Author |
Topic |
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 01:19:59
|
Hej
Sonus Faber Cremona Auditor finns till försäljning hos Apparat på nätet för 24.995 kr samt golvaren Cremona för 54.900 kr (väldigt bra priser om man jämför med andra återförsäljare i Sverige). Nu undrar jag om det finns någon här på forumet som har handlat varor (tex högtalare) på Apparat (www.apparat.se). Är det ett seriöst företag, kan man lita på dem om man skulle handla av dem? Är det någon som vet när deras versamhet startade?
Mvh Mikael |
|
Neon Park
Member
1013 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 07:38:49
|
Nä jag har inte handlat av dom,tänk bara på att om ev.firman apparat skulle försvinna ifrån marknaden så har du ingen garanti på dina dyra inköpta saker,det är väldigt fina högtalare du tittar på,jag äger själv Cremona golvvarianten,hoppas att du blir nöjd med ditt högtalarval var än du köper detta. Mvh |
|
|
AA
Member
131 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 09:06:11
|
Jag har handlat, fått problem och blivit hjälpt av dom. Även om det tog lite tid så är jag nöjd.
/AA |
Genväg till välljud? - Köp en Ducati! |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 09:09:29
|
Nu finns det nog några som satsat pengar på att Sladd snart dyker upp...
Forumet stöttar svensk hifibranch, dvs svenska butiker och svenska generalagenter, oavsett i vilken form de säljer sina alster. Företag som ligger på nätet och i strid med butiker, generalagenter samt tillverkare försöker göra sig en hacka vill vi ogärna hjälpa.
Om det är "väldigt bra priser" får var och en grunna på.
10-12 % lägre pris. Handpenning i förskott, 3 veckors leveranstid och en produkt inte många vill ta i om något går sönder. Dessutom har köparen förmodligen använt sig av en butik för provlyssning innan köpbeslut. En butik som har kostnader för lager, personal, demotid och rådgivning.
Normalt pris. Använd din lokala handlare, få hjälp med köp, placering, god service om något går fel och en garanti som är värd namnet. Behöver jag nämna möjligheten att byta in någon gång om man vill uppgradera?
Lätt val, bojkotta nätfiskarna....
. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
bliss
Member
681 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 10:17:38
|
jag ville testa apparat och har handlat. bra service från det att jag beställde till det att varan levererades. lång leveranstid, men det visste jag från början. ingen handpenning. inget fel på produkten.
om jag i framtiden skulle vilja uppgradera och en handlare skulle vägra att byta in produkten så blir det ingen affär för den butiken.//bliss |
Oh by the way, which one's Pink? |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 10:18:33
|
Apparat.se har lokaler vid Vanadisplan i Stockholm, det går att åka dit och hämta grejerna. Sen är det som sladd säger, dvs det är sämre ställt med provlyssning, rådgivning etc. Och det finns en konkursrisk.
Å andra sidan finns det många återförsäljare som inte är så pigga på inbyten i de märken de säljer. Föreslår man det säger de att man får ett bättre pris genom privatannons och lämnar själva ett skambud.
Som köpare och säljare är det att väga in ovanstående för o nackdelar, men mitt motto är "greed is good" dvs konkurrens och mångfald är alltid bra.
/Björn |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 10:32:48
|
Sladd: Även i våra vanliga butiker så brukar det vara handpeng och ibland också flera veckors leverans tid på vissa varor. Iaf om man vill ha något annat än den produkt som affären helst säljer i det segmentet.
Det är ju upp till kunden att välja hur man vill göra. Själv stöttar jag gärna lokala handlare så länge inte mitt pris för att göra detta blir för högt. |
Edited by - Rebo on 2003/04/04 10:44:24 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 10:34:51
|
Med tanke på hur den svenska marknaden ser ut med ett antal distrubitörer/generalagenter som kontrollerar marknaden och ser till att det inte finns någon konkurrens alls så tycker jag att alla nätföretag är jättebra. Allt som skapar någon sorts konkurrens i detta sorgliga land är bra! Jag vet om butiker som vill sänka priser för att kunna konkurrera, men det får dom inte, för då får generalagenten plötsligt leveransproblem och butiken får inga varor längre.
Generalagenter bestämmer hur många butiker som får finnas inom ett visst område, och exakt vilka priser butikerna ska sätta. Skulle butikerna inte lyda så slutar generalagenten leverera på grund av "leveransproblem". Det är skrattretande att de är en sån total avsaknad av konkurrens i det här landet.
