällde detta?
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/03/30 :  00:26:33  Show Profile Send widen76 a Private Message
SpLiX: Jag har läst mycket bra saker om Tara Labs kablage, jag är övertygad om att de är utmärkta till de flesta system. Jag fastnade dock för den färdiga bi-wire funktionen hos Supran, detta var efter ett tvärt kast av att ha tittat på HiFi-klubbens hemsida. Jag har vid ett flertal gånger varit sekunder från att köpa 10 meter Tara Labs Klara, vi får se hur det blir.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

Avatar
Member

83 Posts

Posted - 2003/04/01 :  16:50:53  Show Profile Send Avatar a Private Message
The Rock brukar vara väldigt bra när man vill låna hem grejjer för test så det skall nog inte vara några problem.

There are only 10 kinds of people, those who understand binary and those
who don't
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/01 :  18:57:17  Show Profile Send widen76 a Private Message
OK, jag tror jag tar en runda till The Rock i morgon efter jobbet och kollar upp läget.

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/02 :  08:14:12  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Enligt What Hifi "A costly yet unexciting source-to-amp connection"
Således tre av fem i betyg. Supra!!
mvh dd"

Ärdet samma kabel som vi talar om. Den kabel som avses i detta läget är den nya "Rondo" MvhKristofer
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/02 :  11:07:06  Show Profile Send 24U a Private Message
Hej! Om Du skall köra Bi-wire, så lägg ihop två Ply 3,4 S istället för Rondo. Skillnaden på Ply-konceptet är ordentlig utan att Ply blir svindyr. I en test i HIFI&Musik, visade sig att Ply 3,4 hängde med dyrare kablar bra i basen, men tappade övriga områden, så deras kabelteorier stämmer bra. Testa denna mot Rondo och jag tror inte Du väljer Rondo efter detta. Körde Ply under ca 1,5 år innan jag bytte för en månad sedan och har blindtestat mot bland annat Supras Classic 4,0 och det ÄR STOR skillnad.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:43:14  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Hej! Om Du skall köra Bi-wire, så lägg ihop två Ply 3,4 S istället för Rondo. Skillnaden på Ply-konceptet är ordentlig utan att Ply blir svindyr. I en test i HIFI&Musik, visade sig att Ply 3,4 hängde med dyrare kablar bra i basen, men tappade övriga områden, så deras kabelteorier stämmer bra. Testa denna mot Rondo och jag tror inte Du väljer Rondo efter detta. Körde Ply under ca 1,5 år innan jag bytte för en månad sedan och har blindtestat mot bland annat Supras Classic 4,0 och det ÄR STOR skillnad"

Nu är det ju som så att Rondo är samma tillverkares senaste kabel, så om du inte har testat Rondo mot Ply 3,4S så tycker jag faktiskt inte det här är relevant.

Men jag kan misstänka att Ply 3,4S är klart mer prisvärd, man slipper t.ex betala för ett träetui. MvhKristofer
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:46:50  Show Profile Send Staffan a Private Message
Träetui till Rondo?
Det har jag svårt att tro
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/02 :  15:41:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
I reklamen så visas ett sådant .Jag vet dock ej om det medföljer men det verkar så . MvhKristofer
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/02 :  20:14:00  Show Profile Send Staffan a Private Message
Är det inte Sword du menar?
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/03 :  08:31:23  Show Profile Send 24U a Private Message
Om jag inte helt är ute å cyklar är Rondo en rundkabel med 4 ledare. Vad gäller Sword därmeot som är den som leveras i träetui, har jag inte testat denna, den ligger dock på ca 5 kkr och är ett helt ny OCH kontruerats enligt helt annat koncept.
Jag kan bara återvända till det jag sade ovan, i budgetklass är Bi-wire med Supra Ply 3,4 klart anständiga. Deras hemsida/katalog tar upp teorierna med den lägre induktansen genom att lägga ledarna med så stor yta som möjligt mot varandra, trots att det då ökar kapacitansen. Dom bedömer inverkan mycket låg i de frekvenser som HIFI abonnerar på, medans ex v radarantenner är rörformiga därför att frekvensen gör att strömförträngningen blir betydande. Det finns bättre kablar, helt klart, men i denna prisklass håller jag absolut Ply 3,4 som klar vinnare.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/03 :  11:05:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Är det inte Sword du menar?" Jo det är det. Jag såg detta i senaste High fidelity och hade tagit fel. Jag är väl medveten om att det blev konstigt. MvhKristofer
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:50:38  Show Profile Send widen76 a Private Message
Har inhandlat fyra par Supra Ply 3.4/S och dessa funkar verkligen bra i bi-wire. Har gett hela anläggningen ett rejält lyft, det blir till att lyssna igenom hela skivsamlingen igen! Jag är helnöjd!

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000