HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skaffa virusskydd sockergrisar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/30 :  08:33:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
I går kväll och nu på morgonen har flera moderatorer fått hela gäng av virus i olika former med innehållstexten "DIY-fråga", "kablar", "ang dynamik"....

Tur det finns hängsle, flytväst och visselpipa i datorn i form av virusskydd

Skickar ni verkligen runt den här soppan till varandra?

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/30 :  11:04:58  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

I går kväll och nu på morgonen har flera moderatorer fått hela gäng av virus i olika former med innehållstexten "DIY-fråga", "kablar", "ang dynamik"....

Tur det finns hängsle, flytväst och visselpipa i datorn i form av virusskydd

Skickar ni verkligen runt den här soppan till varandra?

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -



viruzzz får bara mindre kunniga människor :P

=))))

kanske =)

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/31 :  07:27:22  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Såg i annan tråd att flera drabbades av virus i går. Även jag fick ett från Morello men mitt virusprogram larmade och gjorde vitt pulver av det

Det har dock hänt att jag fått virus från mig själv (!) som programmet ju också varnar för.

Hur fungerar detta, finns det möjlighet att ta hand om dessa som snor adresser utanför datorn (?) också.

Jag har vanligt modem (ni skulle se dessa räkningar, frun modererar ett world wide - forum...) och vill inte ha hjälpsamheter i form av "microsoft e skit" byt program...)

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/31 :  07:41:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Skaffa Norton. Jag är klart nöjd. Scannar både in och utgående



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/31 :  08:01:30  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jag har Norton. Uppdaterar 1 gång i veckan.

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/31 :  08:36:04  Show Profile Send n00b a Private Message
nu skall jag inte göra detta till en debatt om win vs *nix, *nux
men alltså microsoft är inte skit, bara man använder det till rätt saker. Precis som att man inte sitter och gör avancerad bildretuchering i powerpoint eller något.

men men ... sladd jag förstår inte riktigt vad du menar faktiskt tror du inte att du kan förklara lite närmare så kanske jag kan hjälpa dig =)))

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/31 :  08:38:48  Show Profile Send n/a a Private Message
Som en sann MS hatare (körde os/2 3.0 länge) kan jag lugnt säga att Win XP är det trevligaste OS'et jag haft hittills. En riktig höjdare! Fast just nu sitter man på en P133'a med Win98.... Mindre kul



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/31 :  09:06:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Jo vi har ett köpt Norton symantecpaket som pysslar om vår dator när vi sover och tankar hem nya virusskydd varje vecka.

När virusvarningen dyker upp kan man efteråt leta upp mailet, klicka på egenskaper och se på return path. Några gånger har där då stått vår egen adress!

Hela datorn med samtliga diskar körs med virussök en gång i veckan och den är (enligt Norton) helt ren 9 gånger av 10.

Om nu programmet upptäcker allt inkommande skrot borde vi inte ha något i adressboken som skickar fejk-mail? (som programmet dessutom sedan stoppar själv när det är på ingående igen, helskumt....)

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/31 :  09:15:12  Show Profile Send n/a a Private Message
en rejäl brandvägg skadar inte... det är ännu viktigare än antivirus i dessa dagar av finniga wannabe hackers... Har själv provat Sygate, Zonealarm, tiny och norton. Alla funkar bra, men norton är snäppet bättre. Använder oxo en hårdvaru router/brandvägg från D-link, 804'an, men den är inte riktigt tillförlitlig. Gillar inte den. Verkar inte som att den funkar riktigt... Kan inte blockera portar manuellt.



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:04:58  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

en rejäl brandvägg skadar inte... det är ännu viktigare än antivirus i dessa dagar av finniga wannabe hackers... Har själv provat Sygate, Zonealarm, tiny och norton. Alla funkar bra, men norton är snäppet bättre. Använder oxo en hårdvaru router/brandvägg från D-link, 804'an, men den är inte riktigt tillförlitlig. Gillar inte den. Verkar inte som att den funkar riktigt... Kan inte blockera portar manuellt.



<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel...


Jag kör med både Zonelarm Och AVG men blev drabbad ändå.Det har fungerat bra innnan men jag har tyvärr slarvat med uppdateringarna.
Det fick ju det goda med sig att man fick en chans att rensa bort barnspelen

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:28:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
De filer som byter identitet är inte per defenition virus utan sk maskar. Ett virus kan endast starta ett visst datum och sedan fortsätta under ett och samma namn.

En mask å andra sidan som t.ex Loweletter kan ändra identitet så att det blir svårare att veta vem det kommer ifrån.Mvh Kristofer

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/31 :  10:37:15  Show Profile Send n00b a Private Message
På en anlig användarPC så räcker det att köra tex ZA men om du skall köra en server så skall du nog glömma det där med norton och ZA.

Man kan tex köra Checkpoint Firewall1 men då kör man det på en separat burk. jag tror tillåme att checkpoint har utvecklat ett eget operativsystem så man slipper hål i dom andra OS:en

men men detta är inte HiFi iofs så tycker jag nog det är trevlig snack detta med.

