HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om bashögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/02/19 :  12:37:21  Show Profile Send Sharic a Private Message
Hejsan igen,
Jag har lite frågor om bas och sådannt.
Jag har precis köpt en Denon DRA 585-RD och ett par Linn Keosa högtalare vilka jag är extremt nöjda med, men jag vill ha lite mer bas.
Därför funderar jag på att köpa en bashögtalare till (lånar just nu en av en bekant) men eftersom jag inte har något separat Bas/subwoofer uttag så blir jag ju tvungen att koppla in den till ett av högtalar uttagen. Detta gör att det spelas precis som en vanlig högtalare, med andra ord ALLA ljud, inklusive lite bas. Därför undrar jag om det finns något som gör att jag blockar alla andra ljud utom basen? T.ex ett basfilter, om det funkar så hur vet jag vilket jag ska ha? Jag skulle bli tacksam för svar :)

/Niklas

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/02/19 :  12:52:57  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det sitter delningsfilter i alla aktiva subbasar. Hur bra och avancerade dom är varierar dock en hel del.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Sharic
Starting Member

26 Posts

Posted - 2004/02/19 :  13:41:15  Show Profile Send Sharic a Private Message
Aha okej, så då om man har en vanlig (vanlig och vanligt, alltså icke aktiv subbas) så finns det inget att göra åt det, bara skaffa en aktiv? isf, några tips på billiga sådanna som är bra? tack

/Niklas
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2004/02/19 :  13:55:55  Show Profile Send mapem a Private Message
Det går naturligtvis att konstruera ett passivt delningsfilter som delar mellan bashögtalaren och sidohögtalarna. Men det är nog svårt att nå ett bra resultat. Om det är en någorlunda bra bashögtalare du har kan det kanske vara idé att komplettera den med en subbasförstärkare som också innehåller ett aktivt delningsfilter. Har sett att HiFiKit i Stockholm säljer sådana från dryga tusingen och uppåt. http://www.hifikit.se/ Har dock ingen aning om hur dom låter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000