HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalarkabelteorifunderingar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/04/01 :  22:36:22  Show Profile Send soderberg a Private Message
brumel wrote:
> Hej!
>Jag såg att det fanns en koaxial kabel från Elfa som heter H1000 50
>som kostar 38 kr m. Ledaren var 2,6 mm i diameter och solid.
>Isolering av pe skum vilket är bättre än pvc. Skärm finns ju som man
>kan använda eller vara utan.
Om du vill använda en koax så måste du ju använda skärmen för jord/retur. Hur skulle strömmen annars komma fram till högtalaren?

>Bara ett tips på en något så när färdig kabel som borde funka rent >teoretiskt. 50 ohms impedans (per meter blir väl det).
>
i: vare sig högtalarsladdar eller signalsladdar i hemanläggningar har något som helst med transmissionledningar att göra - karakteristisk impedans är alltså en meningslös storhet för att bedöma högtalar- och signalsladdar.
ii:även om man tror att karakteristisk impedans är viktig så är den olinjär i audioområdet eftersom den kompletta definitionen är som följer: sqrt((R+j*2*pi*f*L)/(G+j*2*pi*f*C)). Vid höga frekvenser, alltså då f*2*pi*C >> G och 2*pi*f*L >> R, kan man approximera med sqrt(L/C), vilket är vad man kan läsa i ELFA-katalogen.

Att använda koaxialsladdar p.g.a deras karakteristiska impedans till högtalare är alltså tämligen meningslöst, särskilt med tanke på att högtalare verkligen inte uppvisar någon linjär impedans någonstans alls överhuvudtaget. Exakt hur utimpedansen från en förstärkare ser ut vet jag inte, men det är förmodligen det enda som kommer i närheten av att vara konstant i audioområdet.

mvh

Magnus Söderberg
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/04/01 :  23:10:52  Show Profile Send soderberg a Private Message
flintan wrote:
>Japp. Vad har ni för åsikter?
>Tjocka, många tunna, enkardelsledare, koppar, silver?
>Vaddå är bra till vaddå?
>Hur stor skillnad blir det?
>Och framförallt varför?
>Hjälp en relativt nyfrälst att hitta rätt sladd i ormbot.
>
>
>Linus

Glöm allt blaj om skineffekt, olinjär dielektrika, silverpläteringar, litz-sladdar, oordning i elektronernas spinn odyl, allt detta är i bästa fall andra ordningens effekter vid audiofrekvenser. Fenomenen finns förvisso och kan säkert spela roll vid högre frekvenser och/eller längre sträckor sladd men inte för 4 meter långa högtalarsladdar.

De absolut viktigaste parametrarna för högtalarsladdar är R,L och C, där resistansen naturligtvis ska vara så låg som möjligt, såvida du inte har högtalare där lämplig drivimpedans anges. Välj isåfall tjocklek på dina sladdar i förhållande till deras längd så att du uppnår rekommenderad resistans.När det gäller C och L så verkar ju bägge som ett lågpassfilter, fast kanske med olika gränsfrekvens. Med de vanligaste kabelgeometrierna så har jag för mig att L inverkar vid lägre frekvens än C, varför det ev. kan löna sig att titta på någon kabel där man har mixtrat lite med geometrin så att L och C begränsar vid ungefär samma (höga dvs mkt högre än 20kHz) frekvens. Supra Sword eller PLY ligger bra till i den kategorin. QED är också ett företag som faktiskt verkar veta vad de gör, de kanske har något kul.

Personligen kör jag med korskopplad 4*2.5 mm² EKK installationskabel som jag är fullt nöjd med och har inte tänkt mer på sladdar sedan jag installerade den. Tycker man inte att ens högtalarsladdar framhäver ens manlighet tillräckligt kan man säkert klä in dem med designad vattenslang eller nåt.

Gör som tidigare skribenter rekommenderar, lägg x (3?) procent av högtalarnas pris på något billigt med stort tvärsnitt och lägg resten av pengarna på något som potentiellt förbättrar din anläggning mer än sladdar. Lite tjocka orientaliska mattor att lägga på golvet och hänga på väggen bakom högtalarna t.e.x. Behöver inte kosta en förmögenhet på IKEA. En sån där Behringer DSP verkar ju kul också, men det är nog överkurs för nyfrälsta Linusar. Eller kanske t.o.m skivor, om det nu är någon på det här forumet som faktiskt lyssnar på musik? 8-)

/Magnus Söderberg
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2003/04/02 :  02:25:01  Show Profile Send flintan a Private Message
"En sån där Behringer DSP verkar ju kul också, men det är nog överkurs för nyfrälsta Linusar. Eller kanske t.o.m skivor, om det nu är någon på det här forumet som faktiskt lyssnar på musik? 8-)"

