HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ska man tvätta skivor?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:45:05  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har lyckats gräva fram en ful liten sak som sägs ska rengöra CD-skivor. Jag hittade den hos mina föräldrar och blev lite nyfiken på om den fungerar. På Skivtvättaren står det Mr Music Bara namnet antyder till en billig plastig historia (grej). Den följde med som start erbjudande om man började prenumerera på Mr music. Märk väl mina föräldrar har bara EN skiva från MR music. Likväl bestämde jag mig för att testa den.

Jag har ingen bild på den, men den fungerar som så, att man lägger en skiva i den, stänger locket och snurrar sedan runt med en manuell spak. Själva rengöringen består av en rund filt/svamp (ungefär samma material som en duk som ska förhindra statisk laddning) som man fuktar/blötlägger med destillerat vatten. Svampen roterar medsols på själva information på skivan.

Eftersom jag för tillfället befinner mig hos mina föräldrar så har jag inte haft möjlighet att höra resultatet på en "riktig" anläggning. För säkerhetskull så började jag med en skiva som jag nästan aldrig spelat på. Det gick lite tungt att dra i den här spaken och väl efter några varv så tänkte jag att "nu är nog den här skivan full med repor", men icket. Alla finger- och fettavtryck var som bortblåsta och till synes inga nya repor (de repor som redan fanns där, var fortfarande (självklart) kvar).

Jag har, som sagt inte min anläggning i närheten, så jag har inte kunnat kolla om det blev bättre eller sämre ljud efter tvätten men i mina föräldrars kompaktstereo så kan man kanske spåra lite större klarhet i ljudet.

Finns det någon annan där ute som har någon liknannde eller dyrare skivtvätt hemma? Vad tycker ni i såna fall att de positiva egenskaperna blir efter tvättning? Kanske viktigaste frågan, innan jag börjar tvätta mina "älsklings skivor"; finns det någon nackdel med att tvätta skivor? Kan man nöta "ner" skivan på något sätt så att det blir sämre ljud? Vad brukar man använda för vätska när man rengör? Det stod att man skulle använda destillerat vatten, jag tog vattnet från torktumlaren och filtrerade det genom en speciell sil för att ta bort dammet. Vattnet från torktumlare sägs ju vara destillerat, ska man kanske köpa destillerat vatten istället??????

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:46:24  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Oj, såg att det kom en annan topic med liknande topicnamn. Mitt inlägg gäller enbart CD.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/20 :  18:58:47  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag brukar bara hä in skivan under kranen, sen tar jag lite tvål och stryker på inifrån utåt. Sen spolar jag av den så att strålen träffar rätt och vattnet rinner av inifrån utåt. Sidan med tryck brukar knappt bli blöt. Sen torkar jag skivan genom att trycka den mot en mjuk handduk och sen mot min T-shirt. Detta behös givetvis aldrig göras med egna skivor, men väl med dem som jag får låna och är fulla med "snor"-avtryck. Brännaren klarar inte skivor som är smutsiga.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:02:14  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Har du märkt en förbättring i ljudet? Eller tvättar du enbart för att CD brännarens skull?

Jippi!!!!!!! högsta rakningen: FEM stjärnor
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/20 :  19:05:42  Show Profile Send yalpa a Private Message
Enbart för brännarens skull eftersom mina egna alltid är rena.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:42:03  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Okej, någon annan som tvättar?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/20 :  21:53:00  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tvättar både CD och dvd med diskmedelsskum och hushållspapper. Så blir de inte så blöta. Funkar vid lätt nedsmutsning. Men en uthyrare säger att man inte får "tvätta" dvd, de skall ha känsligare ytskikt. En annan uthyrare säger precis tvärtom.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:01:24  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Jag har hört något liknande med SACD. Det står, att man inte ska tvätta dessa, i fodralet som kommer med från Sony/Phillips. Men det gjorde det ju också på vanliga CD-skivor i början, eller rättare sagt; det är inte nödvändigt att utföra ytterliggare rengöring (än att ta bort dammet med en bomullsduk) om man behandlar skivan som föreskrivet... hmmm
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/03/20 :  22:02:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Destillerat vatten lär väl inte kosta många kronor, borde egentligen vara det självklara valet (men själv syndar jag) eftersom kranvatten innehåller kalk, riktigt mycket på vissa orter... Finns troligen på bensinstation (bilbatterier), större mataffärer (strykjärn) och kanske på apoteket.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/21 :  09:32:51  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Jag har en elektrisk CD-tvätt från Audio Technica. Finns nog inte längre att köpa, men den fungerar kanon! Det finns speciella vätskor att köpa för rengöring av CD. Problemet med vatten av olika sorter är att det inte löser fett! Fingeravtryck består ju som bekant mest av fett. Även egna skivor, som behandlas MYCKET försiktigt, kan behöva rengöras pga föroreningar i luften. Tester som gjort i olika tidningar har visat att även nya skivor som tvättats låter bättre! Jag är dock lite tveksam till detta påstående, jag har aldrig upplevt detta iaf?!