Jag förstår inte riktigt varför herr Sladd tycker att detta är något att sträva efter. Det slutar bara med frustrerade butiker, frustrerade kunder och generalagenter med allt fetare fickor. Varför skulle detta vara att föredra för oss konsumenter Sladd? All konkurrens som pressar dessa generalagenter på något sätt är bra konkurrens, sett ur oss konsumenters perspektiv.
Jag tycker förövrigt att det är helt SJUKT att detta forum stödjer dessa generalagenter!
Så, nu har jag nog gjort några lite smått irriterade, så nu väntar jag bara på att få höra att jag inte fattar något och sitter och ljuger.. |
Give me my medal because I bleed for it. |
Edited by - Akhenaton on 2003/04/04 10:41:23 |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 10:41:12
|
Hejsan
Varför bojkotta nätfiskarna, har ju aldrig varit lättare att spana på priser och jämföra! Visst man kan ju inte lyssna, men vad har man inte lokala Hifi-handlare till! *Fuling man är* Jag beställde mina över nätet! Kom tre dagar senare, hjälpte bara lastbils chaffisen att bära upp dem! Han ville att vi skulle ta en högtalare var! Nej du sa jag till han, vi hjälps åt! *En låda i taget* Helt ärligt så håller jag mig till dom stora nätbutikerna! I fall att... Hur kan man leva utan internat!...... |
|
|
dekengren
Member
389 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 10:45:43
|
Varför är väl lätt - om alla etablerade handlare (butiker) konkureras ut så blir hifisverige mycket sämre. Ingen provlyssning, ingen information, inget klämma och känna för att inte tala om all kompetens som går förlorad. Sedan tycker även jag att det luktar lite ockerpris ibland. Tag McLaren F1 har gått upp från 179kkr till 249kkr på två år på Reference Audio. Det är liksom inte den prisutveckling man är van vid på consumer electronics. När påslaget närmare sig 100% så tycker *jag* att det gått liiite till överdrift hos handlarna. Lite konkurens mår dom bra av. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:04:15
|
>dekengren
Det är ju knappast så att etablerade handlare (butiker) kommer att konkurreras ut av nätbutikerna. Däremot kommer generalagenterna få lite press på sig att sänka priserna och låta butikerna sänka priserna. Tycker det är roligt att så fort det kommer lite konkurrens i form av nätbutiker så målar alla fan på väggen och säger att alla "vanliga" hifibutiker kommer gå i konkurs. Så är knappast fallet och det lär inte inträffa heller. Däremot så kanske det blir lite prissänkningar även i vanliga hifibutiker, något som bara är 100% positivt. |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:08:00
|
Varför skulle distributören ha något i mot om butiken sänker priset på en vara? Så länge distributören får sälja till det pris de begär så tycker man ju att de borde vara nöjda. Kan det vara för att andra butiker då börjar gnälla hos distributören? |
|
|
drkim
Klubbmästare HKS
2647 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:09:07
|
Förstår inte heller vad Sladd menar, jag är fullständigt ointresserad av vad påstridiga handlare och inskränkta märkestrogna bakåtsträvare försöker pracka på mig. Självklart har riktiga butiker ett stort värde - om dom sköts på ett bra sätt och ger den service som Sladd med andra tycker sig hitta överallt. Tyvärr säger min erfarenhet något annat - det finns alltid en baktanke med den så kallade "serviceinriktade" butiken - de vill tjäna pengar på kunden!
Att dessa butiker får en sund konkurrens av påhittiga driftiga människor som försöker skapa ett mer mänskligt prisläge för hifi-intresserade svenskar - kan väl enbart vara positivt.
Detta märks väl allra tydligast i och med det faktum, att (nästan) alla ledande hifi-butiker idag har någon form av näthandel. Hur många gånger har man inte hört att det är synd att elektronik stormarknader inte satser lite mer på seriösa produkter i syfte att få ner priset på dessa.. När det nu dyker upp alternativ som www.apparat.se så skall detta kväsas och bli utmålat som något fult - varför?
Jag har inte själv handlat av just Apparat, men har köpt hela min utrustning via nätet i någon form (begagnat och nytt), vi som inte har den ultimata hifi-butiken runt hörnet, är evigt tacksamma att Internet finns och att det äntligen har skapat förutsättningar för oss på "landet" att skapa oss en bild av vad som finns att tillgå och hur det låter.
Numera behöver man inte köpa av sin lokala handlare om man märker att han är dyrast i Sverige - eller om han vägrar ta hem de produkter som just "jag" är intresserad av.
Det som upprör mest är att generalagenter och butiker har mage att vägra ge service eller att reperera de produkter man köpt via nätet (parallellimport eller inte), så vitt jag vet så har alla produkter åtminstånde 1 års världstäckande garanti. Detta tycker jag undergräver viljan ytterligare att handla i butiker.
