HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slölyssning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:31:55  Show Profile Send Flint a Private Message
Jag har en variant av utvärdering av ljudprylar som är mycket oakademisk. Jag slölyssnar medan jag gör andra saker. Givetvis som allternativ till mer koncentrerade test men jag har märkt att
när jag koncentrerar mig så låser jag mig på vissa saker och missar andra kanske större trassligheter.
Det här fungerar speciellt bra på att utvärdera förstärkare där det ibland kan vara lite svårt att bestämma sig.
Tendenser på dåligt resultat är att ideligen vilja byta skiva eller låt, och att tänka rent tekniskt på hur det låter. När ljudet är bra så dras man bara med i musiken på ett naturligt sätt.
Vad säger ni om den bonnförnuftattityden.



John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:38:09  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Verkar vettig. Eftersom det är som du säger ett alternativ, dvs förutom vanliga lyssningstester, så kan den ju bara berika utvärderingen. Men det är ju som med alla tester en personlig grej att ta ställning till. Bara att pröva folks för den som vill.

John

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:44:53  Show Profile Send Timbre a Private Message

Håller fullständigt med om det. Ju mindre man kan slappna av i vardagslyssnandet, ju större fel är det någonstans i systemet.
Svårt det där.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:55:25  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Apropå göra andra saker när ni lyssnar...

Ni har väl skaffat bärbar dator så att ni kan sitta i sweetspoten när ni läser hififorum.nu



Edited by - Mikael2 on 2002/07/29 23:07:2
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/30 :  00:42:59  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Slölyssning fungerar för mig också som en måttstock på att systemet är bra. Kräver det tillsyn och övervakning är något galet. När jag inte kan slappna av utan hämtar tumstock och vattenpass så börjar karusellen. Jag börjar drömma om uppgraderingar och det stör en hel del förutom att det brukar bli kostsamt. Hjärnan konstruerar alla möjliga och omöjliga fel för att få en ny pryl som skall göra systemet fulländat.
Jag kanske borde sluta med att läsa Stereophile, TAS och andra lockande tidskrifter när jag lyssnar. Det är oftast dessa tidningar som sätter igång missnöjesprocessen. Om inte annat så känner jag mig helt otillräcklig när journalisterna beskriver små nyanser som jag aldrig har tänkt på. De listar en massa låtavsnitt på skivor som jag inte har hört talas om vilket gör mig ännu mera deprimerad. Nämner de en skiva som jag vet att jag har brukar hela kvällen bli förstörd för att jag inte hittar den just då när jag behöver den som mest. Hittar jag den så blir jag ofta irriterad över att jag inte uppfattar det uppenbara i låten eller så har jag inte rätt utgåva av plattan.
Då läser jag istället hififorum, bärbar dator i sweetspot naturligtvis, och då dränks jag ånyo av den kunskap som kommer som en flodvåg från Sladd, Timbre, Öhman eller någon annan och på nytt känns hobbyn meningslös då jag befinner mig i ett helt annat solsystem med min okunskap.
Finns det verkligen en nivå i denna hobby där man kan känna sig nöjd med sin kunskap? Jag skulle vilja nå den nivån och jag kanske gör det en dag med hjälp av den kunskap som finns här på forumet. Det gäller bara att inte misströsta och tro att jag kan lära mig allt över en natt!

Lyssnade just på Röyksopp, Melody AM, och anläggningen måste låta bra just nu för jag lyssnade på hela skivan 2 gånger utan tanke på att slänga in några testtoner för att kontrollera något...Då känns det helt plötsligt som att hifi & musik (ej tidningen, ed) är det roligaste som finns igen trots min okunskap!

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/30 :  01:42:44  Show Profile Send Flint a Private Message
Kul att det är flera som tycker att slölyssning också kan fungera som en värdemätare.

Till Mikael2
Jag känner igen mig i din beskrivning men numera blir jag bara glad när jag träffar på en verkligt kunnig person. Jag tänker att här har jag chansen att lära mig nåt nytt. Om man ber lite snällt så brukar dom inte vara omöjliga att dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter. Även legenderna i stora vida världen kan ställa upp om man skickar ett mail och stapplar fram sin SwEngelska. Kanske blir dom lite smickrade.
Om man räknar med att konstruera och tillverka en bra ljudprodukt bör man nog lyssna väldigt noga på vad den genomsnittliga användaren har att säga och han/hon är inte speciellt tekniskt bevandrad vilket är bra. Teknikintresserade fastnar oftast i fraser och trender som sedan ska ältas fram och tillbaka. För egen del så spelar det ingen roll om högtalarkablarna är gjorda av spaghetti, bara dom låter bra.
Kanske har det med åldern att göra, snart 50, men tävlingen är över för min del.
Självklart bygger jag vidare ändå med ny projekt i horisonten bara för att det är så kul, men jag tror inte längre att jag kommer att bygga världen bästa högtalare. Har förresten aldrig trott det. Tror jag…



Edited by - Flint on 2002/07/30 01:44:4
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/30 :  01:55:47  Show Profile Send matson a Private Message
quote:

