HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Måste bara fråga...(ämne: Linn)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:13:32  Show Profile Send fredde a Private Message
Varför är LINN ett så hett debattämne? Jag förstår faktiskt inte det. Alla som valt produkter lite mer seriöst har väl valt dem för att man tycker att det låter bra. Så också för de som har LINN. Om jag tycker att LINN låter bättre än ett annat märke så köper jag väl inte det andra märket, konstigare än så är det inte. Om någon annan tycker att det andra märket låter bättre så köper han/hon det märket. Sedan kan man diskutera varför man tycker si och så men jag ser ingen anledning till att det skulle bli ett hetare debattämne än om en person valt Krell och tycker att det är bäst medan en annan valt Mark Levison och tycker att det är bäst. Kan någon förklara det för mig?

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:29:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tror det beror på att de som har Linn i största allmänhet är väldigt, ja du skulle kunna kalla det, fanatiska, i att Linn är bäst. Typ sådana uttalanden som att "Linn spelar musiken med mer känsla än andra märken", "stampa-takten-faktorn", "Linn spelar musik bättre", "Linns the only sound", Linn, music for life", m m. Ofta är det sådana uttalanden som beskriver musikåtergivning på ett väldigt subjektivt sätt. Det blir lite som att Linnfantaster betraktar sin anläggning som några slags musikinstrument som har egna inneboende själar. Linnfantaster talar väldigt sällan om tekniska parametrar (vilket egentligen är konstigt eftersom Linn har väldigt väldokumenterade data) utan beskriver mycket hellre att det helt enkelt "låter bättre" utan att kunna motivera på ett närmare plan.

Jag har själv aldrig märkt att Linn skulle ha bättre "taktkänsla" eller dylikt. (Jag brukar bara garva i smyg när försöljaren står och dansar för sig själv när han spelar nån gammal Dylanstänkare på raspig skruttig vinyl men det var snart 10 år sedan jag var inne i en Linnbutik sist, det kanske är annorlunda nu?). Jag har själv en Linn LP12 Valhalla/Ittok LVII, men inte fan spelar den musik på ett unikt sätt. Men den är relativt snygg att se på och låter väl ok för att vara en grammofon. Ett visst svaj kan man höra också, som jag tycker det är skönt att slippa på digitala medier. Hopplöst jobbigt att byta hastighet med en extra ring som sätts på motorn, blä. Likadant på Gigonsmässan, det var ungefär likartat ljud hos Linn som hos alla andra. Jag tror jag skrev om det i någon mässtråd tidigare.


Det är den uppfattning som jag har fått i alla fall genom många år, inte bara sedan detta forum startade.

Hälsningar

Johan L


P.S. T o m Ljudtekniska Sällskapet har ju haft en "Linn-era" i slutet av åttiotalet, visste ni det? Oj vad Linn det var då! Precis likadant som Linnsnacket går nu! D.S.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:37:15  Show Profile Send fredde a Private Message
Måste säga att jag inte känner igen mig i något av ovanstående förutom de tekniska parametrarna. Jag har genom åren varit väldigt öppen för andra märken och har även inhandlat sådana. Vad det gäller tekniska parametrar ser jag det som rätt ointressant. Om en apparat har si eller så många watt eller vilken teknik de använder i sina cd-spelare spelar ingen roll för mig. Det är det slutliga ljudresultatet som är det viktiga.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:38:46  Show Profile Send brumel a Private Message
Knoppens svar säger allt!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:43:33  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Fredde, jag menar i största allmänhet. Så de som inte känner sig träffade behöver inte göra det. Dessutom är det helt och hållet mina egna slutsatser jag dragit genom åren. Och eftersom jag är jag och ingen annan så finns det säkert många många andra uppfattningar. Själva märket Linn är jag varken för eller emot, jag ser det som ett märke i högen bland andra. Linn gör vissa saker bra, men andra verkar inte vara speciellt bra, tycker jag.

Johan.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:49:40  Show Profile Send Rebo a Private Message
Knoppen: Ett av huvudskällen till att man kanske inte framhåller Linns tekniska parametrar så ofta är nog att de helt enkelt inte mäter spec. bra. Tom klimax solo har relativt hög distorsion, jämfört med t.ex. en Rotel för en 1/10 av priset.
Go to Top of Page

Moz
Starting Member

8 Posts

Posted - 2003/03/14 :  10:15:34  Show Profile Send Moz a Private Message
Jag tycker personlign att det är ganska sunt att inte gräva ner sig i tekniska fakta. Själv är jag nybliven Linn-ägare och tycker att det svänger ganska bra... Innan jag köpte mina prylar surfade jag runt en del på olika Linn-forum (+ detta) och jag måste säga att det här med Linn-fanatiker är för mig ganska främmande. Tvärtom har jag upplevt ett öppet och trevligt bemötande. Jag har ställt frågor om Linns produkter men även om andra märken och det är har aldrig varit frågan om påpekanden om att man är konstig som ens kan tänka sig att köpa tex cd-spelare av annat fasbrikat. Det har varit sakligt och det har till och med förekommit beröm till andra produkters fördel... ;)
Tidigare har jag varit Naim-ägare och där är det ett betydligt hårdare klimat! Har jag upplevt någon slags fanatism så är det bland Naim-dårar!! Den värsta sorten är Naim-ägare med Mana hyllor! Deras inställning verkar vara "Vi mot världen" Maken till överdrifter och utsvävningar över hur en ihopsvetsad rektangel av vinkeljärn med tillhörande glasskiva har påverkat deras liv får man leta efter..:) http://naim-audio.infopop.net/1/OpenTopic
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000