Author |
Topic |
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2003/04/04 : 20:19:28
|
Kanske Naim och Heybrook ? |
|
|
HPW
Member
370 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 00:02:31
|
Det hadde varit bra om det var naim med 30% lägre priser för då hadde man ju råd att köpa deras separata nät delar som naturligt ingå för att det ska låta bra. |
Rundgång & Omgång |
|
|
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 00:45:14
|
Wolfman: Hur vet du att det är just Cambridge de kommer att sänka med 30% och inte högtalarmärket Gale?
Mvh Mikael |
Edited by - musiclover on 2003/04/05 00:47:32 |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 17:40:24
|
musiclover//
quote:
Så här skriver de i dagens nyhetsbrev:
Snart offentliggörs två nya märken i Hi-Fi Klubben
Om ett par dagar offentliggör vi vilka två nya märken som kommer att säljas av Hi-Fi klubben. Vi kan redan nu avslöja att det är ett högtalarmärke och ett elektronikmärke, och båda kommer endast att finnas på Hi-Fi klubben. Det ena märket är relativt känt i Sverige och vi kommer att sänka priserna rejält, med upp till med 30 %, när Hi-Fi klubben tar över försäljningen.
"Det ena märket är relativt känt i Sverige och vi kommer att sänka priserna rejält, med upp till med 30 %, när Hi-Fi klubben tar över försäljningen" tolkar jag som att det gäller båda märkena. |
Edited by - wolfman on 2003/04/05 17:43:06 |
|
|
ryst
Medlem i AÖ
1470 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 19:35:24
|
Jo men upp till 30% betyder bara att t.ex i av produkterna från dessa tillverkara kan ha ett pris som är 30% lägre än vad det är nu.
Det finns INGET som säger att alla prylar kommer att ha ett pris som är 30% lägre. |
______________________________________________ Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/04/05 : 20:20:30
|
//ryst Där slog du huvudet på spiken!! Man är ju sen tidigare van med hifiklubbens priser, så vad som kommer att hända med Cambridges priser vet nog bara dom i hifiklubbens ledningsgrupp. |
Edited by - wolfman on 2003/04/05 20:21:02 |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2003/04/06 : 02:06:15
|
Jag ser med spänning fram emot när HiFi-klubben börjar att marknadsföra och sälja Pure i Sverige. Tidigare var det EKAB som var generalagent för Pure.
Pure har bl a några av de billigaste DAB digitalradiomottagarna.
/Johan |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
|
|
Jogus
Member
79 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 12:38:02
|
Cambridge kommer lansera en ny line som ingen än vet vad den kommer att kosta. Förmodligen köper HIFI Klubben upp ett restparti av det gammla "billigt" för att visa att dom kan "sänka" priserna.
Johan,Lefflers HIFI www.lefflershifi.com
|
Lefflers arbetare www.lefflers.se |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/07 : 14:29:45
|
Nya grejer från Cambridge - kul!
Prissänkning på de gamla grejerna från Cambridge - kul!
|
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:13:40
|
Härligt läckert!
Vet du något om prisnivåer? D600'n verkar klart intressant... |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
Kevin Mitnick
Member
570 Posts |
Posted - 2003/04/08 : 22:50:09
|
Å ja ba vill ha D600 liksom *ler*
Den ser riktigt snygg ut. Har funderat lite på d500E tidigare, men nu kanske man ska vänta lite. Ska bli intressant och se vad klubben tar för den. |
|
|
bambadoo
Member
197 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 08:06:41
|
Nå er det jo noen som mener å ha sett Arcam hos hifiklubben |
|
|
RODA
Member
411 Posts |
Posted - 2003/04/09 : 13:43:56
|
CAMBRIDGE og GALE Loudspeakers
Mvh Rolf |
|
|
wolfman
Member
220 Posts |
Posted - 2003/04/10 : 01:20:09
|
Har bilderna på Cambridge nya produkter försvunnit ur tråden, eller såg jag i syne?? |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 10:14:54
|
För min del gör det inget att Hifi-klubben tagit över Cambridge om era teorier nu stämmer. Ljudtema är den sämsta generalagent jag någonsin har samarbetat med. Jag säljer därför ut de resterande Cambridge artiklarna jag har till mycket bra pris. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2003/04/11 : 22:56:35
|
Sten:
Det där är väl ganska onödigt. Jag skulle också kunna säga mkt fult om olika generalagenter men det avstår jag att göra. Jag tycker även att du borde avstå ifall du vill verka seriös.