Nu var du väl nästan lite vass. Nog finns det folk här som lyssnar på musik, även om det kan verka som att dom flesta lyssnar på anläggningen istället. Det är ju trots allt ett teknik-forum för ljudåtergivning och inte för musik.
Själv föredrar jag att tillverka mina egna skivor också (är musiker)

Och jo, "en sån där Behringer DSP" är som mycket annat en smula overkill för mej. MEN det är fortf intressant att veta mer än man behöver veta, spekulera och höra andras åsikter. Så tack för alla svar.
Det blir som sagt till att börja med enkla kablar, tillräckligt tjocka och så korta som möjligt. Så kan man ju alltid uppgradera sen om det verkar behövas.

Gonatt (ska upp om fyra timmar)

/
Linus
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/02 :  04:19:04  Show Profile Send brumel a Private Message
Söderberg:
mitt kabeltips var bara en tanke som inte är helt klar till mål. Den handlar om det du pratar om RCL parametrar alltså. Koaxialkabeln har väldigt få förluster inom audioområdet och då kapacitansen är förhållandevis låg och ledararean ganska väl tilltagen behöver man bara sätta ledarna nära intill varann på kabeln för att få låg induktans också.
Koaxkabeln måste alltså dubblas, ev tvinnas. Skärmen skulle kunna anslutas i chassit på förstärkaren som Supra förordar och ej leda retur. Sannolikt kommer kapacitansen att bli lägre om man inte använder skärmen.

Nej nu är det sussatime.

mvh Johan

Hifiarkeologen

Edited by - brumel on 2003/04/02 04:22:34
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/02 :  08:18:32  Show Profile Send Pabo a Private Message
Se inte Behringers DSP8024 som overkill, den är allt annat än overkill.

Basen blir enormt klar och fast tack vare att pucklar och dalar elimineras. Mellanregistret blir tydligare tack vare att basen renas upp men även lugnare då man eliminerar elaka pucklar i detta röstens område.

All musik låter bättre utan att man behöver ta till subjektiva förklaringar. Högtalarens karaktär kvarstår dock eftersom man inte påverkar fas och olinjäritet utan endast frekvensgången.

Priset är ju dessutom lägre än för de flesta kablar.

Jag har köpt till det digitala IO-kortet så nu använder jag den dessutom som DAC vilket fungerar ypperligt tack vare den höga kvliteten på de ingående kretsarna.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/04/02 :  09:05:14  Show Profile Send soderberg a Private Message
Pabo wrote:
> Se inte Behringers DSP8024 som overkill, den är allt annat än
>overkill.
Jag håller med, det är helt klart en listig väg att gå för att förbättra återgivningen. Vad jag menade var att det var "overkill" i sammanhanget dvs Flintan undrade om högtalarsladdar i allmänhet.
Att sedan en Behringer är billigare än många högtalarsladdar är ju extra bedrövligt - hur jäkla svårt kan det vara att sätta på plast runt några koppartrådar?

/Magnus
Go to Top of Page

soderberg
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/04/02 :  09:27:10  Show Profile Send soderberg a Private Message
flintan wrote:
>Nu var du väl nästan lite vass.
Ja. Det var därför jag hängde på en "smiley"
Det jag egentligen ville ha fram är väl att det gäller att optimera mängden bra musik som återges på ett bra sätt om man har en begränsad budget. Det har jag och förmodligen de flesta andra här också. Min poäng är alltså att det nyttar inget till att slänga ut tusentals kronor på den optilmala högtalarsladden om man har ett slutsteg som färgar ljudet eller spelar musik i ett kalt betongrum. På samma sätt så måste man också fråga sig om man ska investera nästa hundring i mer hårdvara eller t.ex gå och köpa lite CD-skivor istället.
>Nog finns det folk här som lyssnar på
>musik, även om det kan verka som att dom flesta lyssnar på
>anläggningen istället. Det är ju trots allt ett teknik-forum för
>ljudåtergivning och inte för musik.
Jo det är sant, men man kan undra vad det slutgiltiga syftet är ibland.

>Själv föredrar jag att tillverka mina egna skivor också (är musiker)
Läckert! Själv är jag inte alls tillräckligt talangfull på det området så jag fick bli ingenjör istället.

