HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 xxx
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2002/07/29 :  19:55:31  Show Profile
Eftersom Audiomaniker eller vad fan han nu kallar sig inte klarar av att ha fel, erkänna att han har fel och be om ursäkt för sitt ouppfostrade beteende så har jag lämnat detta forum och raderat allt innehåll som jag haft att göra med.

Edited by - Bamsefar on 2002/09/02 12:17:1

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:15:45  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Brum? Har aldrig hört något från min förstärkare. Hmmm hur hög ljudnivå då. Hör ingen då jag lägger örat mot stärkaren. Knäpp tyst.

Brus? Men full utstyrning på potten mäter jag upp 45 dB med dB mätaren intryckt 0.5 cm från högtalarkonen. Vet inte vad det blir omräknat till 1 meter, men inte borde det bli så mycket inte. Vad är då en tyst stärkare? Kan tillägga att förstärkaren är på 2 x 50 Watt 8 ohm, 2 x 90 watt 4 ohm; högtalarna 4 ohm/ca 89 dB känslighet.

Överhörning? Ja den finns hos många förförstärkare tror jag. Mellan CD och vinyl ingången på min stärkare. Svagt, inga problem. Trycker på stopp på CDn bara.

Överhörning är vanligt, men de två översta sakerna trodde jag inte var några problem med dagens förstärkeri?
Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/29 :  20:16:47  Show Profile Send Timbre a Private Message

Hej Bamsefar!

Det du nämner är ju kvalitetsparametrar som är högst påtagliga. Hade själv detta problem med mina Classé-slutsteg. Inte i signalvägen utan i själva burken. Ett olycksbådande brum som kom och gick.
Begär inte att du skall tro det, men efter att ha pallrat upp respektive slutsteg på tre stycken A.R.T. Big Feet (), hörs det inte så mycket som ett flugsurr.
Och nu är det två år sedan dess.
Lade örat mot kompisens Accuphase P-800, just när han slog på det.
Onaturligt tyst......men han satte dit Big Feet ändå.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/07/29 :  22:15:32  Show Profile Send David A a Private Message
Ja det är förjäkla irriterande att inte prylar som kostar en smärre förmögenhet kan hålla tyst. Har själv inte haft nåt som helst brum problem med de tre Krell slutsteg plus försteg som jag haft. Men däremot så har jag ett tomgångsbrum i min Velodyne HGS-12 som är starkt störande. Lite pissigt med tanke på prislappen. Hade tidigare en Velodyne F-1800RII som oxå led av problemet. Hade in den för lagning och modifikation, men fick ingen ordning på den. Slutade med att jag sålde den för den brummade alldeles FÖR mycket, typ 3ggr vad HGS-12an gör. Jäkligt synd på en i övrigt ypperlig produkt....

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  23:18:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Ok, jag tog dina punkter som de stod listade.

Brus är ju en sak, överhörning ett annat. Brus finns alltid där, men inte överhörning om man stänger av radion. Jag har endast svag överhörning mellan CD och vinyl så jag lider inte så mycket av det. Antingen hör jag det inte pga brusnivån från vinyl dränker den svaga överhörningen, eller så stänger jag av CDn.

Värre käpphäst för mig är hur fasiken man ska fixa rummet akustikt utan att det ser "för j-ligt" ut.


Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000