HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min rör-förstärkare har tystnat
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/12/25 :  14:17:34  Show Profile Send Zamn a Private Message
På ett dåligt sätt. Helt plötsligt går det inte fram något ljud till någon av högtalarna. Den verkar inte trasig på annat sätt, lampan lyser i fram, den är på, det fanns ingen svart eller brännt inuti, fast det kommer inte ett pip fram.

Det är en Edison 19 integrerad.

När man sätter på förstärkaren tar det nån minut innan den "går igång" det är ett relä av något slag som ska skona rören vid påslagning, och förut har det alltid hörts ett litet klick i förstärkaren och ett litet "duns" i högtalarna när den gått igång, fast det hörs inte nu, bara klicket från förstärkaren :/ Alla 4 slutstegsrör glöder liksom de tre förstegsrören.

Jag har absolut ingen aning vad det kan vara och känner mig lite hjälplös, vill absolut inte förlora den! Den kan inte vara död hoppas jag :(

Är det kanske så att man inte ska ha rör när man inte är eletronik-kunnig? Om jag köper ny, vad skulle det kosta att få en med lika skönt ljud? Måste jag gå upp i Audio Analogue Puccini-klass?
Och skulle det vara möjligt att sälja en "halv-trasig" rör-stärkare till någon för ett par tusenlappar?

Har inte gett upp än dock :)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3

Edited by - Zamn on 2003/12/25 14:55:58

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/12/25 :  15:13:34  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Ställ frågan på diy-forumet. Det går säkert att ordna för en billig peng. Är den hardwired? Blir enklare då.
Det första du kan göra är att oppna den och titta igenom alla komponenter och se om någon inte ser ok ut. Kolla om lödningar håller. För mer avanderade råd får du som sagt fråga på diy.
Dimitri

Edited by - Dimitri on 2003/12/25 15:14:15
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/25 :  15:55:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rör tål det mesta. Det är säkerligen något simpelt fel i anodströmförsörjningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/25 :  16:28:38  Show Profile Send Uniper a Private Message
Klart man ska ha rör även om man inte är elektronik-kunnig!
Jag skulle nog gå på Bernts linje, det måste vara anodspänningen som spökar. Hur pass icke-elektronik-kunnig är du? Skull du tex kunna mäta upp anodspänningen själv med en multimeter?
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/12/25 :  17:23:12  Show Profile Send Zamn a Private Message
Jag skulle säkert kunna mäta upp det om nån säger var man ska mäta och hur. Jag vet vad en multimeter är iaf. Men hur kan det vara strömmen när den går ingång? Eller är det olika ström vi pratar om kanske :)

Ska föra frågan vidare i DIY senare om jag inte kommer längre här, visste inte riktigt var jag skulle posta från början. Eller kan man lägga över tråden?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/25 :  17:35:10  Show Profile Send Uniper a Private Message
Du har två viktiga spänningsförsörjningar i en rörförstärkare, en glödspänning, alltså den som får rören att glöda och anodspänningen.
Glödspänningen är till för att värma upp katoden i rören så att elektronerna kan släppa från den. Den behövs alltså för att rören ska fungera. Den används antagligen också för att driva skyddskretsarna. Eftersom rören glöder och reläet klickar till så måste denna fungera.
Anodspänningen är på flera hundra volt, och man kan säga att det är den som driver själva förstärkaren. Det syns inte på rören om denna fungerar eller inte, så man måste mäta den. Jag har inte lyckats hitta varken bild eller kretschema över din förstärkare, så jag kan inte säga var du ska mäta. Någon annan som letar bättre kanske?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/25 :  18:12:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, glöden är ju OK. Det kanske finns någon säkring som är trasig?
Högspänning ska finnas på primärsidan på utgångstrafon. (Den sidan med ledningar till slutrören) Mät mellan jord (chassi) och någon punkt där. Ska vara flera hundra volt så var försiktig. Använd bara ena handen när du gör detta, håll inte i chassit - ifall du slinter.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:20:48  Show Profile Send Zamn a Private Message
Det finns inga bilder (?) på den på nätet.. Har letat som en tok. Men jag lade upp några bilder i en annan tråd här på forumet, när jag hade andra problem med den :)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22383&SearchTerms=,edison,19

Jag har även bytt säkringen som sitter på utsidan under nätsladdens ingång. Det var vid ett annat tillfälle när den nästan dog.

