HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med bygge av Högtalare!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kiwi
Starting Member

11 Posts

Posted - 2002/07/29 :  18:16:36  Show Profile Send kiwi a Private Message
Hej alla glada Högtalar byggare...
Nu är det dax att bygga nya Golvhögtalare... Och eftersom jag inte har byggt några sådana förut så skulle jag vara tacksam om jag kunde få lite hjälp... Efter lite letande och frågande har jag kommit fram till vilka element jag ska andvända.. Det ska bli två 6,5" bas/mid i varje låda och en tweeter.. Förmodligen blir det ett par Vifa Xt-line xg18wh 00-08 http://www.d-s-t.com/vifa/data/xg18wh00-08a.htm i varje låda och en Vifa D25AG-35-06 diskant http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=256 ..
(kom gärna med tips om ni tycker att jag ska andvända andra element)

Att lösa delningsfilter frågan blir en senare sak... Men jag skulle vilja ha lite råd om hur jag ska konstruera själva lådan.. Materialet blir 2*16mm MDF.. Lådan skall vara runt en meter i höjd och ja... Alltså se ut som en Golvhögtalare i största allmänhet..
Jag ska skulle vilja ha lite tips om hur man ska göra med placeringen av elementen på baffeln.. Jag hade tänkt att bara sätta elmenten på en rad med diskanten högst upp och sen sätta basarna efter varandra med lite lagom mått. Har det stor betydelse hur jag placerar elementen på baffeln? Jag har sett att vissa har satt basen och tweeten högst upp och den andra basen längst ner i botten.. vad har det för fördelar?? Vissa bygger med en "sandlåda" i botten är detta för att minska resonaserna? Vad ska man tänka på om man bygger med en sådan.. Tjaaaa jag är tacksam för alla tips jag kan få asså.. Jag har byggt Basar förut men alldrig gett mig på ett par "hifi" högtalare... Såå all hjälp jag kan få mottages så gärna...

En liten höna ska inte värpa ett för stort ägg för då kan den bli splapp i baken..

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/07/29 :  18:40:53  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tja... lite tips kan du nog få av många här.

Elementplaceringen, både absolut och relativt varandra tror jag kan påverka mycket!

Vissa säger att frontbaffeln ska vara något tjockare än de andra väggarna. Varför göra en sandwich i två lika tjocklekar? Bättre att ta två oliktjocka (12 och 8 mm om det finns) och limma ihop med dämplim.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

kiwi
Starting Member

11 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:12:06  Show Profile Send kiwi a Private Message
Oke.. Men hur ska man då placera dem för det "bästa" ljudet?? Hur ändras ljudet beroende på hur elementen placeras på baffeln???

Hmm varför ska man bygga med olika tjocklekar?? Måste ju va bättre med tjockare?? byggde min 82l subba med 2*16mm utan några stag Det vart hur jävla stabilt som hällst!! Vad har man en sån där sandwich låda till????

Hur ska jag dela in kammarna? en separat till diskanten och en varsin till basarna, eller en och samma till basarna med separat diskant??

Några avancerade konstruktioner är inget hínder (tvärt om) Detta ska bli ett riktigt seriöst bygge ;)

Som sagt alla tips är välkommna.. Ge gärna bilder på era egna golvhögtalar konstruktioner!!!

En liten höna ska inte värpa ett för stort ägg för då kan den bli splapp i baken..
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/30 :  14:29:20  Show Profile Send matson a Private Message
Hej!
Varför inte välja en konstruktion som redan är utprovad och klar?

Det blir inte bättre för att det är tjockare utan det handlar om att få lådan att "äta" vibrationerna. Använder du 2 olika tjocklekar så har dom olika resonanser vilket hjälper till. Dämplim mellan så blir det ännu bättre. Använd "mjukt" trä(spånskiva/MDF) till sidoväggar och topp och botten.
Rygg och baffel kan du göra en sandwich av Plywood och MDF/Spånskiva.
Stag av Plywood.
Du behöver ingen egen låda för diskanten och för basarna beror ju helt på vad det är för konstruktion det är frågan om!
Håll elementen tätt ihop!
Men välj en färdig konstruktion helst där allt jobb redan är gjort, sen kan du gå utanför "mallen" lite grann....
Skall du göra något eget och vill få ett bra resultat rekommenderas inköp av en del böcker och tillgång till mätsystem.

