HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare bredvid sägen i huvudhöjd, hälsovådligt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:01:58  Show Profile Send n0p a Private Message
Införskaffat ett par golvare. Och i mitt lilla rum så hade jag inget val annat än att ställa dem just bredvid sängen i huvudhöjd. Värt att nämnas kan vara att de inte är magnetiskt avskärmade.

Polare säger att de finns magnetfält när stärkaren är på som kanske bör undvikas om möjligt. Men att när stärkaren är avslagen så är de inget eller litet.

Nå, vad säger ni? Nyttigt/onyttigt?

Exit Planet Dust

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:19:30  Show Profile Send Aton a Private Message
Högtalarmagneterna (bakom elementen) är magnetiska även utan ström. Hälsofaran vet jag inget om.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/05 :  22:40:08  Show Profile Send n0p a Private Message
att de är magnetiskar förvångar mig inte ;) Men de är väl huruvida de avger ett magnetfält som kanske är av intresse.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:13:19  Show Profile Send lennartj a Private Message
När förstärkaren inte är på alstras inga magnetiska växelfält utan bara statiska fält från högtalarelementens magneter. De är numera oftast rätt väl avskärmade. Testa att föra en kompass runt om höljet tätt intill och se om den reagerar överhuvud taget. Även om den reagerar då brukar den återgå till att visa nord/syd redan på några decimeters avstånd från högtalaren. Jag menar att det bevisar att normala högtalares magnetfält är försumbart jämfört med jordmagnetismen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

frni2000
Starting Member

7 Posts

Posted - 2003/04/07 :  12:57:08  Show Profile Send frni2000 a Private Message
Det är väl växelfält som kan vara lite skadliga.
Annars är jorden magnetfält kring 50uT och jämför man det med MR undersökning där man ligger i ett fält på 1.5T. Största faran är nog att det kan bli musik hela natten när du somnat ifrån och icke utvilad krockar du med första bil på morron.

Fredd
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/04/09 :  15:16:33  Show Profile Send yoko a Private Message
Sitter herrn framför en data-skärm...den har ju oxå electromagnetiskstrålning...undvik hellre skärmen än hötalarna. Hur långt ifrån din sovplats har du egentligen ställt högtalarna? Om du bor i ett minirum kan du ju sätta upp högtalarna på väggen...det kan ju vara en bättre nödlösning än att ställa hötalarna intill sängen...MVH Yoko
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/09 :  15:29:51  Show Profile Send Ronne a Private Message
Får du ont i huvudet, sömnproblem och dylikt så ska du möblera om. En helt vanlig väckarklocka är inte heller bra enligt professorerna.

Personligen skulle jag aldrig ha det så. Visserligen kan man dö av allt men man sover 1/3 av livet. En dataskärm sitter man kanske inte så länge brevid?

Vi är alla ansvariga för våra egna liv.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:15:07  Show Profile Send n0p a Private Message
Yoko>> smälla upp ett par dali 104 på väggen men tack för tipset.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/04/09 :  18:16:23  Show Profile Send n0p a Private Message
Vad min postning blev skum, oh well som ni ser så är de nog ingen idé att väggmontera dessa...

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:07:58  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det finns högtalare att köpa som är anpassade för el-allergiker. De har extremt lågt magnetiskt läckfält.

Om man inte har problem av andra elektromagnetiska fält så behöver man nog inte oroa sig för om högtalarna står nära huvudet.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/09 :  20:11:48  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Knoppen, där lärde du mig nått jag inte visste, att el-allergiker kan köpa extraskärmade högtalare, sånna finns alltså! fräsigt. så magnetismen är alltså skadlig. el-allergi kanske handlar om all typ av magnetisk strålning?!!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/09 :  21:35:41  Show Profile Send Roq a Private Message
Ronne, Knoppen, Niklas Nord:
Bara ett litet inlägg för att nyansera bilden av el-allergi så att ingen sitter här och blir rädd för sin anläggning!

Vad gäller el-allergi så finns ju fenomenet fortfarande. Vissa människor kan uppleva olika sorters irritationer när de är i närheten av elektrisk utrustning - hudsveda, ögonirritation, huvudvärk etc. ATT personen i fråga har besvär behöver inte ifrågasättas men VARFÖR är helt oklart.

