HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gängstångshyllor (Flexy) - Ännu fler frågor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  10:38:00  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hej alla!

Jag har lite funderingar på att försöka sätta ihop en hifi-bänk enligt principen hyllplan med gängstänger som ben. Vet att ämnet har avhandlats i flera trådar, men kan inte finna dem. Sökfunktionen verkar vara ur slag.

Har någon av skribenterna kläm på trådar där ämnet avhandlats?

mvh/ Jörgen G

PS
Fler frågor följer i inlägg längre ner i tråden /PS

edit: Hissa upp


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/22 16:13:58

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2005/08/18 :  10:44:53  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
här är 2 st olika förslag:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41431
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28721

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  11:57:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack Small_superman!

De trådarna innehåller precis vad jag behöver för att gå vidare i mina funderingar.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/18 :  12:28:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Sök på "flexy" så hittar du säkert mer. Inte minst på google så kan du hitta lite bilder för tips.

Behöver du kupolmutter i M20 så har jag några kvar.

Jag skall försöka lägga upp de bilder jag har på olika flexybänkar.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2005/08/18 12:31:01
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/18 :  12:44:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
























Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/18 :  13:42:31  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack LeoArietis. Bra med alla bilder det underlättar för diskussionerna om hur vår nya hylla kan se ut.

Ett par följdfrågor dyker upp:

Rummet är redan övermöblerat så nättare stänger skulle kanske ge ett ännu luftigare intryck. Behövs M20 eller kan man klara sig med nättare dimension, M16 t ex?

Kanske genom utöka antalet stänger till tre på en gavel?

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/18 13:45:17
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/18 :  16:00:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag valde M20 av flera skäl.

1. Det ser stabilt ut, M16 känns som man skulle kunna knäcka över knät, M20 ger inte det intrycket.
2. Lagom många varv att skruva... ju mindre M, ju lägre stigning i mm per varv.
3. Bra harmoni mot skivtjocklek, jag hade 21mm förfanerad MDF, jag tror inte att tunnare skivor är att rekomendera.
4. Lagom pris och ungefär sista storleken där man kan köpa kupolmutter utan att bli rånad.

Jag använde elförzinkad stål men det finns ju rostfritt om man vill kosta på (ca 4-6 ggr så dyrt) eller obehandlat stål (rostar!) eller mässing som jag inte känner till pris på men det borde ju kosta en hel del då det innehåller koppar. Rostfritt behöver poleras upp ifall man vill ha glans.



Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Joav
Member

233 Posts

Posted - 2005/08/18 :  22:30:26  Show Profile Send Joav a Private Message
Jag har för mig att jag räknade på att jag skull kunna lasta över 60kg (en 32" wildscreen) per hyllplan med M20... hur många kg ska du ha som max på ett hyll plan?
Med tanke på att man inte har så många cm mella hyllplanen så tror jag inte det finns någon risk för knäckning med M16

Jag lär mig av att ställa dumma frågor
Gör din Streo glad spela "Riltons vänner" www.riltonsvanner.com

Edited by - Joav on 2005/08/18 22:31:24
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/19 :  16:05:51  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för synpunkterna. Mycket givande

Joav - Det värsta hyllan kan komma att råka ut för är en 32" bildrörs-TV. Kan, därför att ny TV är inte aktuellt än på ett tag och när det är dags är förmodligen de platta så pass prisvärda att det blir en sådan. Och de väger ju inte lika mycket har jag förstått.

Generellt kommer hyllan att bli 149cm bred. 50 cm djup och 60-70cm hög. Hyllplan av massiv ek. Det översta förmodligen 30mm tjock de övriga 20mm. På det översta hyllplanet kommer en 28" 4:3 bilrörs-TV att stå till att börja med. På övriga hyllplan kommer det att stå HiFi- och TV-elektronik, CD- och DVD-skivor. Hyllplanen köps färdiga och förhoppningsvis borrade. Med tanke på var mina tummar sitter är det nödvändigt för att säkra ett snyggt genomförande.

Har tänkt mig en layout i stil med följande där antalet hyllplan ännu ännu inte spikat. (begriplig?):
._._._.
!_!_!_!
!_!_!_!
!_!_!_!

Således två extra gängstänger på långsidorna. Detta för att få stabilitet och möjligöra att tre 43cm-enheter får plats på varje hylla. Hållfasthetsmässigt räcker det säkert med en på långsidan, men får bara två enheter vettig placering.

