HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Antique Sound Lab - Orchid
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/09 :  13:55:17  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Tänkte skriva några rader om en rörförstärkare som robban (http://www.klubben.net) hade med sig hem till mig när han, Knoppen och Niklas Nord besökte mig för några veckor sedan. Nedan är således en sammanställning av de anteckningar som jag gjorde när jag under ungefär två veckors tid testade rörförstärkaren ...

Som bakgrund kan jag nämna att jag under en längre tid haft funderingar att driva mina diskanthorn med en rörförstärkare. Detta eftersom jag fått en hel del e-post från människor som påpekat det förträffliga i att använda rörförstärkare i kombination med hornhögtalare . Debatten om rör vs transistorer är på inget sätt helig för mig. Jag har genom åren använt både rörförstärkare och transistorförstärkare av varierande sort och kvalitét och jag anser att båda teknologierna har sina för- och nackdelar. Vad man föredrar är en fråga om tycke och smak ...

Rörförstärkaren som jag testade var en en Antique Sound Lab med modellbeteckningen Orchid. Förstärkaren är av integrerad typ har enligt tillverkaren nedanstående specifikationer:

Output power: 2 x 3.2W
Frequency Response at 1W: 23Hz-27000Hz ± 1dB
Frequency Response: 25Hz-27000Hz ± 1dB
Distortion at 1W: <2.5%
Distortion at full power: <5%
S/N ratio: 75dB
Input impedance: 100K
Output impedance: 4,8,16 ohms
Power request: 85W maximum
Input sensitivity: 500mV
Fuse: 3A slow-blow
Chassis: finish Steel
Net weight: 16Kg



Förstärkaren ska enligt tillverkaren vara framtagen för högtalare med hög känslighet varpå det är extremt viktigt att den har ett lågt egenbrus. En högtalare med hög känslighet återger naturligtvis en förstärkares egenbrus tydligare än en som har lägre känslighet. I fallet med mina diskanthorn så har jag upplevt åtskilliga förstärkare som inte alls fungerar bra med dem p.g.a att egenbruset från förstärkaren upplevs för kraftigt för att det ska vara behagligt. Det var därför extra intressant att se hur rörförstärkaren skulle uppföra sig när det gällde dess egenbrus.

En annan faktor som var väldigt intressant var att se om förstärkarens uteffekt på 2 x 3.2w var tillräcklig för att driva mina diskanthorn till acceptabla ljudnivåer. Mina diskanhorn har en "rå" känslighet på runt 112dB/1W/1m men p.g.a att jag använder en frekvenkorrigerande krets så ligger känsligheten istället runt 106dB/1w/1m. Frekvenskorrigeringen behövs för att få en utsträckt frekvensgång upp mot ca 20kHz.

Inkopplingen av förstärkaren gick tämligen lätt även om jag till en början hade en del problem med brum och andra otrevliga störningar. Brummet och störningarna visade sig bero på dels jordslingor och dels störningar från mitt elnät. Jordslingorna gick att eliminera genom att koppla rörförstärkaren till ett ojordat eluttag (eller koppla bort mina två Levinson-steg från anläggning ). Störningarna från elnätet eliminerades genom att driva rörförstärkaren via en UPS ... Efter dessa "tweaks" så var egenbruset från rörförstrkaren faktiskt väldigt svagt. Störningarna som jag har på elnätet påverkar de allra flesta elapparater som jag har inkopplade i mitt hus ... på ett eller annat sätt ... Det är otroligt irriterade!



Hur lät då rörförstärkaren i min anläggning ... De första lyssningsintrycken var överlag väldigt positiva. Detta hänger nog samman med att jag i början spelade ganska mycket jazz och akustisk musik när jag testade den. Just jazz som musiktyp verkar passa förstärkaren som handen i hansken. På spåret "Isn't it a pity", från Stacy Kent's album "Dreamsville", så låter Stacy's röst både rent och naturligt. Balansen mellan hennes röst och pianot som klingar i bakgrunden ger nästan en kuslig känsla över att hon faktiskt befinner i rummet ! Skillnaden mellan rörförstärkaren och det slutsteg, ett Mark Levinson No.331, som jag i normala fall använder till mina diskanthorn är inte så stor i detta avseende. Däremot så hade rörförstärkaren ett helt annat lugn i ljudet än vad Levinson-steget hade.