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/21 :  16:01:59  Show Profile Send Merkurius a Private Message
SZR: Hur mycket gick Audio Technica på? Vet du om det finns någon liknande att köpa idag, möjligtvis från samma företag?

Har någon upplevt några nackdelar med att tvätta skivor med exempelvis YES diskmedel?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:31:53  Show Profile Send B Peter a Private Message
I en snurrande cd-tvätt så skulle väl alla eventuella repor bli i värsta tänkbara riktning?
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/03/21 :  22:15:55  Show Profile Send trolleri a Private Message
Har använt YES i åratal och det har funkat bra för min del, skivorna tycks inte ha tagit stryk alls.

- I'm a head of my self
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/21 :  22:16:51  Show Profile Send tompa a Private Message
Oh, vad skönt att höra, att så många använder Yes diskmedel för vinyltvätt. Det har jag också kört med i ett par decennier och det funkar utmärkt! Problemet med vatten är ju inte bara kalkhalten, utan vattnet måste ju vara lite ljummet när man ska skölja bort diskmedlet, så använder man batterivatten t ex måste man ju värma det på något vis. Själv har jag i åratal syndat med vanligt kranvatten utan någon som helst skada på de goa vinylplattorna.

tompa
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/22 :  10:43:47  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
I en snurrande cd-tvätt så skulle väl alla eventuella repor bli i värsta tänkbara riktning?

Det var det jag också tänkte på...... Man har ju läst att man ska rengöra skivan inifrån och sedan rakt ut. Alltså inga cirkelrörelser, men eftersom det inte tillkom några synliga skador så ser det ut att vara okej.

"From birth an existence of agony begins, that ends with execution" - Earth Crisis
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/03/22 :  16:18:15  Show Profile Send Lennart a Private Message
Jag tvättar skitiga CD-skivor under kökskranen med ljummet vatten och lite diskmedel på fingertopparna. Sköler av ordentligt och trycker dem torra mot luddfritt och rent hushållspapper.

Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/23 :  20:01:55  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Det verkar som om det är få personer som har inhandlat en speciell skivtvätt, här på forumet

"From birth an existence of agony begins, that ends with execution" - Earth Crisis
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2003/03/23 :  20:17:24  Show Profile Send Lennart a Private Message
Merkurius: :-))) En skivtvätt är en av de värsta sakerna som finns när det gäller att pumpa folk på pengar!
Jag tror att det är en av de mest onödiga saker som finns.

Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/24 :  12:45:38  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Eftersom jag fick min gratis så behöver det inte kosta multum...
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/24 :  14:07:40  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
När det gäller tvätt av skivor så andas jag lite på dem och torkar med en luddfri duk eller bara in under kranen och lite tvål eller liknande på. En klasskompis gav mig ett tips på hur man skulle få bort repor i skivorna, lägg en sträng tandkräm på och gnid in och skölj av. Ja, det innehåller slipmedel men det funkar faktiskt! Har blivit av med flera stora repor m.h.a. denna teknik men jag skulle nog inte rekommendera att använda den mer än en gång / skiva...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/03/24 :  14:19:55  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vad använde du för tandkräm

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/24 :  14:52:25  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Mest Colgate faktiskt... Sensodyn funkade på nån annan skiva...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/03/25 :  11:58:23  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Hehe... Kan funka, men inget som jag skulle vilja prova.
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2003/04/11 :  10:33:44  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Nu har jag testat att rengöra ett antal skivor och sedan spelat dessa på min egen anläggning, och kan därmed säga att den här lilla prylen från Mr. Music varken hjälper eller stjälper Det var iforsig väntat...
Go to Top of Page

FunKy
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:22:04  Show Profile Send FunKy a Private Message
det är klart den hjälper Merkurius om skivorna är så smutisiga att de börjar hoppa och jävlas, jag rengör alltid dvd skivor man hyr för de jävlas ofta om de inte tvättas innan. man jag har ju svårt att tro att en skiva som är ren ska börja låta bättre om man rengör den men en "mirakel" produkt =)

/-FunKy-
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2003/04/11 :  12:42:58  Show Profile Send oliver a Private Message
Jag brukar även polera repiga skivor med polermedel t,ex mycket fint medel för billack obs! ej rubbing samt lägga på ett lager flytande hårdvax.Det brukar funka fint 8 av 10 ospelbara skivor får man att fungera för det mesta.Detta gäller skivor som är ordentligt repiga och ospelbara men borde ju ha en positiv effekt på smutsiga skivor också för ju mindre felkorrigerings kretsarna får jobba desto bättre ljud borde det bli.

Skeptiker
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000