Author |
Topic |
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 02:29:10
|
Klockan är mycket sent, öronsuset faktist måttligt....
Efter ett riktigt bra cover-band i Trollhättan, med alla sedvanliga inropningar, kan man konstatera; inget, JAG MENAR INGET!!!, kan mäta sig mot live-upplevelsen....
Man snackar om CD kontra vinyl, rör kontra transingar, med mera storheter ställda mot varandra... *Gå ut å upplev grejorna live å allt annat bleknar till den nivå det hör hemma*
Jag skall lyssna mycket live innan tinnitus, degraderad fekvenskurva och döden inträffar...
*garvar stort åt upplevelsen* Faen, va sköjjj!!! |
https://www.facebook.com/stefanstudio |
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 08:15:22
|
Ja som sagt det är ju helt klart en helt annan upplevelse att höra sitt banden live. Kom själv att tänka på just detta för några år sedan( dock utan stora delar av den anläggning jag har nu, men)när jag kom hem från en spelning på Kåren i Göteborg. Där hade jag hört bl a Dark Trangullitty. När jag spelade låten hemma så visst lät det bättre, klanger och allt var bättre förutom upplevelsen.Det är mycket just denna som gör att det är så kul att gå på konserter och se och höra t.ex AC/DC. Det är ju givetvis inte att det skulle vara renare och därmed bättre ljud , nej utan det är ju just upplevelsen som man söker. MvhKristofer |
|
|
M.Thorsén
Member
273 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 12:48:49
|
Tjena, kan bara instämma om att live ändå e live
Jag lyssnade på Ed harcourt på trädgår´n i fredags....
De mörka,tunga, filmiska låtarna jag endast varit måttligt förtjust i hemma blev nu med upplevelsen inräknat många gånger bättre
Den konserten kommer jag leva länge på /micke
|
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 12:58:15
|
"Jag skall lyssna mycket live innan tinnitus, degraderad fekvenskurva och döden inträffar..."
Tyvärr är det ju så att har du otur så kanske du inte hinner lyssna mer än en gång live till, innan tinnitus infinner sig... Det gäller att vara lite varsam... öronpluggar är ibland tyvärr ett nödvändigt ont. Så var t ex fallet för ett år sedan då jag _avnjöt_ 3 timmar Dream Theater på Hovet i Hufvudstaden vår...
Vanligen och vänligen /Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
JoelH
Member
159 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 13:16:06
|
I söndags såg jag Robert Wells i Trollhättan, han och hans gäng spelade med musikskolan. De är inte dåliga direkt! Längesen jag hörde något tightare!
Jag kunde knappt sova på natten, så euforisk var jag! Så nu är en av göteborgssymfonikernas konserter och Children of Bodom inplanerade! |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 16:45:25
|
Skönt att höra Er snacka... Vaknat till sans igen, kvällen var lite blöt...
Det som jag tänker på är när man hör ett instrument live, helst utan PA, så får man den där känslan av helt utebliven dynamikkompression. Visst det finns grejor typ Chord och annat som jag bara kan drömma om med min ekonomi, som istort sett aldrig duckar. Men dom grejor som jag kommer ha råd att ha; jag är faktiskt j*kligt nöjd med min Thule amp, så lyckas det aldrig riktigt fånga den där urkraften i ett gött slag på virveln, med pulsen, och alla övertonsringningar och ja, det som gör att virveln både låter och KÄNNS som den gör...
Och Jojje, jag håller helt med Dig. Man måste vara försiktig och ett gott tecken är att den PUB'en jag var på igår har helt ändrat inställning nu. De har en mycket moderat ljudnivå, faktiskt så låter det inte högre än de analoga instrumenten unplugged. Tyvärr så räcker även det till för skador, jag vet, men jag har inget Niagara-fall i lurarna idag...
