HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behöver råd ang (Harman / Kardon) Advance Acoustic
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2005/12/27 :  20:42:44  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Tänkte köpa en HK 970 förstärkare samt en HD 970 CD-spelare för att driva ett par Quad 12L eller motsvarande stativare för upp till 10 000:-. (...har idag ett par Tannoy R3 golvhögtalare... flyttar till mindre rum... då blir dessa overkill...)

Har fått ett pris på 6000:- för denna kombination. Bra pris, eller?

Vad finns det för förstärkare och CD-spelare som alternativ till ovanstående i prisläge upp till 8000:-?

Förslag emottages tacksamt.
,

- Just Another Foolish Stringbender -

Edited by - sound4pleasure on 2006/01/05 11:43:50

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/27 :  20:50:29  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Är det nytt eller begagnat??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2005/12/27 :  20:52:21  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Nytt i butik.

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/27 :  21:08:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
OK det här är vad jag hittade
Förstärkaren 3745kr /2975kr för CDn verkar ju som ett bra paketpris som du fått.

Den enda köp erfarenhet jag har av HK är HK670 och den lämnade jag tillbaka dagen efter för den var så dålig kvalitets mässigt både på bygg och ljud.
Men man vet ju aldrig med de nya varianterna, men jag är skeptisk och det lär inte vara någon större skillnad nu
Det finns säkert mycket bättre alternativ om du sträcker dig till 8000kr, det kommer säkert något tipps.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2005/12/27 :  21:28:06  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
levande:
Tack för svaret. Kvalitetsproblem låter oroande. Förvånar mig dock då HK är en "stor" tillverkare och borde ha koll på produktionen. Många reklamationer är förödande i längden och är dyrt att hantera.

Någon som vet mer eller har några förslag?
,



- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/27 :  21:30:23  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har haft en H/K 670 och tyckte att den både lät bra och var ordentligt byggd för de pengarna.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/27 :  22:11:10  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Min NAD-elektronik kostar 7700 kr. Trevligare utseende enligt mig, bra ljud enligt många.

Tillägg: Best Sounds Rotel/Elac-kombination måste betraktas som väldigt prisvärd. 13 000 kr för rcd-02, ra-03 och 203.2. Högtalarna kan man ju alltid sälja vidare...

...perspektiv...
.

Edited by - guldfisk on 2005/12/27 22:22:50
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/27 :  23:44:32  Show Profile Send FBK a Private Message
Varför just H/K på båda grejerna? Inget ont om H/K, Förstärkaren ska vara bra, men på framför allt CD-sidan så finns det intressantare och alternativ som tex Cambridge CD-spelare. CAMBRIDGE Azur 640C CD-spelare säljer klubben ut för bara 2500kr nu. Sedan så tycker jag att även förstärkaren NAD C320BEE 3700kr kan vara intressant. Bara att ge sig iväg och lyssna.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/12/28 :  10:27:21  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Du skall få ett råd av mig ang. HK. Undvik HK. HK är det värsta skräpet som finns inom hifi. Har ägt en HD 750 och en HK 670 och båda var av mycket tvivelaktig kvalité och dessutom drar HK mot det ljusa/vassa hållet. Överbetonade s och tj-ljud. Tycker även att du skall överväga begagnat då man får i stort sett det dubbla för pengarna.

Men lyssna annars omkring hos dem olika handlarna och låna hem det du gillar. Du kan säkert få ett litet paketpris av de flesta handlare. Den handlaren som du tänkt köpa dina quad 12l av kanske kan ge dig ett paketpris på ett hela system!?

Nästan allt är bättre än HK brukar jag säga!

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2005/12/28 :  11:00:32  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ojdå, det var starka ord. Har själv heller aldrig varit nåt direkt H/K fan, men i dom anläggningar jag själv kört och lyssnat på H/K i har jag personligen aldrig haft några problem alls med vasst ljud. Körde visserligen en större modell än dej peter (H/K 690), men som sagt aldrig fått några problem alls med mina grejor iaf. Hos mej har H/K låtit kraftfullt med grym punch i botten, dock inte det sista i upplösning och lite åt det mörkare hållet. Dock aldrig kört med H/K:s CD-Spelare ska tilläggas ihop med matchande förstärkare, men jag har hört dom separat, och då har dom iaf inte dom har varit nåt problem. Kompisen äger en H/K 970 stärkare som han kör med B&W 603S2 och Arcam Alpha 7SE som CD-Spelare, inte heller han har nåt problem med vasst ljud, utan det hela är ganska följsamt med bra och djup botten, och B&W 603S2 kan ju ändå bli lite småvassa i diskanten. Sen kan du dock som sagt hitta mycket prisvärt via begagnat. Intressant hur folks erfarenheter kan skiljas sig från andras.