Ungeför lika korkat som när skivindustrin försöker motverka nedladdning via nätet och kopiering av skivor - med att höja priserna på skivorna..
PS! Det finns massor av trevliga butiker ute i Sverige, norden och världen, jag tycker att ni gör ett jättebra jobb. Men det är inte fel av er att ha en bra Nätbutik i alla fall om jag skall handla hos er..
Vet jag förutsättningarna (lång levtid och handpenning) så skulle jag inte tveka en sekund när det gäller att handla av t.ex. www.apparat.se
MVH Jocke |
Med vänliga hälsningar Jocke
Mitt system! Maila mig! |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:17:10
|
>Rebo
När en butik sänker priserna så börjar folk handla mer där. Då så handlar dom mindre i den butik som har det dyrare priset. Då går den butiken till generalagenten och gnäller och är ledsen för att den inte kan göra lika höga påslag längre. Då så kontaktar generalagenten den butiken som har sänkt priserna och säger att det är "leveransproblem" på de varor som generalagenten representerar, vilket gör att butiken inte kan sälja dessa varor till lägre pris längre. Då går kunderna tillbaka till den dyrare butiken och både distrubitör och butik sitter nöjda med fetare fickor samtidigt som kunderna blir uppskörtade. Sorligt men sant.
Det är detta system som sladd verkar vilja försvara med näbbar och klor. Jag förstår inte värdet i det. Jag välkomnar som sagt nätbutikerna med öppna armar! |
Edited by - Akhenaton on 2003/04/04 11:18:13 |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:20:04
|
Det har till och med gått så långt att jag har fått bra rabatt i vissa butiker, men samtidigt fått avge ett "tysthets" löfte om att jag inte säger ett ord om rabatten jag fått till någon, för då "får jag generalagenten på mig", för att citera en säljare. Hur sjukt är detta!!!!!! |
|
|
Rebo
Member
1071 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:26:51
|
Akhenaton: Felet I ditt scenario ligger alltså hos distributören, som väljer att lyssna på den dyrare butikens klagomål och sedan gripa till handling mot den billigare butiken. Rätt dumt av gjort av distributören i så fall. Ju lägre pris butikerna kan hålla, ju mer borde distributören få sälja eftersom kunderna då handlar mer av hans varor.
Om distributören väljer att försöka pressas upp priset på hans egna varor ute i butikerna så ökar ju risken att kunden istället handlar någon annan likvärdig vara till ett lägre pris från en annan distributör. |
|
|
ztig
Starting Member
21 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:45:44
|
Det är bara att kolla i senaste nr av High Fidelity, när 2x3m högtalarkabel kostar över 90 000:- !!!!??? Det är så sjukt att man bara vill spy. |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:47:32
|
>Rebo
Men generalagenten/distrubitören vill inte ha massor med konkurrens på butiker som säljer produkterna. Det vill inga andra distrubitörer/generalagenter heller. Alla generalagenter/distrubitörer pressar upp priserna på sina produkter, vilket leder till att vi ligger på en högre prisnivå på det mesta i sverige. Det gynnar alla distrubitörer och butiker, eftersom alla säljer till dyrare priser. Det verkar som mottot är att sälja lite, men så dyrt som möjligt. Det blir ju mindre jobb på det sättet. Jag har än så länge inte sett en enda distrubitör/generalagent/butik som opererat med tankesättet lägre avanser på varje vara och sälja mer. |
|
|
marcus_ec
Member
2396 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:49:25
|
Helt ärligt 90000:- för en kabel! Lovar att materialkostnaderna ligger på max 2000:- Sen är där kanske forskning och utvecling, men ändå! |
|
|
Akhenaton
Flippersamlare
1017 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 11:54:32
|
sen har generalagenterna mycket annat skit för sig också. T ex om en butik kontaktar en generalagent och vill saluföra ett visst högtalarmärke som generalagenten distribuerar, så är det inte ovanligt att generalagenten kräver att butiken, om den vill ha det märket, måste ha ett visst elektronikmärke på hyllorna ute i butiken(alltid ett märke från samma generalagent).
|
|
|
x2000
Member
411 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 12:10:19
|
hi sladd har rätt i det mesta han skriver dvs. service, provlyssning, leveranstider ... visst vore det trist om våra duktiga hifi-handlare försvann men vi kanske får acceptera att det finns internet och att det ibland är plånboken som styr vanligt folks handlande kan man jämföra det här med musikindustin och "napster" (eller vad det heter nu)? eller har sladds signatur något och göra med hans inlägg |
Mvh Thomas |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 13:17:52
|
Ztig; det är faktiskt lite trolling varning på ditt inlägg?
