HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/31 :  20:27:21  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag har tre frågor:

1. har nån testat skumgummi-bäddmadrass bakom högtalarna, finns i 5cm och 10cm på Jysk, funkar det bra? Hur högt ska då gå upp på väggen, ska man ha en 2m på båda sidorna eller räcker det med en kapad som går från golv till 1m höjd? Jag har tänkt ha nån plansch utanpå dessa, blir det reflexer från planscher eller ska man försöka fixa nån posterflagga i tyg istället?

2.hur funkar det med cykelslang under cd-spelaren. Vilken storlek ska man ha? hur löser man så att cd-n inte ska luta, den väger lite mer i framkant, fast det där kanske man kan experimentera fram själv...men funkar slang-tweaket? jag vet att man ska testa själv, men det skulle vara roligare om nån har lyckats förut.

3. blir det sämre ljud om man har förstärkaren på golvet, dessutom på högkant? tips på nånting man kan ha under den så att den isoleras?

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:29:19  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Ang. fråga 3:
Varför vill du ha förstärkaren på golvet och på högkant???

Vill du ha något under kan väl SD-fötter eller liknande passa bra.
Har hört att en del testat bitar av tjockt liggunderlag med gott resultat. Har dock ej prövat detta själv, men det blir ju billigt att testa .

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:47:25  Show Profile Send Nagref a Private Message
Jag känner igen detta med att vilja ha förstärkaren på högkant på golvet.
Nu har jag inget sådant behov men har haft tidigare. Då berodde de på att den inte fick plats hos de övriga komponentern och fick stå på högkant på golvet brevid den övriga anläggningen. Funkar det med kylningen så ser jag inga problem med det. Det blir lite svårare att se till att den är ordentligt avkopplad från golvet då det brukar bli lite instabilt om man sätter den på mjuka fötter, Kanske kan du få plats med förstärkaren på en lite bredare platta som den kan stå på som i sin tur är mjukt avfjädrad mot golvet?



-The world is my oyster...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/01 :  00:17:45  Show Profile Send yalpa a Private Message
HK-n står på högkant bredvid skrivbordet. Jag ska försöka fixa nån platta som den kan stå på och sen mjuka fötter. Det är inga problem med kylningen, bara trevligt ljummen hela tiden, verkar soom att den diggar högtalarnas impedans, annars brukar HK bli tokiga om man har fel impedans.

Cd-n står på skrivbordslådorna som är nerflyttade till golvet om ni förstår vad jag menar, de hänger liksom inte under bordet. Jävulskt fiffigt det blev och man kommer åt allt då man sitter vid skrivbordet. Jag kan omöjligt få plats med en steromöbel i min studentlya. Jag skulle gärna lägga upp en bild men har ingen hemsida att länka till.

Jag ska iaf. testa slangen under cd-n, det måste hjälpa då man spelar högt, det är värsta vibrationer i hela lådan, hoppas de inte bara är luftburna för jag hinner inte fixa lådan med bitumen.



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000