HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 S.A.T. Amplifix och CDfix
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Mr_K
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/03/12 :  15:21:47  Show Profile Send Mr_K a Private Message
Jag har följt begagnatmarknaden i 4-5 månader nu och tycker mej känna att S.A.T. Amplifix och CDfix är överrepresenterade i förhållande till varumärkets storlek. Varför det?

Kan ni som sålt en S.A.T. produkt eller någon annan ge mej ett vettigt svar. Jag har gått i tankar på att köpa både Amplifix och CDfix men vet inte om jag vågar.

/Mr_K

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/12 :  15:23:52  Show Profile Send ekman a Private Message
jag har också hållt ögonen öppna efter dom de senaste månaden då jag ville veta vad cdfix säljs för beg ungefär men jag har på denna månad inte sett en enda maskin till salu =) amplifixar har jag däremot sett en hel del
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/12 :  15:27:15  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Jag har följt begagnatmarknaden i 4-5 månader nu och tycker mej känna att S.A.T. Amplifix och CDfix är överrepresenterade i förhållande till varumärkets storlek.


Vad menar du med "varumärkets storlkek"??? Vad innebär överreprensterad?

quote:
Jag har gått i tankar på att köpa både Amplifix och CDfix men vet inte om jag vågar.


Varför skulle du inte våga??? Det är väl hur dom låter hemma hos dig som är det viktiga... Eller?? Ser du hifi som en investering som skall ge dig avkastning i form av kronor och ören så är du väldigt snett ute...

Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:10:32  Show Profile Send jonsson a Private Message
Efter alla lovord de fått så kan man kanske tro att dessa tingestar gett mersmak och folk förstått glädjen med bra ljud och då bestämt sig för att gå ännu högre i pris och kvalite!??

Nä men allvarligt, de negativa reflektionerna över dessa apparater är lätträknade...
Jag tror nog inte du behöver vara rädd( mer än att få mersmak!!! :-) å bli ännu fattigare då kanske)

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:20:47  Show Profile Send KingX a Private Message
jag äger en S.A.T Amplifix o för min del så lyfte den mitt ljud till gigantiska höjder o jag har ändå inte något värre kablage o skryta med.. =)
så för begagnade saker så tycker jag att man bör lyssna på en om det ges möjlighet..


e själv nyfis på en CDFIX till detta när pengar o tillfälle ges så skall jag bege mig mot en sådan




//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\

Edited by - KingX on 2003/03/12 16:22:16
Go to Top of Page

bubbas
Member

57 Posts

Posted - 2003/03/12 :  16:58:05  Show Profile Send bubbas a Private Message
Jag sålde min Amplifix eftersom jag inte gillade ljudet. Köpte den ny och trodde den skulle bli bra efter 100 timmare. Så blev det inte.

I mina öron: Alltför förvrängt ljud, tendens till vasst ljud (blev bättre efter någon månad, men gick inte bort helt), tveksam bas.

Men upplösningen är hyggling. Och den är ganska snygg. Fast lyssna på den var ingen höjdare.
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/12 :  17:11:32  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Jag köpte min Amplifix/CDfix begagnade och de är värda varenda krona! Fungerar bra ihop med QRS Saturnus.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/03/12 :  17:29:21  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
överrepresenterade i förhållande till varumärkets storlek

Vilken annan förstärkare i den prisklassen har sålt nästan 1000 st i Sverige

Jag tycker nästan att de verkar underrepresenterade....nej jag skämtar inte.

Man har en ruskigt bra kombination med Amplifix & Cd-fix. Det är kanske inte sååå konstigt att konkurerande handlare är lite skraja för sina marknadsandelar..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

reaper
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/12 :  17:55:04  Show Profile Send reaper a Private Message
Håller med dig fredde. Har samma kombination med amplifix, cdfix och saturnus. En helt underbar kombination, dock har jag en del timmar kvar innan högtalarna är inspelade.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:08:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Mina Saturnus tog från juni till oktober innan dom släppte helt.... Men sen... Mmmmmm....
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:25:57  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Reaper, gratulerar till köpet! Mycket bra kombination som du redan märkt. Misstänker att du fick köpa nya Saturnus. Hur mycket kostar de idag?
Go to Top of Page

Mr_K
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:50:33  Show Profile Send Mr_K a Private Message
För att förtydliga mig vill jag börja med att nämna att jag följt flera annonsmarknader än hififorum.se och även tagit i beaktning att samma Ampli- och CDfix varit utannonserade på flera än en site. Vad jag menar med överrepresenterad är att antalet enheter på begagnatmarknaden är hög i förhållande till antalet sålda enheter. Observera det är endast en känsla jag har, inga fakta.

