HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 KABELEXTAS!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/07/30 :  21:43:41  Show Profile Send Tomas a Private Message
Har nyligen gjort ett jätteklipp, och kom över ett balanserat och ett obalanserat par Transparent Ultra signalkablar för en mkt blygsam penning.
Äntligen arbetar elektroniken obehindrat, och för första gången(med mitt nya system i.a.f)känns det som om hon(anläggningen) spelar som hon kan om hon bara vill, och som jag länge känt att jag velat och visste var möjligt med mina nuvarande komponenter. Sen får folk säga vad de vill ang. idiot-dyra kablar. Enda nackdelen med detta kablage är att nu går jag helst inte ut längre. Är inte överförtjust i reklam, men jag måste ge en stående ovation till Transparent.

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/31 :  06:44:45  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ultra-nivån har jag kamperat ihop med i ett par år. Det är en kabel som är bra på "allt".

Grattis till snokarna, nu behöver du bara mitt par Ultra högtalarkablage i biwire konfiguration för att anläggningen skall börja sjunga ordentligt.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/07/31 :  23:14:49  Show Profile Send ekman a Private Message
hejsan

ok jag gar lite smafunderingar har nu som kanske sladd och tomas kan svara pa ok forst och framst ar det nagon horbar skillnad mellan balanserad och obalanserad ultra??? dom har ju olika antal lador och olika pris osv men ar det nagon horbar skillnad? och det skulle aven bara valdigt uppskattat om sladd kunde skriva lite om skillnaden mellan ultra och quattro-fil =)

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/01 :  06:28:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
När jag får tid från det här forumstädandet så skall jag försöka skriva några rader.

Annars tror jag inte det är någon skillnad i sig på de två Ultramodellerna. Om det är tänkt att köras med balanserad utrustning så låter det ju alltid bättre med balanserad överföring. Och då behöver man ju en ultra xlr. Konstigt prissatta är dom men jämna och bra.

I mer än hälften av de system jag haft skulle jag gått på Qattrofilen.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/01 :  06:51:59  Show Profile Send ekman a Private Message
tack for svaren sladd

jag ser fram emot en lite langre utlaggning om skillnaderna mellan dessa tva sen da jag funderar pa ett framtida begagnatkop av nagot i denna prisklass framfor allt quattrofilen ar ju intressant


Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/08/01 :  08:49:37  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
[Om det är tänkt att köras med balanserad utrustning så låter det ju alltid bättre med balanserad överföring.]

Tycker inte jag. Eftersom ballanserat inbegriper ytterligare elektronik är kvaliteten på denna elektronik med och spökar. Den kan givetvis göras dålig och då kan den obalanserade vara bättre.

John

Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:36:25  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Det finns ju alternativ till både Transparent och Nordost som är värda att titta på.
Harmonic Tech har ju sin magic serie som ska vara väldigt bra.
Sedan finns ju alltid Wire world ....HMS (som jag ska börja importera).

*Jag har alltid undrat vart den där xtra osten på pizzan tar vägen? eller säger dom bara att dom lagt på mer?
Go to Top of Page

Morello
Member

926 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:44:54  Show Profile Send Morello a Private Message
quote:

När jag får tid från det här forumstädandet så skall jag försöka skriva några rader.

Annars tror jag inte det är någon skillnad i sig på de två Ultramodellerna. Om det är tänkt att köras med balanserad utrustning så låter det ju alltid bättre med balanserad överföring. Och då behöver man ju en ultra xlr. Konstigt prissatta är dom men jämna och bra.

I mer än hälften av de system jag haft skulle jag gått på Qattrofilen.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -



Hurvida det blir bättre eller sämre beror på en mängd faktorer.
Kan du motivera din utsaga något?
Jag påstår inte att det alltid är bättre med single-end-överföring. Det finns en anledning till att man en gång i tiden började använda ballad överföring i vissa sammanhang.

mvh

"It was never supposed to be a hit. It was supposed to be a Joe Morello drum solo"
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/01 :  09:49:47  Show Profile Send matson a Private Message
Det gäller förmodligen på dom förstärkare/cd spelare som sladd provat på.
Behövs ett sånt förtydligande verkligen?

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/08/01 :  10:45:35  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
Ja, det behövs!

Sladd skrev faktiskt: "...så låter det ju alltid bättre med balanserad överföring".

Han presenterar ett axiom.

Dessutom ett som stämmer väldigt illa med väldigt många lyssningstest (utan att se, bara lyssna alltså) som jag gjort.

Det är till yttermera visso svårt att finna teoretiska bevis för att en balanserad överföring skulle vara bättre (i ickeprofessionella sammanhang alltså när kablar är korta och brumproblem inte finns).

Visst tusan är Sladds uttalande ganska intressant, och visst tusan skulle det vara intressant att få höra av honom vad han baserar det på.

Berätta Sladd! Snälla.

i
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/01 :  10:52:23  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Ja, det behövs!

