HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att "präglas" av sin egen anläggning???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/07/26 :  14:49:38  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har upptäckt att ofta när man kommer hem från lyssningar hos andra och sätter på sina skivor, som naturligtvis var med och spelades, så infinner sig ett lugn och ett "Rackarns, det låter bättre hos mig!".

Efter att ha läst lite på forumet märker jag att vi är fler som dunkar oss i ryggen med ett mjuggt leende och konstaterar "Jag har Vääääääärldens bästa anläggning!". Och så mycket ödmjukhet måste man väl ändå ha att man förstår att det alltid finns "en större fisk" därute, så det kan ju inte vara sant, eller....

Så, vad kommer det sig då att man drar den slutledningen?

Det finns naturligtvis flera faktorer varav några är mindre trevliga och förklaras med den mänskliga naturen men efter ett visst mått av funderande och teoretiserande har jag funderingar på om man "präglas" av sin egen anläggning.

Man vänjer sig helt enkelt till den typ av klang/ljud som den egna anläggningen/uppsättningen/rummet ger.

Vi, homo sapiens, är ju tyvärr utrustade med ett ganska litet och dåligt hörselminne men det tycks ställa in sig efter det vi är vana vid. Och det kan ju vi använda!

Jag brukar använda just den "inställnings"-tendensen när jag testar ny elektronik, uppställning av anläggningen eller vad som. Framför allt om det är svårt att urskilja skillnaderna direkt, dvs det är små skillnader
Jag gör som så att jag kopplar in den nya grejen/ställer om till det nya sättet och spelar mycket på det(ca en vecka både koncentrerad lyssning och "skval") och sedan kopplar jag tillbaks det "gamla". Känslan som jag får då brukar stämma väldigt väl med hur det blir att leva med de nya grejorna/uppställningen.

Jag tror att detta är anledningen till att vi är många som tycker oss ha det bästa som finns.

Vänligen, Per



n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/07/26 :  15:10:22  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej P!

A instämmer till fullo med föregående talare( skrivare( dvs P, ed)).



Mvh A
Go to Top of Page

j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts

Posted - 2002/07/26 :  16:59:44  Show Profile Send j.persson a Private Message
quote:

Jag har upptäckt att ofta när man kommer hem från lyssningar hos andra och sätter på sina skivor, som naturligtvis var med och spelades, så infinner sig ett lugn och ett "Rackarns, det låter bättre hos mig!".



Så upplever inte jag det... däremot brukar jag alltid uppleva något i andras anläggningar som jag tycker distinkt illa om, och som jag upplever det skönt att slippa.

Ibland upplever jag att den dynamiska kompressionen tilltar när jag kommer hem, vilket alltid är mycket mer irriterande än allt annat...

quote:

Efter att ha läst lite på forumet märker jag att vi är fler som dunkar oss i ryggen med ett mjuggt leende och konstaterar "Jag har Vääääääärldens bästa anläggning!". Och så mycket ödmjukhet måste man väl ändå ha att man förstår att det alltid finns "en större fisk" därute, så det kan ju inte vara sant, eller....

Så, vad kommer det sig då att man drar den slutledningen?

Det finns naturligtvis flera faktorer varav några är mindre trevliga och förklaras med den mänskliga naturen men efter ett visst mått av funderande och teoretiserande har jag funderingar på om man "präglas" av sin egen anläggning.

Man vänjer sig helt enkelt till den typ av klang/ljud som den egna anläggningen/uppsättningen/rummet ger.

Vi, homo sapiens, är ju tyvärr utrustade med ett ganska litet och dåligt hörselminne men det tycks ställa in sig efter det vi är vana vid. Och det kan ju vi använda!

Jag brukar använda just den "inställnings"-tendensen när jag testar ny elektronik, uppställning av anläggningen eller vad som. Framför allt om det är svårt att urskilja skillnaderna direkt, dvs det är små skillnader
Jag gör som så att jag kopplar in den nya grejen/ställer om till det nya sättet och spelar mycket på det(ca en vecka både koncentrerad lyssning och "skval") och sedan kopplar jag tillbaks det "gamla". Känslan som jag får då brukar stämma väldigt väl med hur det blir att leva med de nya grejorna/uppställningen.

Jag tror att detta är anledningen till att vi är många som tycker oss ha det bästa som finns.

Vänligen, Per



Jag är plågsamt övertygad om att jag inte har det bästa som finns...



mvh
Jonas Persson

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/07/26 :  19:52:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har hört så många bra anläggningar att jag vet att det är är en bit kvar till det "perfekta" ljudet. Tidigare innan jag hade byggt upp anläggningen till den nivå som jag har idag, så kunde det t.o.m. vara så att det tog ett par dagar innan jag hade lust att lyssna hemma. Men man glömmer det efter ett par dagar, och sen gick det hyfsat ändå. Om jag lyssnar några dagar på något nytt som jag provar ut, och sedan går tillbaka till det gamla, så märker jag direkt om det är till något sämre jag har återgått, eller om det spelar bättre än med det nya.


Jorm
Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/26 :  21:10:46  Show Profile Send Morgan a Private Message
Jag är personligen av den meningen att det i de allra flesta fall inte är anläggningen utan själva lyssningrummet som sätter de största käpparna i hjulet i kampen för det perfekta ljudet. Jag har, efter att ha lyssnat mycket med hörlurar och i min fars akustiskt åtgärdade lyssningsrum och även utomhus, blivit väldigt uppmärksam på just lyssningsrummets akustiska signatur. Det är denna som gör att jag nästan alltid tycker att det låter apskit när jag hälsar på hifi-bekanta som har nog så fina anläggningar.

