HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynamic Precision A1 VS Advantage S150
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Miles
Nordic Sound Design & Base Technology

95 Posts

Posted - 2003/03/30 :  15:07:08  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Jeg hadde en demo av DP a1 i går.
Stakkars min Advantage , den var ikke inärheten av DP sin kvalitet.

DP koster dobelt så mye som S 150 , så det var kanskje ikke helt rettferdig duell.

Dp hadde mere ro( lugn) i lydbildet, bedre dynamikk, klarere og reinere lyd, mere nivå i övre bass, bedre plassering av instumenter og stemmer.

Dp A1 hadde bare stått på i 90 min. når duellen startet.

Kan Advantage s150 forbedres ? til f.eks. S150 X ?

Base Technology
Nordic Sound Design

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/03/30 :  18:02:54  Show Profile Send CC a Private Message
Miles,
Det är bara att acceptera, A1:an är grym! Det är bara te o börja spara, de gör ja!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/30 :  18:25:54  Show Profile Send Rebo a Private Message
Vad är det som skiljer A1 mot DP6.4? Förutom fronten alltså.
Håller med om att DP är toppen.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/03/30 :  22:44:02  Show Profile Send CC a Private Message
Skillnaden mellan 6.4:an o A1... Stor! Men ändå inte! Jag hade A1 hemma på lån över en helg, jämförde mot min 6.4:a....
Det hörs ett tydligt släktskap mellan dem. Men allt som 6.4:an är bra på är A1:an faktiskt bättre på.
Jag brukar jämföra med tvättade fönster när jag beskriver för andra, men i detta fallet var det mer som om någon hade monterat bort glaset!!!
A1:an är mer förfinad jämfört mot 6.4:an som har kanske har lite mer rock´n roll känsla? A1:an går subjektivt djupare i basen men 6.4:an har mer känsla av punch! A1:an är klockren i mellanregistret, inga tvättade fönster alltså. De övre registren klingar så rent o lätt att det nästan gör ont (i själen alltså, inte öronen!). Satt i ett nirvana-liknande tillstånd o plöjde skivor i två nätter och hade en av mina starkaste hifi&musik upplevelser jag haft!
Rent tekniskt vad som skiljer kan jag inte säga något om, inte mitt område.

Jag skulle kunna fortsätta o fylla på med lovord, men inga ord kan ersätta att få höra själv! Ta chansen o lyssna, gillar du DP:s slutsteg i allmänhet kommer du älska A1:an!
Så e de

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Miles

95 Posts

Posted - 2003/04/01 :  08:36:54  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Jeg skal pröve denne opamp i Advantage S 150 :

Dobbelt opamp, i Dual In line Pakke. Erstatter bl.a. NE5532, NJM2114, OP275, OPA2604, AD712 fra LC Audio.

Den passer rett i sokkelen der opampene sitter i S150. Det er veldig enket å bytte, ingen lodding.
Bladelius har brukt OPA 2134 PA Burr Brown i S150.

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/04/01 :  11:45:35  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag är en lycklig ägare av DP A1, & jag kan bara hålla med er alla som har lyssnat på den att det är ett underbart slutsteg. Det tråkiga i sammanhanget skulle väll vara att de kräver en lång inspelningstid, så när ni alla musikälskare ska ge er ut för att lyssna på detta märke.. se då till att de är ordentligt inspelade.
Här skulle det suttit fint med en bild.. men jag & datorer..
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/01 :  11:52:42  Show Profile Send Rebo a Private Message
Miles: Vilken funktion har OPn i S150?
Go to Top of Page

Miles

95 Posts

Posted - 2003/04/01 :  13:53:49  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
....en opamp er en liten forsterker. Opampen sitter först i signallöpet.

