HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Till rävarna på forumet...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/14 :  03:29:44  Show Profile Send svanbo a Private Message
Jag tänkte på en sak... ni som har varit med på detta forum sen uppstarten (när nu det var)... Ni måste väl tröttna på oss junisar som kommer in och tar upp samma saker som ni redan har diskuterat 17 ggr? Jag menar, det måste väl finnas många ämnen som liksom går i "cykler", jag tycker mig redan se det... Får ni egentligen ut något av det?

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/14 :  03:32:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
Såg när jag läste vad jag skrivit att det där kanske lät otacksamt. Missförstå mig rätt, jag är evigt tacksam över att ni som besitter sådan enorm mängd kunskap är villiga att dela med er av det, även till oss fjunisar. Tro inget annat.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/03/14 :  05:06:06  Show Profile Send nin a Private Message
hehe, jag har väl inte varit här så länge men man märker ju att dessa otroligt meningslösa kabeldebatter kommer upp till ytan, om och om igen....
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/14 :  06:08:14  Show Profile Send JM a Private Message
Självklart måste man kunna ta upp en fråga som varit på tapeten tidigare, annars hade vi ju knappt kunna diskutera ngt överhuvudtaget. Även dyra kablars vara eller icke vara...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/03/14 :  07:04:27  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Svanbo, du kan vara lugn! Är det ett ämne som kummer upp igen och igen och igen så hänvisar oftast till vår "search" funktion...

Men visst är det vissa ämnen som återkommer varannan månad, men jag ser inget större fel i det...

Kul att du trivs här!!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/14 :  08:58:12  Show Profile Send brumel a Private Message
Det är dom eviga frågorna: Vinyl vs cd, kablar, Linn, rör,stativare vs golvare osv. Allteftersom nykomlingar dras in i hifihobbyn dyker dom upp igen.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/03/14 :  08:59:05  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Ibland, säger ibland kan det vara ganska kul när vissa frågor seglar upp igen för svaren är inte alltid desamma!

Men - inte för att jag är nån expert - det är alltid kul att hjälpa nykomlingar igång och vidare så fråga på!

/P
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/03/14 :  10:48:43  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är inte bara "junisar" som tar samma saker gång på gång som du kan´ske kommer att märka. Det är vissa som gång på gång ska "bevisa" att diverse saker inte fungerar i deras teorier. Och dom verkar att ha tagit som sin livsuppgift att förklara för alla att dessa saker behöver man inte ens testa. Dom kan ju se på en bild att det inte fungerar. Dom är lite tröttsamma.
Nya medlemmar som verkligen är intresserade av hifi är välkomna att ställa frågor. Men ta svaren för vad dom är.
Ofta obevisade påståenden på internet.
Testa saker själv också och svälj inte allt som skrivs med hull och hår. Det är mycket lösa påståenden från sådana som aldrig verkar testa något, och kanske inte ens är intresserade av hifi, utan har kommit in här för att få tjöta av sig. Kanske ett sätt för en del att få lite sällskap därhemma.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:00:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ang. obevisade saker...

Ta kabeldebatten. HiFiforum tillför inget nytt i kabeldebatten, som har pågått i +20 (30?) år på andra forum och ställen.

Så fort någon beskriver en egen uppfattad skillnad på ex kablar så kommer andra på forumet att undra om de också inte ska prova detta. Jag kan tycka att detta är tröttsamt. Andra kan se det som positivt. Jag ser absolut inget fel i att komma med påståendet att ingen kunnat höra skillnad mellan kablar i blinda test så länge kablarna är rätt dimensionerade. Jag ser det som positivt, för att få en balans i debatten. Inte minst för nybörjare som besöker forumet.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:39:58  Show Profile Send svanbo a Private Message
Apropå kablar vill jag bara säga en sak.
Jag är nybörjare och har nyss köpt lite mer "hifi"-högtalare, men min övriga utrustning kanske inte är så "hifi". När jag köpte högtalarna, resonerade jag så här:

"Jag vet inte om bättre och dyrare kablar skulle göra någon skillnad för ljudet. Men när jag nu lägger så mycket pengar på ett par högtalare - tänk om jag sitter hemma och tänker "tänk om det skulle låta ÄNNU bättre med bättre kablar!". Så varför inte lägga ett par hundra extra så får jag i alla fall ett par (i min bemärkelse) hyfsade kablar. Då kan jag i alla fall vara säker på att DE inte är den svagaste länken i min utrustning."

Ungefär så tänker jag om kablar, och ska därför snart byta till "hyfsade" signalkablar också. Tror inte jag kommer höra någon större skillnad, men då vet jag som sagt att DE inte begränsar ljudet.

Kul att höra att ni inte ledsnar på oss nya.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/14 :  16:27:59  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Nya medlemmar som verkligen är intresserade av hifi är välkomna att ställa frågor. Men ta svaren för vad dom är.
Ofta obevisade påståenden på internet."

Mycket klokt sagt. Många gånger är det ju bara frågan om praktiska erfarenheter utan teoretisk förankring och det säger ju inte så mycket. Något som jag upplever på ett sätt kan ju någon annan uppleva annorlunda.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:09:12  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Inget fel på praktiska erfarenheter. Hela läkemedelsindustrin bygger på forskning som innebär dom testar och ser vad som händer. Och dom har ingen aning om varför det som händer, händer. Men fungerar det så tjänar dom en massa pengar och är nöjda med det. Ungefär som hifi-industrin alltså.
Eller tror ni att det sitter en tänkare i laboratoriet och tänker fram en ny medicin?
-Eureka! Jag har kommit på det! En ny medicin! Jag tror jag kallar den Losec.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:42:05  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Losec skall tydligen vara skadligare än nyttig

"Hört på morgon nyheterna"

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:48:15  Show Profile Send markih a Private Message
B-O: Det var väl ändå en starkt förenklad bild av forskningen inom läkemedelsindustrin? Jag tror att din jämförelse med Hifi-industrin haltar en del. I varje fall kan jag se stora skillnader mellan dessa, ja rent av motsatser i sitt sätt att prova ut saker.

Inte för att jag är en fan av läkemdelsindustrin. Jag är i en del avseenden rätt kritisk...

markih
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000