/Magnus
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/02 :  18:31:46  Show Profile Send Parasite a Private Message
Tnankar har virvlat i den förvirrade Parasites huvud igen. På de flesta högtalare så brukar det gå att bi-amp-koppla högtalarna (tror jag det heter, ja ja skit samma ni vet nog vad jag menar) Hört att t.ex. cat5 kabel gav bra upplösning och ekk en skön pondus och bra bas. Vorre det bästa inte då att koppla både en vat5 och ekk till högtalarutgångarna och koppla ekk till basen och cat5 till diskant(+eventuellt mellanregister)????

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

Chris
Starting Member

13 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:33:08  Show Profile Send Chris a Private Message
mina högtalarkabelteorifunderingar är att det spelar så stor roll hur dan kabeln är tvinnad, eller tom vilkem metall den innehåller.

Ingen kan i ett blindtest bestämma metallegeringar, och här är varför : http://sound.westhost.com/cables.htm

läs det gärna innan ni kommenterar.

MvH
/Christian
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/04/02 :  22:42:57  Show Profile Send lasselite a Private Message
Två själar en tanke parasite, visst borde det vara det bästa. Många kloka tankar. Tänka på helheten innan man lägger pengar på en detalj.

Nu till en fundering jag har. När man bygger en högtalare, borde man inte då bygga den så att den tillåter elementen full frihet å maximal dynamik. Jag menar att man inte ska kompensera med passiva filter å grejer (i annat syfte än att skydda hf elementen). Å sen ta hand om oönskade bieffekter med en eq/rumskorrigerare. För om man har en rumskorrigerare och passiva filter blir d änna kaka på kaka.
Vad tror ni?
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/04/21 :  21:25:46  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
Chris: Du har så rätt så...

Hur mycket sämre tror ni att mitt senaste tillskott till min anläggning är än ett par kablar för 2000:-? Dessa pyntade jag 50 spänn för på skroten på jobbet.




Skall använda dem för att biampa mina högtalare.

Kram,
//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/21 :  22:00:32  Show Profile Send Nagref a Private Message
Coola färgkoder ni kör med där nere Swede!

Orange - då tänker jag på F! (F är bäst lyder utropet på en väldigt lokal plats i Skåne så av det följer ju att där måste ju det viktigaste ledas fram - den intertonala tystnaden )

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2003/04/22 :  13:35:21  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
någon som provat stela fosforbrons ledningar?
(gör allt för att hitta exotiska lösningar)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/04/22 :  18:43:37  Show Profile Send tengil a Private Message
Kablar.. Ett kusligt område, där jag bestämt mig! Det får inte göra mig varken tveksam, eller galen!

Som delad hifi/hembio-fis har jag väl inga starka åsikter att komma med, men..

-Jag tror starkt på att "det låter som jag tror det kommer låta" Psyket ligger som grund och botten hos iaf mig! Och även om jag vet det kan jag inte göra vidare mycket åt det..


Så innan jag fixar ett akustiskt schysst rum och en hyffsat pampig high end anlägning, så pungar jag nog pengar på kablar, framförallt av psykiska och "estetiska" skäl!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/04/22 :  19:25:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Ideala kabeln för mig är platt silvertråd med så hel kristallstruktur som möjligt isolerad av vakuum innesluten i en kryogenisk kammare. Det är emellertid inte praktiskt möjligt att åstadkomma så jag tar luft istället. Och silvfolie. Detta gäller högtalarkablar. För signalkablar är nog litztråd bäst. Typ Cardas. Och så flera olika skärmar för olika typer av störningar som Clou cable.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2003/04/22 :  20:36:59  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Supra Ply 3,4 och RG62 tror jag på. Det känns från ett teoretiskt och ekonomiskt perspektiv ganska rätt.

//Magnus
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/04/22 :  21:24:21  Show Profile Send Pabo a Private Message
tengil

Kul att du är medveten om att förväntningarna påverkar omdömet men ändå går efter förväntningarna. Du avväpnar alla teoretiker

Själv är jag teoretiker och undrar hur man resonerar om man tror att den där metern mellan försteg och slutsteg påverkar slutresultatet när signalen passerar igenom ett otal meter halvdann kabel i inspelningsrummet, ca 50 OPAMPar och kondensatorer av "normal" kvalitet i mixerbordet, genom en enkel flatkabel i CD-spelaren, genom ett antal dopade kiselytor, genom ett antal tenn/koppar-övergångar, genom massor av motstånd osv för att slutligen hamna i högtalaren där distorsionen vida överstiger allt annat.

Tänker man som så att "man påverkar det man kan påverka". Det är ju som att försöka tolka en signal på 1uV i ett brus på 1mV

Jag har själv tyckt att jag har hört skillnad på kablar och kanske beror det, som tengil sade, på förväntningar eller så berodde det på något verkligt som jag dock ännu inte har hört någon bra förklaring till (troligtvis det föregående).