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/04/01 :  14:32:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
Miles: Jag vet vad en OP är. Frågan är vad den används till i S150. Sitter den i ett DC servo, eller i någon form av omvandlig mellan icke-balanserat/balanserat, i en ström återkoppling, eller har den någon annan funktion. Möjligheterna är flera och påverkar i rätt hög grad vilken OP man bör välja.

Jag är dock skeptisk till att det skulle gå att förbättra prestanda märkbart bara genom att byta ut den Opn. Jag tror inte Micke B har valt en dålig OP bara för att kunna spara några hundring, eller tior, på komponentpriset.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2003/04/01 :  14:38:39  Show Profile Send matson a Private Message
Det är väl inget fel på den OP´n???(annat än att OP är fjolleri)

Mvh
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/04/01 :  15:18:34  Show Profile Send Otto a Private Message
Jaha, och ? En ganska ointressant jämförelse med tanke på
prisskillnaden.Hade det varit tvärtom,så....
Håller med "snare2" det är inte lätt med bilder "hit och dit".
Men här e' en länk till en bra bild mm.

http://www.mamut.com/homepages/Norway/1/18/dynabel/subdet156.htm

/ Otto
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/04/01 :  16:01:26  Show Profile Send Timbre a Private Message

Fanns det inte ett DP 6000 eller 6000H eller nå´t liknande...
Hur som helst var det ett slutsteg som passade ruggigt bra till Sonus faber Extrema. Inte ofta man träffar på en sådan totalmatchning...
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/04/01 :  18:03:19  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Om jag inte missminner mig hette en av Leif Erntsens tidiga toppmodeller 5000H, den kostade då ett sexsiffrigt belopp. Det stod lite om dem i High Fidelity när de hade "hemma hos repotage" hos nämnde Erntsen, det var samma nummer som testade 6.4 för ett par år sedan. Någon 6000 har inte jag hört talas om, med det kanske finns?
Själv har jag en PA4000H som jag är väldigt nöjd med, 46kg MOSFET-slutsteg på 2x400W. Sådan finns (fanns?) en beg. till salu i näst senaste High Fidelity.

Vill man se mer bilder och info kan man titta på: http://www.dynamicprecision.no Tyvärr finns nu nästan bara A1 med, jag förmodar att det är början på en ny serie. Vill man läsa om äldre produkter står det en del på: http://www.forsman.no (Gå in på produkter och sen forsterkere). Där kan man bl.a. se vad man nog kan kalla uppföljaren till 5000H, DPA 6.52, även den till sexsiffrigt belopp.

Vill man ha tag på en beg. DP kan det vara bra att kontakta http://www.stereo-karlstad.se/ Även om det inte finns på deras begagnatsida brukar de ha koll på om någon ska sälja, det finns en hel del i värmlandsskogarna! De förmedlade i alla fall min.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/04/01 :  18:24:02  Show Profile Send markku a Private Message
quote:

otto:
Jaha, och ? En ganska ointressant jämförelse med tanke på
prisskillnaden.Hade det varit tvärtom,så....

Jag tycker tvärt imot att det är mycket lärorikt att få höra, att det icke nödvändigtvis skulle vara måste, att en Bladelius-produkt skulle slå alla många-många-gånger dyrare konkurrenter, så som vi ofta får läsa här.

Man bör väl komma ihåg, att om A1 vore amerikansk produkt av f.ex. Krell, Mark Levinson eller Cello, så vore den mycket, mycket dyrare. Nu är Dynamic Precision närmast "garageprodukt" utan himla höga marginaler pga prestigestatus etc.

Jag minns väl hurdan High Fidelity testade förra modell 6.4 (nummer 2/2000). Dom måste rekalibrera sin AudioPrecision mätinstrument för att kunna vara säkra på mätvärdena. Tja, vem behöver distortion - egentligen?

Personligen kan jag endast drömma om A1 än så länge... tyvärr

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2003/04/01 :  20:10:55  Show Profile Send Otto a Private Message
OK, så det lärorika är att det behöver "bara"
kosta ca dubbelt så mkt för att låta bättre
än en "Bladelius-produkt".
Med andra ord:
Ytterligare ett Topp-betyg för Advantage produkter.

