HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Usa priser igen! Of topictråd.........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2003/03/14 :  14:19:28  Show Profile Send niklass a Private Message
tyvärr är det ju så att industrisamhället premierar de som jobbar med tekniska grejer mer än de som jobbar med humaniora...

och som bekant är det ju industrialism och ovanpå det lite lagom med kapitalism som råder i större delen av västvärlden...

och de länder som inte ännu blivit hoookade (alt. förstörda) av kapitalism och industrialism räknar vi ju som kraftigt underutvecklade? är det så?
kan det inte bara vara att de valt att satsa på andra grejor istället? varför måste industrialismen vara det rätta...

om vi inte satsade så hårt på pengar kansek man hade kunnat gå på bykonserten en gång i veckan och inte behövt ha sin jätteanläggning hemma för att hålla musikabstinensne på mattan.... :)


/n

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/14 :  14:43:56  Show Profile Send NewMount a Private Message
Finns det något mer industrialistiskt än lyx-HiFi-prylar...? Humaniora hade tyvärr inte kunnat ge oss särskilt rolig hårdvara, den får stå för mjukvaran, och den behövs lika mycket.
Köpkraftsjämförelserna med U-länder tycker jag är irrelevanta. "Vi kanske inte är så dåliga på skidåkning ändå, titta bara på det somaliska landslaget...". Varför jämföra Sverige med länder som har det mycket sämre? Vi befinner oss i nedförsbacke sedan ungefär 1970, och det lär nog fortsätta ett tag till.
Nä, nu får det vara nog med politiksnacket för min del, det går inte att påverka andra nämnvärt. Solen skiner och det är fredag :). Trevlig helg!

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/03/14 :  15:12:43  Show Profile Send Klanters a Private Message
Till de som hela tiden gnäller över höga skatter och robinhoodpolitik i Sverige har jag bara ett råd att ge. Flytta! Passar inte skon så är det bara att byta ju.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/14 :  15:25:01  Show Profile Send ekman a Private Message
klanters det är ju precis det många gör och det är en del av problemet som vi borde arbeta för att lösa och inte bara ignorera vi kommer ha ruggigt ont om bra arbetskraft i detta land om 20-30år
Go to Top of Page

Klanters
Member

112 Posts

Posted - 2003/03/14 :  15:32:44  Show Profile Send Klanters a Private Message
Ok Ekman, visst är det så. Jag var lite het på tangentbordet där och läste inte resten av tråden innan jag svarade. Men faktum kvarstår, de flesta som anser sig vara "offer" för det svenska systemet har alla möjligheter i världen att ändra på sin situation och jag tror inte deras jämmer grundar sig på omsorg över sveriges framtid. Sant, utflyttning kan vara ett problem men lösningen är nog mer komplicerad än att man ska ändra sverige till att passa de som flyttar. Att sverige inte passar alla är ett faktum som man inte helt kan komma ifrån tror jag. För att vända på steken, så är jag själv utflyttad till ett land med lägre skatter, men med en dåligt fungerande offentlig sektor och hemlösa i varje gathörn. För mig är det tvärtom - jag tänker om möjligt flytta tillbaka, just för att jag föredrar att betala mer skatt för ett i mina ögon bättre samhälle.

Edited by - Klanters on 2003/03/14 15:56:34
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/14 :  16:09:38  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Majjen 03:

Samer är ett knepigt kapitel.... jag läste för 15 år sedan en del böcker i ämnet och man häpnar hur de blivit behandlade och vilka sedvänjor och rättigheter som helt enkelt konfiskerats...

Men vad vargar beträffar så undrar man ju hur samerna löste problemet för några hundra år sedan eller ännu längre sedan. Då fanns det ju gott om varg i hela landet och ingen myndighet som betalade ut ersättning.

Vad älgarna beträffar så håller då på att äta upp tallen i landet. Skogsnäringen står inför en begynnande kris. Det bli bara massaved kvar i bästa fall eftersom älgar gillar framför allt tallskott på de unga växande plantorna. Älgsjukan de forskade om för 10 år sedan visade sig vara undernäring eftersom det fans för många djur per ytenhet.

Jag tror som Guillou, jakten har bara som syfte att hålla älgstammen på en hög nivå för att alla skall få älg och det skall gå att bjuda in lite tyska direktörer mot fet betalning....

Problemet blir riktigt kul då majoriteten av älgjägarna på landet också är skogsägare...

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/03/14 :  16:11:16  Show Profile Send bliss a Private Message
Klanters: jag har ungefär samma upplevelse som dig efter att ha bott utomlands. feta lönekuvert mildrar inte synen av hemlösa och folk som har två tre jobb för att få den nödvändigaste ekonomin att gå runt (i ett av världens rikaste länder, som dessutom talar om hur andra länders system ska se ut och samtidigt är värdsledande inom många områden). kanske behövs extrem fattigdom för att några ska kunna bli extremt rika? som sagt så är det upp till var och en att avgöra sin ståndpunkt.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:36:20  Show Profile Send NewMount a Private Message
Var bara tvungen att kommentera svanbos inlägg:
"USA = världens mest extrema samhällsklyftor"

Då har du inte varit i t.ex. Brasilien, Indien och Ryssland.
Slutligen måste jag säga att Sverige är ett bra land att bo i, trots allt. Skall själv ta föräldraledigt till sommaren, det skulle förmodligen inte ha gått i det stora landet i väster. Men visst är jag avundsjuk på deras (vita tjänstemän som jag själv :)) enorma köpkraft...

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2003/03/14 :  17:41:41  Show Profile Send bliss a Private Message
jo, två veckors ledigt brukar mamman få (har jag för mig, vet dock inte om det är betalt). men å andra sidan har de ju råd emd en au-pair tills barnet klarar sig själv. dessutom har man oftast två hela veckors semester per år och man får vara sjuk två veckor också...MED betalning!!!! utöver det och man riskerar att ens jobb går till någon annan.//bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

srv
Member

377 Posts

Posted - 2003/03/14 :  19:15:45  Show Profile Send srv a Private Message
Förstår inte riktigt varför svinaktiga priser, pga för lite konkurrens, blir ett politiskt ämne? Ta bort skatterna och du blir ändå blåst i detta monopolvänliga land.
Klart man kan vara nöjd o betala dessa ockerpriser, men vill man ha höga skatter etc. så avgör man det vid valurnan, knappast i HiFi-butiken.
Mvh, SRV

Texas Flood........
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000