Jag tycker också att viruz/hacking är sjukt övereklamerat faktiskt. Visst det kan hända men om man sitter som privatperson så är chansen liten att det kommer att kosta några stora summor eller att någon skulle hacka just dig. Det räcker med ett vanligt litet gratis virusprog =)))

Jag sitter iofs själv på BBB och det kanske är lite strörre risk då, men om man sitter på modem så skit i brandväggen. Ja kansske tillåme om man sitter på adsl. starta om och renewa ditt ip lite då och då så slipper man det mesta =)))))

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/31 :  11:01:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ja, tack då

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/07/31 :  12:33:44  Show Profile Send yalpa a Private Message
Min granne installerade virusskydd och hade över 20 intrångs-försök på bara en kväll, detta från 20 olika personer. Jag måste då ha blivit hackad 1000-tals ggr. under de 3 åren som burken har varit uppkopplad mot SUNET, men vafan, jag har väl inget att dölja

Nå antivirus har jag heller aldrig haft, burken har alltid gått klockrent. Se bara till för bövelen att sluta använda Outlook, det är där alla virus kommer in. Jag har tagit emot 100-tals filer från folk, spel och allt elende, har aldrig haft problem. Så mitt råd är, lägg ner Outlook = slipp alla problem.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/31 :  12:38:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Har också haft en del problem med intrång som ställt till det rejält på kontorsdatorn här. E-post som skickas iväg automatiskt hej vilt med känslig info till folk som definitivt inte skall ha det. Det är fler saker som har hänt och efter allt detta har jag tagit säkerhet mer på allvar. Innan tyckte jag det var overkill... Brandvägg och virus kollare... Det är ett nödvändigt ont. Tyvärr funkar inte brandväggar och spel så bra ihop, speciellt inte mjukvarubrandväggar som är för långsamma. Har man hårdvarubrandvägg måste man öppna och forwarda portar rätt, vilket också skapar säkerhetsproblem... *suck* Kan de där snorungarna inte bara sluta fåna sig.




<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/07/31 :  13:05:50  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

De filer som byter identitet är inte per defenition virus utan sk maskar. Ett virus kan endast starta ett visst datum och sedan fortsätta under ett och samma namn.

En mask å andra sidan som t.ex Loweletter kan ändra identitet så att det blir svårare att veta vem det kommer ifrån.Mvh Kristofer




Helt riktigt.Det var en mask jag fick.Det var felskrivet av mig
<<QUAD-Klubben Vi har rätt och ni har fel>>

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/01 :  08:53:34  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Apropå Zone Alarm. Jag har aldrig tidigare träffat på så mycket problem meed min dator som efter att jag testade denna gratis brandvägg.

Så jag avråder folk från att använda denna brandvägg trots att den tydligen vinner en hel det tester i datortidningar.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:25:35  Show Profile Send n/a a Private Message
Fick en del problem sist när jag körde Sygate's brandvägg i XP. Systemet blev ostabilt (och ja, jag har inte Windows egna firewall igång). Norton är helstabil, men tar mycket minne.





<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/01 :  11:33:47  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Min granne installerade virusskydd och hade över 20 intrångs-försök på bara en kväll, detta från 20 olika personer. Jag måste då ha blivit hackad 1000-tals ggr. under de 3 åren som burken har varit uppkopplad mot SUNET, men vafan, jag har väl inget att dölja

Nå antivirus har jag heller aldrig haft, burken har alltid gått klockrent. Se bara till för bövelen att sluta använda Outlook, det är där alla virus kommer in. Jag har tagit emot 100-tals filer från folk, spel och allt elende, har aldrig haft problem. Så mitt råd är, lägg ner Outlook = slipp alla problem.

Z



Alltså allt som registreras i FWloggarna är itne intrång. Det mesta man ser är bara "brus" typ. Kanske en och annan portscanning emn vad gör väl det. Spärra port 135-139 och hmm 450 (kan va en annan men nåt på 400 nåt) tror jag det var så är du lite säkrare. Det är kryphålen som alla "scriptkidies" använder.

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/08/01 :  13:21:37  Show Profile Send celef a Private Message
Finns det några BRA gratis virusscanners på internet att testa? Skulle vilja dubbelchecka mot mitt ordinarie virusprogram! Tack!

Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/01 :  13:45:38  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Finns det några BRA gratis virusscanners på internet att testa? Skulle vilja dubbelchecka mot mitt ordinarie virusprogram! Tack!




är inte panda gratis ???

kan iosf ha fel

/jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/08/01 :  16:42:16  Show Profile Send Flint a Private Message
Skaffa virusskydd sockergrisar!

Vi har det sockerpulla.

Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:27:21  Show Profile Send Wingboot a Private Message
sladd, en annan möjlighet är att viruset vid ett visst tillfälle inte finns i nortons "virus-arkiv" och när det senare uppdateras finns det med, då det varnar dig.

Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:30:36  Show Profile Send joakim a Private Message
Även om sladd inte ville ha råd av typen "Microsoft suger" så kan en del av dessa mailvirus faktiskt undvikas genom att man skrotar outlook och använder nån annan mailare (exvis Eudora, Pegasus).


Jag kör själv windows 2000 och tycker det funkar bra, så jag hatar inte Micro$oft på något vis, men det där rackans Outlook har ställt till en hel del.

Och så till det oseriösa med glimten i ögat tipset: Lägg en Shakti på modemet och ett par viktanpassade SD-fötter under så skall nog både virus försvinna och hastigheten öka ett par-tre baud.





Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:35:37  Show Profile Send n00b a Private Message
kör opera!!!

tycker det är en utmärkt browser och mailklient !!

http://www.opera.com

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

Michaels
Member

74 Posts

Posted - 2002/08/01 :  22:41:04  Show Profile  Visit Michaels's Homepage Send Michaels a Private Message
Har ni inte tagit reda på vem det kom ifrån? Meddelat operatören(abuse)?

//Michael

Voltaire - "Jag kanske inte håller med om din åsikt men jag försvarar med näbbar och klor din rätt att yttra den."
O.Wilde - "En åsikt är inte nödvändigtvis riktig bara för att någon är villig att dö för den.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000