Ha' gött music lovers! |
|
|
marcus
Ej medlem längre
344 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 16:52:40
|
Coverband = djävulens hantlangare. |
|
|
DasIch
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 17:01:42
|
Det är klart att anläggningen i hemmet aldrig kan mäta sig med känslan av att vara kalasfull, insmetad i ett kravallstängsel med 10,000 pers i ryggen, och ha favoritbandet spelandes live på scenen framför. Å andra sidan kan aldrig live-känslan mäta sig med den själsliga frid man får av att njuta av god mat och dryck, bekvämt tillbakalutad i favoritfåtöljen, lyssnandes på favoritskivorna.
Det är skilda upplevelser helt enkelt. |
Objektivist |
|
|
Burmäster
Fd. Dan
2853 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 17:30:53
|
Jojje: Jag har sett Dream Theater två gånger i Köpenhamn. Metropolis konserten för två år sedan var en av de bästa livespelningar jag varit på. De är otroliga musiker allihopa men batteristen måste vara en av de absolut bästa idag! Ska någon bytas ut så är det sångaren.... |
Artphotography |
|
|
fredde
Member
328 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 17:39:26
|
Jag tycker att ljudet på de flesta livespelningar är rent dåligt. För högt och dåligt. Jag har inte varit på så fruktansvärt många spelningar men de jag varit på tror jag inte att det är någon som det varit bra ljud på. Kanske på Metallica, men då var ljudet så högt att det bara var att proppa öronen fulla med öronproppar och då är det lite svårt att bedömma ljudkvaliten. Kanske om man stått en kilometer från scenen att man skulle kunna avgöra. Hursomhelst kan jag inte förneka att det var häftigt när byxbenen fladdrade av basen 30-40 meter från scenen...
Håller däremot med om att en livespelning kan vara en upplevelse, inte frågan om annat, men absolut inte ljudmässigt. Nej enligt mina erfarenheter så tycker jag: ner med volymen på konserter så man slipper ha öronen fulla med gula proppar.
Kanske att jag sett fel band då jag har denna erfarenhet? Dire Straits skall visst låta väldigt bra sägs det, men de har jag aldrig sett live... |
Edited by - fredde on 2003/04/04 17:42:34 |
|
|
belle
Member
244 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 17:46:03
|
2_4_U: -Det är precis det jag menar med hifi, för jag tror inta att någon har varit på alla dessa inspelningar som man påstår sig veta hur de "SKALL" låta hemma oavsätt kablage! du kan omöljigt knöla in ett coverband i ett par 6,5" till samma ljudtryck och dessutom få sällskap av 100pers till i ditt v-rum.
|
-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........
|
|
|
pekka.j
dead end - live end
425 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 21:38:39
|
Numera lyssnar jag hellre hemma än går på live-konsert, åtminstone när det gäller PA-förstärkt musik. Det verkar som om majoriteten av dagens ljudtekniker förlorat antingen hörseln eller förståndet - eller bådadera. Tiotals procent distorsion, en tonkurva som totalt förvränger instrumentklangen, och kompression som stjäl all dynamik. Var någon och såg Drain och Black Sabbath i Globen för ett par år sedan? Jag stod strax bakom mixerbordet och hela huvudet och kroppen led av oljudet! Det är en skymf mot musikerna att deras musik behandlas på detta vis! I mindre sammanhang blir det, tack vare lägre ljudnivåer, ofta mer uthärdligt, men klangförvrängningen finns mestadels kvar. Om man har tur är underhållningsvärdet så stort så man kan tänka bort alla återgivningsfel. Det enda säkra är att lyssna på oförstärkta gatumusikanter - eller spela själv... Ser med skräckblandad glädje fram emot Paul McCartney den 5 maj... Med vänlig hälsning |
Pekka Johansson _________________________ Lennon in the living room |
Edited by - pekka.j on 2003/04/04 21:40:29 |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 19:49:13
|
Hej på er, detta är en diskution jag gärna bidrar till då jag har stort intresse av pro-audio branchen och en hel del fälterfarenhet.
