HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hk670 och audience 42...bra kombination?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/03/17 :  03:53:28  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Funderar på Dynaudio Audience 42 stativare till min H/K 670

Är det en bra kombination?

För klent? eller något annat jag bör tänka på?

:edit
Jag har även tänkt köpa canton ergo RC-L ..men jag hittar inte någon butik på nätet som har ett bra pris på dom...så det blir nog Audience 42

Web

Edited by - tombee on 2003/03/17 04:25:30

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/03/17 :  07:19:04  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Om du är intresserad av Canton hör med Pause-Ljud och Bild i Stockholm dom brukar hålla bra priser på Canton och fraktfritt är det också tror jag,annars kan jag bara råda dej att låna hem högtalare och prova i ditt eget rum med din kända elektronik.
Mvh
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2003/03/17 :  08:15:37  Show Profile Send ayayay a Private Message
H/K 670 och 42:or är ingen dum kombination alls

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/03/17 :  08:23:20  Show Profile Send Terratec a Private Message
Jag gillade inte den kombinationen när jag lyssnade på den. Tyckte det lät lite vasst och kantigt. Du kanske har andra ljudideal än jag, så rekommendationen blir som vanligt att lyssna själv - helst i hemmamiljö om du har möjlighet.
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/03/17 :  08:44:31  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Hmmm...
RC-L och A42 är ju väldigt olika högtalare !!
Tycker nog att du ska lyssna på dom och köpa dom som passar dig bäst. Försök att hitta en butik med bra pris där du kan låna hem och prova, eller få "öppet köp". Ska man handla på nätet måste man vara säker på att man köper rätt pryl, annars kan det bli dyrt

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/03/17 08:44:52
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:44:29  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Kanske börjar bli lite tjatigt för vissa personer eftersom jag nämnt det några ggr ...jag har ingen möjlighet att lyssna på högtalare som jag är intresserad av eftersom jag bor i vildmarken. Så jag måste gå på rekommendationer och recensioner

Så om någon kan rekommendera ett par frontar som passar bra till hk 670....prisklass 5000-8000 riksdaler

Kan även tillägga att jag lyssnar mest på finlir t.ex Pink Floyd, Loreena Mckennit, Bruce Springsteen etc etc

Men lyssnar även på annat skränigare t.ex Children of Bodom, Summoning, Misfits

Men jag skulle nog säga att det blir mest finlir

Web

Edited by - tombee on 2003/03/17 18:17:04
Go to Top of Page

bruce
Member

395 Posts

Posted - 2003/03/18 :  19:04:47  Show Profile Send bruce a Private Message
Körde min hk 670 med dynaudio 52 innan lätt skit bra. HK 670 är en bra budget förstakare och samma gäller dynaudio 42, finns inte bätre för priset. Tycker jag i alla fall. Kör mina 52or med Tag Maclaren Pa10 och 60p för och slutsteg och arcam 82 cd spelare låter helt otroligt! De är högtalare som även går bra att spelar med dyrare utrustning, och samma gäller Dynaudio 42.
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/04/01 :  18:21:55  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag driver mina Audience 42 med HK 670 och det låter fantastiskt (särskilt med tanke på det låga priset). Angående vasshet och kantighet, så kan jag meddela att ljudet blir märkbart mjukare (mer "organiskt"), öppnare och basen klarare och lättare att följa efter en tids inspelning av högtalarna (jag märkte dessa ljudförbättringar efter ca 250 h spelning på normal lyssningsnivå, men det kanske går snabbare om man spelar högre…). Fast jag tyckte de lät helt OK när de var nya också.

Till "finlir" är de här högtalarna mycket bra, men de låter överraskande (med tanke på deras ringa storlek) bra med kraftfull och dynamisk musik med många instrument också.

Förresten använder jag NAD C541i, som signalkälla, VdH d 102 mk III som signalkabel och VdH Snowline med bananer, som högtalarkabel, om det är till någon hjälp…
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/01 :  18:33:04  Show Profile Send 24U a Private Message
H/K har en tendens till vasshet och SSS-ighet om inte programkällan är 100%. Vet ej vad Du spelar skivor på... A42:or förlåter inte mycket, är mycket tydliga med mkt bra detalj, så om man matar dom med vass signal, blir ljudet vasst. I börjar som skrivits här och på flera andra trådar, måsta Dynaudio spelas in ett längre tag, släpper ung efter 200 timmar.
Har själv kört A42:or till H/K AVR 7000. Musklerna räcker, men finessen i stärkaren infinner sig inte riktigt. Skulle nog välja Audiovector, Infinity Alpha 20 eller kanske Monitor Audio istället. Även om Du har svårt att ordna det, så är hemlån att föredra. Det är trots allt Dina öron som skall blidkas... Lycka till.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2003/04/01 :  18:58:54  Show Profile Send Klenkar a Private Message
H/K och dynaudio är ingen vidare kombination.
H/K är inget du skall lägga pengar på..........
Plastig, tråkigt och påfrestande, helt enkelt ett oerhört enervernde ljud.
Inget man kan leva med ett längre tag.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...