Nä, först när produkterna har samma prislapp då
blir det intressant.
Om inte förstås, en billigare produkt visar sig vara
bättre,som ofta när det gäller just "Bladelius-produkter".

/Otto

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/04/01 :  21:07:44  Show Profile Send linkan a Private Message
http://www.igece.se/
Här hittar man A1 för 73' och 6.4p som ligger på 37'. Om jag tolkar Miles så var det en avsevärd skillnad mellan S150 och A1 och det är väl inte nåt konstigt med det. Är det ingen som jämfört 6.4p mot S150? Hade själv på G att göra den jämförelsen ifjol men jag uteslöt DP p.g.a. att den bara har balanserade ingångar. Jämförde S150 mot andra apparater i samma prisklass och visst är den bra men inte bäst, den kom 2:a på min lista.

Linkan

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/01 :  21:11:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hmmmm, alltså hur är det nudå?

- - - - " att det icke nödvändigtvis skulle vara måste, att en Bladelius-produkt skulle slå alla många-många-gånger dyrare konkurrenter, så som vi ofta får läsa här."

Får vi ofta läsa det här??

Det är väl inget fel på kompetent motstånd annars. DP är ju en Skandinavisk produkt, det brukar göra bra saker med prisvärdheten.

.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/04/01 :  22:51:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Linkan: Tack för URL:en, jag kände inte till den.
När jag köpte mitt slutsteg hade jag inte försteg med balanserde utgångar, handlaren gjorde dock en kabel med RCA i ena änden och XLR i den andra åt mig. Nu har jag köpt försteg med balanserde utgångar (Advantage P1) men tyvärr inte fått min balanserade kabel än, det funkar dock fortfarande med den gamla.

För övrigt tycker nog jag det kan vara intressant att höra vad folk upplever för skillnad mellan produkter i olika prislägen. Det är ju inte så att Miles "dissar" en produkt som han inte har personlig erfarenhet av. Sedan är nästa fråga vad alternativen är i den högre prisklassen.....

Det verkar finnas många bestämda åsikter om just Advantage här, både positiva och negativa. Jag tycker det gör det lite svårt att avgöra vad man ska tro om det som skrivs ibland. Är det verkligen ett objektivt omdöme man läser, eller har personen i fråga en viss övertygelse av en eller annan anledning? En liten iaktagelse bara...

God natt!

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2003/04/01 22:53:20
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/04/02 :  01:05:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Mirage:

Helt rätt! Man måste ta med i beräkningen att det kan ligga både stämningar av "anti"-modell som av "pro"-modell bakom skriverier.
Om alla redovisade sina kopplingar bleve det enklare men som det är nu finns det en hel del "slamkrypare" på forumet som säljer prylar åt kompisar med hissade produktomdömmen eller "dissar" den butiksägande kompisens konkurrentprodukter t ex...

Att det är mycket snack om Advantage är ganska naturligt, märket dök upp som en bomb, är svensktillverkat och säljer bra, läge för snack alltså.....

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2003/04/02 :  07:58:41  Show Profile Send Per2 a Private Message
Till Mirage:

Jag kan meddela dig att du har köpt mitt slutsteg.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2003/04/03 :  00:09:52  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message
Sladd: Ja, det hedrar alla som tydligt redovisar sina kopplingar, men det tillhör väl reglerna här? Jag hoppas även att de som har en koppling (redovisad) inte använder forumet som en aktiv del av sin marknadsföring, vilket jag uppfattar det som att du inte gör. Om någon nu skulle göra det skulle jag se dennes inlägg som ointressanta.
De som har kopplingar till branschen är oftast tämligen insatta i densamma och det gör att deras åsikter oftast är intressanta, förutsatt att de försöker vara någorlunda objektiva. Att de inte skriver direkt negativa saker om "sina" produkter är förståeligt.

