HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför är Hifi så missförstått?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/03/13 :  22:56:26  Show Profile Send Björn N a Private Message
jag som de flesta hifidårar har x antal gånger fått höra vilken idiot man är som köper kablar för tusentals kronor?!

Varför är det så med just hifi? Jag tänker köpa en kamera för nästan 10000:- och det är ingen som säger något om det?!

Likadant är det om man köper en bil för 400000:-, ingen som idiotförklarar en för det...(även om många skulle tycka det var underligt med tanke på min ekonomi)!

Underligt.


Optimist. punkt slut.

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:01:55  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Vi är för dåliga på att visa på betydelsen av intresset samt den njutning det kan ge i form av välljud.

Blir lätt för mycket prat om pengar.

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:09:57  Show Profile Send ekman a Private Message
håller helt med dig sladd om det första du skrev där...

folk i allmänhet verkar inte tro eller har svårt att förstå att det verklige kan vara ruggigt stora skillnader mellan olika anläggningar och fattar man inte det så är det ju ännu svårare att fatta varför folk lägger en massa pengar på kablar osv
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:16:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Du. Folk gnäller på min kamera-fetish också...

Musikintresserade brukar kunna acceptera. Ointresserade ser inte alls grejen...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

imaster
Member

152 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:16:53  Show Profile  Visit imaster's Homepage Send imaster a Private Message
Om man inte sätter sig in i det så hör man heller inga stora skillnader för då har man inte intresset av att höra stora skillnader heller, tror jag. Visst, att köpa kablar för tusentals kronor blir det nog aldrig tal om för min del men att köpa en cd-spelare för uppåt 10k känns rimligt för min del (ok, då kanske man får satsa en liten slant på rejäl kabel också :) medan en kompis till mig kommenterade att "en cd-spelare kan man ju få för en tusenlapp på elgiganten". Japp, om man vill köpa en Aiwa-cd som låter efter priset så varsågod men det vill inte jag. Men det är svårt för folk att förstå det...

...Amidst falling leaves, I have found my beloved...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/03/13 :  23:37:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
I min närmaste krets är jag den enda som har en någorlunda Hifi anläggning. Hitills iaf, en annan kompis är på G att skaffa lite bättre grejer efter att blivit övertygad om hur bra, bra ljud är. Att man njuter av en bra stereo mer än en dålig en.

En annan kompis råkade av en slump vara med då jag skulle in i en Hifi affär och kolla på en grej, vi blev placerade i en soffa och demade på en anläggning för runt 300 000:-, efter en tag ledsnade han och med kommentaren "Jag är ändå packad varje gång jag hör högt, så det spelar ingen roll vad det är" lämnade vi stället. Det var hans syn på Hifi. En stereo är till för att spela högt på, inte leverera bra ljud som man njuter av vilken kväll osm helst.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

f97mno
Member

71 Posts

Posted - 2003/03/14 :  07:39:41  Show Profile Send f97mno a Private Message
Det verkar vara där problemet ligger... många sätter bara på stereon när de ska städa/ha fest/läsa/sova/arbeta och så vidare. Jag har ingen speciellt dyr anläggning men jag blir ändå idiotförklarad av folk jag känner för att jag gärna sätter mig och "BARA" lyssnar på musik utan att göra något annat samtidigt. Många är så rastlösa att man inte ens kan få dem att sitta still framför stereon en hel låt...
Jag tror att många säger sig vara intresserade av musik utan att egentligen vara det.

/Micke
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/14 :  08:43:38  Show Profile Send joakim a Private Message
Å andra sidan har många Hifi-freaks svårt att spela en hel låt för man vill bara höra speciella detaljer i låten.

"Hörde du klockslaget där?"
"Lyssna noga 55 sekunder in i låten, där kommer en baston på 27 Hz."
"Hör du rumskänslan? (14 sekunder in i låten)"

osv osv

Jag måste faktiskt erkänna att det är oftare man vid provlyssningar får höra segment av låtar än längre stycken.
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/03/14 :  08:55:58  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Att lyssna efter speciella ljud och effekter kan jag också göra. När personer kommer hem till mig och lyssnar kanske de inte är lika exalterade över ljuden, men de är alla överens om att det är ett super sweet ljud jämfört med det de tidigare upplevt. De brukar snacka skit om "inte förstå" hur jag kan slänga pengar på en ny högtalarkabel, men när det varit på besök ser man på dem att de nu önskar att gå hem och tweaka sin ON/OFF burk

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2003/03/14 :  09:06:43  Show Profile Send must a Private Message
Detta beror nog bara på att dom flesta människor inte känner till att det är komplicerat och dyrt att utveckla och tillverka HiFi produkter med bra prestanda. Folk känner helt enkelt inte till att det kan låta bättre om man betalar mycket pengar.

Dom tror att det är ungefär som med klockor, att om man köper en dyr modell ala Rolex så är den inte ett dugg bättre på att hålla tiden än en Casio utan bara dyr för lyxens egens skull.

När det gäller bilar så vet alla människor hur dyrt det är att bygga bilar som har hög komfort och starka motorer etc. Det finns sålunda en viss teknisk förståelse hos folk som inte är bilintresserade. Mest på grund av att dom flesta har någon gång åkt i en Mercedes eller dylikt.

Be folk nämna en lyxig biltillverkare. Inga problem. Be folk nämna ett lyxigt klädmärke. Inga problem. Be dom nämna ett lyxigt hifi märke. Que? Vad sa du? Krell? Det låter som ett datorspel.


Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2003/03/14 :  10:53:40  Show Profile Send Viktor a Private Message
Ber man folk nämna ett lyxigt hifimärke så säger de Bang & Olufsen, och det värsta är att de tror att det är väldens bästa tillverkare.
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2003/03/14 :  11:20:09  Show Profile Send Staffan a Private Message
När jag lade ner 100kkr till på min
fullt fungerande motor i min Hot Rod
fanns det folk som tyckte att man
var underlig.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:13:54  Show Profile Send matså a Private Message
inte blir det bättre när det finns tre töntar i Studiopop som tycker att alla hifiintresserade borde gå till en klinik och att det är totalt onödigt att lägga så mycket pengar på hifi. Dessutom säger den ene att Justin Timberlake är fågel (tänkte på igår, fågel eller fisk)

Själv har jag inte lagt så mycket pengar på det, men jag bryr mig inte om andra gör det. BAra det inte är för att skryta, äter upp hushållskassan osv. Min fru har lite mer förstålelse för det nu.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Mikaelboy
Member

65 Posts

Posted - 2003/03/14 :  16:23:26  Show Profile Send Mikaelboy a Private Message
Jag är tvungen att hålla med Joakim. Ibland känns det som att man bara väljer en skiva för att den innehåller vissa typiska detaljer som man är förtjust i. Då brukar jag oftast ta en paus i mitt musiklyssnande för att få tillbaka suget efter själva låten och kanske texten igen.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/03/14 :  16:33:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Jag har ingen speciellt dyr anläggning men jag blir ändå idiotförklarad av folk jag känner för att jag gärna sätter mig och "BARA" lyssnar på musik utan att göra något annat samtidigt. Många är så rastlösa att man inte ens kan få dem att sitta still framför stereon en hel låt..."

Det där känner man igen. Jag tror dock att alla som har kostsamma hobbies blir betraktade som lite underliga av utomstående.

"Å andra sidan har många Hifi-freaks svårt att spela en hel låt för man vill bara höra speciella detaljer i låten."

Det är nog en viss skillnad mellan musikintresse och ljudintresse, därmed inte sagt att det skulle vara sämre att vara ljudintresserad.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/14 :  18:02:07  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
Be folk nämna en lyxig biltillverkare. Inga problem. Be folk nämna ett lyxigt klädmärke. Inga problem. Be dom nämna ett lyxigt hifi märke. Que? Vad sa du? Krell? Det låter som ett datorspel.



Vi fråga på kul en gång när vi var på krogen om folk vi träffade om det visste vad Linn var. Och , tja ingen visste. En svarade: "Linn, jo det är hon jag skall ******". Hmmmm... så kan det gå!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/14 :  18:28:44  Show Profile Send yalpa a Private Message
Hehe, klart att folk inte vet...men nog borde de förstå efter lite förklaring. Hursomhelst blir det kul att förklara för grannarna i studentkorridoren, varför man kan tänkas lägga 400kr/månad i 4 år på ett par nya Ninka...speciellt när de "saknar bas"...yippie...jag tror att jag smugglar in dem och öppnar aldrig min dörr igen.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/03/14 :  18:31:47  Show Profile Send JM a Private Message
Jo, det är lite lustigt med våra olika värderingar. På mitt förra jobb så vart jag nästan utskälld av en jobbarkompis när jag berättade att min nya fina förstärkare kostade lite drygt 9000kr. När jag informerade honom om att han förlorade minst 20000kr på sin nya fina bil han hade köpt för ett par veckor sedan så vart han tyst ! Jättetyst ! Köpa ny bil eller båt = idiotaffär ! Köpa bra hifi som man har glädje av flera timmar varje dag, det ser jag som en mycket vettigare investering...

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2003/03/14 :  18:33:24  Show Profile Send nl a Private Message
Hej alla

Varför inte jämföra med bilar? Det finns bilägare som jag har pratat med på jobbet som har köpt en bil för, säg 32tusen. Inte en helt osannolik siffra, men sen ska bilen "hottas"lite. Nya fälgar med däck för 8papp ska på. En spoiler för 1800 måste upp på bakluckan och sen "går det ju att trimma lite också" ca:14Hk för ett antal tusen där igen. Har don eller dom personerna kastat pengarna i sjön? Nej, skulle jag säga. Om han (eller hon) är nöjd med bilen så är allt väl för mig.
Ska också tillägga att det inte bara är unga mäniskor som lägger ut sådana pengar på en helt duglig bil.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/03/14 :  22:39:11  Show Profile Send Ayn a Private Message
Det är SJUKT vad ofta biljämförelsen kommer upp.

Det är inget fel alls med den, tvärtom tycker jag den är vettig men ibland ser det nästan ut som det enda kostsamma intresse som finns förutom hifi är just bilar...antingen gillar man hifi eller bilar. Annars lägger man inte ner mycket pengar på nåt.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

swoppe
Member

110 Posts

Posted - 2003/03/14 :  23:14:13  Show Profile Send swoppe a Private Message
Jag kan relatara till det mästa som har skrivigts här! Flera av minna kompisar tycker att jag är konstig som köper hifi-saker för så mycket.
Men det finns några få som jag har bundigt fast i soffan och spelat deras favorit skiva sen blev det tyst!
Fast den bästa komentaren kom från en kompis som jag tvingade med på Sheraton mässan, när han fick syn på min nya anläggning undrade han vart jag hade gömt sprajen från Nordost ;)

För svaret på den eviga frågan om livet, universum och allting:
perl -e 'print $i=pack(c5,(41*2),sqrt(7056),(unpack(c,H)-2),oct(115),10);'
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/03/15 :  11:04:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Ber man folk nämna ett lyxigt hifimärke så säger de Bang & Olufsen, och det värsta är att de tror att det är väldens bästa tillverkare."

Ja så det kan bli?MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000