HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips till er med Kolektor!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:04:59  Show Profile Send fredde a Private Message
Om man kör med fler steg och Kolektorn som försteg kan det vara en fördel att inte använda mer än en lineout på Kolektorn. Istället använder man en lineout till diskantsteget och kopplar sedan vidare från diskantsteget till bas/mellanregistersteget. Fick detta tips av en kompis och testade, det blev aningens bättre tyckte jag, lite mer följsamt.

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:09:54  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det kanske beror på att Kollektorns förstegsutgångar bara är parallellkopplade, medans slutstegens utgångar är buffrade. Eller förresten vad då? Menar du med vilka slutsteg som helst och man kopplar med Y-adaptrar, eller vad? Har Linns slutsteg även Line-out (såsom jag tror i den översta meningen)? Men i sådana fall gäller ju ditt uttalande bara Linns prylar eftersom de flesta slutsteg inte har line-out.

Vart det rörigt nu, eller förstod du, Fredde?


/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/03/12 18:10:45
Go to Top of Page

n/a
deleted

776 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:11:04  Show Profile Send n/a a Private Message
Sådär säger ju Musical Fidelity och Arcam också... Att det blir bäst med stegen serie-kopplade eller nu vad man ska säga...

//Jonas

Insyltad i branschen via Ljudmakarn
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:16:32  Show Profile Send fredde a Private Message
Kanske borde säga att detta gäller med Linns slutsteg som har lineout. Om det gäller annars kan jag inte svara på eftersom jag ej provat. Hur Kolektorns lineout är kopplade vet jag inte men i slutstegen sitter det i allafall tydligen bara en bygling mellan linein och lineout.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:21:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det kan bli helt olika resultat om det är buffrade utgångar eller inte. Om det är obuffrat kan det bli ungefär samma som att driva försteget med flera separata kablar. Antagligen är det buffrade utgångar eftersom Linn gör multi-roomsystem vilket gör det önskvärt att kunna driva långa kabellängder på ett bra sätt. Men kolla gärna upp hur det är kopplat. Det skulle vara kul att höra hur det verkligen är. Bli inte förskräckt om det ÄR buffrade utgångar, det är fint det!

/Johan
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:26:20  Show Profile Send brumel a Private Message
Min Kolektor har tre st pre out. Men kör man med 6 Klimax solo (bara en dröm) räcker inte ens det. Därför finns det line out på alla slutsteg sedan Klout introducerades 1991.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/12 :  19:57:14  Show Profile Send fredde a Private Message
Idén kommer från en Linnbutik från början. Sedan till min kompis och sedan till mig. Motiveringen var att Kolektorn helt enkelt lät olika på de tre utgångarna och därför skulle det vara bättre att bara använda en av dem och sedan koppla vidare från stegen. Det är i och för sig aldrig fel att pröva detta på något märke eftersom det inte kostar nåt extra, det går inte åt fler kablar. Blir det bättre så är det bättre. Den tekniska biten är jag inte så insatt i. Vet inte riktigt vad du menar med "buffrade"?

Edited by - fredde on 2003/03/12 19:58:07
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/14 :  00:26:03  Show Profile Send brumel a Private Message
Det har nog med lasten att göra. Lastimpedansen måste divideras med antalet slutsteg om man kör parallellt. 3 Kloutar och det kan bli lite lågt.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Krokodilen
Member

169 Posts

Posted - 2003/03/14 :  13:48:19  Show Profile Send Krokodilen a Private Message
Jag har Kolektor + Linn AV5125 frågade precis samma sak på Linn-butiken och efter lite funderande tyckte de att det bästa var att använda 2 utgångar på Kolektorn.

Don't go to heaven
'Cause it's really only hell - RJD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000