HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygg en super Nemesis, eller "värm ditt hus"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:02:19  Show Profile Send esl a Private Message
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/audio/2sk135se.htm

Versionen längst ner där har dom en kul koppling, och så står det:
"Such an idea could also be used in tubes circuits."

Och det görs redan.. då kallas det "push pull" för det är precis vad det är... eller?

Nej.. det smarta är att det sitter ett högpassfilter på ena transistorns gate, 12kOhm/4700uF så den drar bara en konstantström som motsvarar strömmen (integrator) eller(medelvärdet)igenom musiksignal transistorn. Detta för att kunna använda en vanlig transformator utan att mätta kärnan!
Ganska tufft!

Detta måste vara en av dom allra mest ineffektiva förstärkarkopplingar som finns... dessutom stabbad nätdel
Men erkänn att det är ett kul sätt att värma huset på!
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2005/11/21 23:03:00

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/21 :  23:07:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Eller bygg en STOR OTL - Bernts med 16 rör, skulle nog kunna värma ett mindre hus.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/11/22 :  20:49:07  Show Profile Send esl a Private Message
Den värmer ett hus :-)
med välljud i alla fall
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/22 :  22:10:38  Show Profile Send marran a Private Message
hade lite svårt att få grepp om kopplingen, hur hög är effektiviteten

en sak jag skulle vilja göra är en Nelson Pass SoZ maximalt uppskalad, dvs 50w
med en effektivitet på 4% ger det en effektförbrukning på 1250w kontinuerligt...per kanal!!!
det hade varit nåt att värma villan med när man får en

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/11/23 :  10:42:15  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Z skrev
" Eller bygg en STOR OTL - Bernts med 16 rör, skulle nog kunna värma ett mindre hus."

24 fn. 16 tidigare.
/Messerschmit
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/11/23 :  12:46:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul koppling Esl! Borde bli bättre bas i en sådan koppling?

Jo, 24 effektrör är det i OTLen. 600W värme är skönt på vintern. SoZ är ju mycket värre fast numera har
Nelson Pass gjort om konstruktionen med induktorkoppling och annat. www.passdiy.com/amps.htm
(Zen Variations 7)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/23 :  13:07:46  Show Profile Send Fuling a Private Message
Vad jag förstått så är ringkärnetrafos VÄLDIGT känsliga för likström genom lindningarna, så det vill till att man verkligen får DC-balans i utgångssteget.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2005/11/24 :  00:30:32  Show Profile Send marran a Private Message
jag har också läst den artikeln, det jag inte förstår är hur stor induktans som behövs, hittar inte det nånstans!
Är det "rimliga" nivåer borde man väl kunna använda en luftlindad spole för högtalarfilter, vissa har ju ändå ganska hög induktans?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2005/11/24 :  00:47:52  Show Profile Send Fuling a Private Message
Enligt mina erfarenheter bör man ha minst 100mH induktans om det ska matcha en 8 ohms högtalare. Detta gäller om det är en drossel eller en 1:1 trafo, har man en trafo med annan omsättning blir det annorlunda.
Min tumregel är att drosselns/trafons induktans ska ge en reaktans på minst 8 ohm vid 15Hz. Mer är ännu bättre.
Luftlindade komponenter är nog ingen höjdare i praktiken, satsa på transformatorkärnor med luftgap (så slipper man konstla med att balansera strömmarna genom kärnan och förlora verkningsgrad)

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000