Det är precis samma sak med en live rigg som med en hemma stereo, de skifftar i kvalité, och det gör tyvärr även mäniskan bakom bordet.
Detta kan bidra till en rent himmelsk upplevelse med bra rigg och bra tekniker, likväl som det (tyvärr oftast) kan bli myucket tråkig upplevelse av rent skadliga mått.
Två exempel, vi börjar med det onda.
Wilmer X på kåren i Kalmar, de använde sig av LAB-förstärkeri och processering samt Lácoustics PA (ARCS systemet), vilka båda delarna är mycket kompetenta och klart i framkant av tekink och kvalitet.
Mixerplatsen bestod av ett bord från soundcraft om jag inte minns helt fel, och de är erkänt bra på livebord, effekter och övrig signalbehandling kom från BSS om jag inte mins fel.
En rigg av denna kaliber har stor potential när det gäller kastlängd och upplösning värdig medelstora utomhusevenemang. Kort sagt en kanon rigg på det hela taget.
Tyvärr är lokalen väldigt svår, mycket släp och efterklang samt liten yta för publiken, detta kombinerat med en ljudtekniker vars uppfattning av "bra" ljudupplevselser inte överstämmer med mina av erfarenhet bildade uppfattningar.
Det blev katastrof enligt min mening, tokhögt, och då menar jag att det stundom ljummet fräser i huvudet på en pga medel och högfrekvent ljudtryck.
Kan därför inte utala mig om ljudkvalitén mer än att om man höll för öronen rejält (vilket jag gjorde så fort jag vistades i lokalen) så lät det rätt bra, men det är en aning underligt att lyssna på musik på det viset.
En riktigt bra upplevelse däremot var Pink Floyds Pulse-turné under deras besök på Ullevi här i Göteborg.
Turbosound Flashlight högtaleri drivet av QSC slutsteg behandlade med BSS-processorer, detta vet jag för att det var en Britanica ROW produktion och de använder uteslutande denna utrustning, mixerplatsen hade jag dock svårt att kolla in på plats.
Då jag uppskattningsvis befann mig 100m från scen bland ca 55000 andra mäniskor var jag inte riktigt beredd på hur det skulle låta, jag hade mina aningar då jag vet att denna typen av utrustning är av yttersta toppklass.
Det var helt underbart, och jag har lite svårt att beskriva det, men jag har hört sämmre hemma hos hifi intresserade mäniskor, och då pratar jag om ren ljudkvalité 100m från källan.
Det var högt, men det märktes inte, inte förän man försökte prata med någon, man kunde skrika och det hördes inte ett knyst.
Ljudet var så dynamiskt, oansträngt, tight och rent att det var rent skrämmande, rösten satt i mitten, trumduken plaskade lite lätt och plektrumet raspade lite, allt detta hördes.
De 24" hornalddade subbarna kastade välupplöst och rapp basinformation, de fullt hornladdade 3-vägstopprna (12", 6.5" 1") hade en precision jag inte trott var möjlig om jag inte fått uppleva det.
Allt detta sömlöst integrerat i varandra bildade ett ljud med 3D inormation, klar och tydlig stereobil och orehört välbalaserade register, avståndet till trotts var det inget som hade en antydan till släpighet eller bummlighet.
Dessa typ riggar har dokumeterad kastlängd på ca 1000ft eller 300 meter, och med detta means bibehållen frekvensgång och fasthet i ljudet.
Intrycken kan skifta, man skall passa sig för att dra alla över en kam.
Enligt min mening är pro-audio en tekniskt sett mer intressant branch en konsumentindustrin, och visst slås man av en förundran över hur det hela fungerar, nu vet jag och jag är frälst.
vänligen / Martinsson
|
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
|
|
srv
Member
377 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 21:52:19
|
Martinson; Det var en liknande händelse som även inträffade mig, fast ett gäng år tidigare. PF fick mig att utropa; "Eureka!" Sedan dess har man naivt försökt återuppleva detta hemma.............. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 22:44:14
|
martinsson,
Bra skrivet! Jag håller fullständigt med dig ...
