HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tractrixhorn
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 16

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/23 :  19:13:51  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Du verkar ju vara en riktig hejare på att designa och bygga horn ... Varför räknar du inte om tractrixhornen så att du sänker gränsfrekvensen till den frekvens du vill ha

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/05/24 :  00:51:25  Show Profile Send Rapid a Private Message
neriks, nja jag har hyfsad koll men jag vet inte om jag vågar, hehe. Jag vill ju gärna att midbasen ska låta ofärgad så det känns säkrast att köra med en färdig lösning. Dessutom blir tractrixhornen rätt stora om man går ner i frekvens, verkar det som. För att komma ner till 100Hz blir hornet 88cm långt och 9400cm^2 i öppning. Men jag har funderat på att göra ett 6 eller 8 sidigt midbashorn (finns ju program för att få sånna beräknade, hehe). Men då måste jag såga itu det för att få in det i huset eftersom diametern på öppningen blir 1m :) Så frågan är om det är lönt att bygga ett 100Hz horn. Läs detta:
http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=hug&n=45041&highlight=tractrix+75Hz&r=&session=

Alternativet är exponentialhorn eller hyperboliskt så jag skulle ju kunna bygga 2st raka 50Hz horn eller nått, men de måste låta bra till 500Hz (o gärna en bit till). Kanske blir stående vågor eller nått som förstör frekvensgången. Jag är ju inte så himla insatt i horndesign.

Jag också på att bygga ett rakt Y format (eller W) horn för 18" basen (som du kanske läst på audioasylum) som fixar 50-150Hz och sen kör man 2235 subbar ner till 20Hz. Men det blir ju rätt många delnngsfrekvenser: 50/150/500/10000, kanske blir problem... Isåfall skulle det bli:
350Hz tractrix för 2445
150Hz tractix for EVM 12L
50Hz exponential för JBL 2240
fet 300l låda eller liknande för 2235

Det är svårt att bestämma sig :) Vad sägs?
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/24 :  02:21:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Ja, visst är det svårt att bestämma sig när det gäller horn ... Personligen går jag oxå runt och funderar på att bygga midbashorn till mina midbasar. Jag är inte riktigt nöjd med frekvengången mellan 100-300 Hz som mina nuvarande midbasar presterar. Jag har kikat väldigt mycket på Altec Lansing 816 som du förmodligen har läst om tidigare i denna tråd ... Detta horn verkar användbart ner mot 60Hz vilket skulle vara perfekt i mitt fall

350Hz tractrix till 2445 och 150Hz tractrix till EV 12:orna kan nog bli kanon i ditt fall Problemet för dig blir nog att återge frekvenserna under 150Hz ... Det kan vara svårt att integrera ett W-bin horn med de andra hornen utan att "riggen" blir allt för stor. Blir den för stor så kan du råka ut för att den optimala lyssningspositionen kommer relativt långt bort från högtalarna ... kanske för långt bort för att passa ditt rum . Om jag var du så skulle jag nog ändå titta efter en annan horn-konstruktion för din 12:or ... Om du kan sänka gränsfrekvensen i midbasen till runt 100Hz så kan du förmodligen använda 2240H (i en basreflexlåda) med utmärkt resultat ner mot 25Hz ...

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/24 :  09:40:23  Show Profile Send time a Private Message
Varför inte bygga ett midbasshorn 80 Hz och dela uppåt vid 800 Hz och använda en 2235/2245 under 80 Hz ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/05/25 :  09:46:54  Show Profile Send Rapid a Private Message
time, ja kanske det. Vet du förresten nån ritning för 12" basar som går till 80Hz?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:23:05  Show Profile Send time a Private Message
Inte på rak arm men jag tror Farbror Edgar använde 12" EV från början i sina 100 Hz horn och senare EV15, det borde funka med EV12. Jag tror det kan bli pannkaka om man har för många delningar, många faktorer att hålla reda på.... Tänker själv köra med 6 dB filter direkt i slutsteget mellan bas och mellan och sedan en konding bara till ev diskant (som kanske inte behövs med 2445) och sedan elektroniskt filter till subbasarna under 80 Hz. Jag inbillar mig att det blir bättre ju färre komponenter man har i signalvägen

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:25:39  Show Profile Send time a Private Message
Inte på rak arm men jag tror Farbror Edgar använde 12" EV från början i sina 100 Hz horn och senare EV15, det borde funka med EV12. Jag tror det kan bli pannkaka om man har för många delningar, många faktorer att hålla reda på.... Tänker själv köra med 6 dB filter direkt i slutsteget mellan bas och mellan och sedan en konding bara till ev diskant (som kanske inte behövs med 2445) och sedan elektroniskt filter till subbasarna under 80 Hz. Jag inbillar mig att det blir bättre ju färre komponenter man har i signalvägen

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/25 :  19:58:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
lol, varför hata rör?

Nu till mer seriös fråga, vad är det som bestämmer "känsligheten" på ett horn om man bortser från elementet?