Just den lugna ljudkaraktären som rörförstärkaren hade verkade bidra till att harmonier och övertoner som finns i vissa akustiska instrument framhävdes så att de lät "mer musikaliskt" ... Ett annat musikexempel där detta framhävdes var bl a på låten "Exhausted" med Eric Borelius. Jag gillar verkligen gitarrspelet i denna låt och med rörförstärkaren blev ljudet mjukare och mindre "elektriskt" än med mitt ordinarie slutsteg. Mitt ordinarie slutsteg låter visseligen renare än vad rörförstärkaren gör så vad man föredrar i detta fall är nog en fråga om tycke och smak .

Ytterligare ett musikexempel där slutsteget visade fina kvalitér var när jag lyssnade på albummet "Kind of blue" med Miles Davis. En rolig detalj med denna inspelning är att den är av väldigt bra kvalitet trots att den gjord så tidigt som 1959 . När jag började spela denna skiva med rörförstärkaren inkopplad så blev både blåsinstrument och pianoljud mjukare i karaktären. Udden fanns fortfarande där i ljudet även om den inte alls var lika vass längre. Jag gillade verkligen ljudet och blev sittandes i flera timmar med olika Miles Davis skivor ...

So far, so good ... Men lät all musik bra med rörförstärkaren? Det bör nog påpekas att det egentligen inte var något som lät direkt dåligt med rörförstärkaren. Däremot så upplevde jag ibland att musik med lite mer komplex ljudkaraktär hade en tendens att bli aningen "grötig". Ett exempel på när detta fenomen uppståd var bl a när jag spelade Kent's senaste album; "Vapen och ammunition". De flesta låtarna på detta album tyckte jag lät tämligen "grötigt" och ansträngt i jämförelse med mitt ordinarie slutsteg. Om man lyssnar på rörförstärkaren utan någon annan referens så kommer man förmodligen inte märka detta. Jämförelsen som jag gjorde med mitt ordinarie slutsteg avslöjade dock en klart hörbar skillnad i renhet ...

Angånde de frågetecken som jag hade kring rörförstärkarens låga uteffekt så visade sig faktiskt uteffekten räcka ganska bra till att lyssna på musik vid måttligt höga ljudnivåer. Jag upplevde dock att förstärkaren var lite för effektsvag för att användas när jag tittade på film eller om jag ville dra på lite extra när jag lyssnade på musik. Jag är fanatiskt förtjust i Hong-Kong action och gillar att vrida upp volymen ganska mycket i dessa fall ... Pressade man förstärkaren till dessa nivåer så klippte den tyvärr. Den klipper dock mjuk så det förligger nog väldigt liten risk för att den skadar några högtalare.



Sammanfattningsvis så måste jag nog erkänna att jag blev väldigt imponerad av denna charmiga rörförstärkare! Byggmässigt så finns det inte så mycket att klaga på då förstärkaren är väldigt välbyggd och gedigen. Med en uteffekt på 2 x 3.2w så kan förstärkaren kanske uppfattas som lite klen men för högtalare med hög känslighet så fungerar den faktiskt riktigt bra på "normala" ljudnivåer. Ljudmässigt finns inte heller mycket att klaga på även om ljudet har en liten tendens att bli en aning "grötigt" i samband med lite tyngre och mer komplex musik. Detta märktes ganska tydligt vid en direkt jämförelse med mitt ordinarie slutsteg. I jämförelse med mitt ordinarie steget så lät däremot rörförstärkaren mer lugnt och harmonisk. Ljudkaraktären passade väldigt bra till bl a jazz, akustisk musik och viss typ av elektronisk musik där det tycktes "svänga" lite mer om ljudet. Jag blev väldigt inspirerad av ljudet från rörförstärkaren så jag kommer nog definitivt testa flera rörförstärkare framöver

Oj det blev en ganska mycket text ... Nu hinner jag nte skriva med för nu börjar snart eftersändningen från Australiens Grand Prix i Formel-1 så nu gäller det att bänka sig framför TV'n

P.S.
Mer information om Antique Sound Lab och deras produkter kan fås av robban, http://www.klubben.net ...
D.S.