Många anläggningar i ganska billiga prisklasser, upplever jag kan prestera ett ljud som inte ligger de där *drömanläggningarna* långt efter. Det handlar bara om att hitta rätt placering och rätt lyssningsrum. Jag brukar därför inte reagera med att tänka "min anläggning är mycket bättre", utan snarare "fy tusan vad det här rummet är dåligt" - kanske en lite ödmjukare inställning?

Tyvärr har jag ännu inte upplevt det perfekta välljudet ännu, eftersom jag aldrig har lyssnat i det perfekta rummet till den perfekta anläggningen. Däremot har jag hört många nära nog perfekta anläggningar spela i halvtaskiga rum. Då är det lätt att tänka "det låter bättre hemma".



MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/07/26 :  23:57:45  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj grabbar!

För att börja någonstans så var min tanke att påvisa just kopplingen mellan mina öron och mitt rum och att även om jag åker och lyssnar på anläggningar som presterar fantastiska ljudbilder och visar mig helt nya saker på mina egna skivor så stämmer det inte med det som min hjärna och mina öron har vant sig vid och därav så blir det en mer avslappnad lyssning hemma hos mig(för mig då naturligtvis....)

quote:
Jag är plågsamt övertygad om att jag inte har det bästa som finns...


Jonas, jag har inga super-prylar heller utan sitter med lo/mid-fi som passar mig(förutom att jag vill ha... och ....) En av de synpunkterna jag försökte visa är precis det Morgan kompletterade med, ljudsignaturen i rummet påverkar väldigt mycket och därav en av anledningarna till att jag får en mer avslappnad lyssning hos mig.

Morgan, jag nästan anade att jag skulle locka in dig med detta ämne. Och som vanligt har du väldigt sunda åsikter vad det gäller ljudprestanda och hur man formulerar sig, "det låter bättre hemma" är en mycket snyggare formulering än den jag gjorde. Den skall jag tjyva av dig, tack!
Om det fortfarande är OK så mäter jag upp mitt rum och skickar över.

Vänligen,
Per


Go to Top of Page

Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus

415 Posts

Posted - 2002/07/27 :  00:22:07  Show Profile Send Morgan a Private Message
quote:
Om det fortfarande är OK så mäter jag upp mitt rum och skickar över.



Javisst! Packa in det varsamt bara, och var aktsam om ömtåliga delar som fönsterrutor och dylikt. Du behöver bara ta med de större sakerna - prydnadssaker är för små detaljer att ta hänsyn till. Jag sätter ihop det utomhus, ritar in lite förslag på åtgärder och skickar tillbaka det till dig

*förlåt* Jag kunde inte motstå, när du lade upp en så fin boll att klippa till på volley.

MVH
/Morgan

*To boldly go where no-one has gone before?
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2002/07/27 :  10:21:57  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
OK,

kristallvasen kommer att ligga i "bubbelplast"......

/Per!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/07/27 :  17:59:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Efter att hört ESL989 kunde jag inte lyssna hemma på ett par dagar. Men man kommer över det. Bara att spara .. igen...




<<Quad-klubben>>
Go to Top of Page

Wingboot
Member

181 Posts

Posted - 2002/07/28 :  02:56:05  Show Profile Send Wingboot a Private Message
Instämmer,

Till detta lägger man ju också

Man väljer ju produkterna man tycker är bäst, och anpassade efter sin budget. Eftersom polarna (troligtvis) inte har samma prylar, men även för kanske samma pris, låter dem ju inte bättre i ens egna öron.

Man pular ju också annorlunda med sin anläggning/uppsättning/rum eftersom ens egna kriterier för vad som låter bra är högst subjektiva.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/28 :  10:57:58  Show Profile Send mag a Private Message
Att ha bäst anläggning i kompiskretsen är inget problem för mig då det endast är en av mina bekanta som är intresserad av ljud, men han vägrar försöka göra nått åt rummet så han är torsk på förhand .

Värre blir det när min Hifi/hembio tokigie kusin kommer hem från HK då är man torsk, fast han kommer vara tvungen att ta med sig lite prylar till mig också i flytten .



//Magnu
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/07/28 :  23:15:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Trevligt med släktingar som har samma intresse som dig själv. Mvh Kristofer

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/28 :  23:33:50  Show Profile Send mag a Private Message
Ja det blir ju enklare att övertala övertala honom om att springa i hifi butiker och kolla efter grejer om inte annat, och så har man alltid nått att prata om. Dessutom är vi båda frälsta av ett visst Bayerskt bilmärke. Så den släktrelationen är tämligen smärtfri.



//Magnu
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/28 :  23:38:14  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du menar väl ölmärke...
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/07/29 :  00:06:54  Show Profile Send mag a Private Message
Tror han är mer förtjust i singha då . Men B öl det ju inget fel på heller , kanske inte ska kombineras samtidigt i allt för hög grad dock



//Magnu
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/07/29 :  00:07:39  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
alla i min släkt e totalt ointresserade av Hifi.. de bara tittat konstigt på mig när de frågar hur mkt jag lagt ut på hifi å så..

Easy Come, Easy Go
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.co
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/07/29 :  00:38:05  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nu slirar jag av ämnet, men det thailändska singhaölet sipprar i en klass för sig. Han har bra smak, släktingen...!
Ett slags ölets Accuphase, så att säga...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000