HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 DUAL 505-2, Pitchproblem
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LGT
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/04 :  19:05:59  Show Profile Send LGT a Private Message
Är ägare av en DUAL 505-2 sedan en tid, perfekt skick förutom att pitchen inte fungerar, reglaget snurrar som om det bara satt där som kosmetika. Är det någon som kan svara på frågan om det är ett svårt fel att avhjälpa. Vill inte gärna börja pilla för mycket själv om det innebär en massa lösa delar som rullar åt alla håll. Köpte den dessutom ganska billigt så jag vill inte heller lägga en massa pengar på reparationer.
När jag ändå vågat mig ut på forumet kan jag lika gärna ta upp att jag saknar manual. Är det någon som är innehavare av en manual till denna DUAL-skivspelare, som de kan kopiera, skanna och sedan skicka eller e-posta? Jag står givetvis för eventuella omkostnader.

LGT

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/04 :  20:17:58  Show Profile Send cittroman a Private Message
Det mest troliga är att tandremmen till reglaget gått åt pipsvängen.
Lyft av tallriken så ser du, ta bort gummimattan och vrid plastprylen i centrum motsols tills den lossnar nu kan du lyfta av tallriken.
Troligtvis behöver du även byta drivrem, det finns en remsats med dessa två remmar som original ca 250:- om jag inte minns fel.

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/04/04 :  20:24:52  Show Profile Send Lennart a Private Message
Ja, det är alldeles mest troligt att det är tandremmen som är paj. Den är inte tidsbeständig. Den torkar, hårdnar och spricker sönder så småningom.
Det är en ganska dålig lösning med just den remmen, tycker jag. Har två spelare som lider av samma åkomma.
Kolla här http://www.compassnet.com/concept/ om du är intresserad/vill veta mer om Dual-spelarna! Där finns också länkar till återförsäljare av reservdelar.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/05 :  00:06:21  Show Profile Send divander a Private Message
Jag har för mig att remmen kostar 80:- (men jag kan komma ihåg fel). Sen har jag för mig att det går att ändra på pitchen utan rem. Jag har för mig att man kommer åt om man tar av tallriken. Men denna snålvariant är betydligt omständigare än att köpa en ny.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/05 :  00:27:54  Show Profile Send Ayn a Private Message
Liten parentes: jag köpte en 505-2 billigt av en kompis, för att ha någon LP-spelare överhuvudtaget. Det är väl just de krav den motsvarar... Den låter, men det är väldigt väldigt platt och med jobbiga S-ljud. Har ni bättre erfarenheter? Jag har ingen aning om var i klasserna Dualen ansågs ligga när den var "aktuell"...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/05 :  00:41:52  Show Profile Send divander a Private Message
Jag tycker att den låter ganska bra för de pengarna. Den brukar väl ligga på mellan 500:- och 1000:- begagnad. Den senaste modellen (cs 505-4 tror jag att det är) Ligger väl på drygt 3000:- (ink. puppa) om jag inte kommer ihåg helt fel.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

LGT
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/05 :  08:59:50  Show Profile Send LGT a Private Message
Jag är nöjd med mitt förvärv, den räcker gott och väl till om tanken är att som jag framför allt spela en gamaml skivsamling som införskaffades första halvan av 80-talet. Tyngdpunkt på punk och new wave där det skramlar rätt bra och inte är så mycket finlir.

En 505-4 kostar föresten 4000 kr på Hifi-punkten i Skövde.

LGT

PS Tack för tipsen!
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/05 :  09:05:24  Show Profile Send Magnuz a Private Message
S-ljuden är knappast skivspelarens fel, det rör sig nog om PU eller en inställningsfråga.
Go to Top of Page

LGT
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/05 :  14:07:38  Show Profile Send LGT a Private Message
Cittroman och Lennart hade rätt, tandremmen hade vittrat sönder. Har köpt en ny för 50 kr och lyckades få den på plats med vissa besvär.

Tack för hjälpen!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/05 :  14:43:53  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kul att vara till hjälp :-)

Ha det /// Mattias

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:06:12  Show Profile Send divander a Private Message
Ja det var ju inte många kronor. Nu är det bara att pitcha på.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:42:58  Show Profile Send Ayn a Private Message
S-ljuden är knappast skivspelarens fel, det rör sig nog om PU eller en inställningsfråga.

Har en Ortofon OM-10 på den tror jag, dvs den som kom med som standard såvitt jag förstår. Min hifihandlare kallade det för "en olycklig kombination" så det kanske blir till att byta PU åtminstone. Inställning, vad finns det som jag kan ändra för att eventuellt slippa S-ljud?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/05 :  23:56:15  Show Profile Send divander a Private Message
Det kanske inte är en olycklig kombination. Men det finns kanske bättre kombinationer. Du kan ju byta nålen på din OM-10 till en av modell OM20 eller OM-30. De har nämligen samma "hus". Det kan nog vara värt att byta upp till en lite bättre nål på den spelaren. Jag tycker den kan vara värd det.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2003/04/06 :  10:13:03  Show Profile Send Fisherking a Private Message
Var hittar ni remmar till Dual ?
Trodde inte de hade någon agentur i Sverige

Har en gammal 503-1 som jag lånat ut och remmen har torkat så han vill gärna köpa en ny.

Tack på förhand.

Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/06 :  12:45:40  Show Profile Send divander a Private Message
Jag ringde för en kompis räkning förra året till Ljudmakarn (Stockholm). Jag har för mig att de hade grejerna hemma. Pris och info hade de i alla fall.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

LGT
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/06 :  18:56:31  Show Profile Send LGT a Private Message
Jag köpte min på Radiolagret i Göteborg som hade att sälja direkt. Annars antar jag att de handlare som säljer DUAL i Sverige kan beställa hem om man ber om det. Jag vet i alla fall att min svärfar fick tag på en drivrem på det sättet och hans spelare är från sent 60-tal eller tidigt 70-tal.

Eftersom jag saknar manual (till min DUAL) tänkte jag fråga om någon kan svar på hur de olika skruvarna med graderingar skall vara inställda?
Det sitter en på sidan av tonarmen och så finns det ett reglage på själva plattan strax under tonarmen. Med risk för att bli idiotförklarad kan jag ju erkänna att jag inte vet vad de är bra för (jag har vissa aningar men de avslöjar jag inte här). Den som sitter på ändan av tonarmen har jag i alla fall koll på.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/06 :  19:34:12  Show Profile Send cittroman a Private Message
Hej!
Det första du skall göra är att "väga in" armen med pickup.
1.Ställ vreden på armen och plattan på 0
2.Sätt ut armen precis utanför stödet.
3.Justera vikten bak på armen så att armen balanserar jämt så att den liksom "hänger" i luften.
Nu är den "grundinställd"
4.Justera nåltrycket med vredet på armen till ca 1.5g för en OM pickup.
5.Antiskatingen justeras med vredet på plattan till samma värde som du ställde nåltrycket, du har två skalor på den en för rund nål och en för eliptisk nål, du skall använda dig av skalan för eliptisk nål.

Klarrt!

Spela och njut!


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

LGT
Starting Member

21 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:02:22  Show Profile Send LGT a Private Message
Kanon!

Det här forumet är ett guldkorn.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/06 :  20:55:16  Show Profile Send cittroman a Private Message
Man kan alltid räkna med att få svar här.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/04/07 :  00:10:31  Show Profile Send divander a Private Message
Ja, alltid!

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000