Author |
Topic |
|
CH
Member
1474 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 15:37:29
|
Enligt Paul McGowan så är korta signalkablar att föredra framför korta högtalarkablar.. Isåfall försvinner ju en av fördelarna med monoblock..?!?
Vad tycker vi om detta..
quote: Another problem I see on a regular basis is short speaker cables and long interconnects. Ugh! If you have interconnects longer than a couple of meters, think twice about your setup. Preamplifiers just hate long interconnects.
In my opinion the right way to go about connecting your system is reasonable lengths of cables wherever possible, but favoring short interconnects when you can. In a perfect world both the interconnects and the speaker cables would be short but, alas, none of us live in that perfect world.
Bottom line? If your equipment is separated from your speakers such that the interconnects between the preamplifier or SSP and the power amplifier need to be more than two to three meters in length, stop there and let your amp do its work through a great set of speaker cables. You'll smile when you hear the difference.
|
|
jan
Hög Fidelitet
701 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 15:56:46
|
Om man räkner lite på det har han jo rätt!
Forsteg i mitten hävet från gulvat. 2 mono slutsteg på gulvat hver forbunnet med 2 meter signalkabel - max. avstand mellom slutsteg ca. 3 meter. 2 gange 2 meter högtalarkabel giver yderligen ca. 1,5 meter til hver högtalare.
Total - max. avstand mellan högtalare = 6 meter! Det burde väre tilsträkkeligen i de flesta rum.
|
Jan Nielsen http://www.pladespilleren.dk
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 16:07:19
|
"Preamplifiers just hate long interconnects."
Det kan man ju verkligen diskutera. Det är väl främst en fråga om impedansanpassning. Man kanske skulle kunna säga att mindre bra förförstärkare har problem med att driva långa signalkablar. |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 16:14:34
|
magnuz: i så fall tycker du att Linn gör dåliga förförstärkare för de gillar korta signalkablar... |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
|
|
b1ff
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 19:25:09
|
gardd: Det är bäst att du hör av dej till Linn, och ber dem ändra informationen på sin hemsida.
"What is the optimum cable length between products? Essentially, the shorter the better. Longer cables tend to mean increased loss of quality and greater susceptibility to noise/interference, so if you can rearrange your system to allow short cable runs, this will usually provide the optimum setup and the best sound. In a domestic situation, the above is not always feasible so at least try to make the speaker cables as short as possible as there is greater potential for loss in that area - even if it means making the signal cables longer. I.e. a better sound is normally achieved by moving the power-amplifier close to the speakers, using shorter cables to the speakers and longer cables to the rest of the system."
|
Edited by - b1ff on 2003/08/19 19:26:18 |
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/08/19 : 20:12:07
|
Precis. Gardd, vad dillar du om? |
|
|
Claes_Ireland
Member
2146 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 16:33:13
|
Tja, man skulle kunna argumentera att signalen i en högtalarkabel är på tio tals volt. En signal rör sig på enskilda volt. Så, högtalarsignalen är inte så störningsskänslig. Sen är ju dessutom "slutsteget" designat för att driva just knepiga laster, men det är ofta inte ett försteg i samma utsträckning.
Devils Advocate |
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 16:37:45
|
dillar? jag dillar inte.
jag testade att korta signalkablarna, alla andra parametrar fix, och jämförde med långa vs. korta signalkablar. de korta (2dm) lät hörbart (tydligt) bättre än de långa (1.2m) kablarna. Båda kontakterna var nylödda så att inte en nylödd kabel skulle låta bättre på grund av den faktorn...
dill dill! :) |
|
|
b1ff
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 17:36:11
|
Herr Dillmeister!
Vi diskuterar: 1. kort signalkabel / lång högtalarkabel eller 2. lång signalkabel / kort högtalarkabel
Givetvis är det alltid bra att ha så korta signalvägar som möjligt, men det är inte det diskussionen handlar om, utan vilka av kablarna man ska prioritera att ha korta. Kablarna ska räcka hela vägen fram. Annars blir det garanterat sämre.
Linn rekommenderar alt 2, vilket rimmar illa med påståendet "i så fall tycker du att Linn gör dåliga förförstärkare för de gillar korta signalkablar..."
|
|
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2003/08/20 : 19:37:53
|
Utan att ha läst allt, men jag kan inte se ifall det handlar om balanserade signalkablar el. inte.
Annars så håller jag nog på att köra längre balanserade signalkablar med kortare h.talarkablar. |
Think different.
|
|
|
gardd
Member
509 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 10:34:13
|
hoppsan! Tja, någon sådan jämförelse har jag aldrig gjort. Ska bli spännande att se vad folk anser i frågan! |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 12:58:20
|
ni får väl optimera: löd fast slutstegen på högtalarna och signalkällen påslutsteget! kompaktanläggning med aktiva högtalare är än mindre optimal men elegantare lösning. själv är det 5m signalsnöre och 1m högtalarkabel som gäller. |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
LydMekk
Member
109 Posts |
Posted - 2003/08/21 : 23:49:14
|
Har prøvd begge deler! Min erfaring er mye bedre lyd ved lange interconnect og kortest mulige høyttalerkabler!
Basta!
|
Shit happenz... |
|
|
|
Topic |
|