Klart är dock att om man gör försök där varken testledaren eller försökspersonen ("el-allergikern") vet om ett elektromagnetiskt fält är på eller av så får man inget samband mellan exponering och symptom. Däremot är det klart visat att om man vet om att man är exponerad så får man besvär.

Vad gäller det påstådda sambandet mellan hjärntumörer och elektromagnetisk strålning tycker jag inte heller man skall oroa sig. I flera studier har man inte kunnat visa på någon ökad risk att drabbas av cancer för personer som vistas i miljöer med höga magnetfält exempelvis lokförare. Även förekomsten av leukemier hos barn som bor nära kraftledningar har undersökts och inte heller där har man funnit någon säker ökad risk.

Hehe, finns väl alltid nån där ute som har "hälso-sandaler" med magneter i? Jag har inget emot att någon använder dessa men man kan ju fundera lite...de som förespråkar sådana magnetsandaler brukar också vara dem som "larmar" om farlig mobiltelefonstrålning etc.

Lite off-topic men det kan ju vara kul ibland...

Själv ska jag gå och lyssna lite på Thomas Rusiaks senaste och sätta mig riktigt NÄRA anläggningen och lyssna riktigt NOGA!

Finns mycket mer att läsa om man vill t.ex.
http://www.occmed.uu.se/el.html#finns
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/04/09 :  22:14:29  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Tack Rog, det va faktiskt lärorikt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/10 :  09:36:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Visst kan det vara så Roq! Det är mycket möjligt att det är så. Just nu är väl forskningen inom det området inne i ett skede där ingen riktigt vet hur saker och ting hänger ihop. Kanske är det så att om man kallar sig för elallergiker och man köper extramskärmade högtalare och vet om det, så _upplever_ man att de inte strålar något(?).

Lite off-topic, så får jag själv ont i huvudet under ca 15 timmar på höger sida om jag pratar i mobiltelefon under ca 10 minuter i sträck. Därför använder jag numera portabel handsfree alternativt pratar kort tid. Men så går ju den j-kla sladden av, och ibland pratar man länge, och sedan huvudvärk. Hur de långsiktiga hälsoeffekterna blir vet ju ingen, men det är inte kul att ha ont i huvudet! Jag upptäckte det för några år sedan och fattade inte varför jag fick ont i huvudet. Sedan började jag förstå att det handlade om att jag vid de tillfällena tidigare hade pratat längre tider i mobilen.

Men jag är inte orolig för s k elallergi. Det är ju en klar skillnad på 50 Hz växelspänningsfält på någon meters avstånd, och 900 Mhz och 1,8 Ghz 1 cm från huvudet. Jag kommer ihåg på trafikmagasinet när de påratade om att det var så kraftiga fält i bilars stolsvärmespiraler och mest överallt i bilar. Han som mätte hade bara ett instrument med en visarnål som inte visade vid vilka frekvenser han mätte, han verkade inte ha en aning om vad han pysslade med!! Ungefär som okunniga folk som glada i hågen får satt en mätare i händerna, mäter, och sedan tror att de har mätt något som är "korrekt". Mätgubben på trafikmagasinet uppgavs jobba inom detta, men gav mig inget förtroende alls. (själv är jag heller ingen expert på elektromagnetiska fält, kanske någon annan här vet mer?)

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/04/10 :  11:02:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag drabbades av el-allergi -94.
Det finns mycket jag kan berätta om detta.
Idag är jag helt frisk.
Kontentan är att det inte är elektromagnetiska växelfält som är den egentliga orsaken till besvären, utan att man genom betingning kopplat sina besvär till något, exempelvis dator-skärmar.
Det som orsakar besvären varierar från person till person, i mitt fall var det spänningar i axlarna när jag satt vid datorskärmen. Genom betingningsfenomenet så ledde det till att jag fick besvären så fort jag kom in i ett rum med elektricitet.
Att jag är säker på att man inte kan bli allergisk mot elektromagnetiska växelfält beror dels på mina egna erfarenheter, dels att det är busenkelt att genom blindtester testa om någon reagerar på elektromagnetiska växelfält. Hittintills har man inte hittat någon som gjort det i upprepade tester.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/04/10 :  11:30:34  Show Profile Send pontus a Private Message
quote:
Lite off-topic, så får jag själv ont i huvudet under ca 15 timmar på höger sida om jag pratar i mobiltelefon under ca 10 minuter i sträck.
Har själv aldrig upplevt problem i samband med mobiltelefonerande, och inte heller varit rädd för det. -- Ända tills jag hörde om ett forskarteam i Lund, bestående av framstående professorer i olika discipliner (såsom patologi, biomedicin, etc) som i expriment med råttor kunnat skönja missfärgningar i hjärnan efter endast någon minuts exponering.

