HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Revel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/23 :  17:11:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Någon som har erfarenheter av Revel och speciellt M20??

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/23 :  19:07:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag tror att markku här på forumet har ett par...
Skicka honom ett PM.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/03/23 :  20:59:28  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tjenare

Jag har haft M 20:orna i ett drygt halvår och är supernöjd. Med tanke på de drivor av stativare som lyssnades igenom, så borde bara valet i sig vara ett högt betyg. Upplösning, dynamik, luft och spänst - allt finns där. Låna hem och testa!

Anders
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/23 :  21:06:28  Show Profile Send Aton a Private Message
Vilken prisklass snackar vi med M20 (nya)?
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:25:57  Show Profile Send Snutten a Private Message
Anders, vad har du för förstärkare? Ska lyssna på dem i veckan, tycker de är snygga dessutom. Kostar ca 20000 just nu om man byter in sina gamla högtalare (lite dumt tycker jag).
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/23 :  23:39:23  Show Profile Send Aton a Private Message
Snygga att se på är de åtminstone!
Är bas-elementet från samma tillverkare som Mårten Design använder?
Go to Top of Page

drgreen
äger italiensk cappucinomaskin

946 Posts

Posted - 2003/03/24 :  00:00:24  Show Profile Send drgreen a Private Message
Nejbasen är revels egen design och i aluminium har jag för mej-mårten kör tysk keramik (thiel)
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/24 :  00:03:28  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Varför skulle baselementet vara samma som Mårten Design använder? Har du någon evidens för detta? Eller är det bara en chatfråga typ är baselementet samma som JBL, Dynaudio, Carlsson eller JMlab använder?

Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2003/03/24 :  00:39:34  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
Det är som drgreen skriver, dessa ellement sitter ändast i Revel, det är deras egen design.
Jag har lysnat på Revel M20 och tycker att steget är långt till deras dyrare grejer jag tror deras nya F20? Kommer vara betydligt bätre.

Harker!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/24 :  00:57:49  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jag har inte hört den, men de mätningar jag sett säger mig att Revel M20 bör låta mycket bra.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:26:04  Show Profile Send AndersB a Private Message
Snutten

Jag kör med Cyrus 8 som förstärkare, vilket funkar mkt bra. Priset runt 20 kkr är ett fynd. Själv gav jag 27, vilket var bra när jag köpte dem, då de låg runt 32 då...Hmm, dollarkursen har dalat en del

Lycka till

Anders
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:48:48  Show Profile Send jesper a Private Message
De är en stark kandidat till nya högtalare för min del. De sprider bra så man kan få en bred sweet spot samt har inte vasst ljud vilket är alltför vanligt nuförtiden.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:51:45  Show Profile Send molsson a Private Message
Anders: Vilka andra stativare lyssnade du på när du valde revel?

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/03/24 :  15:24:25  Show Profile Send AndersB a Private Message
Molsson

Mycket lyssnande blev det. Tyvärr kunde jag inte låna hem alla modeller utan tvingades lyssna i butik med den elektronik/kablar som säljaren hade att erbjuda, vilket gör att du får ta allt med en större nypa salt än vanligt...

Följande modeller lyssnade jag på: B&W Nautilus 805, Dynaudio 1.3 SE, Monitor Audio Gold 10, Mårten Design Monk (2 gånger med olika elektronik i olika rum), Audiovector M1 Signature och Avantgarde, olika varianter av QLN Signature, QRS Callisto, Jamo 870 (tidigare Concert 8). Slutstriden stod mellan Dynaudiorna och Revel, som Revel tog hem pga mer att de är mer lättdrivna och har en luftigare ljudbild samt mer klipp och djup i basen.

Allt enligt min personliga mening!

Anders

Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/03/24 :  21:05:15  Show Profile Send molsson a Private Message
Hmm, jag måste nog lyssna på m20 jag med. Någon som vet hur de står sig mot Electa amator 2?

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/28 :  02:08:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lyssnade idag till Revel M20 och jämförde lite med Montior audio gold 20 och 10. MA gold 10 hade inte mycket att komma med jämfört med de andra (lät lite burkiga tycker jag) men också klart billigast och säkert prisvärd. MA 20 hade djupast bas (golvmodell) och lät kanske mest avslappnad men kostar också mest. Revel M20 lät mycket rent utan att vara kall men basen lät lite mindre konturrik än MA 20 och kanske lite hårdare i ljudet. Diskanten var inte så luftig som jag trodde men påverkas säkert av kablar osv som väl inte var de bästa men ok. Tyckte också att det svängde mer om MA 20 än Revel men fan va snygga Revel är! Finishen var klart vassast i gänget! Tja nu är man sugen men lite tveksam då jag faktiskt inte tyckte någon av dem "körde över" mina Snell ävan om skillnader till det bättre fanns (kanske också till det sämre?). Snells fördel är ett fint "flyt" i ljudet samt bra dynamik (lättdrivna). Hm det är inte lätt att köpa nya högtalare minst sagt.
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:43:29  Show Profile Send AndersB a Private Message
Vad hade du för kringutrustning runt Revelarna när du hörde dem? En del smärre diskant- och basjusteringar kan göras med hjälp av rattarna på baksidan- men det vet du redan misstänker jag?

Anders
Go to Top of Page

gustav
Member

204 Posts

Posted - 2003/03/28 :  10:48:44  Show Profile Send gustav a Private Message
Har köpt dessa nyligen och uppfattar dem som rena och neutrala.
Hifi&Musik skrev lite ljusa men jag håller inte med.
(JMlab926 lät ljusare)
Bra bas för stativare.
Inte så spelglada men de är inte inspelade ännu vilket säkert kan ändra en hel del.