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 01:49:10
|
Musik på en lagom stor klubb brukar inte sällan få mig salig. Var på Katalin i Uppsala i kväll och såg Michael Ruff med band (inklusive bl.a. Nils Landgren och Per Lindvall... ), och det behövs ju liksom inte ens en sekunds tvekan för att komma fram till att live slår allt. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
tonne
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 08:23:22
|
Efter 12 år som konsertvakt så är live det värsta jag vet. Tacka vet jag att kunna slappna av i soffan och bara njuta av musiken. |
// Tönne |
|
|
24U
Member
883 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:02:58
|
Nu har nog HIFI-trollet svarat i fel tråd... *ler*
Annars tycker jag det är skönt att en tråd innehåller för och emot utan de sedvanliga "huggen". Martinssons inlägg måste jag bara buga för, jag har ingen kunskap alls, Du har lyft den lite, blivit nyfiken och måste nog försöka lära mer. De grejor som fanns i den studio där jag å nåra grabbar hade studiecirkel i lumpen, var nog inget märkvärdigt och inte kollade man på studiogrejorna, det var ju Marshall-toppen, Ampeg-stärkaren för basen, Pearl-pukor och Paiste-cymbaler, KORG och Hammond i inspelningsrummet som drog de glittrande ögonen till sig och orsakade rinnande mungipor...
På den tiden var det 1-tums bandmaskiner som var lagringsmedium.... *längesen e're* |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:04:55
|
Klassisk musik i en konserthall med bra akustik - Ja! Musik via en PA-anläggning där ljudteknikern massakrerar ljudet genom att ställa volymreglagen på max - NEJ!
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:15:08
|
Jag hatar stora livespelningar. Finns inget drygare än att stå ihopträngd med en massa svettiga fulla idioter samtidigt som man lyssnar på någon man tycker låter bra hemma, men som låter totalt skit p ga pa:n och att man har flera lager vadd i öronen bara för att kunna stå ut..
Bland det värsta jag varit med om var när jag blev medsläpad på en ulf lundell spelning. Han spelade i över fyra timmar och jag vill bara ta livet av mig.. Har fortfarande mardrömmar om den spelningen...
Numera går jag i och för sig bara på små klubbar, där man oftast slipper pa och då kan det bli riktigt trevligt faktiskt. |
Give me my medal because I bleed for it. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:43:57
|
Jag beklagar...
Jag har en gång i tiden delat era uppfattningar, detta är högst olyckligt för det räcker med en eller två dåliga upplevelser sedan förkastar felaktigt man hela konceptet med live/PA.
Idag är system värda namnet oftast av oerhört hög kvalité, och dessa system är inte enbart gjorda för det som en gång i tiden var den huvudsakliga meningen med PA, nämligen att spela högt.
Det är ingen konst att producera rent skadliga nivåer med en modern rigg idag, och jag blir lika arg varje gång folk ändå envisas med att göra så, det är min hörsel som tar stryk bara för att en tekniker vill ligga på system max.
När tillverkare som EAW (eaw.com), Meyer (meyersound.com) och turbosound (turbosound.com) tar fram produkter för att ge exakt spridning och processorer för att bansera detta med målet att alla i publiken skall höra lika bra (lika högt) har jag mycket svårt att förstå varför användaren (tekinkern) inte utnyttjar detta.
Snacka om att kasta pärlor till svinen, med vissa undantag förstås.