JAg tror många forskare har rapporterat om liknande faror, dock inga så välmeriterade som lundaforskarna. Professorn i patologi hade själv slutat använda mobiltelefon efter upptäckterna...

Använder själv mobiltelefon dagligen, men visst blir man lite konfunderad.

Edited by - pontus on 2003/04/10 11:31:15
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/04/10 :  12:14:45  Show Profile Send yoko a Private Message
nop: jag hajjar att du kanske drar dig för att gjöra det! (annars har jag testat att smälla upp en 120-säng på väggen-det gick, trots vibrationer... men då brydde jag mig inte så mkt om kvalitén på ljudet från detta. Det är ju lite mer korkat att montera ett par högtalare på väggen om vill ha bra ljud...om planerar att ta hänsyn till rumsakustik...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/10 :  19:40:03  Show Profile Send Roq a Private Message
Björn-Ola: Kul att höra att det har blivit bättre!

Knoppen: Körde också med hands-free förut men den strulade så mycket och hade så dåligt ljud så jag gav upp... Där får man för att man köper B-grejer för 90 spänn
Trist med huvudvärk...kolla in Björn-Olas inlägg.

Pontus: Undrar vad de "framstående professorerna" använde för metod.
Om man lägger en bit råtthjärna i en mikro så lär den nog ändra färg
Det är ungefär på den nivån man bevisat strålningens skadlighet hittills. Det är skillnad på energimängder...
Sen bör man alltid fråga sig - OK, hjärnan ändrar färg vid mikrovågsbestrålning MEN har det någon betydelse i kroppen? Ger det några farliga effekter?
Exempelvis innehåller ju kroppen själv radioaktiva isotoper som strålar mot bl.a. mot vårt DNA. Detta kan ge mutationer. Som tur är har kroppen reparationssystem för detta för att förhindra cancerutveckling.
Alltså är det en stråldosfråga - när kroppens egna reparationssystem blir "övermättade" kan det börja bli farligt.
Man kan ju ha det i åtanke när det gäller mikrovågs- och annan strålning också...

Nä nu lägger jag ner! Hehe det här handlar inte om hifi för fem öre längre...
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/10 :  22:38:43  Show Profile Send flintan a Private Message
"Sen bör man alltid fråga sig - OK, hjärnan ändrar färg vid mikrovågsbestrålning MEN har det någon betydelse i kroppen? Ger det några farliga effekter?"

öh....det låter då inte så nice om hjärnan ändrar färg och det skulle ju knappast vara nyttigt.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/04/10 :  23:23:04  Show Profile Send Roq a Private Message
flintan: Hehe, nej okej . I det här fallet kan jag hålla med om att "färgning av hjärnan" låter riskabelt.
Här verkar det som att det är med med ögat (och inte med något mätinstrument) man ser att hjärnan ändrar färg och då borde det ju vara ganska stora förändringar!

Jag menade mer i allmänhet att bara för att man hittar/ser/mäter X så är det inte säkert att det ger sjukdom.

Gonatt
Go to Top of Page

Ronne
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:29:30  Show Profile Send Ronne a Private Message
Björn-Ola: Beting... intressant lite som Pavlos hundar. Men jag har aldrig hört talas om att man kan framkalla hudutslag på beting.

Roq:
"Även förekomsten av leukemier hos barn som bor nära kraftledningar har undersökts och inte heller där har man funnit någon säker ökad risk." - Senast igår (10 april) hörde jag på radion att man hade bevisat luekemi på barn som bor nära ställverk, kraftledning osv.

Jag är dock ingen professor i ämnet. Men jag tror att mobiltelefoner har en skadlig inverkan på människor och djur. Stoppa in huvet i en micro så får du se (det var ett skämt).

Låt var och en ha sin egen uppfattning. Tro inte så mycket på forskare som får betalt av intresseorganisationer. Nokia som sponsrar forskning angående mobiltelefoner... det säger sig självt, det är ju inte skadligt!

