HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ännu en helsjuk hifiaffärshistoria.....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/27 :  18:04:45  Show Profile Send matson a Private Message
Igår var en kompis till mig inne på en affär i Göteborg för att köpa en Scartkabel. Mannen i kassan plockade då fram någon modell som kostar 850 spänn varpå min polare frågar om dom inte har någon billigare. Då blir det följande dialog:(H=handlaren, P=polare)
H: Billigare? Vad har du för något egentligen?
P: Ehh, en PhilipsTV och ett "hembiopaket"(inköpt mot min(matsons) inrådan!) från JVC.
H: Jaha, var har du köpt detta då?
P: På NetonNet.

Då utbrister handlaren:

Grattis! NetonNet, hur länge tror du grejerna kommer hålla? Lycka till med att få ut det på försäkringen(!!!???)!
Samtidigt som handlaren säger detta så applåderar han, allt för att håna min polare, då det var fullt med folk i affären.....

På måndag ska matson till den affären och vara på sitt absolut krångligaste humör.....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/27 :  18:08:01  Show Profile Send n/a a Private Message
Hahaha... Vilka handlare det finns...


<<Quad-klubben>>
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/27 :  18:22:14  Show Profile Send arcam a Private Message
quote:

Igår var en kompis till mig inne på en affär i Göteborg för att köpa en Scartkabel. Mannen i kassan plockade då fram någon modell som kostar 850 spänn varpå min polare frågar om dom inte har någon billigare. Då blir det följande dialog:(H=handlaren, P=polare)
H: Billigare? Vad har du för något egentligen?
P: Ehh, en PhilipsTV och ett "hembiopaket"(inköpt mot min(matsons) inrådan!) från JVC.
H: Jaha, var har du köpt detta då?
P: På NetonNet.

Då utbrister handlaren:

Grattis! NetonNet, hur länge tror du grejerna kommer hålla? Lycka till med att få ut det på försäkringen(!!!???)!
Samtidigt som handlaren säger detta så applåderar han, allt för att håna min polare, då det var fullt med folk i affären.....

På måndag ska matson till den affären och vara på sitt absolut krångligaste humör.....

Mvh/Mats
'There's a method to my madness'




Jajedamig sådana handlare det finns,
jag skrattade högt här framför computern när
jag läste ovanstående text, nästan som Fawlty Towers/
Pang i bygget... Han borde bli utvisad


Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2002/07/27 :  19:21:46  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag hoppas verkligen att han inte handlade någon scartkabel, och han inte kommer att handla något överhuvudtaget därifrån!

Sten
"En lite trevligare radiohandlare"



Tiden går fort när man ligger i koma (Blackie Lawless - W.A.S.P
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/27 :  19:41:18  Show Profile Send Flint a Private Message
Joo, men det finns många knäppa kunder också. Jag menar inte i det här fallet. Det vet jag inget om men eftersom jag själv har varit "handlare" i drygt tio år så har man fått höra ett och annat. Bygga-själv-folket är värst. Vill bara bevisa att deras prylar är bra så mycket bättre än det som går att köpa. Och dessutom till en fjärdedel av kostnaden.
Om man tar exemplet med kabeltjafset här på forumet. Tänk att få in ett sånt gäng i butiken. Bara att stänga och gå hem för dagen. Det blir i alla fall inget sålt. Man kan inte leva på idealism. Det måste klirra lite i kassan också. Det har kastats lite väl mycket skit på vissa handlare här så jag tänkte komma med ett litet motdrag. Visst finns det rötägg men dom försvinner om ingen handlar av dom.

Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/07/27 :  19:45:02  Show Profile Send macke a Private Message
det värsta (enligt mig) med dessa handlare forutom det som hände matsons vän är att om någon frågar något så får dem fel info.

jag var på elgiganten för ett par år sedan och kollade på dvdspelare(har skett liknande saker på andra ställen).

jag frågade handlaren om den kunde spela cdskivor lika bra som en cdspelare. svaret: dem spelar tom skivor bättre.

detta är ett exempel på hur säkra men del handlare är på sin (ovetande) okunskap.