Poängen jag vill göra med detta är, förkasta inte live-PA baserade spelningar på grund av ett par dåliga upplevelser, jag hoppas ni så fort som möjligt får en möjlighet att höra vad denna tekniken verkligen kan erbjuda, och det handlar inte om ljudtryck eller trängesel, utan musik, live, dvs på det bästa tänkbara sättet.
vänligen martinsson |
|
|
PenPusher
Member
51 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 09:52:45
|
Jag har upplevt fantastiska spelningar på allt från Jazz på Fasching, Blues i små källarlokaler till Springsteen på Globen. Håller dock med DasIch om att upplevelsen live, inte nödvändigtvis är samma upplevelse som man vill ha i hemmets trygga vrå. "Var sak har sin tid". För att göra en en jämförelse med filmbranschen, vart är det bäst att se film, på bio eller hemma? Svaret varierar helt beroende på känslotillstånd och vilken typ av film det är. |
|
|
srv
Member
377 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:13:38
|
Verkligen ledsamt att några har så negativa upplevelser från konserter. Har iof själv blivit ordentligt kräsen efter flera Pink Floyd konserter, men visst skall en konsert vara höjdpunkten när det gäller musik. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
|
|
matså
Semesterfirare
2705 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:25:55
|
En bra konsert skall vara liten och inte massor med folk. Ex Falkoner i Köpenhamn. Jag var och såg Pink Floyd 94 på Parken. En bra konsert men de försvann bland alla 50 000 pers. Oj e dom små myrorna där framme Pink Floyd. I en mindre lokal blir det mer intimt och dessutom är utomhuskonsert alltid sämre ljud. |
Min fotosida på flickr
|
|
|
srv
Member
377 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:35:42
|
Matså; Generellt så har du rätt, m.a.p sämre ljud utomhus. Vill dock hävda med bestämdhet att det går att göra en utomhuskonsert till "Rena High End Upplevelsen". Har lyssnat på konserter sedan 70-talet och höll med ditt resonemang, men detta var INNAN jag gick på Pink Floyd 87-88? i Frankrike, Nice utomhus. Det var helt overkligt bra ljud. Har sedan dess ej upplevt nåt liknande i kvalité på ljud, inklusive Hifimässor och annat. Mvh, SRV |
Texas Flood........ |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 11:14:13
|
Jag är kluven, å ena sida är det riktigt att en lokal avskärmar störande ljud fån omgivningen, samt att det är lättare att lyckas riktigt bra med ett mindre PA.
Av egen erfarenhet kan jag säga att just jazz samt klasissk kvartet (ygdrasil) har varit mina bättre upplevelser, i vissa av dessa fall vill man endast lätta upp lite och få till en bra mix av direktljud och förstärkt ljud, denna blandning kräver dock mycket stor noggranhet.
För mig är det inte lockande att köra skrammlig hardcore eller tung techno live, även om detta sannerligen kan vara en utmaning, nej jag föredrar mer finstämd akustisk musik a´la "the real group" eller "bo kaspers orkester", då framträder en riggs potential som bäst enligt min mening.
Å andra sidan finns det en lockande brutalitet och ohämmand dynamik i större utohusevenemang som desutom kan (för att citera srv) vara en riktig high end upplevelse a´la Pink floyd.
Mindre spelningar utomhus, exempelvis Ygdrasilkvartetten uppe på taket av borgholms slottsruin, kan bli en i det närmaste religös upplevelse att mixa, atmosfären, musiken och den knäpptysta publiken.
För mig är pro-audio branchen något som rent tekniskt lockar och förundrar, när man står 100m från en scen bland 50000 åhörare och med all önskvärd tydlighet känner den rappa distikta baskaggen i hela kroppen och marken med en stor fast och ren ljudbild framför sig, som om hela koncerten var tillägnad dig personligen, då slås nog varje tänkande mäniska av en mäktig känsla av välbefinnande.
Ta en uppsättning som neriks, all heder åt honom, en hifi-pro hybrid uppsättning av rang, mycket imponerande.
Ta gärna en titt på hans hemsida, mycket lärorikt och intressant.
vänligen martinsson |
Edited by - martinsson on 2003/04/11 20:41:02 |
|
|
Topic |
|