// Ronne.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:18:00  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ronne:
Hudutslag är vanligt vid stress som orsakar många av dom symptom som rapporteras i samband med elallergi.
Yrsel, trötthetssymptom och huvudvärk är andra exempel.
Jag kan berätta att Hergé, Tintins tecknare, blev så less på att teckna Tintin att han alltid drabbades av hudutslag så fort han tvingades att jobba med ett nytt serie-album. Han blev Tintin-allergiker.

Däremot så kan det ju tänkas att dom kraftiga statiska elektriska fält som byggs upp vid datorskärmarna kan orsaka problem.
Dom är 1000 ggr starkare än dom svaga elektromagnetiska växelfält som skärmarna alstrar.
Kvinnor har ju ex.vis rapporterat att den mascara dom smetat på sig på morgonen sitter på skärmen vid arbetsdagens slut. Så nog borde huden påverka på något sätt.
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:37:47  Show Profile Send Xover a Private Message
Hej,

Intressant det där med betingning kan det vara förklaring till att jag får ont i huvudet så fort min chef skall förklara nått för mig som jag redan vet, jag är 55 och han är 35 jag har alltså redan hört en massa mumbo jumbo och blir automatiskt sjuk så fort jag ser grabben.

Risken är att alla som ser ut som honom kommer att utlösa min huvudvärk vad skall jag göra.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2003/04/11 :  11:40:04  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Nej, Chef-allergi är en reell sjukdom som även jag drabbats av.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Xover
Member

122 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:02:03  Show Profile Send Xover a Private Message
Allergier av alla sorter är ett gissel men jag tror nog att dom som har dom vanliga klassiska allergierna har det mest jävligt jag tänker då på allergisk astma och liknande luftvägsrelaterade allergier.

Nåväl en större risk för allt liv är väl ändock bakgrundstrålningen den kan nog vara orsak till mycket lidande specielt som den blir kombinerad med andra strålningar från utrustning som vi använder.

En gammal så kallad allergi på kontor är och var kopieringsmaskinföroreningar av alla möjliga slag ozon t.ex.

Då det gäller ozon är vi inne på nyttan med ozon i små mängder ett faktum är ju att en ionizer gör att rumsdamm faller ner och inte kommmer in andningsvägarna lika lätt, detta är ett exempel på ozon som gör nytta.

Till många sjukdomar vi drabbas av finns ofta inga botemedel eller ens svar på om det är en sjukdom man kallar då dessa symptom besvär.

Är det möjligt att bli sjukskriven för besvär och om man är sjuk kan vara hemma från jobbet eller måste man jobba.

Kan man vara halvsjuk eller halvfrisk jag tror att det egentligen är skitsvårt att bedömma en persons lidande, det kan ju egentligen bara den som är drabbad uttala sig om alltså om man känner sig dålig eller att man har uttalade besvär.

Jag lyssnade förundrad på en läkare som påstod att han kunde bedömma om en person var sjuk eller frisk.
En mycket märklig person måste jag tillstå att man inte visar upp denna man på cirkus tillsammans med min chef.:-|

Detta är inget inlägg i den allmäna sjukskrivningsdebatten utan bara ett litet filosofiskt betänkande.:-)

Go to Top of Page

FCX
Member

154 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:49:34  Show Profile Send FCX a Private Message
Nu när vi endå är inne på "off-topic" ämnen kan jag bara bekräfta det Pontus sa. Jag har nämligen varit på föreläsning i lund inom ljust mobil strålning, mycket intresant. De visade bilden på hjärnan som varit utsatt för strålning. Den såg ut som en prickig korv, ingen vacker syn. Nu var det ju ett tags sen jag var på denna föreläsning så jag kommer inte ihåg hur hög strålnings dosen var. Mobil telefoner har ju ett högsta SAR värde som jag tror ligger på 2mw om jag inte minns fel. De visade även upp en lista på de vanligaste telefonerna och deras SAR värde. Intresant att se att det skilde sig en hel del mellan de olika modellerna. Så använd handsfree, helt klart värt besväret. Även om det nu inte finns några erkända bevis för att strålningen är farlig. Men å andra sidan så finns det ju mängder med saker de har kommit fram till är farliga fast de påstod innan att det absolut inte var skadligt.

MVH
Fredrik

Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000