HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Quad 99/909?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:57:05  Show Profile Send tompa a Private Message
Gokväll alla trevliga HiFi-vänner. Jag söker efter en lämplig förstärkare till mina högtalare, Audiovector M1 Signature. Idag har jag testat tre olika, Musical Fidelity A3.2, Vincent (hybriden) och Quad 99-försteget, 99 CD-P och 909-slutsteget. Och resultatet?
MF = bra, Vincent = mkt bra, Quad = "kan det bli bättre?".
Någon som har erfarenhet av just dessa Quad-apparater (99/909)? Hur bra är förresten det inbyggda phonosteget i Quadförsteget?

tompa

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:06:50  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
hallå tompa, jag har hört quad 99/909 ett par gånger & håller med om att de är BRA! men, jag har bara lyssnat i butik, tyvärr...

Ranefjord på forumet kör quad... & han kör även sin nottingham analogue-spelare via phonosteget i 99:an. (om han inte skaffat en liten svart låda han snackat om, hehe.)

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:31:35  Show Profile Send EAR a Private Message
Quad har jag för mig har ett hyfsat phonosteg.Jag har en gammal QUAD 44 och det är också helt ok, fast snart blir det andra grejor.
Ranefjord har dessa prylar fast han är inte med i forumet längre.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/03/15 00:32:49
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:43:02  Show Profile Send tompa a Private Message
EAR, 44-an är väl ett försteg, eller? Vad heter slutsteget? Och förresten, det låter som du ska byta till nå´t helt annat efter Quad, varför? Trött på Quad av någon särskild anledning? Vad blir det i stället, om jag får fråga?

tompa
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:48:25  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej Tompa
Quad 44 är ett försteg som jag köpte nytt 1989 tillsammans med slutsteget Quad 405-2.Numera kör jag med rörslutsteg och rör kommer det att sitta i mitt blivande försteg.Men jag kommer nog att behålla
min Quad 44(som pensionär i källar regionerna)Trött på QUAD är jag definitivt inte jag kör med QUAD 63 Esl högtalare
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/15 :  00:55:09  Show Profile Send tompa a Private Message
Hej, Mats! Det där med rör är intressant. Jag hade en gång i tiden en liten rörförstärkare (Dynaco på 17,5 W), som jag var mycket nöjd med. Det här var i mitten på 70-talet och det var min andra anläggning. Jag kollade idag vad Quads rörprylar går lös på, 10 + 37, ganska häftigt, men dom är läckra (II-forty)och kanske dom låter oerhört bra också. Har du hört dem?

tompa
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:00:58  Show Profile Send EAR a Private Message
Ja jag har hört de nya Quad rörstegen och de är mycket bra

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:06:47  Show Profile Send tompa a Private Message
En sista fråga Mats, innan jag går och kojar, de där nygamla rörstegen med retrodesign, hur kraftfulla är de tror du? Orkar de driva högtalare med känslighet under 90 db? Hur låter basen med dessa rörförstärkare? Och, är dom värda nästan femtiotusen?

tompa
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:13:38  Show Profile Send EAR a Private Message
Slutstegen är på 40 Watt alltså lite mer än dubbelt så mycket som de gamla QUAD II.Jag hörde dem ihop med Quad´s Esl och de har en känslighet på 86db tror jag.Drivningen är nog inga problem.
Prisvärdhet är kanske lite svårt att uttala sig om.
Vill du se på mina rörhäckar kan du gå in på medlemmarnas system och titta.Bryggkopplade steg eftersom jag hade fyra st.Hade för jag har precis sålt de svarta.Skickade iväg det sista steget igår

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/15 :  01:32:59  Show Profile Send tompa a Private Message
Mats, jag tittade just på bilderna av dina rörpytsar, och blir nästan mållös. Så vackert, och så låter det väl lika vackert också!
Kanske ska jag vänta med att köpa nya apparater, tills jag lyssnat på några rörförstärkare? Jag upplevde ju idag, att Quad 99/909 lät så där silkeslent och varmt och gosigt, men ändå med fin upplösning. Nu vet tusan om man kan somna på ett tag... Vilket angenämt bryderi.

Hälsningar

Tompa
Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/03/15 :  08:33:05  Show Profile Send gurin a Private Message
Jag hörde Quadrören uppkopplade på Thiel 2.3 hos Radiocentralen i Umeå. Det gick bara fint. Lät riktigt bra. De är på 87 db och går ned till 3 ohm som lägst.

Mvh/Gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

tompa
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/17 :  17:58:26  Show Profile Send tompa a Private Message
Till alla rörfantaster: Vilka av följande rörförstärkare är mest prisvärda med bra ljud och kvalitet på komponenter och själva bygget?

Quad II forty
Anitgue Sound Labs
Vincent/T.A.C
Audion
Jolida
Conrad Johnson

tompa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.88 sekunder. Snitz Forums 2000