HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Beyerdynamic DT990pro vs. DT931?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/04/24 :  10:53:12  Show Profile Send n/a a Private Message
För ett tag sedan lyssnade jag på DT-990pro på Estradmusik och de lät riktigt bra. Nyligen lyssnade jag på DT-931 på Ljudmakarn och var inte alls imponerad. Skillnaden i ljud var mycket stor. När jag lyssnade på Estrad så var DT-990 inkopplad till en Roland-modul medan DT-931 drevs av en X-can hos Ljudmakarn. Jag har dock båda dessa olika apparater hemma och det skiljer inte nämnvärt i ljud mellan dom med mina gamla AKG-lurar. Är det verkligen möjligt att det är så pass stor skillnad mellan Beyerdynamics lurar, som i princip har identiska specifikationer? Några erfarenheter?



Man borde inte sova.

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 06:03:26

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:14:48  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kolla på DT990 utan pro-betecking. Den är nyare och lite dyrare än DT990pro och ser lite annorlunda ut. Den ska tydligen vara lite bekvämare tror jag.
Kolla länkarna: DT990PRO http://www.beyerdynamic.de/de/product/sheets/d241.php3
DT990 http://www.beyerdynamic.de/de/product/sheets/d848.php3
DT990 kan du köpa här: http://www.hifinesse-shop.de/shop-biz/pd1035886345.htm?categoryId=54
Trro bara DT990Pro finns i sverige och inte DT990...
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/04/24 :  11:27:59  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det ÄR så stor skillnad mellan DT931 och DT990pro.

Om du sedan jämför Sennheisers olika modeller så märker du att de har ÄNNU större slinnder modeller emellan.

Det är väldigt konstigt med hörlurar. Det är väldigt sällan så att om man betalar mer så får man ett mer frekvensrakt ljud. Ofta brukar distorsionen vara lägre med ökat pris. Men frekvensgången kan vara helt olika.

Det enda som ska skilja mellan DT990 och DT990pro är att de senare trycker åt lite mer runt huvudet, för att de inte ska trilla av när man spelar in. Jag har sådana och de är ändå väldigt sköna på huvudet.

P.S. DT990 finns i Sverige. D.S.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/04/24 :  14:53:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok, tack för det konstaterandet. Jag ska ha ett par DT-990.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/04/24 :  16:27:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Stefan007, jag använder AKG (K240), var det stor skillnad i kvalité mellan Beyerdynamik och AKG?
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/04/24 :  19:14:32  Show Profile Send n/a a Private Message
B Peter: Jag har också K240 och skillnaden är gigantisk. Med DT990 var ljudet mycket större och mer "fysiskt". Rumskänslan var också helt enormt bra och det var nästan som man lyssnade på en vanlig anläggning, inte i hörlurar.

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2003/04/24 19:21:22
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/04/24 :  23:12:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
P.S. DT990 finns i Sverige. D.S.


Var finns dom? såg bara DT990 PRO på http://www.luthman.se/
2995 kr för dom!!! spelar ingen roll om dt990 finns i sverige hur som helst..köper ändå dom från tyskland för 169 euro eller ca 150 euro för PRO-modellen...
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:03:52  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag fick mina DT-990 för ett par dagar sedan och även om de inte är helt inspelade ännu så har de till och med överträffat mina förväntningar redan. Vilket ljud! Ljudkaraktären kan sammafattas som "neutralt varm", välupplöst, luftig och musikalisk. Det är framförallt två specifika karaktärsdrag som gör dessa lurar extra intressanta att lyssna på musik genom. De har en suverän basförmåga, djupbasen är verkligen "där", som ren och naturligt utsträckt bas. Imponerande! En annan bra egenskap är att de har förmågan att få musiken att flyta så där stabilt lugnt utan att tappa något av drivet och spänningen i låtarna. Detta har gjort att de har fungerat lika bra till alla musikstilar som jag provat.

De är också mycket lättdrivna. Jag har skaffat en X-can för att driva dom med men t o m mitt ljudkort i PC'n klarar av att driva dom med lätthet. De krävde dock cirka 1 dygns inspelning innan de gick att lyssna på överhuvudtaget, först var de väldigt vassa i ljudet.

Jag uppgraderade från ett par AKG K240 och det var ett stort steg visade det sig.

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/05/06 :  00:19:53  Show Profile Send marbrink a Private Message
det låter ju trevligt! nästan så man får lust att beställa själv! det sättet du beskriver dom på är exakt det jag ute efter! ""neutralt varm", välupplöst, luftig och musikalisk"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/05/06 :  11:40:30  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Stefan, kul att du blev nöjd med dem!

Dina lyssningsintryck stämmer precis med mina. Jag har aldrig förstått hypen kring HD600 efter att ha använt DT990 (pro eller utan pro). DT990 är bara så mkt bättre helt enkelt.

Ändå känns inte basen överdriven på något sätt. Den känns bara "utsträckt" nedåt i frekvens.


Hur låter K240 i jämförelse?

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:41:54  Show Profile Send Terminator a Private Message
Stefan,

Handlade du från Hifinesse? Gick det smidigt?
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2003/05/06 :  12:53:10  Show Profile Send B Peter a Private Message
Jag har ett par DT 990 liggande här bredvid mig. Ikväll ska jag jämföra med mina AKG K240. Ska även boka tid för att lyssna på Knoppens grejer så småningom.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2003/05/06 :  13:15:49  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Hur låter K240 i jämförelse?

Lite torrt och livlöst i jämförelse... Jag tycker nog ändå att K240 är en ganska hyfsad lur men de spelar i en klart lägre division än DT-990.

quote:
Handlade du från Hifinesse? Gick det smidigt?

Ja, det gick väldigt smidigt och mycket snabbt (3 dagar!). Jag beställde mot postförskott och betalade på posten när paketet kom.
1590:- kostade det inkl. frakt från Hifinesse. Posten la dock på en avgift på 90:- (postförskottsavgift vid utlandsbetalning).


Man borde inte sova.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000