Author |
Topic |
|
VinterNOLL2
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 16:30:11
|
Hei!
Jag undrar hur pass bra pickup det kan vara värt att skaffa till ovan nämnda skivspelare?
Sen undrar jag oxå hur man ska montera vikten som hänger i en tunn tråd?? |
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 16:44:31
|
Hej VinterNOLL2
Jag har en bekant som kör med en Sumiko blue point till 1.2. Han är nöjd med den. Så att så pass bra pick up kan nog vara värt att skaffa. Vikten ska man hänga på så att den liksom ligger i en av räfflorna på den lilla pinnen, det är ju antiskatingen den är till för. Vilken av räfflorna det är, står förhoppningsvis i instruktionsboken. Det finns ju en liten knopp med räfflor på, på tonarmen också, och jag tror det ska vara den i mitten som nylontrådsöglan ska hänga på. |
|
|
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 16:46:41
|
Och för oss (mig) oinsatta, vilken prisklass ligger ovan nämnda pickup i?
|
Någon mer än jag som använder Roydhögtalare?? |
|
|
lindvall
lite allmänt grå och tråkig....
1683 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 16:55:39
|
Förlåt, jag var lite otydlig. Runt 2900... Egentligen är det väl overkill till den spelaren, men det funkar fint, det låter bra hos min polare. Jag tror det finns andra som kanske kan ge förslag på lite mer rimliga pickuper...
|
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 17:10:40
|
köp grado black. den kostar en femhundring. visst funkar det men en dyr puppa oxå men det är lite pärlor för svin. 1.2 är ju inte riktigt så mkt under av precision så att den klarar att förmedla de finare nyanser som en dyrare puppa har förmåga plocka upp. (1.2 skakar lite väl mkt så att säga) tonaliten däremot förändras ju när man byter puppa det brukar man ju höra rätt enkelt. prova fram något du gillar.
sayonara |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Jadde
Member
1166 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 17:21:22
|
Jepp. Röstar oxå för Grado Black. Mycket trevlig pickup. |
Edited by - Jadde on 2003/03/18 17:22:01 |
|
|
JE Jr
Member
52 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 17:23:32
|
Ok, men nu tror jag att jag har glömt bort mig och det var en Pro-Ject Debut 2 hemma (är de lika, men ny beteckning?), men skit samma...
Om man plansvarvade och balancerade skivtallriken, skulle den må nämnvärt bättre av det?? |
Någon mer än jag som använder Roydhögtalare?? |
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 17:38:56
|
nä lägg inte för mycket energi på sådana åtgärder om du inte kan gå ut till den svarv du råkar ha i garaget eller nåt. har för mig att mdf tallrik. det är ett levande material och förändras lite beroende på temperatur och luftfuktighet. största problemt på billigare grammofoner brukar motorn och armen stå för. motorn är för det mesta inte tillräckligt stabil, den vibrerar. armen och dess lager orkar helt enkelt inte hålla i puppan ordentligt.
sayonara |
|
|
VinterNOLL2
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:16:06
|
Ok!
Tackar så mycket. Det verkar som det inte är något super känsligt instrument med andra ord. Det sitter ett Ortfon cartridge med en trasig OM10 nål på nu. Då kan ja ju lika gärna skaffa en ny sådan nål då? Hur viktigt är det med rätt inställning för tonarmen etc? |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 18:43:44
|
Det verkar som det inte är något super känsligt instrument med andra ord. Det sitter ett Ortfon cartridge med en trasig OM10 nål på nu. Då kan ja ju lika gärna skaffa en ny sådan nål då?
Ja, det tycker jag.
Hur viktigt är det med rätt inställning för tonarmen etc?
Det är A och O med vinyl! Speciellt ju högre vi kommer i kvalite/pris på spelare/arm/pick-up. |
|
|
Per
1218 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 19:06:17
|
Arminställningar kan man pilla med hur mycket som helst. Vissa puppor är superkänsliga medan andra verkar ge fullkomligt fan i vta. Korrekt azimut har jag däremot upplevt att alla puppor mår bra av.
Köp en ny om10 nål eller köp en grado black så får du för bara nån hundring eller två extra en ännu mer musikalisk upplevelse.
sayonara |
|
|
VinterNOLL2
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 19:24:44
|
Ok.
Jag börjar med en ny OM10 nål iaf. Om jag sen skaffar en Grado Black så måste man ju byta hela kittet, sån där azimut vinkel fixar man inte själv va? |
|
|
Apex
Member
108 Posts |
Posted - 2003/03/18 : 19:28:43
|
Vikten som hänger i snöret är mycket riktigt till antiskatingen, JA. Dock är det, beroende på pickupens tyngd, olika vilken skåra den ska hängas i. |
Feminism is the radical notion that women are people. |
|
|
|
Topic |
|