|
//Jonas
Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 08:44:24
|
Jogus,
Jag har alltid sett Lefflers som en seriös och trevlig butik men när man börjar spekulera i andra kedjor och handlares förfaranden så börjar det lukta.
Hifi-klubben kommer att sänka priserna med 17-48% på Cambridges produkter enligt min Hifiklubben-handlare. Skälet till att Hifi-klubben börjat ta in Cambridge och Gale är, enligt honom, att de har saknat produkter i de allra lägsta prisklasserna dvs under NAD, Dali etc. Om hans uppfattning stämmer så är ett högt pris på Cambridges kommande produkter inte så troligt (om de inte höjer priserna på sina andra märken också förstås). |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2003/04/12 : 10:51:45
|
X-ray, jag sa bara att det var den sämsta generalagent jag samarbetat med. Det tycker jag inte är att smutskasta. Men Carl-Michael från Ljudtema ringde faktiskt upp mig (1:a gången på 2 år!) efter att han läst mitt inlägg här. Anledningen till att jag tycker dom är dåliga är deras oförmåga att skicka produktkataloger och t.o.m. nya prislistor fast man ber om det. Att sedan bli otrevligt bemött i telefon när man ringer för att beställa eller ställa tekniska frågor på deras produkter tycker jag inte om. Tänk om jag skulle bemöta mina kunder på samma sätt! Det blev lite av ett moment 22 med Ljudtema. Dom tycker (förmodligen) att jag är en för liten kund och skickar därför inga kataloger, men jag vet att om jag hade fått det hade jag kunnat sälja mer av deras produkter. Orten där jag har min butik är ganska liten och väldigt få personer förutom vi "hifi-nerdar" känner till märket Cambridge. Då är det lättare att sälja t.ex. Sony eller Yamaha till dom eftersom kunden kan få en katalog med sig hem och studera i lugn och ro. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
n/a
deleted
776 Posts |
Posted - 2003/04/13 : 22:24:26
|
Sten: Ok. |
//Jonas
Insyltad i branschen via Ljudmakarn |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 11:46:23
|
Min första stereo köpte jag hos Hi-Fi Klubben, det var Ljudmakarn på Birger Jarlsgatan. Detta var i slutet av 80-talet. Jag köpte en klassisk "setup" (NAD 3020i, 6340, Thorens TD280MkII, Dali 104) delvis på grund av priset, delvis på grund av att de var trevliga och verkligen lyssnade på mig. Jag fick tre bra frågor - prisnivå, rumsstorlek och vad jag lyssnade på för musik. Då satte de samman lite förslag och så lyssnade jag igenom dem.
Jag har även handlat på Ljudmakarn/Hi-Fi Klubben som ligger på Drottninggatan. Nu är de inte Hi-Fi klubben längre utan sina egna, men det jag vill säga är att man inte kan bedöma en hel kedja utifrån deras svagaste länk - någon person i någon butik. Ljudmakarn var bra när de var med i Hi-Fi klubben, de blev varken bättre eller sämre på kundbehandling när de gick ur klubben.
Jag tycker positivt om Hi-Fi Klubben, de har bra märken och ett bra utbud. Dali är en klassiker och jag skulle mycket väl tänka mig Dali igen, även om mitt ljudideal mer och mer har gått mot det nyktert musikaliska. Dali är lite väl varma för mig, men rasans trevliga.