Jag tycker att man får ta 90 000 för en kabel, man får ta hur mycket som helst. Det råder fri prissättning i detta land. Bra. Sen är det upp till dig som konsument att besluta vad du vill köpa och vad du vill lägga på din anläggning.
/Björn |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 13:33:07
|
Hehe, detta är ganska svårt att bemöta seriöst
Ni som är upprörda över hur dåligt allt fungerar: har ni verkligen ingen koll what so ever hur handel fungerar??
Generalagenten har "feta fickor", butikerna vill oss inte väl utan "vill tjäna pengar". Tur att vi har näthandeln
Några förtydliganden eftersom nivån är för låg att bemöta:
Det är en smula svårt att dra alla generalagenter över en kam....
Det är lite svårt att dra alla butiker över en kam....
"Näthandel" är inget ont ord i sig. De flesta butiker har denna möjlighet....
Om det saknas konkurrens i detta landet när det gäller hifiutrustning så är jag Kalle Anka. Om du har 25 000:- att köpa nya högtalarkablar för, vilka begränsningar anser ni att ni står inför då. Om vi nu skall hålla oss till svenska butiker med "försäljningsrätt" vare sig dessa säljer över nät eller inte. (Apparat.se går bort eftersom de handlar i strid med butiker, generalagenter samt flera TILLVERKARE)
Transparent, Nordost, Kimber, Analycis Plus, QED, Purist Audio Design, Harmonic Thech, Aqoustic Zen, Silversmith Audio, Audioquest, Mit, HMS, JPC, Etimytic Research, Clou Cable...... och då glömmer jag förmodligen ett gäng i hastigheten Var finns "monopolet" här? Vilken butik är helt ovillig att ta en prisdiskussion med dig om du är kund i butiken eller handlar något annat på samma gång?
Skall vi köpa förstärkare? Hur mycket pengar? Jasså, 25 000:- där också. Nä, det går ju knappt att hitta fler märken än tre, eller hur, och alla har samma generalagent och man kan hitta dem för halva priset på nätet.....Ingen spridning alls, kan detta vara lagligt??
Get a grip boys.
|
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 13:44:50
|
Vilken butik är helt ovillig att ta en prisdiskussion med dig om du är kund i butiken eller handlar något annat på samma gång?
Hifiklubben. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Revisorn
Member
380 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 13:45:26
|
Sladd; tycker inte du skall bemöta något - är du moderator eller inte? Kan du dessutom inte hålla dig seriös är det bättre att avstå.
Visst finns det konkurrens, min åsikt är att ju mer desto bättre. Om den sedan är i form av nätbutiker eller inte spelar ingen roll. Att vara hifihandlare är ju fritt, om man upplever att profiten blir för liten, jobbet för mycket får man väl göra något annat. Som konsument har jag inte ansvar för att handlarens vinstmarginaler ligger över viss %sats.
Greed is good/Björn |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 14:02:24
|
Revisorn:
Vad är problemet? Varför skall jag inte bemöta de dumheter som sprids som dessutom hjälper till att dränera den svenska hifi-kåren?
Hur många står upp och ger några argument som helst i denna "billigt billigt" karusell. Den som gör det brukar ju bli halshuggen och blir dessutom av med sin butik på sikt....
Vad har moderatorsfunktionen med det hela att göra? Detta forum tar aktiv ståndpunkt mot aktörer utanför de gängse kanalerna. Deras enda argument är också det mest kortsiktiga. Lägre pris. Inget annat. Nada, noll. Man behöver ingen kunskap om hifi, behöver inte vara godkänd som varande seriös butik av vare sig tillverkare eller generalagent, behöver inte ha någon ordning på finanserna alls (men kan ju naturligtvis ha det ändå!), behöver inte ha en organisation som klarar service, plats att demonstrera produkterna på. Skiten BYGGER ju på att andra investerar och gör jobbet och nätfiskarna parasiterar på detta.
På vilket vis är jag inte seriös menar du?
Min koppling till Hi Fi Consult har knappast ändrat min uppfattning. Att ta denna debatten handlar ju knappast om den egna plånboken. Är det någon som står stark emot fenomenet att det är så billigt någon annanstans så är det ju Alingsåsarna.....
Mitt engagemang handlar mest om butikerna som sliter varje dag för att få det hela att gå runt. Prisjämförelse är bra, konkurrens är bra och att sätta åt dem som säljer precis samma pryl här för betydligt högre kostnad än bara 50 mil bort är också bra. . |
|
|
Topic |
|