Provlyssna själv och är du nöjd, så köp det. Bara för att nån har haft ett dåligt minne av märket betyder det inte att du ska rata det. Finns ju som många där ute som är nöjda och ingen tillverkare kan ju göara alla nöjda.

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/12/28 :  11:04:17  Show Profile Send The Leafs a Private Message
För de pengar det handlar om i frågeställningen finns det i mina ögon (öron) ett alternativ som aldrig kan förbises: NAD. Även om man kan tänka sig att splitta och ha cd-spelare från en tillverkare och stärkare från en annan, så har NAD mkt prisvärda produkter i båda kategorierna.


I övrigt? Ptja, Marantz har ganska trevlig elektronik även i de lägre prisklasserna. Denon likaså.

H/K? Jag har aldrig lyssnat till någon av deras cd-spelare, men den välkända 670:n låter väl ok för pengarna, fast jag har hört många som hävdar att den nya stärkaren (heter den 970?) ska låta betydligt bättre än 670. Helt ny förstegsdel har jag för mig.
Go to Top of Page

krang
Member

434 Posts

Posted - 2005/12/28 :  11:21:22  Show Profile Send krang a Private Message
Vad jag erfarit så håller nya 970 högre byggkvalitet än 670 helt klart. Annars är det i det närmaste samma ljud ur båda. Det är i princip volymkontroll och försteg som skilljer men de låter mycket lika. 970 har pre-out vilket inte 670 har. Annars i stort sett lika apparater. Angående Cd'n så tycker jag att du ska lyssna på den och jämföra lite för min uppfattning är att man antingen gillar den skarpt eller inte alls. Vissa gillar inte Hk's helhetsljud, andra gör det.
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2005/12/28 :  12:57:42  Show Profile Send JonasY a Private Message
Såg en Quad 99 begagnad för 4000kr, och en Sony XA30ES för 3000kr (prutbar! den har inbyggd volymkontroll). Finns mycket kul begagnat

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/28 :  13:34:49  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Du skall få ett råd av mig ang. HK. Undvik HK. HK är det värsta skräpet som finns inom hifi. Har ägt en HD 750 och en HK 670 och båda var av mycket tvivelaktig kvalité och dessutom drar HK mot det ljusa/vassa hållet. Överbetonade s och tj-ljud
Att dömma ut ett märke totalt efter att ha ägt 2 komponenter med samma årgång av detta märke är starka ord, alldeles för starka ord! Jag kan upplysa dig om att allt i förstärkarväg innan 670 kom, hade inte en ljus grundklang. På den gammla goda tiden när modeller som 665vxi 6500 och 6550 fans så var H/K bland det mest neutrala. Sedan så flyttade de utvecklingen till Danmark och då så blev sämre över lag, med sämre upplösning än vad tidigare modeller hade. Ljudmässigt så har modellerna som kommit ifrån Danmark (alla har tre siffror och börjar på 6) en varmare fylligare karaktär. Men sedan så lade de ner modellprogrammet och kom med bara en modell i form av 650 som faktiskt var en av de mer lyckade modellerna ifrån Danmark. Och efterträdaren till den var 670 som jag inte har lyssnat på men som man har läst mycket blandad kritik på.
Så mitt råd är att om du vill ha en H/K, köp en äldre beg H/K i den sista USA utvecklade serien (FYRSIFRIG MODELLBETECKNING) 6850,6650,6550,6350 och dessa hade även fjärrkontrolerad volym, det hade inte tidigare modeller.
Annars så hade jag sneglat på framför allt Nads förstärkare

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2005/12/28 :  14:27:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Nästan allt är bättre än HK brukar jag säga!
Det var inte roligt att höra. Jag tror jag går hem och gräver ner mig.
Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/12/28 :  14:41:23  Show Profile Send Nitram a Private Message
Ja det va väldigt vilka uttalanden som kom i denna tråden

I mina ögon oförtjänt dålig kritik...

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/12/28 :  15:41:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
I mina ögon oförtjänt dålig kritik...

Minst sagt! De flesta märken har dalar och toppar genom åren, så att dömma ett märke totalt efter att ha lyssnat på en årgångs prylar är inte så lyckat.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2005/12/28 15:45:19
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/12/28 :  17:00:44  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
dessutom drar HK mot det ljusa/vassa hållet.


Har själv haft HK:s 670 och personligen tycker jag att HK:n är allt utom ljust! Men det är klart att tycke och smak är ju olika...

Hade aldrig några problem med HK:n. Fjärren lämnade kanske lite att önska men på det hela taget så tycker jag att den var mycket prisvärd. Som sagt så saknades det lite upplösning men kraft och bas saknades dock inte.......