Det var inte mängden skriverier om Advantage som förvånade mig utan just de bestämda uppfattningarna. Lite på samma sätt som man läser om Linn. Linn verkar ha en skara väldigt övertygade "anhängare" och en med lika övertygade "motståndare". Jag har aldrig lyssnat (på allvar) till någon Linn så jag undrar vad det är som så tydligt kan dela in folk i olika läger. Kanske skulle jag förstå om jag provlyssnade?
Det jag menade var alltså att jag tyckt mig se lite av dessa tendenser även om Advantage, dock ej så tydliga. Det kan ju även vara så att en del tycker det är roligt att komma med tvärsäkra uttalanden bara för att skapa debatt.

Per2: Jaha! Ja, den här världen är ju inte så stor. Jag är i alla fall väldigt nöjd med det. Det verkligen kontrollen över mina Mirage M5.

För att återknyta till trådens ursprunliga ämne, dock mer allmänt än just dessa modeller, har jag ett par funderingar: Är det någon jämfört Advantage och DP ordentligt? Är det stora skillnader eller liknar de varandra?
Jag är inte någon expert på elektronik men vad jag förstår finns det vissa likheter mellan Michael Bladelius och Leif Erntsens produkter: Båda förespråkar balanserade konstruktioner, gärna med MOSFET-transistorer, och väl tilltagen strömförsörjning.
Är jag ute och cyklar, eller ligger det något i det här?

Eftersom jag nämnde Stereo i Karlstad ovan är det bäst att jag reodgör för min koppling dit . Det är "endast" som nöjd kund, sedan de öppnade samt hos innehavarna under deras tid på saligen insomnade Gustafssons musikhandel. Jag besökte dem för första gången för drygt åtta år sedan och har gjort nästan alla mina inköp där, och har alltid varit väldigt nöjd med sånt de rekommenderat mig.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/03 :  00:22:48  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Jag har lyssnat på LK140 ihop med kolektor. Första gången för mig linn erfarenhet. Inga åsikter innan.
Har en gammal NAD 3155. Nya diy högtalare. Cat5 kabel.
Linn lät renare. På mycket låg lyssnigsnivå orkade linn bättre.
Men det är kanske att häda att jämföra linn med gammal NAD. Men: Jag slogs av hur bra NAD-en låter för att vara så gammal och så billig.
Dimitri
Go to Top of Page

Miles

95 Posts

Posted - 2003/04/05 :  11:50:59  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
Rebo :

Opampene sitter i inngangen på S150.

De nye opampene koster 300 kr mere pr.stk. enn de Bladelius bruker. Det er totalt 4 stk opamper i forsterkeren.

1200 kr. mere i kostnader på forsterkeren påvirker utsalgsprisen. Bladelius har sikkert beregnet at prisen skulle ligge på 30 000 kr.

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/04/05 :  15:02:02  Show Profile Send drgreen a Private Message
det är bara byta testa å se:-) (eller höra snarare...) miles förresten, finns a1 i silverfinish?
Go to Top of Page

Miles

95 Posts

Posted - 2003/04/05 :  16:59:25  Show Profile  Visit Miles's Homepage Send Miles a Private Message
www.Dynamicprecision.no Det er bilde av den der i silver, med en usmakelig messing plate i midten.
Höyttalerterminalene er også håplöse på A1.

Jeg kan maile deg resultatet drgreen, siden du er den eneste her som ikke virker negativ til opampbytte !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Base Technology
Nordic Sound Design
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/04/05 :  18:01:42  Show Profile Send drgreen a Private Message
man måste ju få experimentera:-) Du har ju inte mkt å förlora egentligen vad jag förstår då dom väl är lätt bytta. ja högtalarterminalerna är samma som satt på mitt DP No1 från slutet av 80talet vad jag kan se på bilderna...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000