HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 rätt fas på signalcable nätkablar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/09/22 :  13:48:58  Show Profile Send jaejin a Private Message
Tänkte höra ifall någon har kollat upp vart rätt fas sitter på signalcables nätkablar. jag förutsätter att alla kablar monteras likadant men vet ej riktigt.
Tänkte att man kanske kunde se på kabeln på vilket sätt den skall sätta in i väggen för att man ska få rätt fas.

Då tänker jag inte enbart på silver resolution utan även på maigc power cord och high current kablar.
Är det olika beroende på om de har furtech kontakt eller inte ??


matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/22 :  13:59:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
En enkel fasmätare eller vad det heter kan du ju köpa billigt på tex Clas Ohlsson.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/09/22 :  14:06:25  Show Profile Send jaejin a Private Message
Matte76:

Har inte tillgång till claes ohlson i karlstad men det står på min inköps lista. Men jag tänkte bara ifall det fanns ettt enkel synligt sätt att se på kabeln dels om alla kablar var på samma sätt. kontakterna ser ju olika ut så det borde ju rimligtvis kunde att synas. i de granatliknande kontakterna sitter ju ett skruvhåll i ena hållet och på furutech så är den ju sned.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/09/22 :  14:10:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
PM:a någon av "experterna" Per100 eller Mayro . Eller så kanske de läser denna tråden och skriver det här, jag undrar också lite faktiskt. Funderar på köp av SR nätkabel.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/09/22 14:11:00
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2005/09/22 :  14:13:55  Show Profile Send ulfsan a Private Message
jaejin: En förutsättning för att ditt resonemang ska hålla är ju att du vet i vilket hål du har fasen i väggen. Har du det? Annars måste du ju mäta upp det i alla fall ....

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/09/22 :  15:48:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Kolla fasen i väggen. Sedan i IEC-ändan (apparatändan). Kontakterna är oftast kopplade "samma", men som sagt beroende på hur du stoppar dem i väggen kan det skifta...

Mvh,
M
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2005/09/22 :  16:30:42  Show Profile Send jaejin a Private Message
Bra poäng ulfsan!


Det ska göras då jag fått en faspenna inköpt. Kan ju komma med en följdfråga.

I en nätbrunn vart brukar fasen vara då??
I billiga nätbrunnar så som de man köper ifrån claes ohlson kan man lätt tyda vart den sitter. Är det alltså så? även en standard ifrån utlandet?

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/22 :  16:47:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Om du riktar kontakten emot dig så att pinnarna formar ett V, så skall vänstra pinnen vara fasen enligt standard, har jag fått förklarat för mig.
Men det finns ingen garanti att man följt standarden.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/09/22 :  16:50:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Har du faspennan, så koppla ur alla signalkablar ur apparaten, och mät sedan i vilket läge apparaten strålar ut minst. Kontakten i väggen är rättvänd när du har minst utstrålning ur apparaten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/09/23 :  00:03:17  Show Profile Send mayro a Private Message
jajin.. Detta har jag ju berättat redan för dig ju

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000