Kringutrustning:


Högtalare: Enorma PA-lådor med JBL Pro element
Slutsteg: Rotel RB-991
Slutsteg: Mark Levinson No.331
Slutsteg: Mark Levinson No.336
Försteg/Acktivt Filter: Harmony Design
CD/DVD/SACD-spelare: Philips DVD-963SA
Signalkabel: Cordial (balanserad)
Signalkabel: RG-62 (obalanserad)
Högtalarkabel: Harmonic Technology Pro-11
Högtalarkabel: QED Genesis Silver Spiral
Nätfilter: PS-Audio Utimate Outlet
Nätfilter: Invensys Powerware 9125RM



Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/11 :  01:43:49  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej
Trevliga prylar du har NERIKS men det har jag iof sett innan i en annan tråd.Såg att du skaffat dig en phillips kombispelare.Vad tycker du om den?
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/11 :  09:11:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
EAR,

Jo, det stämmer att jag skaffat en kombispelare ... Jag var tvungen att snabbt hitta något nytt eftersom min gamla DVD/CD spelare gick sönder ... som tur var ... Har länge gått runt och funderat på en CD i form av en S1 eller Mark Levinson No.390S men min nuvarande ekonomi tillät inte några sådana investeringar. Valet blev därför en Philips DVD-963SA (tror jag den heter ). Faktum är att jag tycker den låter riktigt bra. I jämförelse med min gamla spelare så har den framför allt en renare bas. Dessutom så tycker jag ljudet har blivit "bredare" ... men jag kanske inbillar mig . En stor nackdel med spelaren är dock att den är ENORMT seg när man hoppar mellan olika spår på en CD!


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/11 :  11:03:23  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej Neriks
Har själv lite funderingar åt det hållet med ev en Phillips DvD kombi
Får nog ta och provlyssna den framöver.
Kul att du gillade rörstärkaren.Visst är det lite speciellt med rörhäckar
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/11 :  11:41:57  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Kul att du gillade rörstärkaren. Visst är det lite speciellt med rörhäckar


EAR,

Ja, jag kan hålla med om att det är faktiskt vilar något speciellt över rörförstärkare. Det som jag tycker är kul med rörförstärkare är att de oftast låter väldigt charmigt samtidigt som många rörförstärkare är väldigt vackra

I samband med att jag lämnade tillbaks Orchid-förstärkaren till robban (http://www.klubben.net) så fick jag låna en lite kraftigare rörförstärkare av samma märke. Ska bli intressant att se hur denna rörförstärkare låter i jämförelse med Orchid-förstärkaren ... Av det lilla som jag hittills hunnit lyssna på den "nya" rörförstärkaren så kan jag avslöja att den verkar låta mycket bra även den

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/12 :  01:56:44  Show Profile Send copland a Private Message
Är det månne AQ-1001 DT du ska provlyssna?
Var på Veteran-hifi idag och skulle kika på den, men den var utlånad.
Lyssnade en stund på MG-SI15 istället och det lät lovande. Fin och kontrollerad bas.

/Manne

Mann
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/12 :  18:45:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Är det månne AQ-1001 DT du ska provlyssna?

copland,

Ja, det är AQ-1001 DT som jag har hemma för provlyssning


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/20 :  08:26:09  Show Profile Send copland a Private Message
Har du hunnit lyssna på AQ-1001 DT?

Är ganska sugen på förstärkaren i fråga och är därför intresserad av andras uppfattning. Ska ta mig tid att lyssna ordentligt själv endera dagen...

/Manne

Mann
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/21 :  00:14:26  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Har du hunnit lyssna på AQ-1001 DT?

Är ganska sugen på förstärkaren i fråga och är därför intresserad av andras uppfattning. Ska ta mig tid att lyssna ordentligt själv endera dagen...


copland,

Ja, faktiskt! ... Hinner dock inte skriva så mycket för tillfället eftersom jag och min fru fick en liten son för några dagar sen ... Jag återkommer med några kommentarer runt AQ-1001 DT när det lugnat ner sig lite på hemmafronten

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/21 :  00:55:02  Show Profile Send copland a Private Message
Grattis!


Mann
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/03/21 :  18:49:38  Show Profile Send EAR a Private Message
Grattis Neriks!!!
Första barnet?
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/21 :  19:37:40  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Tack grabbar!

quote:
Första barnet?

Ja, det är första barnet ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog


Edited by - neriks on 2003/03/21 19:39:31
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/21 :  20:39:20  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
copland,

Angående din tidigare fråga om jag hade hunnit lyssna något på AQ-1001 DT så kan jag ge följande lilla utlåtande ...