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:27:08  Show Profile Send time a Private Message
Bra fråga, hornet borde öka känsligheten, Edgar ger tydligen 6dB extra på mina E130 (103+6= )

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:28:47  Show Profile Send Parasite a Private Message
ghaaaaa
ja, men du förstog nog vad jag menade, alltså vad det är i konstruktionen som bestämmer ökningen

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/25 :  20:32:06  Show Profile Send time a Private Message
ursäkta Får nog fråga någon som har koll på teorierna, vore kul att veta, Öhman?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:56:59  Show Profile Send Rapid a Private Message
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! (ungefär som när fotbollsfantasterna skriker MÅL)
Nu äntligen har jag fått mina 12" basar! Det ligger på posten och väntar på att jag ska skicka in tullpapperna. Det tog endast 10 veckor från Kanada :) Hoppas posten har sparkat boll med paketet bara.
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/05/26 :  19:58:10  Show Profile Send Rapid a Private Message
hmm. ska vara INTE i sista meningen :)
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:07:04  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
sajberrapid,

Grattis!!! ... ehhh ... eller vad säger man?

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/26 :  20:31:32  Show Profile Send Parasite a Private Message
Neriks, har du sett min fråga angående utformning på horn vs känslighet?

Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:05:10  Show Profile Send Rapid a Private Message
time, http://db.audioasylum.com/cgi/m.pl?forum=hug&n=37157&highlight=80Hz+EVM&r=&session=
Det verkar fungera dåligt för 12" basar.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:13:28  Show Profile Send time a Private Message
Hmmm, synd, kanske han menar att det inte passar den färdiga halsen ? Jag ska leta i mina papper !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:14:53  Show Profile Send time a Private Message
Du kanske kan bygga en Titan ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rapid
Member

267 Posts

Posted - 2003/05/26 :  21:35:19  Show Profile Send Rapid a Private Message
Titan har jag aldrig sett. Vad e det för horn? Jag har bara läst edgars monolith artikel och SB 1986 (midrange cone). Vill du ha nån av dem så säg till.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/05/26 :  22:00:47  Show Profile Send time a Private Message
Kollar arkivet, har också en massa artiklar av Edgar, tror att Titan är ett ganska nytt horn, inte heller fullrange

Lämnat forumet
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/27 :  01:16:37  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Menar du nedanstående fråga ...

quote:
Nu till mer seriös fråga, vad är det som bestämmer "känsligheten" på ett horn om man bortser från elementet?

Jo, jag såg den men jag orkade faktiskt inte svara på den eftersom den är ganska komplicerad att svara på

Hur som helst så kan man kortfattat säga så här ... Det finns ett antal olika typer av utvidgningar av horn s.k expansion flares). Dessa har olika för-/nackdelar beroende på vad man är ute efter. Generellt brukar man säga att ju mer effektiv en viss typ horn-utvidgning är ju högre distortion bidrar den med. Nedan finns några av de "vanligaste" horn-utvidningarna uppradade:

• Conical - Låg effektivitet/Låg distorsion

• Tractrix - medellåg effektivitet/medellåg distorsion

• Exponential - Medelhög effektivitet/medelhög distortion

• Hyperbolic - Hög effektivitet/hög distortion

Anledningen till att koniska horn (linjär utvidgning) inte är speceillt effektiva beror på att hornets konstruktion har en tämligen liten akustisk resistans. Tractrix-, exponential- och hyperboliska horn har en högre akustisk resistans vilket oxå medför högre effektivitet. En hög akustisk resistans bidrar till ökad kompression av luften vilket innebär högre ljudtryck.

Det finns även en del andra VIKTIGA parametrar man kan leka med när det gäller hur effektivt ett horn är. Storleken på hornets hals (eng: throat) bör vara lika stor som högtalarelementets membran för att man ska erhålla så hög känslighet som möjligt. Gör man halsen mindre så kommer man däremot att öka bandbredden för hornet vilket kan vara önskvärt i vissa fall.

En väldigt bra referens att läsa när det gäller horn teori är Horn Loudspeaker Design av Jack Dinsdale. Är ni intresserad av denna artikel så skicka gärna ett mail till mig ... Jag har den på PDF-format.

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/27 :  19:12:56  Show Profile Send Parasite a Private Message
ahhhh på så vis ehm trodde att förändringarna i känslighet mest hände i basområdet, denna villfarelse fick jag efter tittar på denna sida http://www.drkrupp.se/hifi/box_horn.html

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/27 :  20:06:32  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Jo, det stämmer ... Ett hyperboliskt horn belastar elementet bättre vid lägre frekvenser än t ex ett exponential horn ... Man erhåller dock högre distortion

Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/05/27 :  21:55:04  Show Profile Send Parasite a Private Message
ett exponentialt bör då ge rakare frekvenskurva och högst känslighet ?

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/05/27 :  22:33:38  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Parasite,

Nej, ett exponential-horn har lägre känslighet än ett hyperboliskt horn ... inom det frekvensområde där hornet belastar elementet mest. För höre frekvenser så är dock känsligheten lika för alla olika typer av horn-utvidgningar ...

Kolla figur 1 i den första av de artiklar som jag snart kommer skicka till dig via mail

Go to Top of Page
Page: of 16 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000