/Markus

Edited by - macke on 2002/07/27 19:47:2
Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/07/27 :  19:55:19  Show Profile Send macke a Private Message
Flint: men om tex min farsa (som inte kan någonting om elektronik) åker till valfri butik. låt säga att han får hjälp av en okunnig handlare, hur ska han veta att handlaren inte kan något?

av denna anledning tror jag att dessa handlare kommer att finnas kvar.
såvida inte butikerna höjer kraven på sina anställda.

/Markus

Edited by - macke on 2002/07/27 19:56:4
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/27 :  19:57:30  Show Profile Send Flint a Private Message
Han tar förstås med dig. Det kallas sammarbete över åldersgränserna.

Go to Top of Page

macke
Member

161 Posts

Posted - 2002/07/27 :  19:59:16  Show Profile Send macke a Private Message
iof, varför tänkte jag inte på det!


/Marku
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/27 :  20:08:25  Show Profile Send Flint a Private Message
Självklart har du rätt. Ska man handla av dom stora stapelkrängarbutikerna så bör man nog veta exakt vad man vill ha.
Dom anställda har som regel en provisionsbaserad låååg lön och så fort dom märker att du visar intresse för en vara så hänger dom i.
Problemet är att vi skapar den situationen själva genom att vi vill handla så billigt som möjligt. Säljarna har inte tid att diskutera "småsaker". Butikens måtto är fort in fort ut. Risken finns att den medvetne köparen går till den lilla seriösa butiken och får en vara demonstrerad och kanske till och med lånar hem den. Sen lämnar han tillbaka den och åker till stormarknaden och handlar den 400:- billigare.
Det är en följd av lågpristänkandet.

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/07/27 :  20:25:26  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Ja detta är ju ett problem. Som detta scenario målas upp är det ju knappast snyggt hanterat av personalen.

DOCK (!!!) skulle jag villja ge en brasklapp (eller vad det heter). Så många riktiga affärer, med demomöjligheter, som tar inbyte, tar hand om sina tidigare kunder, osv osv, ja vad skall sånna affärer tycka om nya affärsideer med ultralåga omkostnader, tvivelaktigt service-rykte (jag vet inget om NON) etc.

Från min lilla by jag kommer från invaderades vi av en "större kjedja" för några år sedan. Den gamla och så härligt pålitlige "radio/tvhandlare" fick helt klart konkurrens. Konkurrens? TJa, sämre service, sämre kunnande, mindre genuint - men billigare (ang nya större kjedjan).

Jag har hört att dansbandsmusik är den i särklass bäst säljande genrern i Sverige. Stämmer detta, ja, vad är det då vi i Sverige egentligen prioriterar?

*pha*



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu



Edited by - epkpeng on 2002/07/27 20:26:5
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/27 :  21:04:20  Show Profile Send Flint a Private Message
Dansbandmusiken är dagens folkmusik.
Den spelar också en betydande roll som katalysator i parningsakten.
Bra för nativiteten med tanke på vilka som ska försörja oss
på ålderns höst.


Edited by - Flint on 2002/07/27 21:08:5
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/27 :  22:24:31  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hej Flint!

Det finns ett bättre sätt än att stänga och gå hem för dagen. Ta hem ett gäng kablar till sortimentet och låna ut för hemtest. DET ger klirr i kassan

Så slipper man diskutera med kabeltjafsgänget

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/27 :  23:45:02  Show Profile Send Flint a Private Message
Måste nog förtydliga mig lite. Min tid som handlare räknas till dåtid och mina synder från den tiden är förhoppningsvis glömda och preskriberade.
Vad jag menar med tjafs är att ingen sida varken vill eller kan ge sig. Ni kan hålla på så här i hundra år utan att det leder vidare. Själv tycker jag att musiken och lyssningen är det viktiga. Att man sen vill försöka förstå vad som elektriskt ger ett visst ljudande resultat är naturligt eftersom man är tekniskt intresserad. Jag står alltså med en fot i vardera lägret vilket är svårt och kan verka veligt. Det finns vettiga synpunkter på båda sidor. Världen är inte svartvit. Jag skulle gärna ge mig in i debatten men mitt tangentbord är på tok för vasst och jag blir oftast otrevligt rak på sak så jag försöker hålla mig på avstånd trots att det är svårt. OK

Blindtest är kul, och överraskande.


Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/28 :  00:03:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Ytterligare svar till Sladd

Om jag vore i branschen idag skulle jag garanterat anta din utmaning och stå med kablar upp till öronen och trassla in mig eftersom jag tycker att ämnet är intressant. Dessutom kan man nog få till en bra marginal på dom. Det där som ger mättnadskänsla i kassaapparaten. Hemlåning tror jag är en bra idé. Dom som är beredda på att handla sig ett stycke ganska dyr kabel tror jag i lugn och ro vill utvärdera den i den utrustning där den ska verka. Jag skulle i alla fall vilja det. En test på helt andra apparater i butiksmiljö är ju inte det samma.


Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/28 :  00:04:14  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
OK, du tänkte på diskussionen om mäta kontra lyssna eller voodo kontra vetenskap välj alternativ efter vilket läger du befinner dig i

Jag har också förståelse för båda sidor även om min hemvisst helt klart är på upplevelsesidan.

Och jo, blindtest kan vara överraskande. T ex hur svårt det kan vara att höra skillnad! Fast vad det egentligen beskriver är jag osäker på....

Här kan vi allt om vassa tangentbord

mvh, Sladd, före detta värsting...

- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/28 :  00:49:25  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag skulle vilja säg...aj jävlar jag stack mig på a knappen

John

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/07/28 :  06:55:02  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


- - Jag förstår hur du menar - hur menar du då? - -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/28 :  07:07:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Fingerborgar är ett bra skydd mot vassa tangentknappar

Jorm
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/07/28 :  09:42:25  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Bra tips Jorma, dessutom så låter det som om man skriver på en gammal skrivmaskin. Är man snabb så knattrar det om tangenterna. Lite retro-feeling. Nått för rör-folket kanske .

John

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/28 :  10:12:00  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Instämmer med Pär. Det är ingen kul väg som musiken är på väg. För kvalitetsmässigt så torde just dansbandsmusiken stå för en ljudmässig katastrof.

Det skulle inte förvåna ifall samma personer som föredrar denna musikstil köper den typen av katastrofkombianläggningar som säljs via Ölgiganten, PåAv och andra mindre nogräknade affärer. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/07/28 :  11:49:31  Show Profile Send matson a Private Message
Jag håller med om att det är ett problem för små citybutiker att NetonNet har dykt upp. Det borde iofs gå att hitta en bättre lösning än att håna kunder som handlar på NoN.....

Jag tycker det är så oerhört klantigt skött, då alla som fyllt 5 år egentligen inte vill köpa något från NoN eller El Giganto. Hade säljaren förklarat skillnaden mellan den dyra och en "vanlig" scart så hade det förmodligen slutat annorlunda(även om min polare aldrig skulle köpt den för 850:-). Men nu, är jag ju bara tvungen att gå dit och förklara att deras sortiment är:

  • Värdelöst
  • Ointressant
  • Hälften av modellerna är utgångna
  • Felaktigt prissatt(om försäljning är målet)




Mvh/Mats
'There's a method to my madness'
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/28 :  12:45:06  Show Profile Send Flint a Private Message
Klart att jag håller med dig Whiskeyman, men många människor är bara passiva mottagare av musik. Jag avskyr också dansbandsmusiken men mest för avsaknaden av kraft, ärlighet och engagemang. Jag äcklas av attityden. Om man av misstag ser dom på affisch nån gång så ser dom ser ut som nyrunk… böghoror i sina skinnbrallor. Men jag reagerar lika illa på den enfaldiga smörja som spelas på snart alla radiokanaler vilket kan betraktas som dagens billiga dansmusik. Bara en eller två generationer färskare. Någon direkt ljudkvalitetskick är den inte heller. Eller tycker du det? Som jag ser det har reklamradion bara ökat enfalden. Snart kör även P1 och P2 samma barnradio. Som tur är så finns nätet så att jag kan få mitt behov av rå Blues och rykande Blues-Rock. En och annan RIKTIG Countrylåt med en ärrad gammal försupen Countrygubbe klämmer sig också genom tråden. Ingen Kikki eller Rådberg-Country. Äkta vara ska det vara.