Slölyssning fungerar för mig också som en måttstock på att systemet är bra. Kräver det tillsyn och övervakning är något galet. När jag inte kan slappna av utan hämtar tumstock och vattenpass så börjar karusellen. Jag börjar drömma om uppgraderingar och det stör en hel del förutom att det brukar bli kostsamt. Hjärnan konstruerar alla möjliga och omöjliga fel för att få en ny pryl som skall göra systemet fulländat.
Jag kanske borde sluta med att läsa Stereophile, TAS och andra lockande tidskrifter när jag lyssnar. Det är oftast dessa tidningar som sätter igång missnöjesprocessen. Om inte annat så känner jag mig helt otillräcklig när journalisterna beskriver små nyanser som jag aldrig har tänkt på. De listar en massa låtavsnitt på skivor som jag inte har hört talas om vilket gör mig ännu mera deprimerad. Nämner de en skiva som jag vet att jag har brukar hela kvällen bli förstörd för att jag inte hittar den just då när jag behöver den som mest. Hittar jag den så blir jag ofta irriterad över att jag inte uppfattar det uppenbara i låten eller så har jag inte rätt utgåva av plattan.
Då läser jag istället hififorum, bärbar dator i sweetspot naturligtvis, och då dränks jag ånyo av den kunskap som kommer som en flodvåg från Sladd, Timbre, Öhman eller någon annan och på nytt känns hobbyn meningslös då jag befinner mig i ett helt annat solsystem med min okunskap.
Finns det verkligen en nivå i denna hobby där man kan känna sig nöjd med sin kunskap? Jag skulle vilja nå den nivån och jag kanske gör det en dag med hjälp av den kunskap som finns här på forumet. Det gäller bara att inte misströsta och tro att jag kan lära mig allt över en natt!

Lyssnade just på Röyksopp, Melody AM, och anläggningen måste låta bra just nu för jag lyssnade på hela skivan 2 gånger utan tanke på att slänga in några testtoner för att kontrollera något...Då känns det helt plötsligt som att hifi & musik (ej tidningen, ed) är det roligaste som finns igen trots min okunskap!





Hej Mikael2!(vem är #1 förresten?)

Visst är det kul att det finns så kunniga här på forumet! Kom dock ihåg att du har ett trumfkort gentemot samtliga när det gäller din upplevelse hos dig. Din egen hörsel! När dina favoritplattor låter bra, då kan du slappna av. Det är ju snudd på meningslöst att sitta och fundera på hur diskanten låter.....
TAS och Stereophile behandlar jag som bilderböcker!
Några enkla diy-projekt är ju bra för att öka kunskapen rent tekniskt....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/30 :  02:19:44  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej m!

quote:
Visst är det kul att det finns så kunniga här på forumet! Kom dock ihåg att du har ett trumfkort gentemot samtliga när det gäller din upplevelse hos dig. Din egen hörsel! När dina favoritplattor låter bra, då kan du slappna av. Det är ju snudd på meningslöst att sitta och fundera på hur diskanten låter.....
TAS och Stereophile behandlar jag som bilderböcker!
Några enkla diy-projekt är ju bra för att öka kunskapen rent tekniskt....



Klockrent!!

Precis så är det, lägg på några T&P på de och krydda därefter med
lite onödiga byggprojekt,-inkl mkt metall/mässing samt svarta kabelstrumpor så,
voilà:
A... bsolut Hifi!!!


Mvh A
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/30 :  02:36:29  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
quote:

Apropå göra andra saker när ni lyssnar...

Ni har väl skaffat bärbar dator så att ni kan sitta i sweetspoten när ni läser hififorum.nu



Edited by - Mikael2 on 2002/07/29 23:07:28



sånt har man juh redan=)

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/07/30 :  11:06:23  Show Profile Send n00b a Private Message
quote:

Apropå göra andra saker när ni lyssnar...

Ni har väl skaffat bärbar dator så att ni kan sitta i sweetspoten när ni läser hififorum.nu



Edited by - Mikael2 on 2002/07/29 23:07:28



alltså min sambo har inte varit hemma på ett par veckor, så jag har hela datorn på vardagsrumsbordet

=)))

//jonas

"imposible is only imposible untill its not" //Jean-Luc Picar
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/07/30 :  11:10:09  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Just känslan och insikten av att veta hur lite jag vet trots allt jag läser gör mig lite deprimerad ibland bara. Jag håller med er om att det inte skall vara en tävling. Det bara känns så ibland och det gäller att inse att tiden inte räcker till. Jag får nöja mig med det lilla som fastnar för var dag som går och utnyttja alla som kan något istället!

Helt rätt har ni i att i min ljudupplevelse är det bara jag som besitter den slutliga kunskapen och mina öron kan ingen ta ifrån mig.

#1 Min kreativitet sträckte sig inte längre än att lägga till en 2:a när Mikael var upptaget på ett forum. Sen dess provar jag först med Mikael2 vid registreringar för att slippa göra om registreringen. Det kanske lever kvar sen Yahoo gav mig mikael222 som förslag och jag accepterade till slut.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000