HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med stereon.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/08/01 :  20:40:07  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!
Jag skriver till er för att be om råd med mitt system, är ingen "riktig" hifi-nisse utan mer en skivsamlare som vill få ut ett hyfsat ljud ur sina kära vinyler.

På den senare tiden har min lyssningsglädje börjat tyna bort och jag gissar att det krävs en hårdvaruinvestering för att göra allting gott igen, men problemet är att jag inte vet var jag skall börja.

De grejor jag har nu är:
Skivspelare - Project 2 med Ortofon X1-mc
försteg - Nad 1155
Slutsteg - Nad 2200
Högtalare - Gale 4
H-kabel - Supra classic 2.5
S-kabel - Blandad kompott (inga orginalspetor)

Som ni ser så kör jag ett budgetsystem då de mesta av mina slantar går till skivor.
Skulle nu vara tacksam för tips om vad jag kan uppgradera för en rimlig penning runt 5 - 6000, skall det bytas högtalare, kablar, försteg etc?

När jag frågar handlarna i min stad så visar dom ett par Genexxahögtalare eller nån surroundförstärkare med några flippar till högtalarkontakter, så där finns ingen hjälp att finna.

Om det kan vara till någon hjälp med vilken musik som spelas så är det mest psykedelisk/cosmisk rock från sent 60 tidigt 70-tal.

Tack på förhand / Comus




Comu

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/01 :  20:44:44  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Som nybliven pickupägare rekommenderar jag en Shure V15VxMR. Fast jag är ju ganska vinklad just nu. Den kanske kan importeras från runt 240 dollar från USA, 330 Euro från Tyskland, eller 4200:- från NRG. Med import blir det pengar över till annat.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/01 :  20:52:36  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Comus och välkommen hit!

Vad är det lite mer exakt som fattas? För 5 - 6 tusenlappar kan man göra mycket på ett ställe men inte så mycket åt hela anläggningen så du börprecisera dig en smula.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2002/08/01 :  20:55:07  Show Profile Send Bland a Private Message
Hej,

Eftersom du är intresserad av vinyl tycker jag att du ska byta ut din skivspelare. Det är inget fel på din projekt men med en ny rega p3 (5500 kr)skulle du få ut mycket mera bra ljud. Det är stor skillnad mellan olika spelare. Du kan alltid söka efter beg. spelare men då bör du veta vad du gör och letar efter. En rega p3 kan man leva länge med. Den passar bra till din nål.

www.vinylbutiken.se

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:07:16  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Fundera på att byta pickup!
Jag har själv haft en Ortofon X1 (eller X3?) och den var bra men lite "tråkig". Du kanske behöver en pu med mer "jävlar anamma"? Finns många MM pu som är livligare än din X1. Den Shure som rekommenderas ovan är ett gott köp, men kanske lite overkill på din spelare. En Ortofon OM 30 kanske kan vara något? Tror dock att en uppgradering av spelare/pu är den bästa vägen att gå om du vill uppgradera din anläggning.

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:27:11  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Jag hade kollat in ett par nya högtalare, och försökt att få låna hem ett par och prova! Dynaudio 42 tycker jag är rätt bra, om du vill köpa nytt.

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:29:31  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Vinyl spelaren skulle jag satsa på takt och ton har inne en beg linn basik för 4900:- och två stycken Rega planar 2 en för 2100:- och en för 2500:-.
projekten är bra men den kommer inte upp i ovanstående spelare
och ortofon pickupen du har bör sitta på en mycket bättre spelare armkombination.

Tänk på att ovanstånde spelare skall helst stå på ett lätt stabilt bord.

http://www.taktoton.com/begagnat.htm#skiv

MVH

Mikael

Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:40:33  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej igen och tack för alla supersnabba svar (och Sladd för välkomnandet)!
Det verkar som om det är spelaren eller puppan som felar mest om man ska ta ett snitt på svaren.
Jag trodde själv lite att det var högtalarna då, jag vet inte riktigt hur jag skall säga, ljudet inte lossnar riktigt utan hänger där som ett regnsjukt moln.
Det kan ju nog bero på som påpekat en svaghet högre upp i kedjan.
Får nog kika runt lite men med sorg i hjärtat då Projecten varit mig trogen i många år.
Med lite tur så kanske jag kan klara mig med en skojigare pickup, Ortofon OM 30 hade jag innan, och den rekomenderade Shuren ligger nog lite över min nivå, kanske det finns några andra som rycker med en?