Åter till dansbandsmusiken.
Vad är du rädd för? Att dansbandskulturen ska förstöra HiFi-elitens förutsättningar. Du kan sluta oroa dig. Det är två världar som inte på något sätt hotar varandra. Vi HiFi-nördar är intresserade av Kvalitetsprylar. Tror vi. Alla är inte det. För många duger kanske en stereo för 2000:-. Har dom inte rätt till det? Den typen av kund blir oftast fullständigt livrädd av snacket i en ”riktig” HiFi-butik. Precis som jag blir när jag går in i en klädaffär.

Kanske utvecklar nybörjaren ett riktigt HiFi-intresse och då kan ju du vara med och hjälpa till bland alla illasinnade handlare.

Låt dom som har ett annat musikintresse än du vara för ni har ändå inget gemensamt. Gör som jag. Stäng av när det inte passar.


Edited by - Flint on 2002/07/29 01:38:2
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/28 :  13:27:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Usch ja, det där med snabbmatsmusik på enery/radiorix är som en skräckfilm. P3 håller bra kvalitet fortfarande. I början på 90-talet kom så otroligt mycket bra artister ut på marknaden. Nu förtiden känns det som att allt som släpps låter lika dant. Men visst, det kommer bra grejer nu också..."tittar i skivsamlingen och konstaterar att jag inte har speciellt många skivor från efter -95... .. Zelmani...Maceo Parker, Aphex Twin....Nick Cave....Strokes... En Sonic Youth skiva.... och det är inget som är 'tidstypiskt' heller... Lyssnar en del på radio och de är inte mycket jag direkt skulle kunna tänka mig att köpa... Eller är det så att jag själv förändrats??!!




<<Quad-klubben>>
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/07/28 :  13:41:56  Show Profile Send Flint a Private Message
Klart att man ändrar sig och det går dessutom ganska fort.
Min inställning är ju grundad på min 50-åriga gubbighet.
Man är ju präglad av en helt anna musik och den är fortfarande referens.
Men mycket var skit då med. Hur kunde jag gilla det här kan jag ibland
reagera när man hör nån gammal låt. Men musiken är ju oftast förknippad med känslor och upplevelser och då får det låta lite hur som helst.
Jag trodde aldrig att man skulle reagera så här men jag blir
stressad av den hetsande rytmen i listmusiken.
Skulle aldrig kunna jobba på ett ställe där radion stod och
malde hela tiden. Det verkar som om vi som är aktivt intresserade av musik är känsligare på vad vi lyssnar på. Jag menar även som bakggrundsmusik.

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/07/28 :  14:11:12  Show Profile Send arcam a Private Message
Enformig musik på radion...ja verkligen.
Det gjordes en undersökning för ett år sedan
om radions musikutbud. Där kom dom fram till
att musikutbudet trots fler kanaler är mer
enkelspårigt idag än för c:a 15 år sedan.

Nuförtiden hör man skvalmusik nästan överallt,
ute i affärer, cafeér etc. Och jag tror att
många gånger sätter man på radion av ren vana.
Sedan vad det är för musik ja det spelar inte så
stor roll, bara det låter...

Detta tror jag beror på att samhället idag är
mer stressigt och ytligt samt att man då
ej ifrågasätter vad det egentligen är man
lyssnar på, kraven är allstå lägre, man
sätter ribban tyvärr alldeles för lågt.

Sist men inte minst: gillar man inte skvalet -
byt kanal eller stäng av eländet...


Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000