Sedan finns det ju en massa varianter, till exempel:
- 20mm gängstång i hörnorna och en på bakre långsidan samt två 16mm på främre långsidan t ex. Men jag tror inte att det blir lika snyggt som att köra med så samma dimension runt om...

- Kanske rävcker det med en gängstång på baksidan? Den blir ju mindre belastad än de på framsidan. (TV:ns tyngdpunkt ligger ju långt fram samtidigt som elektronik och skivor står mot framsidan...

Plus en massa andra funderingar...

Nya frågor:

- Ska hålen i hyllplanen vara samma som gängstångens diameter eller en aning större?

- Hur nära kanten kan hålen sitta?

- Behövs gängstängerna på långsidan?

mvh/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/19 16:13:45
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/19 :  20:27:44  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hålen skall vara 2-3 mm större diameter, annars blir det problem...

Tänk på att mutter och bricka bygger ut från gängstången och att det blir snyggast om det finns material utanför brickan. Avståndet beror både på grovlek, material och dimensionerande belastning. Förmodligen är det bra att ha minst 25 mm material mellan hålet och kanten, jag tror jag använde 30mm.

Långa hyllor bågnar, nedböjningen är proportionell mot längden upphöjt till 4, dvs en 90 cm hylla kommer bågna 50% mer än om den bara var 80 cm. TV-hyllan i min anläggning (se signatur) är ca 80 cm spännvidd och den sjunker ner ca 3 mm pga TVn.

Alla apparater är INTE 430mm eller ens 450mm utan somliga är bredare. En flexybänk bör byggas så den kan ta emot framtida uppgraderingar.

Hade du tänkt använda stavlimmat ek (typ bänkskiva)?

Jag är säker på att det blir snyggast att använda samma dimmension av gängstav runt om.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/19 :  20:37:56  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag kan tänka mig att du inte behöver ha gängstänger i mitten på baksidan, eller möjligen bara en, just för att belastningen är lite mindre där och för att flexyn i orginal bara har 3 ben. Kanske kan du ha mittenbenen i mitten av skivan så blir det 6 stavar totalt?

Det finns ju möjlighet att ha en skiva som kanske bara täcker 1 eller 2 fack i mitten eller på sidorna där man kan ställa låga apparater. (dvs asymetrisk design)

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/08/19 :  20:44:43  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Som "fot" har jag använt två muttrar hårt dragna mot varandra med bricka emellan. Den nedre muttern är inte helt pågängad vilket gör att gängstaven är lyft från underlaget. Eftersom muttern är rundad i kanterna så repas inte trägolvet när jag skjuter hyllan utan den glider fint. Har man mindre känsligt golv kan man ju använda kupolmutter som fot.


Joav, det är nog ingen knäckningsrisk med M16, men det är mer en utseendefråga och att större diameter blir lättare att gänga av och på, vilket i och försig bara har betydelse om man ofta flyttar hyllorna, vilket man kanske inte gör med en 3-skivors lång TV-bänk.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/19 :  22:54:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Återigen tack för svar LeoArietis! Svar på både på frågor jag visste jag hade och andra

Nedböjningen är anledningen till att jag valt 30mm skiva till översta planet. Hyllorna är helt riktigt bänkskivor - inte stavlimmade utan med bredare plankor. Det går bättre ihop med bokhyllorna som bänken ska campera ihop med.

Håller med om att samma dimension på gängstång runt om blir snyggast. Har även funderat på en asymetrisk konfiguration. Vet bara inte i skrivande stund hur jag ska få ihop den snyggt - och praktiskt.

Nu ska grunnas - sen återkommer jag säkert med fler frågor

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/08/19 23:08:58
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/08/19 :  23:43:24  Show Profile Send RODA a Private Message
Hej Jörgen!

Här är min variant, 30mm hyllplan och 16mm stänger.



16mm räcker länge....

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

RODA
Member

411 Posts

Posted - 2005/08/19 :  23:43:38  Show Profile Send RODA a Private Message
Hej Jörgen!

Här är min variant, 30mm hyllplan och 16mm stänger.



16mm räcker länge....

Mvh
Rolf
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/08/19 :  23:50:41  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack RODA

Ja. I synnerhet om man ska ha så många stänger som jag. Å andra sidan ser ju 20mm mer rejält ut.

Det kommer att bli en pärs att bestämma sig...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/11/23 :  22:47:12  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Dags att lyfta tråden och höra om någon har byggt klart!

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/11/23 :  23:41:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har konstruerat klart! Har fått klartecken från regeringen och håller på att skaffa bänkskivor. Vill beställa färdigsågat och förborrat eftersom mina tummar sitter mitt i händerna...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000