HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 "s"-ljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:14:47  Show Profile Send fredde a Private Message
Hejsan alla. Har problem med "s" ljuden på vissa låtar. Rummet är väldämpat med mattor på golvet och har två soffor samt två välfyllda bokhyllor. Rummet är rektangulärt och ca 25 kvadratmeter.

Jag har LINN Genki, Kollektor, två LK 85 samt aktiva Tukan på Kan stativ.

Någon som har en bra ide hur man skall få bort dessa, det är inte inspelningen eftersom en kompis till mig med betydligt bättre anläggning inte har dessa problem på dessa skivor. Har provat med fler mattor, hängt upp diverse filtar och mattor lite överallt i rummet men inget hjälper.

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:16:16  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Ett par rejäla ryamattor på högtalarna kanske

Hur är det på kabelsidan?

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:18:34  Show Profile Send fredde a Private Message
Jag har hela golvet fullt med mattor av det tjockare slaget. Signalkablar har jag LINN:s silverkabel samt ett par av de svarta. Högtalarkablar har jag LINN:s K400
Go to Top of Page

Jakob_S
Member

665 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:21:28  Show Profile Send Jakob_S a Private Message
fredde! kör du tukan aktivt kan du väl dämpa diskanten på delningsfiltret, eller? (jag TROR du kan det åtminstone)

//Jakob

Hifi handlar inte om att veta - det handlar om att känna.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:22:41  Show Profile Send n00b a Private Message
Är inte någon expert på linn, men vissa inspelningar är essiga helt enkelt.

Vissa högtalare är kännsligare än andra

Vissa har mer eller mindre ont av essiga ljud

Är det inspelat essigt så låter det essigt =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:22:50  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Ibland kan silverkablar ge en väldigt "ljus" diskant, kan tänka mig att det i kombination med karaktären på din utrustining kan ge det problemet. Kanske prova en kopparkabel istället för silver kabeln?
Kostar inget att prova.

C
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:25:55  Show Profile Send fredde a Private Message
Jo, man kan dämpa diskanten och det har jag provat men problemet sitter inte där. Klangen på systemet är kanonbra, det är inte så att det låter för ljust eller så utan det är rummet som förstärker ett visst frekvensområde som gör att vissa skivor blir outhärdliga. Jag har hållt på med HIFI ett bra tag (10 år) och jag har aldrig haft detta problem förut. Måste säga att jag går bet på att lösa problemet själv...
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:30:18  Show Profile Send fredde a Private Message
Vissa inspelningar har en essig karaktär det vet jag, men det låter inte som det ska, en kompis till mig sitter med Ikemi, Kollektor, Klout, Espek och upplever dessa inspelningar som de skall upplevas, dvs "s" ljud som inte slår över och tar över ljudbilden. Det låter helt enkelt onaturligt hos mig, dessa problem blev jag varse om då jag senast uppgraderade till aktivt, allt blev bättre men tyvärr så kom dessa "s" ljud med på köpet.
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/04 :  19:32:34  Show Profile Send fredde a Private Message
LINN:s silverkabel är inte en kabel gjord av silver utan en kopparkabel för 3000 kr som helt enkelt pga av färgen på höljet kallas för "silverkabel"
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/04 :  22:42:24  Show Profile Send brumel a Private Message
Hej!
Jag har inte upplevt Linnutrustning som särskilt "essig", snarare tvärtom men det kan ju ha att göra med att jag har sämre grejor och inte hör alla detaljer i inspelningen.

Vissa inspelningar är helt enkelt bedrövliga därför att dom är gjorda att låta häftigt på en vanlig svensson-mikrostereo med sunkig diskant och obefintlig bas.

Kanske du lyssnar på vanlig kommersiell pop. Beware-den kan låta illa men det är inte anläggningens fel. Och röster är naturligt "essiga". Särskilt dom mickade. Viktigt är dock att s-ljuden är tydliga, inte frasiga och mjukt splashiga.

En engelsk talare skiljer tydligt på "his" med tonande hizzz och "hiss" (som förövrigt betyder: överbetonad diskant) som uttalas med ett tunnt s-ljud.
Om alla s-ljud låter likadant är diskanten inte av bästa märke på högtalaren.
Det är min bestämda uppfattning.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2003/03/05 :  15:14:18  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag misstänker också att någon del (eller flera) är skyldiga till detta, och högtalarna ligger nog högst upp på listan. Du har helt enkelt hittat en punkt som går att förbättra i nästa system.
Jag har också hört dåliga kablar skapa samma effekt, de liksom drar ut själva s-ljudet så att det blir mer markerat än vad som finns på inspelningen. Kanske inte troligast men fullt möjligt.
Det ända sättet att veta är att låna hem alternativ så att du kan ta reda på felande länk. Bli kompis med en handlare och var lojal så får du hjälp.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/05 :  15:23:19  Show Profile Send brumel a Private Message
Sen kan man ju testa de aktiva korten om dom fungerar, alt är inställda på rätt sätt.
Aktiva kort kan man väl byta om dom är kass osså.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2003/03/05 :  15:48:08  Show Profile Send KingX a Private Message
"S" ljud e juh bekant jajamen

o vissa inspelingar lider verkligen av det..
kär själv med Canton ERGO SC-L o Amplifix o det gav rejält upphov till "s" ljud tills jag sprang på ett par kablar från IXOS.. inget märkvärdigt som så.. men jag testa o ta hem 2 sådana o kopplade in till Cantons medföljande rums korrigerare.. o vola.. vilken skillnad..
Det gjorde verkligen susen..både i ljudets helt o "s" ljuden e långt ifrån så påträngande som tidigare..

så ett tips från mig e att faktiskt testa olika signalkablar..
det e sådan skillnad från anläggning till anläggning så att ge tips e näst intill omöjligt.