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/30 :  16:25:31  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej k!


Om du inte redan har gjort det?, pröva ett,-4th Order LiRi-Filter.







PS, vad spelar det för roll??, då det ju enbart resulterar i en, än enklare
v-procedur samt, strikt emotionellt för h, även avlastar h ifrån den
presumptiva panikångest ett dylikt scenario ju eventuellt kan skapa, och
där också tvångstankar ikring/inför 1st alltför volymmaxat( ä, ed), återigen
börjar göra sig redo inför påtvingandet utav sin envetna påminnelse... elle??



Mvh A.
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/07/30 :  16:35:46  Show Profile Send celef a Private Message
Seriefilter verkar mkt poppis, LC Audio's skall ju fungera med alla (?) bättre element, AV Reality's är annars en revolution (!?) - bara att testa!

Go to Top of Page

freka
Starting Member

18 Posts

Posted - 2002/08/02 :  08:08:36  Show Profile Send freka a Private Message
Om man är nybörjare tror jag att det är vettigt att följa ett beprövat kit istället för att fundera ut en egen design. Jag hade iaf fullt upp med själva byggandet utan att därtill behöva bekymra mig om hur låda, filter etc. ska utformas.

http://www.audiocomponents.nl/speakers/vifa/vifa_eng.htm finns flera trevliga kit med Vifa-element. Har dock inte byggt någon av dem själv.

Go to Top of Page

kiwi
Starting Member

11 Posts

Posted - 2002/08/02 :  20:27:27  Show Profile Send kiwi a Private Message
Freka - Jag förstår vad du säjer... men att snickra ihop lådan är inga problem... Jag har byggt ett antal lådor tidigare (bara inga golvhögtalare) det har blivit en del basar...
bland annat den här: http://www.dvdforum.nu/galleri/index.asp?act=sa&id=1386&user=8257
Så jag är ingen n00b på att bygga lådor utan jag undrar mäst om själva konstruktionen!!!

En liten höna ska inte värpa ett för stort ägg för då kan den bli splapp i baken..
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/04 :  00:06:44  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Hej alla glada Högtalar byggare...
Nu är det dax att bygga nya Golvhögtalare... Och eftersom jag inte har byggt några sådana förut så skulle jag vara tacksam om jag kunde få lite hjälp... Efter lite letande och frågande har jag kommit fram till vilka element jag ska andvända.. Det ska bli två 6,5" bas/mid i varje låda och en tweeter.. Förmodligen blir det ett par Vifa Xt-line xg18wh 00-08 http://www.d-s-t.com/vifa/data/xg18wh00-08a.htm i varje låda och en Vifa D25AG-35-06 diskant http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=256 ..
(kom gärna med tips om ni tycker att jag ska andvända andra element)

Att lösa delningsfilter frågan blir en senare sak... Men jag skulle vilja ha lite råd om hur jag ska konstruera själva lådan.. Materialet blir 2*16mm MDF.. Lådan skall vara runt en meter i höjd och ja... Alltså se ut som en Golvhögtalare i största allmänhet..
Jag ska skulle vilja ha lite tips om hur man ska göra med placeringen av elementen på baffeln.. Jag hade tänkt att bara sätta elmenten på en rad med diskanten högst upp och sen sätta basarna efter varandra med lite lagom mått. Har det stor betydelse hur jag placerar elementen på baffeln? Jag har sett att vissa har satt basen och tweeten högst upp och den andra basen längst ner i botten.. vad har det för fördelar?? Vissa bygger med en "sandlåda" i botten är detta för att minska resonaserna? Vad ska man tänka på om man bygger med en sådan.. Tjaaaa jag är tacksam för alla tips jag kan få asså.. Jag har byggt Basar förut men alldrig gett mig på ett par "hifi" högtalare... Såå all hjälp jag kan få mottages så gärna...

En liten höna ska inte värpa ett för stort ägg för då kan den bli splapp i baken...



Hej Kiwi du skriver att du vill bygga golvhögtalare
då kanske detta kan vara något www.royaldevice.com

med vänlig hälsning Arcam



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000