Känns lite osäker den här ibland :(
Ska inhandla en multimeter och försöka hitta var ni menar.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2003/12/26 :  00:26:32  Show Profile Send DIYamps a Private Message
kanske dax att köpa nya rör ? är alla säkringar hela ??? kan i västa fall va högspänningslindningen på nät trafon som gått åt pipan, bara en multimeter kan visa om det är det eller om likriktarn har lagt av.
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/12/26 :  03:56:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
När du har fått tag i en multimeter, mät då här:


OBS! Den svarta mätpinnen ansluter du till chassit i lämplig punkt. Håll inte i den sen, utan stoppa ena handen i fickan medan du mäter. På det viset blir risken att få smaka högspänning väldigt mycket lägre.
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:15:00  Show Profile Send Zamn a Private Message
Tack så jättemycket för beskrivnignen! Återkommer när jag har mätt. Hur mycket utslag ska det ge, och vilken inställning ska multimetern ha?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:33:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du mäter volt DC och högsta området.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/26 :  19:28:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Är det inte underbart med såna här HIFIvänner som kan hjälpa till när det behövs. Alltid nån som kan, eller har bra ideér

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/12/27 :  19:13:37  Show Profile Send Zamn a Private Message
Ja det är fantastiskt, jag trodde det var kört, men nu har jag iaf hopp!

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/01/06 :  22:38:37  Show Profile Send Zamn a Private Message
Lämnar in den på Veteran-Hifi för en koll tror jag. De sägs vara kunnaiga på att laga rör-förstärkare.

Har nån lämnat in nåt där tidigare med bra resultat? Är det värt att ens lämna in en förstärkare som är värd ett par tusenlappar?

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2004/01/06 :  22:44:14  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Zamn: Jodå det är det. Hadde jag bott i närheten så hadde jag kunnat titta på den.

www.selleri.de
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/06 :  23:07:14  Show Profile Send joakim a Private Message
Edison 19 är det den modellen som Perka vägrar befatta sig med öht?
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/01/07 :  00:37:08  Show Profile Send Zamn a Private Message
joakim: Vad menar du :) Gillar han inte den? Antar att du menar nån som jobbar på Veteran-Hifi?

Hepcat: Det är ju lite fler småskavanker på den som bör gås igenom oxo, en del saker sitter löst, det knastrar o knäpper ibland osv. Blir nog att köpa ny till sist ändå :( Frågan är om man vågar sig på en annan röris... Tycker om ljudet iaf

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/07 :  00:55:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
joakim

Perka befattar sig endast med de förstärkare han själv har
satt ihop, det förekommer massor av hemmabyggen och dessa tar
han inget ansvar för, det finns rätt många klåpare som gör rent
livsfarliga ändringar

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/01/07 :  04:05:22  Show Profile Send Uniper a Private Message
Får du din Edison ordentligt vidgjord så kommer den fungera felfritt i många år till. De enda delarna i en rörförstärkare som kostar en massa pengar att byta är transformatorerna, men dessa brukar nästan aldrig gå sönder. Det som pajar är istället kondensatorer, likriktare eller effektmotstånd. Det är billiga saker, så om du lämnar in den kan du ju be om att få de mest utsatta delarna utbytta, så att du får tillbaka driftsäkerheten igen.

Blev det inga mätningar?
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2004/01/07 :  15:11:37  Show Profile Send joakim a Private Message
Zamn: Perka är Per Erik Andersson dvs mannen bakom Audion och Edison-förstärkarna. Alltså THE MAN!

:)
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/07 :  16:17:32  Show Profile Send Flint a Private Message
Reparerar han inte dom förstärkare som han har sålt som byggsats ens mot ersättning?

Edited by - Flint on 2004/01/07 17:29:28
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:22:02  Show Profile Send Zamn a Private Message
Jobbar han på Veteran-Hifi, eller missförstår jag er? Jag ringde de och de sa att jag kunde komma in med den iaf.

Sen sa han jag köpte den av att det var Erik Andersson som hade byggt den, så man får hoppas att det är fallet :)

Uniper: Jag fick aldrig tag i nån multimeter, sen känns det som att jag inte skulle kunna laga den själv ändå även om jag vet vad som är fel, så det blir nog bäst o lämna in ändå har jag kommit fram till.

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:31:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
Flint

tror inte det, men om jag inte minns fel upplystes man om
detta när man köpte byggsatsen, han tog bara ansvar för materialet
sedan finns det som sagt många klåpare som har försökt bygga och det kan inte Erik ta ansvar för, han vill inte ens befatta sig med dem vad jag vet i alla fall

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:37:26  Show Profile Send Flint a Private Message
Larsho

OK. Jag kan förstå honom. Det finns många "komponenttrimmare".
Just byggsatsbyggare har nog en halvpervers drift att tweaka
och byta lite kondingar.
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/01/07 :  17:43:17  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Zamn, du missförstår.

Erik Andersson konstruerar Audion och konstruerade Edison, Anderson samt vissa modeller för Audio Innovations. Läs hela sagan här:

http://www.triod-ljud.nu/

Han har mig veterligen ingen direkt koppling till Veteran hifi (för övrigt en mycket trevlig butik).

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000