Ang din frågeställning så är det väl prisvärt men jag hade gått på något beggat. Man kan få rätt så bra grejor för 8000Sek. Kolla också runt på hifihandlarnas hemsidor där dom säljer ut demoex och beggat.
Det går att göra fynd........

Edit: Här är ett exempel: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46606

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-

Edited by - Snoddas on 2005/12/28 17:05:12
Go to Top of Page

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/12/28 :  17:33:29  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag dömer inte ut HK enbart pga att jag ägt något man kan kalla måndagsexemplar till produkter. Efter att jag gjort mig av med mina HK grejer så hittade jag både det ena och det andra på nätet. Tex att HK har ett stort antal reklamationer. Läste också om en kille som jobbade in i hifi-affär som sålde HK och han förstod inte varför dem andra säljarna inte rekommendera HK. Det var innan han såg travarna med HK produkter som var inne på reklamation........ HK 670 fick ju väldigt mycket beröm av hifi-press men när man googlade runt och läste här på forumet var det många som var missnöjda på framförallt byggkvalitén.

FBK: Dem äldre HK är säkert jätte bra. Inget jag vet något om. Men jag skulle passa mig för nya modeller. Främförallt de billigare modellerna (HK970 tex). Skall erkänna att jag inte vet hur HK 970 är men vad jag ville uppnå med mitt hårda inlägg var att sound4pleasure skulle tänka sig för ordentligt innan han köpte HK. Vill inte att han eller andra skall begå samma misstag som jag.

Mvh

Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2005/12/28 :  21:11:42  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Tack för alla svar och synpunkter!

Som sagt, lite oroande med H/K:s kvalitet. Självklar skall jag lyssna på olika fabrikat innan jag betämmer mig. Begagnat är inga problem, snarare en fördel för mig.

Vad tror ni om en XTZ A100 förstärkare? Är det någon som har en och isåfall rekomenderar en CD-spelare till den.
,

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/28 :  21:13:36  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Harman Kardon HD 970
"Årets audiospelare" enligt EISA.

EISA säger mig inte ett skvatt, vad betyder det

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/12/28 :  21:15:58  Show Profile Send ohmega a Private Message
EISA, European Image and Sound Association, är en sammanslutning av Europas ledande facktidningar.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/28 :  21:21:23  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Det stog med i en försäljning av en HK 970 som ett säljar knep eller vad då, EISA säger fortfarande inte ett skvatt om produkten för mig

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/01/04 :  10:50:42  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har haft en HK 670 men sålt den igen. Det var tvivelaktig kvalitet även på min. Den första apparaten jag tog hem var tvärdöd i en av ingångarna. Den andra apparaten fungerade bra däremot. Ljudet hade ett härligt tryck i basen och var grymt på modern elektronisk musik. Fast jag kunde aldrig förlika mig med den motordrivna volymkontrollen, det var stört omöjligt att reglera ljudet som jag ville ha det. Dessutom var högtalaranslutningarna aningen för stora för mina Audioquest-bananer så jag fick stoppa in bananerna från sidan. Slutligen fick jag lite nog av ljudet, det var detaljfattigt och gjorde mig lyssningstrött. Inget för akustisk musik.

HK 970 verkar ha problem med minnet, den tappar inställningar när den varit avstängd enligt folk på Minhembio.

Jag köpte en HD 970 CD-spelare i höstas. Den har en ruskig närvarokänsla, och låter väldigt likt min numera sålda NAD S500 (en 12000-kronorsspelare), kanske beror det på att båda har ren klass A i signalförstärkningen? Älskar ljudet från denna prisbomb!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2006/01/16 14:28:48
Go to Top of Page

indoles77
Member

87 Posts

Posted - 2006/01/04 :  11:09:21  Show Profile Send indoles77 a Private Message
Har själv en HK675 och var hyfsat nöjd med den tills dess att jag lyssnade på Ayre men det är ju lite annan prisklass. Har dock insett att mina högtalare kan låta så mycket bättre så jag ser mig om efter en ny förstärkare nu...

Min anläggning:
XTZ 99 W2MT
XTZ Class A-100
Pioneer DV-380-S
SAP Cables
Go to Top of Page

vincent
Member

235 Posts

Posted - 2006/01/04 :  19:58:29  Show Profile Send vincent a Private Message
Cd spelaren 970 är en av de bästa spelarna jag haft, jämfört med Rega planet 2000,Arcam cdt82 och cambridge c640. Jag tycker den är ett kap för pengarna, kvaliten kan jag inte säga något om för jag sålde hela min anläggning efter endast 3månader användning av cd-spelaren.
Angående förstärkaren kan jag bara säga att det det är rena skräpet, vasst och platt tråkigt ljud. Jag har haft en h/K690 och lyssnat på de andra modellerna och jag ger inte mycket för dom.
Men det är min uppfattning.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000