HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Värt att bi-wira KEF Q5?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2002/07/30 :  10:56:49  Show Profile Send Joel a Private Message
Hej forumet. 30-årig nybliven HiFi/Hembioentusiast från Göteborg gör sitt första inlägg på siten.

Har nyligen införskaffat mig nya frontar, som kan bi-wiras. Är det någon som har erfarenhet om det finns något att vinna på att göra detta på mina frontar? Idag tycker jag att de låter alldeles utmärkt, men utan referenser är det ju svårt att skapa sig en uppfattning om hur bi-wiring på dessa kan förbättra ljudet.

Mvh
Joel

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/30 :  11:26:51  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Hej å välkommen hit, hoppas att du kommer att trivas..

som svar på din fråga så kan jag bara säga, testa!

det är det enklaste sättet, att själv testa om det passar just dig..

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2002/07/30 :  12:48:16  Show Profile Send Joel a Private Message
Tackar, det blir nog inte svårt att trivas på en sådan här site...

Idag har jag Tara Labs Klara till frontarna, som är Taras billigaste sladd. Jag har faktiskt provat med att biwira med ytterligare två längder av samma sladdtyp. Jag kan inte påstå att jag hörde någon nämnvärd skillnad. Sedan fick jag nys om att det sättet inte fungerade och att man istället skall prova med en riktig biwire-kabel där den ena hälften av kabeln är tjock och den andra (diskanten?) är ganska smal. Detta går ju inte med de kablar jag har hemma idag, utan då blir det till att gå och köpa en. Dock vill jag inte gå och köpa något utan att ha hört mig för först.

Mvh
Joel

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/30 :  20:06:16  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
men du ska ju kunna låna hem en kabel från en handlare å testa, det tycker jag att du skall göra!

jag hör skillnad på bi och inte.. trots att jag har två längder av samma kabel...

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/30 :  21:30:11  Show Profile Send matson a Private Message
Om biwiring skall ge ett hörbart resultat eller inte beror inte på kablarna utan på förstärkaren och högtalaren. Sen när man väl hört skillnad så skall man också bestämma sig för vilket man föredrar....
Använder du 2 olika kablar som låter olika, så får du in en variabel till och då blir det ju en gissningslek om det var kabeln eller biwirandet som ändrade ljudet.


Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/30 :  22:37:44  Show Profile Send yalpa a Private Message
när jag ägde en Linn classik då föredrog jag deras K400 biwire kabel men nu när jag har annan elektronik så kör jag hellre med ply 3.4S biwire som låter mera detaljerad och inte lika röjjigt-"grovt". Jävulsk skillnad i ljud mellan dessa två kablar, Linn kabeln gör sig bäst ihop med deras egen elektronik.

Det är ett elende med kablar, det ska vara ganska bra komponenter för att det ska vara lönt med biwire och det är inte säkert att det blir bättre. Jag kör med det eftersom det följde med högtalarna.

Vill man däremot köra biamp då kan det vara kul att ha dubbla kablar och det är väl då först som det blir jävulska skillnader om man har lite billigare grejjer som jag också har. Classiken levde upp nåt helt sannslöst med ett extra slutsteg, om jag bara får fart på ekonomin så lovar jag att det blir biamp i studentlyan.

Go to Top of Page

Joel
Member

104 Posts

Posted - 2002/07/31 :  09:37:31  Show Profile Send Joel a Private Message
Jo, biamping har man ju hört om. Det får bli när jag får råd med Pioneers nya AX10 :)
Har också hört mycket bra om Supras biwirekablar. Frågan är om min förstärkare är bra nog för att medge en förbättring. Om det är så att man kan låna hem riktiga kablar, så skall jag definitivt göra det. Tack för tipsen.

Mvh
Joel

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000