Sladd skrev faktiskt: "...så låter det ju alltid bättre med balanserad överföring".

Han presenterar ett axiom.

Dessutom ett som stämmer väldigt illa med väldigt många lyssningstest (utan att se, bara lyssna alltså) som jag gjort.

Det är till yttermera visso svårt att finna teoretiska bevis för att en balanserad överföring skulle vara bättre (i ickeprofessionella sammanhang alltså när kablar är korta och brumproblem inte finns).

Visst tusan är Sladds uttalande ganska intressant, och visst tusan skulle det vara intressant att få höra av honom vad han baserar det på.

Berätta Sladd! Snälla.





Om man utgår från att alla som är aktiva här på forumet har fyllt 3 år, så kan det lämnas lite svängrum i inläggen och då är det faktiskt rätt givet att det gäller på dom apparater som sladd provat det på.
Betänker man sedan(vilket man också borde vara fullt kapabel till om man är äldre än 3 år) sladds övriga inlägg, så inser man att han nog inte är så intresserad av att "presentera ett axiom".

Sen kan man iofs bemöta alla inlägg som att man sitter på någon högskola och skall opponera på en uppsats, men är det verkligen vettigt?

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:04:50  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Ni kan väl inte kapa sladds mening mitt i och tolka utifrån det!

Han säger ju att "Om det är tänkt att köras med balanserad...så är det bäst"

Naturligtvis menar han då att om produkten är tänkt, designad och specificerad mm med tanke på balanserad överföring så är den naturligtvis bäst på just det.

Hur kan ni tolka detta på något annat sätt eller är det jag som tolkar fel?


Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:18:20  Show Profile Send markku a Private Message
quote:


Sedan finns ju alltid Wire world ....HMS (som jag ska börja importera).




hsvip!



Jag skrev email till dig, men fick den som bomerang i retur...

Kunde du maila mig din rätta adress, var så snäll.

mvh
Markk
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:24:06  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Ett T hade smugit sig in på fel ställe i min email adress.
Nu ska den fungera.
s.mossberg@telia.com


quote:

quote:


Sedan finns ju alltid Wire world ....HMS (som jag ska börja importera).




hsvip!



Jag skrev email till dig, men fick den som bomerang i retur...

Kunde du maila mig din rätta adress, var så snäll.

mvh
Markku



*Jag har alltid undrat vart den där xtra osten på pizzan tar vägen? eller säger dom bara att dom lagt på mer?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/01 :  12:56:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ingvar,

Kan du utveckla vad du menar med:
quote:

Det är till yttermera visso svårt att finna teoretiska bevis för att en balanserad överföring skulle vara bättre (i ickeprofessionella sammanhang alltså när kablar är korta och brumproblem inte finns).



Vänligen,
Per



Go to Top of Page

Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts

Posted - 2002/08/01 :  14:58:49  Show Profile Send Ing. Öhman a Private Message
quote:

Ingvar,

Kan du utveckla vad du menar med:
quote:

Det är till yttermera visso svårt att finna teoretiska bevis för att en balanserad överföring skulle vara bättre (i ickeprofessionella sammanhang alltså när kablar är korta och brumproblem inte finns).



Vänligen,
Per



Visst!

En balanserad överföring är i de allra flesta fall en längre signalväg än en obalaserad, eftersom ett balaserat utgångssteg likväl som ett balanserat ingångssteg är mera komplicerade konstruktioner än ett enkelt obalanserat dito.
Detta visar sig inte sällan även mätmässigt i form av högre distorsion och brus, vilken var och en förstås själv väljer om man vill bry sig om eller strunta i.

De allra flesta apaprater med balanserade in- och utgångar har en intern obalanserad strukur. Balanseringen är alltså ett extra tillägg i signalvägen som musiken måste tas sig igenom.

Det finns dock undantag i form av apparater (främst effektsteg) som är sant balanserade rakt igenom. Man känner igen dem på att de är bryggkonstruktioner.
Sådana kan alltså uppvisa sämre hörbara egenskaper (och förstås mäta sämre) när de matas obalanserat, eftersom det ger en assymmetri i ingångsstegets arbetssätt. Sådana slutstag hör dock till undantagen, även då det gäller sådana vars utgångssteg är en brygga.

I proffessionella (skall det vara två f eller två s eller bägge? Jag lär mig aldrig!) sammanhang är situationen ibland väsentligt annorlunda. Man har kanske 200 meter kablage dragna i rör där någon lagt även nätkablar och annat elände, och får enorma brumproblem. Att försaka lite av ljudkvaliteten för slippa brummet (och andra störningar) är för det mesta ett självklart val i en sådan situation.

Nu är ju inte sagan slut med obal. kontra bal., det finns många sätt att överföra signal på, vissa mycket förnämliga om det verkligen är känsligt och kvalitetkraven är maximala.
En av de mest raffinerade är att tillgripa strömöverföring. En sådan kan göras extremt störtålig och erbjuder dessutom samma fenomenalt korta signalväg som en optimal obalanserad överföring.

