HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 proffsfråga ang. Pro-ject 1.2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:30:11  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Hei!

Jag undrar hur pass bra pickup det kan vara värt att skaffa till ovan nämnda skivspelare?

Sen undrar jag oxå hur man ska montera vikten som hänger i en tunn tråd??

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:44:31  Show Profile Send lindvall a Private Message
Hej VinterNOLL2

Jag har en bekant som kör med en Sumiko blue point till 1.2. Han är nöjd med den. Så att så pass bra pick up kan nog vara värt att skaffa. Vikten ska man hänga på så att den liksom ligger i en av räfflorna på den lilla pinnen, det är ju antiskatingen den är till för. Vilken av räfflorna det är, står förhoppningsvis i instruktionsboken. Det finns ju en liten knopp med räfflor på, på tonarmen också, och jag tror det ska vara den i mitten som nylontrådsöglan ska hänga på.
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:46:41  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Och för oss (mig) oinsatta, vilken prisklass ligger ovan nämnda pickup i?

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2003/03/18 :  16:55:39  Show Profile Send lindvall a Private Message
Förlåt, jag var lite otydlig. Runt 2900... Egentligen är det väl overkill till den spelaren, men det funkar fint, det låter bra hos min polare. Jag tror det finns andra som kanske kan ge förslag på lite mer rimliga pickuper...

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:10:40  Show Profile Send Per a Private Message
köp grado black. den kostar en femhundring. visst funkar det men en dyr puppa oxå men det är lite pärlor för svin. 1.2 är ju inte riktigt så mkt under av precision så att den klarar att förmedla de finare nyanser som en dyrare puppa har förmåga plocka upp. (1.2 skakar lite väl mkt så att säga) tonaliten däremot förändras ju när man byter puppa det brukar man ju höra rätt enkelt. prova fram något du gillar.

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:21:22  Show Profile Send Jadde a Private Message
Jepp. Röstar oxå för Grado Black. Mycket trevlig pickup.

Edited by - Jadde on 2003/03/18 17:22:01
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:23:32  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Ok, men nu tror jag att jag har glömt bort mig och det var en Pro-Ject Debut 2 hemma (är de lika, men ny beteckning?), men skit samma...

Om man plansvarvade och balancerade skivtallriken, skulle den må nämnvärt bättre av det??

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/03/18 :  17:38:56  Show Profile Send Per a Private Message
nä lägg inte för mycket energi på sådana åtgärder om du inte kan gå ut till den svarv du råkar ha i garaget eller nåt. har för mig att mdf tallrik. det är ett levande material och förändras lite beroende på temperatur och luftfuktighet. största problemt på billigare grammofoner brukar motorn och armen stå för. motorn är för det mesta inte tillräckligt stabil, den vibrerar. armen och dess lager orkar helt enkelt inte hålla i puppan ordentligt.

sayonara

Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:16:06  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Ok!

Tackar så mycket. Det verkar som det inte är något super känsligt instrument med andra ord. Det sitter ett Ortfon cartridge med en trasig OM10 nål på nu. Då kan ja ju lika gärna skaffa en ny sådan nål då?
Hur viktigt är det med rätt inställning för tonarmen etc?
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/18 :  18:43:44  Show Profile Send nin a Private Message
Det verkar som det inte är något super känsligt instrument med andra ord. Det sitter ett Ortfon cartridge med en trasig OM10 nål på nu. Då kan ja ju lika gärna skaffa en ny sådan nål då?

Ja, det tycker jag.

Hur viktigt är det med rätt inställning för tonarmen etc?

Det är A och O med vinyl! Speciellt ju högre vi kommer i kvalite/pris på spelare/arm/pick-up.
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:06:17  Show Profile Send Per a Private Message
Arminställningar kan man pilla med hur mycket som helst. Vissa puppor är superkänsliga medan andra verkar ge fullkomligt fan i vta. Korrekt azimut har jag däremot upplevt att alla puppor mår bra av.

Köp en ny om10 nål eller köp en grado black så får du för bara nån hundring eller två extra en ännu mer musikalisk upplevelse.

sayonara

Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:24:44  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Ok.

Jag börjar med en ny OM10 nål iaf. Om jag sen skaffar en Grado Black så måste man ju byta hela kittet, sån där azimut vinkel fixar man inte själv va?
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:28:43  Show Profile Send Apex a Private Message
Vikten som hänger i snöret är mycket riktigt till antiskatingen, JA. Dock är det, beroende på pickupens tyngd, olika vilken skåra den ska hängas i.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000