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/03/05 :  15:50:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Fredde, jag tror att högtalarnas frekvensrespons behöver mätas upp. Man hoppas ju att när man går från ett passivt system till ett aktivt så ska det vara samma frekvensgång, men det verkar ju som om något gått galet i detta fallet. Alternativt så är det så att Linn medvetet gett den aktiva versionen en annan klang för att skillnaden mellan passiv och aktiv version klart och tydligt ska framgå vid butiksdemo. Eller så har de struntat i att göra korrekt baffelkompensering. Men sådana hypoteser blir bara spekulationer tills man kan göra riktiga jämförelser av frekvensgången.

Förresten när det gäller aktiva system så kan ju nivån justeras sperat för varje register, det kan ha blivit fel. Det är lurigt med frekvensgång, för man kan omedvetet vänja sig vid förvånansvärt stora avvikelser. Men men, det viktigaste är nog att kolla frekvensgången passivt och aktivt driven och jämföra.



Johan.




Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/05 :  18:38:05  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vild gissning: Tror att det är offaxisresponsen har en dip i runt 2 kHz, vilket ger en rumskurva som har för mycket diskantenergi relativt 2 kHz -> vasst ljud.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/05 :  18:40:52  Show Profile Send fredde a Private Message
Har du något bra tips hur man får bort detta (Thomas A)?
Go to Top of Page

HPW
Member

370 Posts

Posted - 2003/03/05 :  20:45:20  Show Profile Send HPW a Private Message
Prova att låna hem ett bättre försteg och se om det ändras. Jag provade min Ikemi mot linns nya försteg, tyvärr för dyrt för mig men jag var överraskad hur mycket bättre allt blev. Det kan vara så att när du kör aktivt så " hör du" hur fronten låter och måste byta upp dig på delar tidigare i kjedjan för att balansera det hela.

Problemet liknar det där med att man har ett bord som vickar och man börjar kapa lite på ett ben .....

Rundgång & Omgång
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/05 :  22:56:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
fredde,

jag jobbar på det problemet själv med mina DIY monitorer. Prova klipp till en bit filt med ett hål i som passar runt diskanten. Prova sen med två-tre lager så att den sticker upp 2-4 mm (runt själva domen, om det är en sådan diskant du har). Om det är problemet kan det kanske hjälpa, men jag kan inte garantera något.

Det kan göra att diskanten blir något lägre i totalnivå när det gäller energin i rummet, du kan behöva justera diskantnivån något i filtret sedan (om inte on-axis responsen var rak från början).

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Brosk
Member

426 Posts

Posted - 2003/03/06 :  20:53:52  Show Profile Send Brosk a Private Message
Intressant Thomas A. Carlsson OA-serien har ju ngt liknande, och en del andra högtalare som jag tyckt låtit bra i toppen, tex Spica TC50. Var hittar man sån där tjockefilt?
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/06 :  21:00:03  Show Profile Send fredde a Private Message
Tackar för alla tips. Förstår att det är svårt att ge tips om man inte hört problemet själv. Skall in på butiken i morgon och höra mig för lite, lyssna på dessa skivor där på lite olika system och se om jag kommer fram till något.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/03/06 :  22:24:23  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Brosk,

Gamla Snell, Dunlavy och även kanske Ino (?) använder väl lite dämpfilt också.

Har ingen tjock filt utan tar flera lager av vanlig hobbyfilt. När jag provat ut ska jag försöka få tag i rätt dimension. Du kan läsa mer om det på DIY forumet.

Y

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  19:06:36  Show Profile Send fredde a Private Message
Har nu löst problemet!

Det var ett par dåliga lödningar på högtalarkablarna som var orsaken. Efter många timmars letande och funderande visade det sig vara det jag minst misstänkte. Lödde om dessa och vips så var problemen borta. Tips är alltså att kolla alla lödningar så att dessa är bra, även om det inte är några direkt missljud så blir det en allmän uppgradering att förbättra dessa om de inte är riktigt bra.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/03/16 :  20:37:23  Show Profile Send yalpa a Private Message
å fan, det skulle jag aldrig trott! Mest för att jag har asdålig kontakt vid delningsfiltret, men inga s-ljud...så fel man kan ha ibland...
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/03/16 :  20:39:33  Show Profile Send brumel a Private Message
Hm jag vet inte vilka kablar du har men var det butiken som lödde på kontakter åt dig är det väl dom som borde fixa det.
Trevligt iaf att det bara var en bagatell!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

fredde
Member

328 Posts

Posted - 2003/03/16 :  22:10:14  Show Profile Send fredde a Private Message
quote:
å fan, det skulle jag aldrig trott! Mest för att jag har asdålig kontakt vid delningsfiltret, men inga s-ljud...så fel man kan ha ibland...


Jag var i kontakt med High Fidelity i Stockholm där jag köpte högtalarna och de sa direkt att jag skulle kolla alla lödningar, särskilt på signalkablarna men även på högtalarkablarna. Signalkablarna var det inget fel på men lödningarna på kontakterna till högtalarna var under all kritik. Jag har bytt högtalarkablar alldeles för många gånger och har haft K400 ett flertal gånger. Historien om just det här paret K400 orkar jag inte gå in på men de har haft många ägare och jag har inte haft dem så länge. Det var när jag gick upp aktivt på högtalarna för några veckor sedan som jag märkte att något var fel. Men skall jag vara ärlig så förstår jag att det blev vissa defekter (om än små, men det krävs så lite vid inspelningar som i grunder är lite essiga) som lödningarna såg ut. De var inte alls bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000