Men sådana specialöverföringar kräver ett helt nytt tankesätt och nya apparater, för det är helt standardfientligt! Allra bäst fungerar det för att överföra lågfrekvens med minimal störnivå.

Vh, Ing. Öhma
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/01 :  15:33:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ingvar, tack för förklaringen. Nu förstår jag vad du var ute efter och håller helt med.

Vänligen, Per

Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/01 :  15:58:41  Show Profile Send Jens a Private Message
Är det inte så att många moderna DAC kretsar har balanserad utgång direkt på chippet? Med sådana DAC kretsar trodde jag att man ökade s/n förhållandet med 3db om man körde balanserat.
Sedan finns det ganska många slutsteg som som har ett balanserat ingångssteg utan att därför jobba bryggkopplad rakt igenom. En sådan kombination (DAC + slutsteg)trodde jag borde fungera bättre balanserat.

/Jens

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/01 :  16:32:12  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Har nyligen gjort ett jätteklipp, och kom över ett balanserat och ett obalanserat par Transparent Ultra signalkablar för en mkt blygsam penning.
Äntligen arbetar elektroniken obehindrat, och för första gången(med mitt nya system i.a.f)känns det som om hon(anläggningen) spelar som hon kan om hon bara vill, och som jag länge känt att jag velat och visste var möjligt med mina nuvarande komponenter. Sen får folk säga vad de vill ang. idiot-dyra kablar. Enda nackdelen med detta kablage är att nu går jag helst inte ut längre. Är inte överförtjust i reklam, men jag måste ge en stående ovation till Transparent.

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´`



En liten fråga, hur mycket får man ge för
en beg. Transparent Ultra signalkabel
Och vad kostar en ny

med soliga hälsningar U.L.ArcaM

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/08/01 :  18:26:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej Jens!

quote:
Är det inte så att många moderna DAC kretsar har balanserad utgång direkt på chippet? Med sådana DAC kretsar trodde jag att man ökade s/n förhållandet med 3db om man körde balanserat.


Visst har du rätt i att det finns en del DAC'ar som är differentiella. Men tyvärr håller de på att gå ifrån det. De DAC'ar som är mest använda idag är sk. timeslicing DACar(de kallas även bitstream, MASH, Delta-Sigma,......) och de är inte differentiella.

Det där med att öka S/N med 3dB låter intressant och tarvar en förklaring, lite för varmt för att penetrera det idag.... Hjälper du till?

En sak till som jag klurar över är om en differential-utgång verkligen behöver de massiva kondensatorerna alt. servokretsarna som en singel end behöver. Eftersom allt går differentiellt borde det inte behövas och därmed tar man ju bort en kraftig ljud-störare.

Vänligen, Per

Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:34:13  Show Profile Send Jens a Private Message
Hej Per.
Vilka moderna bitstream/deltasigma/timeslice DAC'ar har inte diff. utgång?
De AKM och CIRRUS jag har tittat på har det. Det där med -3 db s/n gäller egenligen för de DA's som inte utgång för + och en -. Då kan man istället kan använda en DAC för + och en för -. Kolla t.e.x på passlabs D1. http://www.passlabs.com/pdf/d1-srv-man.pdf

Måste man stänga av datorn när det åskar?

/Jens

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:36:57  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:

Måste man stänga av datorn när det åskar?



Kan vara bra - strömspikar på elnätet kan sabba både det ena och andra. Mest varligt är det om Modemet vars sladd (ej att förväxla med Mr Sladd) skall dras ur jacket.



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:38:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Thomas: Ja, visst är det kul när man hittar en produkt man är kanonöjd med. En produkt som fixar sånt som man irriterat sig lite på... Älskar kabeltweak.



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Jens
Member

100 Posts

Posted - 2002/08/01 :  19:42:37  Show Profile Send Jens a Private Message
Är OT gränsen nådd nu?
Jag chansar. Burken har överlevt en del åska de fem år den har varit igång nu. Den överlever nog detta oxå.
/Jens

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/08/01 :  20:43:30  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Enligt vad jag har förstått så är Advantage byggt på så sätt att dom är balanserade rakt igenom. Om försteget är helt balanserat och slutsteget är helt balanserat kan inte en balanserad överföring vara bättre än en obalanserad?

Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2002/08/03 :  17:06:26  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej igen!

Har varit på landet ett par dagar och har inte kunnat följa utvecklingen. Jag har faktiskt mkt bra möjligheter att jämföra bal. vs obal. utan att stänga av elektroniken och byta kablar och tappa minnet. Återkommer inom en dag eller två.

P.S Köpte det bal. paret på esoterisk-hifi för 7900 med skyddsplast kvar. Nya ligger nu på 27 glada laxar(svar till Arcam)

`´Äta bör man annars dör man, äter gör man ändå dör man!´
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000