Edited by - Klenkar on 2003/04/01 19:00:28
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/04/01 :  19:04:12  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Personligen så tycker jag att Dynaudios Audience 42 är gravt överskattade.
Högtalarna lät hemma hos mig väldigt förlåtande, tyckte att detaljnivån var på tok för låg.
Det medför att t.ex. den akustiska gitarren i Depeche Modes "Dream On" lät ganska overklig, fanns helt enkelt inte tillräckligt med detalj för att det ska låta som just en gitarr.
Sen känns det som högtalarna går på valium, någon riktig spelglädje och inlevelse kan man får man inte med högtalarna.

Högtalarna var färdigt "inspelade" så det är inte anledningen. Inte heller har jag en svagare förstärkare än HK670.
Har Denon PMA-2000R (tredje generationen).

Har du råd med Alr/Jordan Classic 2 från apparat.se för 7000kr så skaffa dem istället. De är långt bättre högtalare. Hade även dem hemma så jag har gjort A/B jämförelser.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39

Edited by - Kaleid on 2003/04/01 19:28:30
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/04/01 :  19:34:17  Show Profile Send Aton a Private Message
Klenkar: Klanka inte på HK...
2 4 <U: Vadå vasshet? Jag tycker inte HK 670 tillför något nytt i diskanten, känns enbart ärlig vad gäller diskantdetaljer och rumsinformation.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/04/01 :  19:59:10  Show Profile Send mucke a Private Message
Aton : Kunde inte sagt det bättre själv.
H/K 670 är en bra och välljudande förstärkare punkt slut.
Jag har haft min 670 i 6 månader nu och jag har ännu inte tröttnat på ljudet.
Jag slutar aldrig att förundras över kraften i den här lilla förstärkaren.
Den håller baselementen i ett järngrepp på mina Nht 2,5i.
Angående vasshet kan jag saxa lite vad Highfidelity skrev när dom testade 670.

Både mellanregister och diskant har det där lite avrundade, behagliga klangidealet.
Detta trots att man inte tycker sig sakna något i varken topp eller detaljer.
Vårt mycket avslöjande och precisa tvåvägssystem kunde inte lockas att ställa till det för förstärkaren.

Mvh Mucke.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/04/01 :  22:32:32  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
tombee, jag tycker synd om dej! Vartannan person säger emot varandra, tyvärr har jag ingen erfareneht av Dynaudio Audience, men har själv Canton RC-L och är helnöjd! Jag vill gärna ha ett par dynamiska högtalare som funkar till allt! Vill du finlira så finns det! Och vill du hårdrocka så finns resurserna där!! Återförsäljaren jag pratade med, sa att det var den bästa högtalaren han haft i sina år! Den funkar till allt! Men det är ju hans smak! Men jag är också väldigt nöjd!
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2003/04/01 :  23:42:12  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Kan passa på att nämna att jag har ägt ett par Canton Ergo 31DC för något år sedan. De var inte heller detaljerade och inte lika naturliga i ljudet som Alr/Jordan men de presterade ett maffigt ljud med snabb, djup och torr bas, speciellt med tanke på att de ändå var stativare.
Lådfärgningen var massiv, men jag hade ändå problem med rumsresonanser i basen i min tidigare lägenhet, så jag vet inte riktigt hur de skulle låta i ett "rätt" rum.

Denon 2106, Canton le109, Pioneer 656 DVD, Creative Soundblaster AE-5, Denon RCD-M39
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/04/02 :  03:42:27  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
marcus_ec: ja det är inte lätt när man inte själv har möjlighet att lyssna på högtalare

just nu vet jag varken ut eller in....har ingen som helst aning om vad jag ska köpa :(

men det löser sig nog...får väl läsa lite mer om saker och ting

Web
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/02 :  11:32:58  Show Profile Send 24U a Private Message
Tombee

