HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Stereophile "avrättar" Jazz at the pawnshop!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2003/02/28 :  23:48:15  Show Profile Send ulf a Private Message
I senaste numret skriver man på sidan 38: Jazz at the Pawnshop deserves every rotten thing that has been, or ever will be, said aboiut it:If you are shopping for hifi gear and a salesman suggest giving it a spin, go someplace else.
Artikeln handlar om Audiophile skivor med dåligt muskialisk innehåll. Jag har tidigare stött på den åsikten i USA att denna skiva innehåller Muzak jazz. Jag har alltid gillat denna skiva men jag är ingen jazzexpert. Kan inte våra svenska storheter spela Jazz? Jag kan dock glädja mig med att Kanadensiska HIFI tidingen UHF har den som referenskiva och verkligen tycks gilla även musiken. Men kanske inte heller Kanadenasare förstår sig på jazz?

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2003/03/01 :  11:00:19  Show Profile Send mace a Private Message
Hmm ? Jag gillar den

Kanske det var G.W.Bush som skrev artikeln

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

pekka
Member

190 Posts

Posted - 2003/03/01 :  23:26:36  Show Profile Send pekka a Private Message
Jag såg en intervju med Dompan där han inte alls kunde förstå
att den skivan fått sån berömmelse.
Han tyckte tydligen inte att den var så märkvärdig själv.

PEKKA
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/03/02 :  08:44:33  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Jag tyckte artikeln var av typen "Sluta lyssna på ljud, lyssna på musik istället". Vi har samma inlägg på detta forum då och då som försöker provocera. Det är klart att det skapar mer debatt när han, Art Dudley, kritiserar "etablerade" välanvända referenser än om han inte gjorde just det

Ett annat mycket märkligt uttalande han gör är när han skriver att Skandinaver inte kan spela New Orleans Jazz hur bra musiker de än må vara, menar han att jag måste vara från New Orleans också för att kunna lyssna på den musiken Måste jag ha koll på musikerns rötter innan jag köper en cd eller vad menar karln med detta
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/03/02 :  15:36:46  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jazz at the Pawnshop är i.o.f.s. ett riktigt sömnpiller, hur bra ljudet än är.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/03/03 :  10:07:27  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Har nån en länk till artikeln?

/P
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2003/03/03 :  23:54:45  Show Profile Send ulf a Private Message
Ingen som håller med mig att musiken är mycket bra?
Uttalandet att Skandinavier inte kan spela N Orleans jazz har de dessutom i fetstil i inledningen av artikeln.Korkat!
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/03/05 :  14:06:45  Show Profile Send joakim a Private Message
Hets mot folkgrupp skulle det bli om det hade varit i Sverige.

Tänk er rubriken: "Niggers kan inte spela svensk folkmusik" i Hifi&musik.

Jazz är ju en multikultimusik nuförtiden och jag tycker nog att vita musiker kan spela jazz lika bra som färgade musiker. Sedan spelar naturligtvis olika kulturella bakgrunder roll.

Skivan då ... tja jag tycker att den är ganska tråkig...bäst är nog att få höra den gamla goda mekaniska telefonringningen från den tiden när folk fortfarande såg upp till världens bästa Televerket med orange färg och blixtrar och allt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000