HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelfunderingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/14 :  08:41:05  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Har precis fått hem min cd spelare, så nu har jag äntligen ett komplett system. Har lånat hem en jävla massa kablar som jag provar. Mitt system ser ut som följande

Musical Fidelity A3.2 CD
Musical Fidelity A3.2 integrerad förstärkare
Audiovector m1 Super högtalare

Summan av dessa prylar ihop blir ca 43000kr. Jag har hört av många att man ska ha som tumregel att köpa kablar för ca 10% av anläggningens pris, alltså ca 4500kr.

Nu till problemet. Desto dyrare kablar jag testar, desto bättre låter det. Det är väl rätt självklart egentligen, men jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad. Jag har främst testat Audioquest kablar, mest p ga min lokale handlar har dom.

Just nu så kör jag med ett par Audioquest signalkablar för 5000kr. Till detta har jag ett par audioquest högtalarkablar för ca 9000kr. Detta låter skitbra, riktigt riktigt bra. Men det som gör att jag får panik är att jag har kablar som kostar nästan lika mycket som min cd spelare. Men så fort jag byter till billigare kablar så blir allt så mycket sämre. Lugnet över musiken försvinner. Detaljer försvinner. Det blir svårare att följa basgångar. Röster släpper inte lika bra från högtalarna. Allt blir sämre helt enkelt.

Det jag undrade är mest om det är vettigt att köra såhär dyra kablar till en anläggning som den jag har. Eller borde jag använda pengarna till en dyrare cd istället(har precis fått cdn, så jag kan fortfarande byta den), alternativt att uppgradera högtalarna? Eller är det Musical Fidelity som är kinkiga på just kablage? Jag upplevde inte lika stora skillnader vid byte av kablage med t ex Arcam.

Give me my medal because I bleed for it.

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:14:44  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Välkommen till den eviga uppgraderings snurran.

Efter dessa dyra kablar, blir det en finare cd. Efter det byts stärkaren, sedan nya super dyra kablar. Efter att du fått den ultimata stereon bygger du ett nytt hus med ett speciellt ljudrum. Sedan lägger du dig på operationsbordet och tweakar öronen. Efter detta kan du bara köpa super remaster 240 bitars CD som är guldpressade, kan bara spelas när månens dragningskraft är som minst och rummet är totalt mörklagt.

Ta det lugnt och köp det som du anser är värt pengarna. Är skillnaden så enorm mellan den mellandyra kabeln och den svindyra med en veckas paus emellan?
Med tanke på din status på forumet borde du väl fått detta råd tusen gånger

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/03/14 09:17:42
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:27:52  Show Profile Send dole a Private Message
Mitt råd är att testa flera olika märken innan du bestaämmer dig.
Ibland blir man förvånad över hur bra en annan kabel som man inte testat kan låta. Och vise versa. Själv kör jag Transparents kablar rakt igenom men är på inget sätt religiös, hittar jag något bättre...

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:34:44  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi är några stycken som är måna om den ojämförligt längsta vägen musiksignalen har att gå. Den skall vårdas ömt och misshandlas så lite som möjligt...

Håller med Dole. Har du väl hört skillnad och börjar mentalt att acceptera att det kanske ibland är värt mer slantar med kablaget så prova absolut hem mint ett märke till och hör om det är någon skillnad. Har du tur får du samma välljud för kanske halva priset.

Prisnivån i sig ger ju inte bättre ljud annat än om man håller sig till samma märke, där ju trappstegen mellan välljud/kostnad brukar vara logisk.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:46:30  Show Profile Send brumel a Private Message
Akhenatons samlade hifiproblem; Vol. 47: Kablar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/14 :  10:14:38  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Man tackar för råden pågar! och för att ni står ut med mina ständigt återkommande hifiproblem..

>Brumel

Hoppas jag inte är alltför jobbig med mina problem?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:05:12  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

När det gäller kablar är det nog smart att köpa begagnat. Jag köpte själv ett par Tara Labs RSC Air 1 signalkablar för 4000 kr begagnat, de kostar 11 000 kr i nypris. Skillnaden som man får med high-end signalkablar är framförallt bättre timing, mer detaljer, mer luft mellan instrument, samt djupare och bredare stereobild.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:57:19  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Vad jag förstår har du köpt kablarna. Man måste alltid fatta ett beslut och har ingen möjlighet att testa allt. Du kanske kunde fått det billigare med begagnade men dessa kan man oftast inte testa i förväg så det kunde blitt många rundor som totalt sett blivit dyrare.
Att du är nöjd är väl viktigast. Du har ju faktiskt inte köpt kablarna för att de var dyra utan för att du inte var nöjd med de billigare du testade.
Av anläggningens totalvärde står kablarna för 25 %. Litet högre än riktmärket på 10 - 15 %. Men so what, detta är bara ett riktmärke och det är inte heller vettigt att såga en kabel som man tycker ger en väsentlig förbättring bara för att hålla riktmärket.
När man gjort sina beslut och köpt skall man nog inte tänka alltför mycket på vad man kunde gjort i stället. Det finns nog alltid något out there som kan vara bättre, men då hamnar man i en ständig cirkel av byten som jag tror är destruktiv.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/03/14 :  14:08:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag ligger någonstans runt 25%.
Men som sagt, testa olika kablar.
Det finns billiga oskärmade silverkablar runt tusenlappen som kan låta kanon i anläggningar
med lite återhållet ljud, och dyra superskärmade silverkablar runt 10.000 kr som är ett måste
för att göra en annan anläggning lyssningsbar, om vi ska ta extrema exempel.
Jag tror man ska strunta i procentregler och bara lyssna utan förutfattade meningar.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/03/14 :  14:10:00  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Anders47

Nope, jag har inte köpt kablarna. Utan lånat. Ska iväg och låna fler idag. Får se hur det går...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

SOTA
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:37:00  Show Profile Send SOTA a Private Message
"Vi är några stycken som är måna om den ojämförligt längsta vägen musiksignalen har att gå. Den skall vårdas ömt och misshandlas så lite som möjligt..."

Kloka ord

Mina råd:

1. Välj signalkabel med en mycket bra skärm(för att förhindra att radio-strålning letar sig in i kabeln). Oskärmade kablar är direkt olämpliga för hifi i den högre skolan

2. Välj signalkabel med rimligt låg kapacitans, dvs under sisådär 100pF/m

3. Väl en grov tillika låginduktiv högtalarkabel. Supra ply 3.4 är ett bra exempel.

\SOTA

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000