I jämförelse med Orchid så klarar AQ-1001 DT naturligtvis att prestera högre ljudtryck vilket jag, inte helt oväntat, upplevde som den största skillnaden mellan dem! Annars så återfinns mycket av den fina ljudkvalité som jag upplevde med Orchid förstärkaren även i denna eminenta rörförstärkare. Den har dock lite kraftigare egenbrus än Orchid. Eftersom jag primärt testade AQ-1001 DT tillsammans med mina diskanskthorn så upplevdes egenbruset till en början aning kraftigt p.g.a hornens höga känslighet. Vid en närmare granskning så visade sig dock egenbruset egentligen inte vara något större problem ... även om jag fortfarande upplevde det som kraftigare än med Orchid. Problemet låg i de signalkablar, av sämre kvalitét, som jag använt till en början. Det brus som jag således trodde var förstärkarens egenbrus var i själva verket störningar som absoberats av signalkablaget .



Som jag redan antytt så lät AQ-1001 DT väldigt snarlikt Orchid förstärkaren. Det är dock svårt att peka på egentliga skillnader eftersom jag inte hade tillgång till båda rörförstärkarna samtidigt. Istället fick jag förlita mig på att jämföra förstärkaren med mitt Mark Levinson No.331 (och även Mark Levinson No.336) ... vilket kanske inte är helt rättvist. Hur som helst så låter AQ-1001 DT, i likhet med Orchid, lungnare och mer harmoniskt än No331:an. No.331:an har dock en renhet i ljudet vilket rörförstärkarna har lite svårt att tävla med. Renheten gör dock att No.331 låter aningen hårt och vasst i en direkt jämförelse med rörförstärkarna. Denna egenhet får till följd att vissa typer av musik låter helt underbart på rörförstärkarna medan andra typer av musik kan låta lite "grötigt".

Sammanfattningsvis så tyckte jag AQ-1001 DT var en väldigt trevlig rörförstärkare. I jämförelse med Orchid så ger den mycket mer effekt vilket jag tyckte var bra. Byggkvalitén kan man absolut inte klaga på och jag tycker inte heller man kan klaga speciellt mycket på förstärkarens ljudmässiga egenskaper. Gillar man ett lungt och harmoniskt ljud så tycker jag definitivt man ska lyssna lite på AQ-1001 DT

Specifikationer för AQ-1001 DT:

Output power: 2 x 50W
Frequency Response at 1W: 15Hz-23000Hz ± 1dB
Frequency Response at full power: 23Hz-24000Hz ± 1dB
Distortion at 1W: <0.1%
Distortion at full power: <3%
S/N ratio: 83dB
Input impedance: 100K
Output impedance: 4,8 ohms
Power request: 340W maximum
Input sensitivity: 400mV
Fuse: 5A slow-blow
Chassis finish: Steel
Net weight: 19Kg


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

copland
Member

111 Posts

Posted - 2003/03/22 :  15:21:07  Show Profile Send copland a Private Message
Tack för trevlig läsning!
Hoppas jag inte stressade fram en recension...
Får väl komma mig för att provlyssna själv någon dag. Har ju ingen bebis att skylla på...

Är det en bar du har i lyssningsrummet förresten?
Det gillar vi!


/Manne

Mann
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/22 :  19:13:57  Show Profile Send brumel a Private Message
Orchid. Är det den som Robban demar med sin skivspelare? Den är väldigt fin.

Don´t fear the reaper
Go to Top of Page

Danne
Member

67 Posts

Posted - 2003/03/23 :  12:28:50  Show Profile Send Danne a Private Message
neriks

Får man fråga vilka signalkablar det var som gav dig mer brus?



/Danne
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/25 :  00:00:10  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Danne,

De signalkablar som gav mest störningar var av den typ som vanligtvis levereras med billigare CD-spelare och annan signalelektronik. Dessa kablar visade sig väldigt känsliga för yttre störningar ... vilket kanske inte var helt oväntat


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/25 :  01:40:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Men det var inte RG 62 som brusade. Eller?

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/03/25 :  07:58:52  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Men det var inte RG 62 som brusade. Eller?


brumel,

Det kanske var dumt av mig att skriva 'brus' eftersom det snarare rörde sig om ett irriterande surr ... och kanske lite brum . Som svar på din fråga så blev det faktiskt bättre när jag bytte till signalkablage baserat på RG-62 kablar


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000