Author |
Topic |
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 00:19:01
|
Tyvärr är Revels stativ litet väl dyra, men om man ändå måste skaffa nya så är det mycket som talar för dem. Själv föredrat jag stativhögtare i rum av den storleken och med M20 får man ändå det mesta av basen. Hoppas du har möjlighet att låna hem dem och prova. OBS, räkna med 100 - 200 timmars inspelningstid.
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 00:37:01
|
Tyvärr har jag lite svårt att låna hem (ingen bil) men lyssnade en hel del i lördags på dem. Känns som jag vågar köpa utan att låna hem då jag tror att de borde passa bra hos mig. Misstänker att min gamla CD kan bli ett problem. Tror du att det ät nödvändigt att låna hem? De är väl inte så känsliga för placering eller? |
|
|
Anders47
Member
1060 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 01:19:20
|
Jag tror inte de är mer känsliga än andra för placering, snarare mindre eftersom de har en relativt jämn ljudspridning horisonetellt. Det är alltid bra att låna hem eftersom det ger ett bättre underlag för bedöming, jag tog hem mina i en taxi. Har dock svårt att föreställa sig att ett par M20 kan bli fel om man vill ha ett neutralt ljud och inte ett allmänt varmfärgat "välljud". Varmt kan det dock bli med M20 om värmen finns i musiken och inspelningen. Din CD-spelare är det svårt att säga något om eftersom jag inte vet vilken och antagligen inte har hört den om jag visste vilken. Generellt kan man nog säga att om den har tendens till vasshet kan detta höras tydligare genom M20 men om den är litet mjukare och inte så detaljerad så får du inte ut allt vad högtalarna kan prestera. Men dett kan ju bli nästa uppgraderingsprojekt!
|
|
|
AndersB
Member
234 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 12:17:05
|
Snutten
Eftersom det är två Anders med Revel M20 här i tråden - en riktig Andershögtalare tydligen, så svarar jag också på stativfrågan.
Jag kör med Cyrus tripod-stativ - ett par grymt stabila och fräcka stativ som är betydligt stabilare än Revels egna. Tyvärr kostar de runt 3-4000 spänn. Kolla in dem på www.cyrus.co.uk
Lycka till
Anders
|
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 18:10:53
|
Ok tack för tipset på stativ. jag börjar med att köpa högtalare och sen stativ då jag vet vad jag ska ha. Revels stativ är nog bra om än lite dyra. Har en liten fundering angående M20, såg att de använder 4:e ordningens delningsfilter vilket ju ställer höga krav på filtret, ngn som vet hur pass väl detta fungerar samt nackdelar/fördelar med detta? Tror att spridningen kan göras bättre men hög ordning men att klangen kan bli lilte påverkad. Stämmer detta? Dynaudio med flera använder ju 1:a ordningens filter tror jag. Tacksam om ngn kan sprida lite ljus över detta. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 19:28:01
|
quote: Har en liten fundering angående M20, såg att de använder 4:e ordningens delningsfilter vilket ju ställer höga krav på filtret, ngn som vet hur pass väl detta fungerar samt nackdelar/fördelar med detta? Tror att spridningen kan göras bättre men hög ordning men att klangen kan bli lilte påverkad. Stämmer detta? Dynaudio med flera använder ju 1:a ordningens filter tror jag. Tacksam om ngn kan sprida lite ljus över detta.
När vissa tillverkare anger vilken ordning på filtrena de använder så menar de bara den elektriska brantheten på filtrena, och utan att räkna med högtalarelementens impedans heller. Den akustiska filtreringen, alltså det filtrerade elementets slutliga frekvensgång, är den man borde ange egentligen eftersom det är det enda som betyder något.
Vissa tillverkare verkar dessutom i princip strunta i hur den akustiska filtreringen blir när de designar högtalare, vilket givetvis är totalt vansinne. Det är oftast de som påstår att de har första ordingens filter som gör detta. Egentligen brukar det bli någon odefinierad filterrespons på mellan 0 till 24dB/oktav som varierar med frekvensen. Gör man så så kanske man lyckas få någorlunda rak frekvensgång från en vinkel från högtalaren (om man har element som i sig har jämn frekvensgång) men spridningsmönstret blir helt okontrollerat. Alltså frekvensgången varierar kraftigt beroende på vilken vinkel man "ser" högtalaren från.
Att göra äkta 1:a ordningens filter tex är svårt och kräver väldigt mycket arbete med filtret ofta med väldigt många komponenter som följd. Och elementen måste vara väldigt bredbandiga och klara höga effekter utanför sitt arbetsområde.
12-24dB/oktav (2:a till 4:e ordn.) filter är de som oftast är enklast att göra praktiskt sett och kräver minst antal komponenter i filtret för att få någorlunda noggrann filterrespons, särskillt 24dB/oktav. Det är också lättast att göra så att högtalaren sprider jämt med dessa filter. Enda nackdelen mot lägre ordingens filter är att transientresponsen inte blir perfekt, men det finns många (jag bl.a.) som anser att det inte alls är viktigt för ljudet eller ens hörbart med perfekt transientrespons. Utan att nästan alla andra parametrar är viktigare och mer kritiskt för hur det låter. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 20:02:14
|
Ok tack marens. Jag antar att man inte ska stirra för mycket på det tekniska utan köpa det som man tycker låter bra. Men då det handlar om dyra grejer vill man ibland veta lite om det tekniska. Du skrev att äkta 1:a ordningens filter kräver mycket kompnenter osv men jag har alltid läst att 1:a gör att man behöver färre kompnenter (stämmer med mina elektronikkunskaper) men att högtalarelementen som du sa behöver vara bättre, menar du alltså att detta är "fuskfilter"? |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2003/03/31 : 21:39:45
|
Bara en spole i serie med basen gör ju bara att basens frekvensgång lutar lite mera nedåt åt högre frekvenser, kallar du det ett "äkta" filter? Det är klart det måste mycket till för att man ska få basens frekvensgång att följa 6dB/oktav butterworth karaktäristik. Responsen på de flesta baselement ökar ju till uppemot 18dB/oktav efter ett tag, ibland sker det väldigt tvärt dessutom så det är mycket trix för att få en "motsatt" elektrisk filterfunktion.
Samma gäller diskanter, de brukar tvärt luta av mot 12dB/oktav vid en viss frekvens. Det är mycket trix för att få 6dB/oktav respons iom detta. |
|
|
musiclover
Member
345 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 23:20:08
|
Hej
Jag undrar vilka säljer Revel M20 högtalare, och vad kostar den? Vad kostar Revels egna stativ till denna högtalare?
Mvh Mikael |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2003/04/01 : 23:31:22
|
Bestsound i Stockholm säljer, kostar ca 20000 och stativ ca 3500. |
|
|
Snutten