Om någon ger mig en bra förklaring till hur dessa kablar kan påverka ljudet så kommer jag ge det en chans till

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/04/22 :  22:44:58  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Min tur?:
Jag säger är bara "Roooger Moooore!", flåt jag menar cat5. Här har vi både solid core trådar med separat isolering. Dessa är tvinnade. Genom att varje enskild tråd är unik genom sin färgkodning så går det att testa olika varianter vid biwiring. så att de 12 solid core ledare till en högtalarterminal kommer från olika kablar som är flätade, som är tvinnade, där varje par är tvinant. OK lets be frank, jag vet inget i teorin men något liknande har jag inte hört sedan jag byggde mina högtalare och gjorde kablar. Mina vänner har Martin Logan och Mirage, dyra kablar, men maken till närhet, ofärgning, direkthet, stage har jag inte hört.
Dimitri.
Förresten kommer att behöva råd med mitt el34 bygge. Återkommer.
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/04/23 :  00:30:09  Show Profile Send tengil a Private Message
Pabo:

Jag tänkte dra hela den varianten, ja, den om all skit signalen måste passera - innan kablarna över huvud taget får chans att fylla någon funktion.. Men, jag såg det som långsökt! Glad att du delar mina tankar där!!

Jag satt nämnligen och klurade idag i solen! Vill jag etsa kretskort till mina filter eller ej?
Vore det inte bättre, att i den mån man kan, löda ihop komponenterna med varandra, och kabeln direkt på de första komponenterna? (Om så går, även slutkomponenterna på högtalarens anslutningar!)



Kablen, lödd direkt på första komponenten i filtret, skall sedan gå raka vägen till förstärkaren(där bananer blir praktiska, pga oxidationsrisk!)
Ovanstående är väl rimligt praktiskt och fullt möjligt att utföra (vid starkt behov och grov ångest).. Däremot byta kablar inne i cd och stärkare, eller löda fast kabeln som kommer från högtalarna inne i förstärkaren.. där offrar man nog mer än det smakar! - Här blir det nästan enklare att svarva fint kanterna på sina favorit cd.s, eller kanske göra rent laserhuvudet i cd.n från damm, med en tops?

Bananer fyller väl funktionen att inte oxidera, till skillnad från en kopparkabel! Eller finns den för att göra saker enklare, nä, då vore det väl enklast att gå till siba och köpa lakritssnören!

Godnatt!

Edited by - tengil on 2003/04/23 00:35:48
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/04/23 :  12:32:44  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kablar av kopparfolie funkar ypperligt, går att få mkt låg induktans.
Läggs ihop i en krympslang.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/04/23 :  21:03:34  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Taralabs har ju sina RSC ledare. Sällan man hör någon kommentera denna konstruktion. Någon bättre vetande som vill säga sitt?

edit; http://www.taralabs.com/tech_terminology.asp#43

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/04/23 21:39:18
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2003/04/23 :  22:09:05  Show Profile Send Nagref a Private Message
Kemppi: avser du den rektangular konstruktionen så är den bara marginellt bättre än en normal cirkulär. Både i induktanshänseende och när det gäller skineffekten. Vill man minimera skineffeketne av någon anledning så är det betydligt enklare att köra med dubbla runda ledare än en kvadratisk....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

swede
Member

1091 Posts

Posted - 2003/04/23 :  23:47:46  Show Profile  Visit swede's Homepage Send swede a Private Message
På jobbet kör vi kvadratiska ledare fram till apparaterna. I och för sig är de närmare 75x75mm fram till de kryotekniska apparaterna, där de går över till supraledande kablar, som vi kyler till 4 Kelvin... De har rektangulär genomskärning, i och för sig lindade enligt en massa konsters regler, ca 30x4 mm, ingjutna i aluminium. Detta så de inte brinner sönder ifall vi får en s.k Squench (om vi temporärt tappar kylningen och inte hinner stänga av strömmen). Med dessa kablar klarar vi av att leverera ungefär 20000 Ampere (tjugo tusen så att säga).

Det ni... I och för sig inte några högtalarkablar...

//magnus

perl -ne'chomp;$a.=pack"b*",$_;END{print"\n$a\n\n"}'<<RM
10000010001101101010011000001110000101100000010001001110
101011100011011010100110110011101000010001010000
RM
Go to Top of Page

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/04/25 :  15:56:23  Show Profile Send Parasite a Private Message
Swede, kan du låna mig en sån kabeöl så provar jag gärna om den funkar bra till högtalar kabel ;D

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000