HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 K400 vs. Ply
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/04/04 :  12:41:46  Show Profile Send Wintermute a Private Message
Varning: Detta är ännu en av dessa trådar där en medlem söker hjälp att välja mellan två produkter. Detta trots att det bästa är att lyssna själv!

Efter att ha köpt svindyr (och lika snygg) golvlist till vardagsrummet sticker mina Linn K400 högtalakablar ut en smula. För det allmänna intrycket (och husfriden) funderar jag på att byta ut den till biwirad SUPRA Ply. Gör jag en groda då (ljudmässigt alltså)?

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/04 :  13:18:21  Show Profile Send peder47 a Private Message


Självklart är det bäst,/självklart att man ska...LYSSNA SJÄLV.

Men det kan väl aldrig vara fel att försöka så kallat *grovsortera* vad man ska lyssna på,det är väl en del av syftet med detta Forum.
Anledningen till att han frågar kan ju också bero på svårigheten att kunna lyssna på den alternativa kabeln.....ingen återförsäljare i närheten mm.

Nu namngav frågeställaren två alternativ och då förutsätter i alla fall jag att de som svarar har lyssnat och kan ge konkreta svar utifrån sina lyssningsintryck.

Måste också passa på att fråga i all vänlighet här, trots att det tas upp i en annan tråd....

*För mig känns det som att takhöjden på Forumet krymper mer och mer när till och med såna här frågor *Rödkommenteras*.....det ger en lite konstig smak i munnen....lite som att spontaniteten försvinner....hoppas det inte går dit hän, och att jag har fel.*

Obs,detta sagt med vänlighet.

Peder

Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:23:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Den stora för delen med att lyssna själv kan inte bortses från men det är ju som sagt alltid bra att veta vilka man lämpligen kan ta med i sin lyssningsrunda. MvhKristofer
Go to Top of Page

Wintermute
Member

281 Posts

Posted - 2003/04/04 :  14:47:15  Show Profile Send Wintermute a Private Message
peder47: Det var jag som skrev den röda kommentaren i början av mitt inlägg. Det tyx som om du fick uppfattningen att det var en moderator. Det var det inte.

Orsaken till att jag skrev så är att jag själv retar mig en del på när folk ställer frågor av typen

"Vad är bäst, Västerbottenost eller Maxwells reciprocitetsteorem?"

What can be said at all can be said clearly;
and whereof one cannot speak,
thereof one must be silent.
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2003/04/04 :  16:30:25  Show Profile Send peder47 a Private Message
Wintermute

Skönt,som jag skrev ovan..,hoppas det inte går dit hän, och att jag har fel....och det hade jag ..

Men nog var det ett liiiite otydligt inlägg

Peder


Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/04 :  18:25:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har både Ply3.4 och K400, det varierar vilken jag föredrar. Med bastung elektronik som HK kan Ply vara ett bättre allternativ, annars gillar jag K400 mer. Den har ett mer organiskt ljud, Ply känns syntetisk.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/04 :  21:11:46  Show Profile Send brumel a Private Message
Ply har väl låg induktans medans K400 har hög. Det ger ett litet fall i diskanten typ 0,5 dB vid 20khz.

Anledningen är nog att Linn vill ha låg kapacitans som erhålls genom att ledarna hålls isär med en mittsträng.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/04/04 :  22:24:22  Show Profile Send yalpa a Private Message
ööööö...hmmm

Hur ska man koppla in K400, ska diskanten kopplas till svart och vitt som ligger bredvid varandra eller ska man köra den andra svarta som löper på andra sidan? Min handlare har faktiskt aldrig förklarat och jag har aldrig frågat, vilken jävla miss från oss båda.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/04/05 :  10:00:36  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Vad är bäst, Västerbottenost eller Maxwells reciprocitetsteorem?"

Underbar fråga, mer sånt!

Ledarna i K400 ligger nära varandra, så induktansen borde vara rimligt låg. Man ska INTE koppla som i ditt andra alternativ, Yalpa. Eller förresten, jag måste nog prova och se om jag hör någon skillnad.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/06 :  03:48:36  Show Profile Send brumel a Private Message
Hmm har jag tänkt fel nu. Plus och minus till basen, plus och minus till diskanten. Plus och minus intill varann (tvinnade?) hela vägen fram till högtalarn. Låg induktans.

Det var någon elak lts:are som viskade i mitt öra att Linns högtalarkablar hade hög induktans.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000