Mvh / Comus

P.s Vill bara påpeka att detta är ett utmärkt forum, har tillbringat många timmar läsande här, även om jag inte spelar i samma liga så är drömmar gratis.

Comu
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:50:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej igen,

även om Shuren kanske ligger lite över "budget", så vill jag nog påstå att en uppgradering av de "mekaniska" delarna i anläggningen ger mest för pengarna. Dvs det innebär både pickup och högtalare. Skivspelare kanske, men jag tror att Projecten duger fint att bära en Shure också. Den kan ju anpassas till olika armar. Om du har kvar OM30, prova OM40 nålen kanske?

Är bara dålig på att rekommendera högtalare då det är så väldigt individuellt vad man gillar, men naturligtvis - högtalaruppgradering kommer att göra stor skillnad.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:53:51  Show Profile Send matson a Private Message
Vänta nu lite här!!

Det är fullt möjligt att din pickup behöver bytas, för att du skall få ut maximalt av din anläggnig, men aldrig att du skall börja där!!!!

Elektronik, kablar och högtalare brukar aldrig vara något problem att få låna hem och testa medan pickuper ALLTID är ett problem att få låna hem!

Det finns ingen här som kan ge ett exakt svar på vad du skall börja leta efter så du kan lika gärna börja prova saker som det inte är "köptvång" på.

Min erfarenhet av Gale-högtalare är rätt negativ, men jag minns inte vilken modell det var på dom jag testade. Dom andra kanske har bättre erfarenheter av just din modell.

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/01 :  21:57:59  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag gissar på att ett högtalarbyte är det smartaste draget...


<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:00:47  Show Profile Send Flint a Private Message
Och jag skulle byta förstärkare. Förvillande det här?

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:08:25  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag skulle nog också satsa på nya högtalare då jag tror att man kan få störst ljudskillnad för minst pengar framförallt om man köper begagnat
<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>

Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:15:23  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hej igen!
Jag förstår att det kan vara svårt att ge ett direkt svar på mina funderingar, jag eftersöker bara lite goda råd.
Om det fanns möjlighet att låna hem saker så skulle jag göra det men de handlare som finns i min lilla stad för bara
sk stormarknadsprodukter, och de bemödar jag mig inte ens om att att släpa hem.
Så vill jag ha något så måste jag köpa det via postorder eller vänta tills jag besöker en större stad, och chansen att få låna något där ända hem är nog liten :)

Än en gång tack för all hjälp.
Mvh / Comus

Comu
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:25:16  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Du vinner nog mest i slutändan på att sätta en budget och leta högtalare. Kan vara jobbigt som du säger när man inte har utbudet, men om man köper ett par bra högtalare som man gillar kan man ju leva med dem länge. Så rådet är väl att inte ha för bråttom med inköp.

Hittar du inga högtalare som ger det du vill ha, kan du ju ändå försöka med ett PU byte. Pickupen är ju, som med högtalare, ett mekaniskt rörligt verk som vinner i ljudkvalitet med ökad kvalitet.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:27:33  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Hej igen!
Jag förstår att det kan vara svårt att ge ett direkt svar på mina funderingar, jag eftersöker bara lite goda råd.
Om det fanns möjlighet att låna hem saker så skulle jag göra det men de handlare som finns i min lilla stad för bara
sk stormarknadsprodukter, och de bemödar jag mig inte ens om att att släpa hem.
Så vill jag ha något så måste jag köpa det via postorder eller vänta tills jag besöker en större stad, och chansen att få låna något där ända hem är nog liten :)

Än en gång tack för all hjälp.
Mvh / Comus

Comus


Var bor du
<<QUAD-klubben vi har rätt ni har fel>>

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:32:39  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Om du har OM 30:an kvar kan du kanske testa den igen!!!
Detta är ju gratis!
//StefanZ
"Art is just short for Arthur"

Edited by - SZR on 2002/08/01 22:33:1
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000