Cambridge som nytt märke både förvånar och samtidigt inte förvånar. De ligger i en lägre prisklass än NAD och jag kan tänka mig att det kompletterar utbudet väl. Men det finns ju så många andra att ta in, som känns lite mer spännande. Creek exempelvis. Bra, egensinniga produkter med bra priser. Danska Hi-Fi Klubben säljer Holfi om jag inte minns fel nu.
Gale som högtalarmärke förvånar, men kompletterar säkert Cambridge alldeles lysande bra.
Wharfedale tycker jag hade varit bättre, men de hade nog varit för svåra mot B&W som de redan har. Wharfedales representation i Sverige är under all kritik. Den nya högtalarserien verkar väldigt intressant.
Det som smärtar mig med Hi-Fi Klubben är att de alltid mer blivit som många andra kedjor. Visst är det fortfarande billigare än många andra, men inte lika billiga som de har varit. Jag minns när de enbart satsade på ständigt lågpris utan reor och bara sv/v annonser därför att färg var dyrare. Hi-Fi Klubben har blivit mer exklusiva i sin annonsering, de kör t.o.m med rea då och då! Uppenbarligen har marginalerna höjts och jag känner mig inte helt bekväm med det.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
cabasse
Member
114 Posts |
Posted - 2003/04/14 : 12:12:15
|
Det vore ju en bravad om dom lyckades sänka priser när Hifi-klubben är så in i h-e dyra på NAD och Denon... |
Vissa saker kan inte värderas i pengar. |
|
|
rolandm
Member
483 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 11:01:01
|
quote: Det vore ju en bravad om dom lyckades sänka priser när Hifi-klubben är så in i h-e dyra på NAD och Denon...
Jag tycker inte riktigt att det påståendet stämmer när jag jämför NAD mot konkurrenterna i Sverige och hur det är i England. Jag läser ofta brittiska Hi-Fi tidningar, och när jag kollar upp vad priserna är i Sverige på de produkter som testas - så brukar det vara som så att skillnaden här hemma är större i pris än det är i England, till NAD:s fördel.
Ett exempel: NAD C370 och Arcam A75 Plus kostar båda 450 UKP i England, i Sverige kostar C370:n 6 998 SEK och A75+ 8 700 SEK. I Sverige så ligger C370:n i samma prisklass som A65+, men i England konkurrerar den med A75+.
Men visst har NAD:s priser stigit något i Sverige, kanske delvis på grund av att NAD numer är ett fristående företag från Hi-Fi Klubben och ägs av kanadensare. Tidigare så ägdes Hi-Fi Klubben, NAD och DALI av samma företag.
Priserna på Cambridge behöver sänkas om de ska hamna under NAD. Ljudtemas priser gjorde att Cambridge hamnade i i NAD:s nivå, ibland ännu mer. I England ligger Cambridge under NAD och det borde vara så i Sverige också.
Med vänlig hälsning Roland
|
Be the change you want to see in the world ~ Nelson Mandela (m fl) |
|
|
cabasse
Member
114 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 11:29:14
|
Stigit något? Denon PMA-1500 kostar idag 6998:- (4998:-) +40% NAD Silverline S300 kostar idag 19998:- (14998:-) +33%
Inom parentes är dom priser som gällde för två år sedan enligt mina sparade kataloge och det finns naturligtvis fler exempel.
Den är en viss prisökning som knappast kan relateras till valuta (iallafall inte yen). |
|
|
s.m.f
Member
1003 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 12:20:53
|
hmm att jämföra priser förr och nu betyder väl knappast att dom är in i hvete dyra??? |
Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC s.m.f forever
|
|
|
cabasse
Member
114 Posts |
Posted - 2003/04/15 : 12:39:10
|
Man kan jämföra konkurrenter. apparat.se ligger på 5995:- vad gäller PMA-1500. Det är väl ett mått kanske. |
|
|
Topic |
|