Author |
Topic |
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2003/02/28 : 23:48:15
|
I senaste numret skriver man på sidan 38: Jazz at the Pawnshop deserves every rotten thing that has been, or ever will be, said aboiut it:If you are shopping for hifi gear and a salesman suggest giving it a spin, go someplace else. Artikeln handlar om Audiophile skivor med dåligt muskialisk innehåll. Jag har tidigare stött på den åsikten i USA att denna skiva innehåller Muzak jazz. Jag har alltid gillat denna skiva men jag är ingen jazzexpert. Kan inte våra svenska storheter spela Jazz? Jag kan dock glädja mig med att Kanadensiska HIFI tidingen UHF har den som referenskiva och verkligen tycks gilla även musiken. Men kanske inte heller Kanadenasare förstår sig på jazz? |
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 11:00:19
|
Hmm ? Jag gillar den
Kanske det var G.W.Bush som skrev artikeln |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 23:26:36
|
Jag såg en intervju med Dompan där han inte alls kunde förstå att den skivan fått sån berömmelse. Han tyckte tydligen inte att den var så märkvärdig själv.
PEKKA
|
|
|
Mikael2
Member
1431 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 08:44:33
|
Jag tyckte artikeln var av typen "Sluta lyssna på ljud, lyssna på musik istället". Vi har samma inlägg på detta forum då och då som försöker provocera. Det är klart att det skapar mer debatt när han, Art Dudley, kritiserar "etablerade" välanvända referenser än om han inte gjorde just det
Ett annat mycket märkligt uttalande han gör är när han skriver att Skandinaver inte kan spela New Orleans Jazz hur bra musiker de än må vara, menar han att jag måste vara från New Orleans också för att kunna lyssna på den musiken Måste jag ha koll på musikerns rötter innan jag köper en cd eller vad menar karln med detta |
|
|
B Peter
Member
635 Posts |
Posted - 2003/03/02 : 15:36:46
|
Jazz at the Pawnshop är i.o.f.s. ett riktigt sömnpiller, hur bra ljudet än är. |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 10:07:27
|
Har nån en länk till artikeln?
/P
|
|
|
ulf
Member
332 Posts |
Posted - 2003/03/03 : 23:54:45
|
Ingen som håller med mig att musiken är mycket bra? Uttalandet att Skandinavier inte kan spela N Orleans jazz har de dessutom i fetstil i inledningen av artikeln.Korkat! |
|
|
joakim
tom blommorna på spikes!
534 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 14:06:45
|
Hets mot folkgrupp skulle det bli om det hade varit i Sverige.
Tänk er rubriken: "Niggers kan inte spela svensk folkmusik" i Hifi&musik.
Jazz är ju en multikultimusik nuförtiden och jag tycker nog att vita musiker kan spela jazz lika bra som färgade musiker. Sedan spelar naturligtvis olika kulturella bakgrunder roll.
Skivan då ... tja jag tycker att den är ganska tråkig...bäst är nog att få höra den gamla goda mekaniska telefonringningen från den tiden när folk fortfarande såg upp till världens bästa Televerket med orange färg och blixtrar och allt. |
|
|
|
Topic |
|