*Ler* Denna tråd är ett lysande exempel på varför jag avslutade med att rekommendera hemlån. Det går helt enkelt inte att fråga ens två personer om samma sak. Den personliga upplevelsen av ljud är så individuell att ingen kan bestämma åt någon annan. Du skulle höra min och min brors helnördiga djupdykningar när vi analyserar mina Dynaudio A82:or mot hans Infinity Kappa 90:or. Det är två helt olika världar. Så, jag måste bara framhålla att be "oss" hjälpa Dig välja kommer bara öka Din hybris. Jag avslutar här utan att rekommendera ytterligare inom hårdvara, för det tänder till direkt som Du märker. Jag kan bara säga min väg har också gått vi H/K; AVR 25, AVR 65, AVR 7000, så det är nog standardformulär 1A. För pop/rock är det riktigt skojiga saker. Börjar man lyssna in sig på lite annan musik, där akustiska instrument utgör ett större inslag, så börjar man sakna en del. Spelar själv gitar till husbehov, har en kompis som är fena på cello, så jag har lite att jämföra med. Hade dessutom en rolig militärtjänst på Karlsborgs fästning *huset som gud glömde* på området hade Marianne Records en liten studio, där jag å några polare drog igång en cirkel i studioteknik. Vi tränade på att micka anläggningar och att mixa ljud med mera. Och bland högtalare jag lyssnat till i prisspannet 5-10 kkr (tyvärr långt ifrån alla), stämmer Dynaudio och Monitor Audio väldigt bra med hur jag upplever liveljud. Men det skall också sägas att jag upplever det lättare att få Monitor Audio att låta bra (billigare elektronik) än Dynaudio. Jag kör mina 82:or på Thule IA250B, använder en DVD25 (H/K) som transport via en Cambridge Audio DAC3. Thule driver Dynaudio till riktigt trevliga nivåer i balanserat läge.

Valet är j*kligt svårt, men Ditt... *processen är härlig, dock...* Lycka till!!!

Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:09:27  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
jag vill hitta ett par frontar som är ekvivalenta med Sonab b31 fast med 2 basar

sonab b31 är nå högtalare jag fick gratis....

jag gillar ljudet i dom högtalarna.

Någon som vet vad Sonab b31 är för högtalare ..och kan rekommendera ett par som låter ungefär likadant

Web
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/04/02 :  13:24:30  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har bara lyssnat på Dynaudio a42 som snabbast med Arcam fmj A32 och Arcam fmj cd23t. Det lät jävligt bra faktiskt. Mycket bra med tanke på priset på högtalarna. Men det är mina egna högst subjektiva intryck efter en mycket kort lyssning.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/04/03 :  08:41:24  Show Profile Send 24U a Private Message
Arcam gör j*kligt trevlig HIFI... Å här får man beviset för att teorier inte riktigt stämmer alla ggr. Arcam är inga överdängare i effektkuberna vad jag läst, å Dynaudio skall kräva mycket styrka ur elektroniken (har jag märkt) å ändå så låter Arcam mycket trevligt med Dynaudio. Där dom tyvärr tappar å det är väl där effektkuben märks är i basen. Men den blir aldrig missljudande trots ansträngning som andra stärkare kan bli. *Håller med Akhenaton*

Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/03 :  20:17:40  Show Profile Send dts a Private Message
Har den kombinationen själv och är väldigt nöjd än så länge! Kan nästan garantera dig att du inte kommer att bli missnöjd. Men sen beror det väl en hel del va du lyssnar på för musik. Är nog inte så bra om du lyssnar på techno eller nått sånt..
Fråga gärna om det är nått du undrar över.

/Kalle

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/04/03 :  23:56:25  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
dts: Vad lyssnar du på för slags musik?

Web

Edited by - tombee on 2003/04/03 23:57:13
Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/04 :  00:11:04  Show Profile Send dts a Private Message
Det är väldigt blandat, men på sistone har det blivit en del John Mayer och Ryan Adams.

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2003/04/04 :  00:13:58  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
Vet inte vad det är ...men jag antar att det är finlir?

Web
Go to Top of Page

dts
Starting Member

35 Posts

Posted - 2003/04/04 :  09:03:29  Show Profile Send dts a Private Message
Jo just dom artisterna är väl lite finlir.. Men jag har lyssnat på lite mc5, zeppelin och lite hårdare musik med dom också och det lät ändå bra.

Jag ser nötter...
Go to Top of Page

eriksven
Starting Member

14 Posts

Posted - 2003/04/06 :  09:32:10  Show Profile Send eriksven a Private Message
tombee! Köpte du 42:or till din HK670? I så fall, blev du nöjd eller har du hittat andra alternativ? Jag söker själv nåt till min HK670.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000