Om jag inte är direkt felinformerad så gällde 1000 respektive 800 enheter världsmarknaden, inte enbart Sverige. Rätta mig om jag har fel!

Vad jag är rädd för är att någon otrevlig egenskap börjar framträda när man lyssnat in sig på produkten, i stil med bubbas ovan. Mina egna erfarenheter gör gällande att nyhetens behag är oftast, om inte alltid, trevlig.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:57:26  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Vad jag är rädd för är att någon otrevlig egenskap börjar framträda när man lyssnat in sig på produkten, i stil med bubbas ovan. Mina egna erfarenheter gör gällande att nyhetens behag är oftast, om inte alltid, trevlig.



Var i skulle skillnaden ligga, i detta hänseende, på SAT:s produkter jämfört med andra produkter på begagnatmarknaden?????????

Go to Top of Page

reaper
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/03/12 :  19:53:37  Show Profile Send reaper a Private Message
Fredde, de ligger på 45k nya inklusive stativen. Jag har hört rykten om en prishöjning så jag passade på innan den trädde i kraft iaf. Fick bra service och lite kablar så jag är ändå nöjd även om ett begagnat köp hade varit mer prisvärt. Dock är ju saturnus så bra så inte så många som vill släppa dom ifrån sig :P
Go to Top of Page

fredde_67
Member

92 Posts

Posted - 2003/03/12 :  23:26:34  Show Profile Send fredde_67 a Private Message
Jepp, det är så sant. Man släpper inte Saturnus ifrån sig! Jag fick redan på det här med prishöjningen från Olle. Det var så att träarbetet var på gång att bli dyrare. Han skulle genomföra prisförhandlingar med en ny snickare samma eftermiddag som jag pratade med honom. Vet dock inte hur det slutade.
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/03/13 :  00:45:57  Show Profile Send Brosk a Private Message
Jag testade en Amplifix en period men upplevde den för vass och oartikulerad i jämförelse med mitt Yamaha CX1-försteg och Pass Aleph3-slutsteg så jag sålde vidare. CDn var en moddad Arcam alfa5 som transport och MF X24-K-dac. Högtalare JBL L90.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  07:50:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Mr K.

Jag tror vi fattat hur du menade ()

800 Amplifix är sålda till svenska hifientusiaster.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:01:28  Show Profile Send binmarv a Private Message
Mr K, om du är kylig och väntar tills i Maj då den nya Advantageuppföljaren till amplifixen kommer så lär du kunna göra bra affärer. Antingen köper du uppföljaren eller så passar du på när de som har en amplifix säljer av för att byta upp sig. Många här inne har Bladeliusfeber och det med all rätt.

Jag har hört båda bra och mindre bra kritik om S.A.T. Dessutom har jag egna erfarenheter. Bara för att de blivit prisade i svensk hifipress betyder inte det att de står sig lika stadigt utomlands. Mitt råd är att kolla andra märken också, men jag tror inte S.A.T gör dig besviken. Även om de är relativt neutrala så kan det hända att de inte passar din övriga kringutrustning, eller tanken var att börja från scratch ?

Mvh Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!

Edited by - binmarv on 2003/03/13 08:55:32
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/03/13 :  08:22:14  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Mr K!

Troligen säljs dom flesta fixar pga att ägarna fått smak för bra hifi. Dvs man uppgraderar till lite dyrare grejer, ofta Advantage.

Fortfarande håller ju SAT-grejerna ganska bra andrahandsvärde. Kanske mycket tack vare den fina byggkvaliteten och don fina tester dom fått i tidningarna. Av 800 ägare är nog dom allra flesta mycket nöjda

Ex: Jag köpte en CDfix för 9500Kr och sålde den för 9000Kr, hade den i 1.5år. Jag köpte min Amplifix för 9000Kr och sålde den för 11500Kr, hade den i 9månader. Hur ofta gör man vinst på sin hifi???

Jag sålde pga av uppgradering till Advantage (alltså samma konstruktör) inte pga av att jag var missnöjd på något sätt, tvärtom.