Tyckte också att valet stod mellan Dynaudio och dessa.
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/03/28 :  11:17:59  Show Profile Send markku a Private Message
Molsson,

Tyska kvartalspublikation 'Hifi & Records' testade i samma nummer 3/2000 både Revel Performa M20 och Sonus Faber Electra Amator II.

Hoppas att du kan lite tyska, jag saxar:

quote:

Im direkten Vergleich mit der Konkurrentz spielen die Revels im ersten Moment allerdings fast schon unaffällig. Während die Sonus-Faber-Boxen subjektiv tiefer in den Basskeller steigen und in den Höhen mehr brillieren, wirken die Revels zunächst eher nüchtern. Im Laufe der Hörsitzungen mit unterschiedlichster Musikkost kristallisierte sich aber heraus, dass die M20 der ehrlichere, der genauere Schallwandler ist. Er schmeichelt einfach weniger, dafür rekonstruiert er die Musik so, wie sie auf Platte gepresst wurde - nicht mehr und nicht weniger.

...

Fazit (M20): Noch nie habe ich eienen Lautsprecher mit weniger "Eigenklang", mit weniger "Charakter" im Test gehabt. Getreu dem Motto "Ein Schallwandler darf nicht klingen" zeichnet sich die M20 von Revel tatsächlich dadurch aus, dass sie keine besonderen Vorlieben hat und ebenso wenige Schwächen. Die ersten Takte Musik über diesen Lautsprecher klingen nicht besonders spritzig, hell oder mächtig zulangend im Bass. Platten mittelmässiger Qualität bekommt das nicht, doch hören Sie mal gute Aufnahmen mit den Revels. Diese Ausnahmebox ist ein Monitor im besten Sinne. Mit ihm betrachtet man sämtliche Aufnahmen aus einer ganz neuen Sicht, mit eienm klaren Blick auf die Musik. Eine wahre Offenbarung.

Beskrivande ellers är (tror jag) rubrikerna dom använde:

"Revel Performa M20, Einfach perfekt"

vs.

"Sonus Faber Electra Amator II, Aus Liebe zur Musik"

Var står du? Vil du ha neutral korrekt eller "medryckande musikalsk" återgivning?

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/03/28 12:46:39
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/28 :  12:22:04  Show Profile Send Snutten a Private Message
Anders: De spelades med elektronik från Marantz (stor guldfärgad förstärkare och CD vad nog CD17 tror jag den heter). Jag vet inte ännu om jag ska slå till eller inte. Jag ska lyssna mer på lördag. Gustav: du säger inte så spelglada och jag tycker också att detta kanske är dess största nackdel? MA 20 hade ett mer medryckande ljud men kanske inte lika korrekt? Jaja mer lyssnande krävs, de är ju inte direkt billiga grejer.

Edited by - Snutten on 2003/03/28 12:24:33
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/30 :  20:51:37  Show Profile Send Snutten a Private Message
Lyssnade till M20 i lördags med egna skivor. Piano lät mkt bra, bättre än Dynaudio tycker jag. Bra spelglädje också så jag tror jag hittat rätt. Markku:kan du skicka ett PM eller liknande och berätta lite vad du tycker om M20?
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2003/03/30 :  21:56:58  Show Profile Send marens a Private Message
Verkar vara en vettig högtalare det där: Japp ni hörde rätt Marens tyckte att en komersiell högtalare verkar vettig(!).
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:18:15  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Marens, kors i taket!

Jag har själv ett par M20 som jag tycker mycket om. Snutten får själv ta hand om de lyssningsmässigt passar honom, vilket det verkar. Vill dock passa på att framföra några fördelar med dessa högtalare.

- Går närmare en halv oktav djupare i basen än de flesta liknande högtalare. Ner till ca 30 Hz så man klarar sig hyfsat utan subwoofer.
- Har en jämn ljudspridning som inte sjunker särkilt mycket off-axis. Det går bra att flytta huvudet eller röra sig i rummet utan att ljudet ändras särskilt mycket. Låter bäst invinklade mot lyssningspositionen. Antagligen inte för att man måste göra så för att få en sweet spot utan för att minska reflektioner från sidoväggarna.
- Variabel nivå på diskantregister plus/minus en decibel i steg på en halv decibel. En justering på en halv dB hörs faktiskt tydligt! Detta gör dem litet mindre känsliga för möblering och flyttning till annan lägenhet än andra högtalare.
- Låter mycket neutralt men inte överanalytiskt enligt min mening. Om det finns punch i det man matar dem med så går det fram. Men ställer en del krav på elektroniken före i kedjan. Inget för rörförstärkare på 10 W.
- Låter bättre med A.R.T. Q-Dampers under högtalarstativens spikar. Naturlitvis skall man rulla små bollar av häftmassa och placera mellan högtalare och stativets platta (har detta billiga tweak nämnts någon gång tidigare på Hifi-forum?). En liten boll i varje hörn på högtalaren så står den stadigare på stativet.

Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:29:51  Show Profile Send Snutten a Private Message
Anders: vilka stativ använder du? Revels egna skruvas ju fast i högtalaren.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:40:29  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har ett par Atacama stativ som jag har sedan tidigare, litet trekantiga som går att sandfylla. Ingen aning om det är bättre med Revels. John Atkinson i Stereophile testade dem med både Revel och Atacama stativ men kommenterade mest att höjden skiljde sig några centimeter. Men i så fall handlar det mest om hur lång man är och höjden på fåtöljen!
Fast man får ju inte full Revel design med andra stativ!
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/03/30 :  23:55:44  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har för låga (ca 50cm) stativ så det blir antagligen revels om jag köper M20 (fortfarande lite tveksam då stativ ökat kostnaden men tror stativare är bäst för mitt rum på ca 20 kvadrat). Ska ta körsbärsträ om jag slår till så mycket vet jag iallafall.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000