När jag sålde min Linn Karik så fick jag 8000Kr. Den kostade 24000Kr ny. Jag hade Linn i 2år. Det var ingen höjdar affär även om man ju alltid (nästan) förlorar mer när man köper nytt.


"My mistress eyes is nothing like the sun

Edited by - Dan Brickman on 2003/03/13 08:23:47
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/03/13 :  09:08:37  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag tycker att ju bättre högtalare man har desto mer inser man att det inte är amplifixen det är fel på. Även jag är med i raden amplifix, cdfix och saturnus-ägare och är super nöjd med min kombination. Jag gick på hifi-mässan (sthlm) och konstaterade bara att jag har det rätt bra som jag har det. Jag gick till reference audio och lyssnade på krell+SF Cremona och konstaterade bara att jag skulle få betala sjukt mycket för en väldigt lite ökning i välljud. Nä, cdfix och amplifix är två jävligt bra produkter - och dessutom billiga!

Huh, börjar känna mig som en Linn-fanatiker som tar till strid varje gång min gunstling attackeras!
Go to Top of Page

Mr_K
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/03/13 :  10:42:26  Show Profile Send Mr_K a Private Message
Pjotre, jag hävdar inte att det är någon skillnad mellan S.A.T. och övriga produkter på begagnatmarknaden i detta hänseende. Allt grundar sig på min känsla att det är många begagnade S.A.T. ute på marknaden och jag vill veta varför.

Jag lämnade nyligen en tio år gammal Rotel-kombination för att >>förnya<< mej och inhandlade en hemmabioanläggning med enheter från Arcam DiVA-serien som hjärta. Visst, detta är trevligt men jag planerar att skaffa en tvåkanalsanläggning av lite klass för att placera i ett annat rum, så man kan säga att jag börjar från scratch.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2003/03/13 :  11:08:09  Show Profile Send NtR a Private Message
Min åsikt om de ovannämnda grejorna är att de är alltför ljusa och hårda. Det kanske är därför de säljs?

Mina erfarenheter säger mig att folk ofta far omkring i hifidjungeln ett antal år och letar detaljer, de hittar sedan sitt klangideal och landar med grejor de tycker om. Påfallande ofta sitter de då med betydligt mjukare grejor än de hade tidigare.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/03/13 :  16:03:43  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Herr Löfmark må naturligtvis tycka som han vill men åtminstone jag börjar bli lite gäspig åt det där med att fixarna är vassa och hårda och omusikaliska etc etc.

Tvärtom säger då jag som verkligen har jämfört hemma i egen lya med många andra märken.

Fixarna är kraftfulla, högupplösande, tajta och med en självklar pondus som bara riktigt dyra grejer har. Och det där med "omusikaliska", hemma hos mig har musiken aldrig flödat bättre med fixarna förutom dom veckorna jag körde Advantage S1 och S150.

I det sammanhanget vill jag nämna att jag har haft Linn, Naim, Musical F, Cyrus, Adcom mm i min ägo.

Det fixarna dock kräver är mycket bra kringutrustning i form av kablage och högtaleri. Det gäller iofs det mesta av riktigt bra elektronik. SAT/Advantage ÄR ruskigt avslöjande och det kanske inte är allt för kul om man snålat på ex kablaget.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/03/14 :  19:21:44  Show Profile Send Gebex a Private Message
För många så är S.A.T. en ingång till HiFi-världen. Sedan väljer en del (som jag själv) att uppgradera till ännu bättre och betydligt dyrare utrustning. Det kan göra att det säljs en del begagnade S.A.T. i Sverige. S.A.T. är dock utmärkta produkter.
Go to Top of Page

Mr_K
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/03/15 :  13:41:18  Show Profile Send Mr_K a Private Message
Efter att jag tagit upp debatten om dessa enheter har jag fått två erbjudanden att köpa paket med Ampli- och CDfix. Spännande, jag vet inte hur jag ska tolka det!
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/15 :  15:26:27  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Mr_K:

Du kan ju tolka det som att två personer med en Bladelius-kombo ser att du funderar på att köpa denna duo? Är det så långsökt?

Eftersom det verkar som om du mest är ute efter trubbel så undanbeder vi oss vidare planterad illvillig ryktesspridning om dessa märken, tagna ur fantasin och spridda på nätet i syfte att....

Ja det kan man undra?

Inget annat märke - hur omdiskuterat det än må vara - råkar ut för denna löjliga typen av ryktesspridning.

Väx upp eller lämna forumet.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000